کد خبر : 39778
تاریخ انتشار : شنبه 5 مرداد 1398- 18: 18

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان:

۳ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح کاداستر در گیلان اختصاص یافت

۳ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح کاداستر در گیلان اختصاص یافت

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان از اختصاص بیش از ۲ میلیارد و ۷۶۰ میلیون تومان اعتبار برای اجرای طرح کاداستر درگیلان خبر داد و گفت: با تخصیص این منابع امیدواریم طرح کاداستر تا پایان امسال در ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی ملی استان اجرایی شود.

به گزارش گیلانستان محسن یوسف‌پور، وجود یک میلیون و ۱۷ هزار هکتار اراضی ملی در استان گیلان را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: امسال بالغ بر ۲ میلیارد و ۷۶۰ میلیون تومان اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح کاداستر در استان گیلان اختصاص پیدا کرده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان با بیان اینکه در صورت تخصیص به موقع اعتبارات، اجرای طرح کاداستر در این استان سرعت می‌گیرد عنوان کرد: با توجه به وضعیت خوبی که از لحاظ منابع اعتباری اندیشیده شده امیدواریم بتوانیم این طرح را تا پایان سال ۹۸ در حداقل ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی ملی استان اجرایی کنیم.

یوسف‌پور تخصیص اعتبارات اندک برای اجرای طرح کاداستر در سنوات گذشته را از جمله مهم‌ترین علل اجرای کند این طرح در استان گیلان دانست و گفت: منابع مالی در سال‌های اخیر برای طرح کاداستر به‌صورت قطره چکانی تخصیص داده می‌شد اما با توجه به تأکیدات اخیر مقام معظم رهبری روند این امر به کلی دچار تحول شد.

وی وجود یک میلیون و ۱۷ هزار هکتار اراضی ملی در استان گیلان را مورد اشاره قرار داد و در تشریح بیشتر این موضوع ابراز داشت: از این مقدار اراضی ملی اعلام شده در گیلان حدود ۵۶۴ هزار هکتار آن اراضی جنگلی، نزدیک به حدود ۲۴۲ هزار هکتار آن نیز اراضی مرتعی و مابقی اراضی ساحلی و جلگه‌ای هستند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان با بیان اینکه اجرای طرح کاداستر در گیلان به اعتبارات بسیار هنگفتی نیازمند است اظهار داشت: در سال ۹۷ و طبق دستوری که مقام معظم رهبری صادر فرمودند اعتبارات بسیار خوبی از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای پروژهای آبخیزداری، منابع طبیعی و کاداستر اختصاص پیدا کرد.

یوسف‌پور اجرای طرح کاداستر در سطح حدوداً ۶۴ هزار هکتار پس از تخصیص اعتبارات صندوق توسعه ملی در گیلان را مورد تأکید قرار داد و گفت: قبل از این مورد نیز برای اجرای طرح کاداستر در سطح ۹۰ هکتار از اراضی استان قراردادهایی از محل اعتبارات ملی درون سازمانی و استانی منعقد شده بود.

وی با اشاره به اینکه تا امروز و به صورت سرجمع قراردادهای اجرای طرح کاداستر در ۲۵۰ هزار هکتار از اراضی گیلان منعقد شده است افزود: هم‌اینک تقریباً نزدیک به ۶۰ تا ۷۰ درصد از اراضی یاد شده وارد سامانه کاداستر شده است و با توجه به روند مطلوب کار مابقی نیز به تدریج وارد این سامانه الکترونیکی می‌شوند.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان نیز در این گفت‌وگو اجرای طرح کاداستر را از اولویت‌های سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور خواند و بیان داشت: تثبیت مالکیت دولت با اعمال استانداردهای کاداستر در نقشه‌های اجرایی از جمله اهداف اصلی اجرای طرح کاداستر به شمار می‌رود.

سهیل توکلی ایجاد سامانه کاداستر اراضی ملی و دولتی منطبق با پایگاه ملی اطلاعات مکانی را از دیگر کارکردهای اجرای طرح کاداستر اعلام کرد و گفت: اخذ اسناد تک برگی برای اراضی ملی و دولتی و تثبیت مالکیت، تقویت مدیریت و نظارت بر اراضی ملی و دولتی از دیگر مزیت‌های اجرای طرح کاداستر است.

وی با بیان اینکه با اجرای طرح کاداستر و به تبع آن با پاسخگویی به استعلامات اخذ سند مالکیت برای اراضی ملی بدون مجوز امکان‌پذیر نیست عنوان کرد: با اجرای طرح کاداستر شناسایی و برخورد قانونی با متجاوزان به اراضی دولتی و ملی در نقاط مختلف و جلوگیری از زمین‌خواری به‌راحتی ممکن می‌شود.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان ایجاد پایگاه واحد اطلاعات و خدمات‌رسانی بهینه درون و برون سازمانی توسط دستگاه‌ها را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: توسعه مدیریت علمی و فنی در پایش منابع طبیعی و تولید اطلاعات منسجم آماری از دیگر اهداف اجرای طرح کاداستر است.

توکلی ایجاد زمینه تحقق اهداف دولت الکترونیک و تسریع در امر پاسخگویی به استعلامات را نیز به عنوان اهداف فرعی اجرای طرح کاداستر مورد توجه قرار داد و افزود: رفع مغایرت‌های ناشی از نقشه‌ها و رفع مشکلات ناشی از تداخل اجرای مقررات موازی در اراضی از دیگر کارکردهای اجرای طرح کاداستر محسوب می‌شوند.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار