کد خبر : 59880
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۶

یک استاد حوزه:

​تجمل‌گرایی؛ فرهنگی وارداتی از دنیای غرب

​تجمل‌گرایی؛ فرهنگی وارداتی از دنیای غرب

حجت‌الاسلام عاشوری رواج مصرف‌گرایی و تجمل‌گرایی را فرهنگی وارداتی از دنیای غرب دانست و گفت: پدیده‌هایی مانند تولد‌های لاکچری یا ازدواج‌های لاکچری هیچ جایگاهی در فرهنگ غنی اسلامی-ایرانی ندارد.

به گزارش گیلانستان، حجت‌الاسلام «علیرضا عاشوری» با تاکید بر اینکه تجمل‌گرایی و مصرف‌گرایی فرهنگی مبتذل و کاملا وارداتی از دنیای غرب بوده که در دل جامعه اسلامی نفوذ پیدا کرده است اظهار داشت: پدیده‌هایی مانند تولد‌های لاکچری یا ازدواج‌های لاکچری هیچ جایگاهی در فرهنگ غنی اسلامی-ایرانی ندارد.این استاد حوزه با بیان اینکه اگر ما با معارف الهی، معنوی و اهل‌بیت(ع) آشنا شویم نه فقط تاخیر در امر ازدواج بلکه همه مشکلات و معضلات جامعه حل می‌شود عنوان کرد: سنت‌هایی نظیر برگزاری مراسم‌های ازدواج‌ میلیاردی و تولدهای لاکچری در دین اسلام و اعتقادات مذهبی ما نه تنها هیچ جایگاهی ندارد بلکه کاملا بی‌معنی است.

وی کمک به نیازمندان و دست‌گیری از آنان در جامعه را از جمله توصیه‌های اکید دین مبین اسلام و فرهنگ غنی ایرانی خواند و در همین مورد ابراز داشت: طبق تعلیمات دین اسلام اگر انسان در زندگی خود بیش از نیازهای اساسی دارد باید آن را در جهت رفاه عمومی و کمک به افرادی که از کمترین امکانات برخوردار هستند به کار گیرد.

عاشوری اسراف، استفاده از ثروت برای به رخ دیگران کشیدن و فخرفروشی در جامعه را از جمله موضوعاتی که جایگاهی در اعتقادات اسلامی و ایرانی و جامعه ما ندارد دانست و ابراز داشت: حتی اینکه انسانی بخواهد از راه حلالش هم جشن‌های پرشکوه آن‌چنانی و تجملاتی برگزار کند نیز جایگاهی در این فرهنگ نداشته و ندارد.

این استاد حوزه رواج ازدواج‌های غیرمرسوم و برگرفته از سبک و سیاق زندگی غربی را هم مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: کسانی که تعلیمات دینی را فرا گرفته و تربیت اسلامی شده باشند و ادب و اخلاق پیامبر گرامی اسلام(ص) و اهل بیت(ع) را داشته باشند قطعا به سمت اینگونه فرهنگ‌ها و مظاهر مبتذل غربی گرایش پیدا نمی‌کنند.

وی سقوط و انحطاط دنیای غرب از حیث مسائل جنسی، خانه و خانواده و نگاهشان در برابر زنان را مورد اشاره قرار داد و یادآور شد: دنیای غرب گرچه ممکن است از نظر مسائل اقتصادی، نظامی و علمی به درجات بالایی رسیده و موفقیت‌هایی هم به دست آورده باشد اما در زمینه فرهنگ جایگاهی نداشته و شدیدا مبتذل است.

عاشوری با تاکید بر اینکه فرهنگ غربی به جای پیشرفت در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و به ویژه اخلاقی در این بخش‌ها شدیدا عقب‌گرد کرده و حال روز فعلی‌‌اش بیشتر به دوران جاهلیت شباهت دارد افزود: رواج ازدواج‌های آزاد، ازدواج‌های سفید، گرایش به سمت باورهای قوم لوط، ثمود و جاهلی و کسانی که مرتکب شنیع‌ترین رفتارها می‌شدند به مشخصه فرهنگ غربی تبدیل شده است.

این استاد حوزه پرهیز از تشکیل خانواده، نگاه غیرانسانی و ابزاری داشتن به زن و فروپاشی بنیان خانواده را از جمله چالش‌های پیش روی فرهنگ غربی دانست و اذعان کرد: بالاخره خانواده در هر مذهب و مکتبی آداب و رسومی دارد که پذیرفته شده است و کسی که بخواهد از آن‌ها عدول کند در حقیقت از مرتبه انسانیت ساقط شده است.

وی توجه به فرهنگ غنی اسلامی-الهی و مکتب اهل بیت عصمت و طهارت(ع) را تنها راه و تضمینی برای سعادت در دنیا و آخرت نه فقط مسلمانان بلکه آحاد بشریت دانست و اضافه کرد: راه نجات و صراط مستقیم فقط و فقط همین راه است و مابقی مسیرها به گمراهی ختم می‌شود و ثمری به غیر از پشیمانی برای انسان‌ها نخواهد داشت.

عاشوری وجود تمام مؤلفه‌های سعادت و خوشبختی بشریت در تعالیم اسلامی، معارف پیامبر اسلام(ص) و اهل بیت(ع) را بار دیگر متذکر شد و خاطرنشان کرد: حیف است که ما با برخورداری از چنین فرهنگ غنی خود را وابسته و نیازمند فرهنگ مبتذل غربی بدانیم و آن‌چه که خودمان از عظمت و افتخار داریم را رها کرده و به سمت مسائلی که سرانجامش به غیر از گمراهی نیست کشیده شویم.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار