کد خبر : 42292
تاریخ انتشار : شنبه 6 مهر 1398- 47: 11

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس:

۴۰۰۰ میلیارد تومان برای تجهیز آزمایشگاه‌های مراکز دانشگاهی‌ اختصاص یافت

۴۰۰۰ میلیارد تومان برای تجهیز آزمایشگاه‌های مراکز دانشگاهی‌ اختصاص یافت

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس گفت: در قانون بودجه سال ۹۸ معادل ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار در قالب تسهیلات بانکی برای تجهیز آزمایشگاه‌های مراکز دانشگاهی کشور اختصاص پیدا کرده است.

به گزارش گیلانستان جبار کوچکی‌نژاد بر ضرورت تجهیز آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های مراکز دانشگاهی تأکید کرد و اظهار داشت: با توجه به اهمیت این موضوع، در قانون بودجه سال ۹۸ معادل ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار در قالب تسهیلات بانکی برای تجهیز آزمایشگاه‌های مراکز دانشگاهی کشور اختصاص پیدا کرده است.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس توجه به نیازهای علمی جامعه را به عنوان یک اولویت مهم مورد توجه قرار داد و عنوان کرد: در قانون بودجه و سند علمی کشور که بالاترین سند در حوزه دانشگاه‌ها است ظرفیت‌های خوبی را در قالب منابع اعتباری و تسهیلات مورد نیاز برای استفاده دانشگاه‌ها باز کرده‌ایم.

کوچکی‌نژاد با بیان اینکه شرکت‌های عمومی، دولتی و خصوصی موظف هستند معادل ۳ درصد از سود فروش خود را در بخش تحقیقات هزینه کنند تصریح کرد: دانشگاه‌ها به عنوان محور تحقیقات در کشور محسوب می‌شوند بنابراین باید بررسی شود که دانشگاه‌ها تاکنون چقدر از این ظرفیت‌ها برای ارتقاء خود استفاده کرده‌اند.

نماینده مردم رشت در مجلس از اختصاص ۴۰ درصد از مجموع ۳ درصد سود فروش شرکت‌های دولتی و خصوصی برای هزینه پایان‌نامه‌های دانشجویان دوره دکتری خبر داد و ابراز داشت: با توجه به هزینه‌های بالای دوره دکتری و احتمال مضیقه مالی برخی از دانشجویان این منابع مالی برای کمک به آنان پیش‌بینی شده است.

وی شرکت‌هایی نظیر شرکت آب و فاضلاب، برق و شرکت‌های عمومی و خصوصی را از جمله نهادهایی که باید ۳ درصد از سود فروش خود را به بخش تحقیقات اختصاص دهند دانست و بیان داشت: اینکه چقدر از این مبالغ به مراکز دانشگاهی مستقر در استان‌ها از جمله گیلان اختصاص پیدا کرده است باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس مشخص شدن جایگاه تحقیقات در قانون و برنامه ششم توسعه را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: طبق قانون برنامه توسعه، ۲۷ درصد از دانشجویان کشور باید دانشجوی دانشگاه‌های نسل سوم باشند بنابراین بر اساس تکلیف قانون باید زمینه تحقق این موضوع فراهم شود.

کوچکی‌نژاد شرکت‌های دانش‌بنیان را موتور محرکه اقتصاد مقاومتی اعلام کرد و ضمن تأکید بر لزوم حمایت و گسترش این شرکت‌ها در کشور ابراز داشت: به اعتقاد بنده گیلان از قانون برنامه عقب است و کمتر از ۵ درصد دانشجویان این استان در حوزه دانشگاه‌های علمی و کاربردی و فنی‌وحرفه‌ای تحصیل می‌کنند.

نماینده مردم رشت در مجلس با تأکید بر اینکه موانع گسترش و توسعه دانشگاه‌های نسل سوم باید شناسایی و سپس برطرف شوند تصریح کرد: قانون برنامه توسعه بر ضرورت تقویت دانشگاه‌های علمی و کاربردی و فنی‌وحرفه‌ای تأکید کرده است بنابراین در طول اجرای آن باید به نقطه مشخص شده در قانون برسیم.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار