کد خبر : 86444
تاریخ انتشار : سه شنبه 4 بهمن 1401- 28: 20

اصلاح و بهینه سازی موتورخانه ها ،امکانی رایگان برای عموم مردم گیلان

اصلاح و بهینه سازی موتورخانه ها ،امکانی رایگان برای عموم مردم گیلان

.

به گزارش گیلانستان به نقل از ایرنا ، اگرچه مصرف بهینه انرژی یک فرهنگ است ،اما امسال بدلیل افزایش برودت و از سوی دیگر بروز پاره ای مشکلات بیش از همیشه بر آن تاکید می شود ؛بگونه ای که برای کاهش مصرف و صرفه جویی در هفته های اخیر محدودیت های شدیدی چون تعطیلی اعمال شد.

محدودیت های اعمال شده در گیلان که بدلیل تاکید در مصرف بهینه انرژی وضع شده بود از روز شنبه یکم بهمن ماه برداشته شد اما از مقام ارشد استان تا مدیران متولی انرژی تاکیدشان بر تداوم صرفه جویی و نهادینه شدن فرهنگ مصرف بهینه است.

 

ثبت نام برای اصلاح و بهینه سازی موتورخانه ها، برای عموم آزاد است

 

مدیر عامل شرکت گاز گیلان در راستای مدیریت مصرف اعلام کرد: اجرای طرح رایگان اصلاح و بهینه سازی موتور خانه ها در حال اجرا است و همه مردم می توانند با مراجعه به این نشانی www.goc.nigc.ir در این طرح ثبت نام کنند و از مزایای آن به صورت رایگان بهره مند شوند.

عیسی جمال نیکویی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اگرچه طرح یادشده از سال ۱۳۹۹ اجرایی شده است اما بیشتر درخواست کنندگان مربوط به امسال هستند و تا کنون ۱۵۰ موتورخانه دراستان اصلاح و بهینه سازی شده اند.

وی اظهار داشت:طرح اصلاح و بهینه سازی موتورخانه ها توسط شرکت ملی گاز ایران در سراسر کشور اجرا می شود و بهینه سازی موتور خانه های مشترکین خانگی، تجاری، اداری و مدارس با هزینه شرکت ملی گاز و به صورت رایگان توسط مجریان ذی صلاح انجام می شود.

جمال نیکویی توضیح داد: طرح اصلاح و بهینه سازی موتورخانه ها شامل سه بخش عایق‌کاری کلیه لوله های آب گرم، مخازن و کویل ها، تنظیم و سرویس مشعل و نصب ضدرسوب الکترونیکی است که تاکنون مبلغی افزون بر هفت میلیارد ریال در این زمینه هزینه شده است.

مدیرعامل شرکت گاز استان گفت: با بررسی روند مصرف موتورخانه های بهینه شده، انتظار می رود به میزان ۲۵ الی ۳۰ درصد مصرف گاز در دوره مشابه صرفه جویی شود.

جمال نیکویی آخرین میزان مصرف در گیلان را ۲۴ میلیون متر مکعب اعلام کرد که ۱۷ میلیون و ۴۰۰ میلیون لیتر آن مربوط به مصارف خانگی است.

 

نفوذ توده هوای سرد به کشور و تاثیر آن بر گیلان

 

به گزارش ایرنا و بر اساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی با نفوذ توده هوای سرد به کشور انتظار می‌رود دمای هوا تا روز چهارشنبه به طور میانگین بین سه تا پنج درجه کاهش یابد.

 

مناطق تحت تاثیر کاهش دما شامل غرب و شمال غرب، شمال شرق، شرق، جنوب شرق، مرکز و دامنه و ارتفاعات البرز، مازندران، گلستان و گیلان است.

 

با ادامه سرمای هوا انتظار می‌رود مصرف منابع انرژی به ویژه برق و گاز افزایش یابد و یخبندان و لغزندگی جاده‌ها در مناطق تحت تاثیر رخ دهد. همچنین احتمال خسارت به صنعت کشاورزی نیز وجود دارد.

 

سازمان هواشناسی توصیه کرده است که در منابع انرژی مدیریت و صرفه جویی شود و از پوشش های مناسب برای جلوگیری از آسیب به شبکه داخلی آب شرب منازل استفاده شود. همچنین از ضدیخ در رادیاتور خودروها و ماشین آلات کشاورزی استفاده شود.احتیاط در سفرها، به همراه داشتن تجهیزات لازم و سوخت کافی نیز توصیه می شود.

 

تاکید و ارائه راهکار برصرفه جویی از سوی متولیان برق گیلان

 

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای گیلان نیز با اعلام اینکه نیروگاه های حرارتی برای تولید برق، نیاز مبرمی به انرژی گاز دارند از مردم استان خواست با استفاده بهینه از انرژی های گاز و برق از ایجاد چالش در تامین این ۲ انرژی ارزشمند جلوگیری کنند.

بهمن داراب زاده گفت: بدلیل برودت و سرمای هوا میزان مصرف برق و گاز افزایش می یابد که این موضوع تامین سوخت گاز نیروگاه را دچار مشکل می کند و به طور حتم برق مورد نیاز تامین نخواهد شد.

وی اظهار داشت: عایق بندی رادیاتورها،پوشاندن خروجی کانال های کولر،خاموش یا کم کردن سیستم های گرمایشی هنگام نبودن در خانه،تعویض لامپ های قدیمی با LED ،نصب پرده های ضخیم،رعایت دمای رفاه( ۸ تا ۲۱ درجه)،اطمینان از بسته بودن در و پنجره ها،کاهش استفاده از برق برای ایجاد گرما و دو جداره کردن پنجره ها راهکارهایی است که برای کاهش مصرف انرژی پیشنهاد می شود.

منطقه هشت انتقال گاز که در تبریز مستقر است از مناطق دهگانه شرکت انتقال گاز ایران است که با سه هزار و ۷۰۰ کیلومتر خط انتقال و ۹ واحد تاسیسات تقویت فشار، گاز تحویلی از مبادی تولید را به استان های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل و بخشی از استان های زنجان، کردستان، گیلان و پایانه صادراتی انتقال می دهد لذا اسدالله عباسی ،استاندار گیلان از مردم خواست همانطور که نجیبانه در تابستان همراهی کردند و مصرف برق مدیریت شد اینک در فصل سرد از سوی شعله های گاز بکاهند تا چرخه صنعت و خانوار از مدار خارج نشود.

تمامی ادارات، نهادها، سازمان‌ها و بانک‌های گیلان به پیشنهاد قرارگاه مدیریت جهادی گاز استان و براساس دستور استاندار روز پنجشنبه ۲۲ دی‌ماه تعطیل شد و این محدودیت ها تا پنجشنبه ۲۹ دیماه در صورت های مختلف ادامه یافت اما از یکم بهمن ماه محدودیت ها برداشته شده و فعالیت ها طبق روال اما با تاکید بر صرفه جویی و نهادینه سازی مصرف بهینه انرژی انجام می شود.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار