کد خبر : 64605
تاریخ انتشار : دوشنبه 23 فروردین 1400- 40: 18

​مجاهدت‌های بی‌دریغ دندانپزشکان گیلانی در اوج کرونا

​مجاهدت‌های بی‌دریغ دندانپزشکان گیلانی در اوج کرونا

دندانپزشکان گیلانی در دوران اوج کرونا علاوه بر خدمات بی‌دریغی که به اقشار محروم ارائه دادند. با حمایت‌های انجمن صنفی کارفرمایی دندانپزشکان گیلان و به همت خیریه ایزد دوستان، گیلان را در تولید ماسک N۹۵ خودکفا کردند.

به گزارش گیلانستان، همه ما آن روزهای سخت و بعضا تلخی که از اسفند سال ۹۸ شروع شد را در گیلان که به همراه قم دو کانون اصلی شیوع ویروس کرونا در کشور بودند به یاد داریم و فراموش نمی‌کنیم، اما در همین دوران سخت پزشکان و دندانپزشکان خیری هم بودند که فداکارانه برای کمک به مردم شتافتند. دندانپزشکان عضو انجمن صنفی کارفرمایی دندانپزشکان گیلان مصداق بارز این موضوع هستند.

از ارائه خدمات رایگان دندانپزشکی به اقشار محروم و نیازمند، کودکان بی‌سرپرست، بد سرپرست، دانش‌آموران استثنایی، معلولان ذهنی، جسمی و حرکتی گرفته تا جمع‌آوری ماسک، شیلد، گان، مواد ضدعفونی کننده و دستکش برای کادر درمان و راه‌اندازی مرکز تولید ماسک برای پوشش‌دهی بیمارستان‌های درگیر گیلان تنها گوشه‌ای از زحمات بی‌دریغ این سفیدجامگان در دوران جولان ویروس کرونا است.

به همین مناسبت گفت‌وگویی را با دکتر «عظیم قلی‌زاده شفتی» رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی دندانپزشکان گیلان انجام دادیم که به شرح زیر است.

*ابتدا در مورد انگیزه تشکیل انجمن صنفی کارفرمایی دندانپزشکان گیلان کمی توضیح دهید؟

دو تشکل ملی در جامعه دندانپزشکی داریم، یک انجمن دندانپزشکان عمومی ایران که شعبه آن در استان گیلان سال ۸۱ تشکیل شد و بنده هم این افتخار را داشتم که در نخستین دوره تاسیس آن در هیئت مدیره‌اش باشم و در چهار دوره آن به عنوان عضو هیئت مدیره و یا بازرس حضور داشتم و دیگری جامعه دندانپزشکی ایران است که شامل دندانپزشکان عمومی و متخصص می‌شود.

ذاتا هر دو مجموعه علمی بودند و با برگزاری کنگره‌های درخور، نیازهای علمی جامعه دندانپزشکان را به خوبی ساماندهی می‌کنند، اگرچه در بزنگاه‌ها پیگیر مسائل و موضوعات صنفی نیز بودند، اما به نظر هرگز کافی نبود.

در سال ۹۵ پس از تجربه سال‌ها حضور در هر دو انجمن به اتفاق دو تن از همکارانم آقایان «محمد گلچین» و «نیما شفیعی» به این نتیجه رسیدیم که باید برای بسیاری از مشکلات جامعه دندانپزشکی از جمله مسائل مالیاتی‌، موضوع عوارض شهرداری، در بحث تجاری‌سازی مطب‌‌ها، اداره کار، تامین اجتماعی و نظایر آن یک تشکیلات صنفی داشته باشیم تا بتوانیم مسائل و مشکلات را در کارگروهی حقوقی و از جایگاه حقوقی مورد پیگیری قرار دهیم.

برای بهره‌مندی از قدرت چانه‌زنی تشکل‌های صنفی و جایگاه حقوقی آن و نیز برای به کارگیری توانمندی همکاران دندانپزشک حقوقدان که به عنوان وکیل، قاضی و حتی قاضی دیوان عدالت اداری در سطح کشور مشغول به فعالیت بودند، پس از مشورت با تنی از همکاران بر آن شدیم تا “انجمن صنفی کارفرمایی دندانپزشکان استان گیلان” را  پایه‌گذاری کنیم. بنابراین این انجمن را ثبت کردیم.

این انجمن در نوع خودش در سطح استان‌‌ها نخستین انجمن در ایران محسوب می‌شود و بعد از آن، خوشبختانه دندانپزشکان شیراز بودند که چند ماه پیش دومین انجمن صنفی کارفرمایی را تاسیس کردند، البته رادیولوژیست‌های دندانپزشک اصفهان و مازندران هم انجمن صنفی کارفرمایی تاسیس کرده‌اند.

پس از تاسیس انجمن در گیلان، مسائل و مشکلات را یک به یک با نهادهایی مانند شهرداری رشت که خلاف قانون و ماده ۵۵ خود شهرداری از جامعه پزشکی طلب عوارض شغلی می‌کرد (ما عوارض نوسازی و سایر موارد را مانند همه مردم پرداخت می‌کنیم) مورد پیگیری قرار دادیم زیرا طبق قانون طبیب تاجر نیست و مجاز است در اماکن با کاربری مسکونی فعالیت کند، بنابراین بابت نصب تابلو به آن عوارض شغلی تعلق نمی‌گیرد.

ما در اینجا اقدام کردیم و تا دیوان عدالت اداری هم رفته و علیه این درخواست شهرداری رشت حکم گرفتیم مبنی بر اینکه درخواست عوارض از جامعه پزشکی قانونی نیست و این حکم را هم برای انجمن‌های مادر در تهران و هم برای نظام پزشکی گیلان فرستادیم و این حکم در سطح کشور قابل استناد است.

در زمینه مالیات همانطور که می‌دانید ما یک هیئت تشخیص سه نفره در سازمان امور مالیاتی داریم که وقتی در مورد میزان مالیات اعتراضی وجود داشته باشد در هیئت تشخیص مورد بررسی قرار می‌گیرد در این هیئت تشخیص یک نفر ممیز مالیاتی، یک نفر قاضی بازنشسته حضور دارند و نفر سوم نماینده صنف بود.

از طرفی چون ما نماینده نداشتیم ( همکاران‌مان از نظام  پزشکی می‌رفتند) و در غیر این صورت از سایر صنوف برای دفاع از پزشک در جلسه حاضر می شدند و طبیعتا چون با مسائل و مشکلات صنف دندانپزشک آشنایی نداشتند نمی‌توانستند به خوبی دفاع کند. انجمن با نشست‌های مکرری که با مدیر کل دارایی استان گیلان داشت موفق شد از وزارت دارایی برای ۲۰ نفر از همکارانمان رسما برای حضور در هیئت‌های تشخیص سازمان امور مالیاتی در سطح استان حکم بگیرد که البته این کار در نوع خودش اتفاقی نو به شمار می‌رفت.

ضمنا بنده افتخار دارم که به نمایندگی از جامعه پزشکی در هیئت مدیره کانون صنفی کارفرمایی استان گیلان حضور داشته باشم که در واقع شامل صنایع و حرف می‌شود، با پیگیری‌هایی که در کانون شد، ما در هیئت تشخیص اداره کار هم یک نفر را به شکل رسمی به عنوان نماینده داریم .

همچنین با سازمان تامین اجتماعی نیز ارتباطات خوبی برقرار کردیم و تاکنون نشست‌هایی را به صورت پرسش و پاسخ با کارشناسان دارایی، اداره کار و تامین اجتماعی برای آگاهی بخشی به همکاران برگزار کرده‌ایم.

ارتباطات و تعاملات انجمن صنفی کارفرمایی دندانپزشکان گیلان و کارگروه خیریه آن با سایر مجموعه‌ها و ادارات چگونه‌ است؟‌

ظرفیت‌های بالقوه‌ای وجود دارد که می‌تواند سبب اتفاقات قابل توجهی در سطح استان شود، لذا کار دیگری که انجمن انجام داد این بود که آمدیم برای نخستین بار در گیلان با اداره کل آموزش و پرورش و اداره کل بهزیستی استان ارتباط و متعاقب آن نشست‌هایی برقرار کردیم.

طی تفاهم نامه‌ای با بهره‌مندی از ظرفیت‌های فی ما بین، بالغ بر سه هزار و ۹۰۰ دانش‌آموز مدارس استثنایی گیلان و حدود چهار هزار مددجوی بهزیستی استان را تحت پوشش خدمات دندانپزشکی رایگان قرار دادیم و در اولین اقدام، ماشینی را که آدامس بایودنت آن زمان بیش از ۴۰۰ میلیون تومان برایش هزینه کرده بود، که در واقع یک مطب متحرک بود را به رشت آوردیم.

پس از این اقدام در ۱۴ شهرستان از غرب تا شرق استان گیلان حضور پیدا کردیم و در مراکز نگهداری کودکان استثنایی و یا مراکز نگهداری معلولین و بیمارانی که بعضا زندگی نباتی داشتند، حضور یافته و خدمات رایگان دندانپزشکی ارائه دادیم.

در آن دوره ما در حیاط مرکز مربوطه مستقر می‌شدیم و بعضا با اورژانش آن شهرستان هماهنگ می‌کردیم و اورژانس با برانکارد این کودکان را از ساختمان به داخل ماشین و مطب متحرک ما انتقال می‌داد و همکاران دندانپزشک با خدماتی چون جرم‌گیری، در آوردن دندان عفونی، ترمیم و مانند این‌ها سعی در بهبود وضعیت بهداشت دهان و دندان این کودکان معصوم داشتند.

 تنها در همین دوره چیزی بالغ بر ۷۰۰ کودک اعم از دانش‌آموزان استثنایی آموزش و پرورش و آن‌هایی که در مجموعه‌های بهزیستی سراسر استان گیلان بستری بودند را ویزیت و تحت درمان و  خدمات دندانپزشکی قرار گرفتند.

بعد از آن بود که با دستور وزیر بهداشت تعدادی  از این کلینیک‌های متحرک(موبایل کلینیک) وارد کشور شد و دوتای آن هم به گیلان رسید؛ این دو ماشین هم‌اینک در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان مستقر است.

مدتی بعد از آن فعالیت‌های خیرخواهانه‌ای که با همکاری دندانپزشکان‌مان در شهرستان‌های گیلان انجام شد، نشستی با رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان داشتیم و در آن‌جا بابت خدماتی که ارائه کرده بودیم ایشان همکاران‌مان را ستودند.

این نشست نتایج خوبی هم داشت و باعث شد ما با معاونت بهداشتی وارد مذاکره شویم تا این ماشین‌ها(مطب‌های متحرک دندانپزشکی) را در اختیارمان قرار دهند تا بتوانیم همین روند را ادامه دهیم چون در بین این کودکان، افرادی بودند که امکان حضور در مطب و دریافت خدمات رایگان دندانپزشکی را نداشتند و این ما بودیم که باید به مراکز نگهداری آن‌ها مراجعه می‌کردیم.

از ۱۸۰ عضو انجمن کارفرمایی داندانپزشکان گیلان ۴۵ نفر در مرکز خیریه با ما همکاری می‌کنند. برخی با موبایل کلینیک به شهرستان‌های مختلف گیلان برای ارائه خدمات رایگان همراه می‌شوند اعم از متخصص و عمومی، و برخی از همکاران متخصص که امکان کار در موبایل کلینیک برایشان وجود نداشت هم اعلام آمادگی کردند تا این کودکان را با معرفی‌نامه انجمن در مطب پذیرش کرده و کارهایی نظیر عصب‌کشی، جراحی و ارتودنسی را برایشان به رایگان انجام دهند.

در این فرآیند بعضا افرادی هم بودند که با حمایت و پیگیری ما برای ادامه روند درمانشان به تهران اعزام شدند، که نمونه آن دختر هفت ساله‌ای بود که در مرکز ترنم امید نگهداری می‌شد.

با زحمات خانم دکتر جنانی متخصص اطفال و عضو هیئت علمی دانشگاه، بهداشت دهان و دندان این دختر را تا آنجایی که ممکن بود و روی چند دندانی که داشت انجام دادیم چون فقط بخشی از فک پائینش استخوان داشت سپس این دختر را برای ادامه درمان به تهران اعزام کردیم.

در تهران دکتر بیات، جراح فک و صورت یکی از دنده‌های این دختر را در فک‌اش پیوند کردند و خب این اتفاق بزرگی بود که ممکن بود این کودک هرگز به چنین شرایط و امکاناتی دست پیدا نکند؛ و این‌ها تنها بخشی از فعالیت‌های گسترده ما با معاونت بهداشتی دانشگاه بود.

در حوزه معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان هم پیگیری‌های لازم برای صدور مجوزات مرکزی که هفته پیش در بلوار گیلان گلسار افتتاح کردیم، صورت گرفت. مطب دندانپزشکی انجمن ما دو منظوره است و از یونیتی که در آنجا جانمایی شده هم جهت برگزاری کارگاه آموزشی برای همکاران عضو و هم برای درمان کودکان تحت پوشش استفاده می‌کنیم.

معاونت درمان دانشگاه همچنین با معرفی ۴۵ نفر عضو کارگروه خیریه به نظام پزشکی سراسر استان امکان بهره‌مندی از پوشش بیمه حرفه‌ای را برای این همکاران در سطح استان فراهم کردند که جای قدردانی است.

دانشکده دندانپزشکی هم ارتباط خوبی با مجموعه انجمن صنفی دارد و ریاست دانشکده نیز تاکنون لطف بسیاری به ما داشتند در نهایت باید بگویم ظرفیت‌هایی که با همکاری دانشکده دندانپزشکی، اداره کل آموزش و پرورش، بهزیستی، و معاونت‌های بهداشتی، آموزشی و درمان دانشگاه علوم پزشکی مهیا شده، علاوه بر اینکه به همکاران دندانپزشک ما کمک می‌کند، بستر لازم برای ارائه خدمات رایگان دندانپزشکی به اقشار آسیب‌پذیر و محروم جامعه را فراهم کرده است.

گرانی خدمات دندانپزشکی خاص ایران نیست و مشمول تمام کشورهاست و بنابراین بسیاری از مردم امکان بهره‌مندی از خدمات دندانپزشکی را ندارند، بنابراین ما هم خواستیم با گسترش فعالیت‌های خیرخواهانه نسبت به آن دسته از هموطنانمان ادای وظیفه کنیم و امروز این مهم به همت دکتر فائقه تحویلداری در کارگروه خیریه کانون در تداوم است.

– فعالیت‌های انجمن صنفی کارفرمایی دندانپزشکان گیلان پس از شیوع کرونا چگونه ادامه یافت؟

کارگروه خیریه انجمن صنفی کارفرمایی دندانپزشکان گیلان تا پیش از همه گیری کرونا به شکل مستمر در حال فعالیت بود، سپس به دلیل پیچیده شدن اوضاع و اینکه اوایل حتی راه‌های انتقال ویروس هم به درستی مشخص نشده بود ما مجبور شدیم خیریه را تعطیل کنیم و نخستین کاری هم که کردیم این بود که ماسک، گان، دستکش، شیلد و لوازمی که در مطب‌ها داشتیم را جمع‌آوری و به همکارانمان که در بیمارستان‌های گیلان امکانات حداقلی را نداشتند ارسال کردیم.

سپس با ریاست نظام پزشکی نامه‌نگاری‌هایی را انجام دادیم و چون آن موقع مطب‌ها را تعطیل کرده بودیم درمانگاه صابرین را سنتر قرار داده و به شکل شبانه‌روزی خدمات دندانپزشکی را با همراهی چند نفر از همکاران دندانپزشک در این مرکز برای مردم ارائه کردیم.

آن زمان طبق بخشنامه‌های صادره اعلام شده بود، اگر کسی قصد رفتن به مطب را دارد حتما باید خودش و پرسنل‌اش ماسک N95 داشته باشد از طرفی در گیلان چنین ماسکی تولید نمی‌شد و ورود ماسک به استان مگر به مقصد بیمارستان قاچاق بود بنابراین فشار زیادی روی همکاران دندانپزشک بود.

در این وضعیت بود شروع به تهیه ماسک از خارج استان کردیم، که با عنایت خدا و با حمایت و کمک‌های مالی همکارانمان در گیلان و سایر نقاط کشور با مبالغی که در حساب خیریه گرد آمد چند هزار ماسک، گان، شیلد، عینک، دستکش و نظایر این را تهیه کردیم.

سپس با کمک‌های بی‌دریغ فروشگاه تجهیزات دندانپزشکی رشت لوازم را حسب نیاز و پس از استعلام از روسای بیمارستانها از طریق این مرکز به ۱۱ بیمارستان‌ در سطح گیلان که در آن زمان سنتر کرونا بودند، در هشت شهرستان رشت، انزلی، شفت، فومن، آستانه‌اشرفیه، لاهیجان، لنگرود و رودسر به شکل رایگان توزیع کردیم.

در اینجا لازم است تشکر کنم از تجهیزات دندانپزشکی شفاپخش عاشوری که ما را در تجهیر کارگاه و مطب خیریه مورد حمایت ویژه قرار دادند.

با توجه به فعالیت‌های بی‌دریغ انجمن صنفی کارفرمایی دندانپزشکان گیلان به ویژه در دوران بسیار سخت شیوع ویروس کرونا، قربانی نماینده مردم آستانه‌اشرفیه در مجلس و عضو کمیسیون بهداشت که به عنوان نماینده تام‌الاختیار وزارت بهداشت در گیلان منصوب شده بودند از خدمات ما در انجمن صنفی قدردانی به عمل آوردند.

یکی از خیریه‌هایی که ما تحت پوشش داشتیم خیریه ایزد دوستان با حضور زنان سرپرست خانوار است. این خیریه یک کارگاه خیاطی داشت و پیگیر تولید ماسک بود، در بحران کرونا نیز با تولید گان محافظتی و اهدا آن به بیمارستان‌ها کمک شایانی را رقم زده بود.

در یکی از نشست‌هایی که به اتفاق هیات مدیره کانون صنفی استان با استاندار گیلان داشتم مشکلات این مرکز در دریافت مجوزهای تولید ماسک را مطرح کردم که بعد از آن و با حمایت‌های استاندار و دانشگاه علوم پزشکی گیلان توانستیم برای این خیریه مجوز تولید ماسک N95 را بگیریم.

این فرآیند جهت اخذ مجوز حدودا” چند ماهی طول کشید و حتی ماسک N95 تولیدی با وجود دریافت مجوزهای غذا دارو و اداره تجهیزات پزشکی، برای سازمان انرژی هسته‌ای هم ارسال شد و تأییدیه این سازمان نیز دریافت شد.

من افتخار می‌کنم که به همت همکارانم در هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمائی دندانپزشکان گیلان ( کانون ) و پیگیری‌های مستمر و خستگی‌ناپذیر خانم نظامی منجر به این شد که امروز ما در تولید  ماسک N95 در گیلان خودکفا شویم و حتی قادریم در صورت حمایت سایر استان‌ها را هم تحت پوشش قرار دهیم.

در این‌جا ما به اصطلاح یک تیر و چند نشان زدیم هم درآمد حاصل از فروش ماسک‌ها در این شرایط سخت زندگی و اقتصادی به زنان سرپرست خانوار و خانواده‌هایشان رسید و هم گیلان در تولید ماسک N95 استاندارد خودکفا شد، ماسکی که سال گذشته همین موقع قاچاق محسوب می‌شد.

انجمن صنفی کارفرمایی دندانپزشکان گیلان چه تعداد کودک را تحت پوشش خود دارد؟

واحد خیریه انجمن صنفی کارفرمایی دندانپزشکان گیلان سه هزار و ۹۰۰ کودک مدارس استثنایی گیلان و چهار هزار کودک بد سرپرست و بی‌سرپرست، معلول ذهنی و حرکتی که در مراکز زیر نظر بهزیستی استان نگهداری می‌شوند را تحت پوشش دارد.

از طرفی انجمن امسال  ۴۰۰ نفر که در آسایشگاه معلولین و سالمندان رشت بستری هستند را هم به لیست دریافت کنندگان خدمات رایگان دندانپزشکی خود اضافه کرد که البته به علت شرایط کرونا تاکنون مراجعه حضوری نداشتیم و انشالله بعد از فروکش کردن بیماری کرونا و با هماهنگی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان حتما مراجعه حضوری به آسایشگاه با مطب سیار را در دستور کارمان قرار خواهیم داد.

و سخن آخر…

در پایان خاضعانه از همکارانم در هیئت مدیره دوره گذشته و کنونی انجمن و نیز دندانپزشکان دلسوز و آگاه استان که سبب‌ساز چنین خدماتی در سطح استان گیلان هستند ،کمال تشکر را دارم و امیدوارم خداوند متعال همچنان در این راه به ما توفیق عنایت کند.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار