کد خبر : 64440
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۱

مدیرکل بهزیستی گیلان:

۶۰۰ واحد مسکونی تا پایان سال به مددجویان بهزیستی در گیلان واگذار می‌شود

۶۰۰ واحد مسکونی تا پایان سال به مددجویان بهزیستی در گیلان واگذار می‌شود

مدیرکل بهزیستی استان گیلان گفت: ۶۰۰ واحد مسکونی تا پایان امسال در اختیار مددجویان بهزیستی گیلان قرار می‌گیرد.

به گزارش گیلانستان، حسین نحوی‌نژاد اظهار داشت: اداره‌کل بهزیستی هر ساله پیش از تعطیلات نوروزی تلاش می‌کند تا آموزش‌های لازم جهت پیشگیری از معلولیت‌ها، رفع اختلافات خانوادگی، بحران‌های دوره نوجوانی و مشکلاتی که بین خانواده‌ها در زمان مسافرت پیش می‌آید را ارائه دهد.

مدیرکل بهزیستی استان گیلان افزود: در ایام نوروز تشویق و پافشاری ما به خانواده‌های افراد حاضر در مراکز نگهداری بهزیستی اعم از مراکز نگهداری معلولین، سالمندان، بیماران روانی مزمن، ایتام، زنان و دختران آسیب دیده، کودکان کار و خیابان و کمپ‌های معتادان بردن این افراد به منزل است تا ارتباط عاطفی آن‌ها با خانواده‌هایشان قطع نشود.

وی با بیان اینکه برخی از خانواده‌ها در ایام تعطیلات با افزایش مشکلات مواجه ‌شده و وجود کرونا وضعیت اقتصاد، معیشت و سلامت مدددجویان را با مشکل مواجه کرد گفت: به دلایل مذکور ممکن است تقاضا برای پذیرش در مراکز بهزیستی افزایش یابد و از طرفی به دلیل شیوع کرونا شیوه‌نامه‌ها برای پذیرش افراد در مراکز سخت‌گیری‌های بیشتری را اعمال کرده‌اند.

نحوی‌نژاد درباره واکسیناسیون سالمندان در مراکز بهزیستی گیلان تصریح کرد: از هفته آخر اسفند تا نیمه فروردین امسال واکسیناسیون سالمندان و پرسنل مراکز بهزیستی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان آغاز شد و حدود هزار و ۱۰۰ نفر تحت واکسیناسیون کرونا قرار گرفتند.

وی عنوان داشت: این روند با فراهم آوردن شرایط لازم اعم از در دسترس بودن وسایل کمک‌های امدادی پزشکی، حضور پزشک، مشخص شدن بیمارستان معین در صورت بروز مشکل حین تزریق واکسن و وجود آمبولانس انجام شد که خوشبختانه مورد خاصی طی انجام واکسیناسیون سالمندان و پرسنل مراکز پیش نیامد.

نحوی‌نژاد با بیان اینکه دقت و نظارت کافی بر رعایت بهداشت و کنترل شیوع کرونا در مراکز صورت گرفته به نحوی که تلاش شده آمار ابتلا و مرگ و میر در حداقل باشد افزود: اکنون منتظر هستیم که در نوبت دوم واکسیناسیون گروه دیگر افراد اعم از معلولین، بیماران روانی، معتادان متجاهر و پرسنل سازمان بهزیستی که مرتباً با این افراد در تماس هستند انجام شود.

مدیرکل بهزیستی استان گیلان اظهار داشت: متأسفانه به دلیل انجام دید و بازدیدهای نوروزی و شرکت پرسنل مراکز در این دورهمی‌ها در برخی مراکز شاهد شیوع کرونا بودیم که خوشبختانه با تلاش همکاران و همکاری مراکز بهداشت شهرستان‌ها کرونا در این مراکز کنترل شده و از ابتلای سخت و مرگ و میر افراد جلوگیری به عمل آمد.

وی بیان کرد: برخلاف پیش بینی‌های ما مبنی بر کاهش ورود مسافران نوروزی به گیلان امسال با حجم بالای مسافرت‌ها روبرو بودیم و همکاران حوزه مشاوره و اورژانس اجتماعی تلاش کردند که در کنار نهادهای مرتبط اعم از هلال احمر، پلیس راهور و دانشگاه علوم پزشکی در جهت کنترل شلوغی شهرها و پیشگیری از ابتلا به کرونا اقدامات لازم را انجام دهند.

نحوی‌نژاد با اشاره به اینکه از دیگر فعالیت‌های همکاران ما در اورژانس اجتماعی و حوزه مشاوره در ایام نوروز امسال کمک به افراد در جهت رفع مشکلات و خشونت‌های خانوادگی بوده گفت: همکاران ما تلاش دارند تا با وجود دغدغه‌هایی که در مورد کنترل کرونا وجود دارد فعالیت‌های مشاوره‌ای و سایر خدمات مربوط را به دقت دنبال کنند.

نحوی‌نژاد وجود سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه نشینی را از دلایل اصلی ایجاد آسیب‌های اجتماعی تلقی کرد و عنوان داشت: اداره‌کل بهزیستی سعی کرده تا با ارائه امکانات در رفع مشکلات این حوزه گام بردارد که از جمله اقدامات بهزیستی در مناطق حاشیه‌نشین ایجاد پایگاه‌های خدمات اجتماعی و گشت‌های مرتب اورژانس اجتماعی است.

مدیرکل بهزیستی استان گیلان خاطرنشان کرد: حضور مراکزی مانند مراکز همیاران سلامت روان و گروه‌های زنان خودیار سرپرست خانوار از جمله اقدامات موثر در این عرصه است که می‌تواند با مداخلات محلی آسیب‌های موجود در سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه نشین را به حداقل برساند.

وی از وجود پایگاه‌های بهزیستی و همیاران سلامت روان در ۴ محله حاشیه نشین رشت خبر داد و گفت: در لنگرود نیز در سال‌های اخیر برنامه‌ریزی‌هایی برای ایجاد مراکز در این مناطق صورت گرفته و ایجاد پایگاه‌های ثابت در دیگر شهرهای استان که دارای سکونتگاه‌های غیررسمی هستند انجام می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان گیلان اشتغال‌زایی و تأمین مسکن را دو محور اساسی فعالیت‌های بهزیستی دانست و تصریح کرد: زمانی که سخن از توانمندسازی به میان می‌آید یکی از رکن‌های توانمندسازی ایجاد اشتغال پایدار و دیگری داشتن سرپناه و مسکن است.

وی گفت: بهزیستی گیلان در حوزه اشتغال با توجه به تسهیلاتی که هر ساله برای این بخش اختصاص پیدا می‌کند مانند تبصره ۱۶ که وام‌های بدون بهره بوده و به محرومین کمیته امداد و بهزیستی تعلق می‌گیرد، پرداخت حق بیمه سهم کارفرما، پرداخت بخشی از حقوق معلولین برای جبران عدم کارایی حمایت‌هایی را از مددجویان دارد.

نحوی‌نژاد افزود: در هر سال حدود هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار فرصت شغلی ایجاد می‌شود که در سال گذشته حدود هزار و ۷۰۰ فرصت شغلی ایجاد شده؛ امسال به‌دنبال این هستیم که به جز ارائه تسهیلات به افراد برای ایجاد اشتغال توجه ویژه‌ای به عرصه فنی حرفه‌ای و انجام مهارت داشته باشیم تا کیفیت ایجاد کار در افراد بالا رود.

مدیرکل بهزیستی استان گیلان اظهار داشت: در حوزه مسکن سعی داریم با سپاه پاسداران، قرارگاه خاتم‌الانبیا، قرارگاه بسیج سازندگی، بنیاد مسکن، راه و شهرسازی و خیرین، مسکن‌هایی را با قیمت ارزان ایجاد کرده و با تسهیلات بانکی بدون بهره در اختیار محرومین قرار دهیم.

وی گفت: در سال گذشته ۵۰۰ واحد مسکونی در اختیار جمعیت هدف قرار گرفته و پیش‌بینی ما این است که امسال این روند رو به رشد باشد و ۶۰۰ واحد مسکونی جدید تا پایان سال در اختیار مددجویان بهزیستی گیلان قرار گیرد؛ تلاش ما بر این است که شرایطی ایجاد شود تا افراد فاقد مسکن به‌ویژه آن‌هایی که دو معلول به بالاتر دارند تا پایان امسال صاحب خانه شوند.

نحوی‌نژاد افزود: در استان گیلان حدود هزار و ۷۰۰ خانوار که دو معلول به بالا دارند وجود دارد که تقریباً ۷۰ درصد از آن‌ها مسکن دریافت کردند و تا پایان امسال مابقی مسکن‌ها تحویل داده می‌شود که پس از آن مسکن خانواده‌های تک معلول و سایر افراد که به خانه نیاز دارند و تحت پوشش نیستند را مورد توجه قرار دهیم.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار