کد خبر : 63800
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۰

معاون رییس جمهور در رشت:

بدون حمایت دولت و حضور دانشگاه رشد صنعت امکان‌پذیر نیست

بدون حمایت دولت و حضور دانشگاه رشد صنعت امکان‌پذیر نیست

نوبخت با اشاره به توسعه و پیشرفت کشور در شرایط تحریمی کنونی گفت: بدون حمایت دولت وحضور دانشگاه رشد صنعت امکان‌پذیر نیست.

به گزارش گیلانستان، «محمدباقر نوبخت» امروز (سه‌شنیه، ۱۹ اسفند) در بیست و سومین کنگره سراسری همکاری‌های دولت، دانشگاه و صنعت باهدف پیشبرد ارتباط صنعت و دانشگاه که در سالن اجتماعات دانشگاه گیلان به‌صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد ایجاد اشتغال را از دغدغه های دولت دوازدهم دانست و گفت: با وجود تحریم های ظالمانه استکبار علیه کشورمان، هدف‌گذاری اشتغال یک‌ میلیون‌ نفری محقق نشده است.

معاون رییس جمهوری عدم تأمین منابع مالی چند میلیارد دلاری را به دلیل تداوم تحریم‌ها علیه کشور دانست افزود: در این شرایط تحریم تامین منابع بودجه‌ای و منابع ارزی بریا ارقام چندمیلیارد دلار، کشور را دچار چالش کرده است.

وی با اشاره به توسعه و پیشرفت کشور در شرایط تحریمی کنونی اظهارکرد: با وجود این تحریم‌ها و با تلاش‌های دولت، برنامه‌های سازندگی و توسعه‌ای کشور تداوم داشته و هر هفته شاهد افتتاح طرح‌های زیربنایی هستیم.

نوبخت با بیان اینکه بدون حمایت دولت وحضور دانشگاه رشد صنعت امکان‌پذیر نیست تاکید کرد: دانشگاه دارای ظرفیت خوب علمی است و برای رسیدن به اهداف توسعه‌ای با توجه به محدودیت‌های منابع باید از سازوکارهای علمی بهره‌مند شود.

وی با تاکید بر لزوم روش‌ها و ایده‌های نو جهت بهره برداری بیشتر در شرایط تحریم خاطرنشان ساخت: دانشگاه باید  سازوکارهای نو و روش‌های دانش‌بنیان را پیش روی صنعت قرار دهد تا صنعت بهره‌وری لازم را جهت توسعه داشته باشد.

*تحقق ارتقاء توان صادراتی، با استفاده از دانش نوین و ارتباط دانشگاه و صنعت

«ارسلان زارع» نیز در این همایش با بیان اینکه پیشرفت فناوری تنها به کارکرد داخلی صنایع وابسته نبوده و متأثر از تعامل و روابط متقابل بنگاه ها با دانشگاه‌ها و سازمان های مرتبط دیگر است، اظهار کرد: در اقتصاد مبتنی بر دانش؛ همکاری سه رکن اساسی یعنی دانشگاه‌ها و سازمان‌های تحقیق و توسعه، بخش صنعت و دولت به‌منظور توسعه فناوری مورد تاکید بوده و یکی از سیاست‌های دولت‌ها برای تقویت ارتباط بین این ارکان، طراحی و ایجاد نهادهای واسطه‌ای است.

استاندار گیلان نادیده گرفتن استعدادها، توانایی‌ها و علم پژوهشگران را عامل عدم تحقق سرمایه گذاری‌های متناسب با امکانات و ظرفیت‌های بالقوه دانست و افزود: با وجود اجرای برنامه‌های متعدد توسعه ملی و منطقه‌ای، همچنان روند توسعه نیافتگی مناطق ادامه دارد.

وی با اشاره به تحریم های غیرقانونی علیه ملت ایران و تلاش دشمنان برای وابسته ماندن کشور در بخش های مختلف، گفت: تقویت ارتباط میان دانشگاه‌ها، صنعت و دولت اهمیتی دوچندان دارد تا نیازمندی‌های کشور ، برطرف شده و در بخش‌های مختلف به ویژه تولید قطعات و مسائل فنی به خودکفایی برسیم.

زارع وجود مراکز علمی قوی در کنار صنایع قدرتمند را از مهم‌ترین شاخص‌های پیشرفت زیربنایی کشور برشمرد و تاکید کرد: تحقق این مهم نیازمند روابط مستحکم بین آنهاست.

وی رفع نیازهای اساسی و ایجاد مزیت رقابتی در صنعت و ارتقاء توان صادراتی را مستلزم استفاده از دانش نوین و فناوری‌های جدید و ارتباط موثر دانشگاه و صنعت دانست و گفت: با وجود آنکه تاکنون اقدامات مختلفی به منظور تقویت این ارتباط در کشور صورت گرفته، اما تکمیل چرخه نوآوری در کشور و به حرکت درآوردن بخش‌های صنعت و خدمات در مسیر رشد، نیازمند وجود نهادی است که ارتباط میان دانشگاه، صنعت و دولت را بطور موثری برقرار و هدایت کند.

گفتنی است،بیست و سومین کنگره سراسری همکاری های دولت، دانشگاه و صنعت برای توسعه ملی، از امروز به میزبانی دانشگاه گیلان آغاز شده و تا فردا ادامه دارد. جایگاه ارتباط دانشگاه و صنعت در برنامه هفتم توسعه، نقش ارتباط صنعت و دانشگاه در تحقق جهش تولید، علم، فنآوری و نوآوری در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، تبیین نقش و جایگاه ارتباط صنعت و دانشگاه در برنامه هفتم توسعه، ایفای نقش دانشگاه های نسل سوم در توسعه منطقه ای، ملی و بین المللی، اکوسیستم نوآوری و راهبردی اثربخش در حوزه تعاملات دانشگاه و صنعت، تدوین سیاست ها و راهکارهای کارآفرینی و تجاری سازی دانش و ثرورت آفرینی از موضوعات فرابخشی است.

نقش مناطق آزاد در اقتصاد دانش بنیان، نقش دانشگاه های مهارتی در ایجاد اشتغال در گیلان، بررسی اثربخشی دانشگاه‌ها در ارتقاء وضعیت صنایع استان، نقش نهادهای واسطه ای در ارتباط موثر دانشگاه و صنعت در گیلان و روش های توسعه مهارت و اشتغال پذیری در برنامه ریزی های آموزشی دانشگاه ها و مدارس در استان از موضوعات بخشی این کنگره است.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار