کد خبر : 32428
تاریخ انتشار : چهارشنبه 12 دی 1397- 52: 10

‌تخصیص ۳۵درصدی بودجه عمرانی گیلان در ۹ ماهه نخست سال جاری

‌تخصیص ۳۵درصدی بودجه عمرانی گیلان در ۹ ماهه نخست سال جاری

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان با اشاره به جذب ۳۵ درصدی بودجه عمرانی این استان در ۹ماهه نخست سال‌ جاری، گفت: ۷۵ درصد بودجه هزینه‌ای نیز در این مدت جذب شده است.

به گزارش گیلانستان کیوان محمدی صبح چهارشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه تابستان سال جاری برای نخستین بار گردهمایی روسای سازمان‌های مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها به میزبانی استان گیلان برگزار شد، اظهارکرد: در این گردهمایی درباره بودجه ۹۸ بحث و تبادل نظر شد.

محمدی افزود: در این گردهمایی چگونگی سهمیه‌بندی بودجه استان‌ها در بخش‌های مختلف اعم از بهداشت، امنیت، فرهنگ، محیط‌زیست و سایر موارد با توجه به شرایط فعلی کشور و تحریم‌های پیش رو مشخص شد.

اختصاص ۱۳۸ میلیارد تومان اعتبار به ۴۰ طرح بزرگ در گیلان 

وی در ادامه با اشاره به وجود ۴ هزار طرح بزرگ در سطح کشور، گفت: از این تعداد ۴۰ طرح مربوط به استان گیلان است که در سال جاری ۱۳۸ میلیارد تومان اعتبار برای این طرح‌ها در نظر گرفته شده که نشان دهنده رشد ۲۷ درصدی است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان همچنین به اجرای ۲ سد بزرگ شفارود و پلرود و ۱۱ سد لاستیکی در استان نیز اشاره و بیان‌کرد: سد شفارود فاینانس کشور چین است و از بودجه داخلی استفاده نمی‌کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر این سد دارای پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصدی است، تصریح کرد: اعتبار این پروژه از ۹میلیارد تومان در سال ۹۷ به ۱۳ میلیارد تومان در سال آینده رسیده است. لذا انتظار می رود سد پلرود طی دو سال آینده وارد سیستم آبیاری استان شود.

محمدی با اشاره به وضعیت ۱۱.۵ کیلومتر آزادراه منجیل – رودبار، ادامه داد: در سال‌های گذشته ۳.۵ کیلومتر از این آزادراه به بهره‌برداری رسیده است. در تلاشیم تا پایان کار دولت ۸ کیلومتر باقیمانده نیز به‌بهره برداری برسانیم. برای تکمیل و بهره‌برداری از این ۸ کیلومتر نیازمند بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار هستیم.

وی با بیان اینکه متاسفانه به دلیل مشکلات اقتصادی در حوزه بین‌المللی برخی از پروژه‌ها با رکود مواجه شده‌اند، اظهارکرد: خوشبختانه مردم گیلان در آذرماه سال جاری شاهد بهره‌برداری آزمایشی از  قطار قزوین – رشت بوده و به زودی نیز شاهد افتتاح کامل آزادراه منجیل – رودبار خواهند بود.

مسایل زیست محیطی یکی از عوامل کندی اجرای پروژه کنارگذر انزلی استرئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان در ادامه به اجرای پروژه کنارگذر انزلی به عنوان یکی از مهمترین کنارگذرهای منطقه نیز اشاره کرد و افزود: وجود مسائل زیست محیطی یکی از دلایل کندی روند اجرایی این پروژه است. در سال جاری برای اجرای این کنار گذر۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برآورد شد که با توجه به شرایط حاکم بر کشور، سرعت لازم را نداشتیم.

وی با اشاره به وضعیت نامطلوب تالاب انزلی، گفت: کارشناسان منطقه با کمک همکاران ژاپنی به دنبال احیای این تالاب هستند، اما اگر احداث یک پروژه بخواهد وضعیت تالاب را وخیم کند باید با دقت بیشتری نسبت به اجرای آن عمل کنیم.

افزایش هزینه‌های اجرای پروژه در گیلان به دلیل محدودیت زمین و منابع

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان با بیان اینکه محدودیت زمین و منابع در گیلان موجب شده هزینه‌های اجرای پروژه‌ها بسیار سنگین شود، اظهارکرد: ۷۵ درصد از بودجه هزینه‌ای گیلان طی ۹ ماه نخست امسال جذب شده است در حالی که در پایان سال گذشته ۱۰۳ از این بودجه شده بود که انتظار می رود امسال نیز همین روند داشته باشد.

وی با اشاره به تخصیص ۳۵ درصدی بودجه عمرانی استان در سال ۹۶، یادآور شد: بودجه عمرانی گیلان طی ۹ ماهه نخست امسال نیز با تخصیص ۳۵ درصدی مواجه بوده که امیدواریم تا پایان سال جاری جذب اعتباریات نسبت به سال گذشاه وضعیت بهتری داشته باشد.

محمدی با بیان اینکه بیان‌کرد: کاهش نفوس، کاهش نفوذ در ساختار سیاسی و اجتماعی کشور به دنبال دارد، زیرا سهم هر استان از کرسی‌های مجلس ضریبی از جمعیت آن استان بوده و گیلان از افزایش تعداد نمایندگان از ۲۷۰ نفر به ۲۹۰ نفر طی دوره گذشته هیچ سهمی نداشته است که در نتیجه سبب می‌شود در اخذ سهم خود ناموفق باشیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان با بیان اینکه افزایش مهاجرت به گیلان کاهش زاد و ولد را جبران می‌کند، افزود: کاهش جمعیت گیلان با توجه به افزایش مهاجرت‌ها مشکلی در بودجه ایجاد نمی‌کند، اما باید به مسئله مهاجرت‌ها به صورت ویژه پرداخته شود.

سهم جمعیتی گیلان از کل کشور را ۳.۲ و سهم بودجه هزینه‌ای این استان را ۴.۲است
وی در ادامه درآمد سرانه استان را پایین دانست و یادآورشد: باید فرهنگ کار در سطح استان را تغییر دهیم. گیلانیان در گذشته در شیب‌های ۳۰ درجه فندق و گردو کشت می‌کردند که نشان دهنده فرهنگ کار قوی و غنی آنان بود، اما اکنون بیکاران عمدتاً به دنبال مشاغل دولتی هستند.

محمدی سهم جمعیتی گیلان از کل کشور را ۳.۲ و سهم بودجه هزینه‌ای این استان را ۴.۲ دانست و اظهارکرد: اداره دستگاه‌های دولتی با توجه به نیروی انسانی بالای آن گران است و در صورت کوچک کردن دولت، در گیلان این موضوع مشکلاتی را به همراه خواهد داشت.

وی با تاکید برلزوم مهارت آموزی از سوی جوانان، گفت: دولت براساس تبصره ۱۹ می تواند تسهیلات و امکانات مالی را از طریق سیستم بانکی به جوانان به ویژه در مناطق روستایی ارائه دهد.

انتهای پیام/مهر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار