کد خبر : 66870
تاریخ انتشار : دوشنبه 17 خرداد 1400- 13: 12

مطالبات مهم اقتصادی گیلان از دولت آینده/ گردشگری، کشاورزی و صنعت در انتظار حمایت‌های ویژه

مطالبات مهم اقتصادی گیلان از دولت آینده/ گردشگری، کشاورزی و صنعت در انتظار حمایت‌های ویژه

رسیدگی به وضعیت گردشگری، کشاورزی و صنعت از جمله پنج خواسته مهم اقتصادی گیلان از دولت آینده است، بخش‌هایی که به اعتقاد کارشناس مسائل اقتصادی، با حمایت ویژه از آن‌ها استان چالش بزرگ بیکاری جوانان را پشت سر خواهد گذاشت.

به گزارش گیلانستان، رسیدگی به بخش‌های گردشگری، کشاورزی و صنعت از جمله پنج خواسته مهم اقتصادی گیلان از دولت آینده است بخش‌هایی که به اعتقاد کارشناس مسائل اقتصادی، با حمایت ویژه از آن‌ها نه تنها توسعه و رونق خوبی در این خطه اتفاق می‌افتد بلکه استان چالش بزرگ خود یعنی بیکاری جوانان را پشت سر خواهد گذاشت.

واکاوی و موشکافی مهم‌ترین مشکلاتی که در مسیر توسعه و پیشرفت استان گیلان وجود دارد، انتظاراتی که از دولت آینده می‌رود و مواردی از این دست موضوع گفت‌وگوی ما با «محمدرسول سماکچی» کارشناس و پیشکسوت صنایع و مسئول کمیته اقتصادی گیلان است که به شرح زیر است.

-مشکلات اساسی گیلان به ویژه در بخش‌های تولید و صنعت ناشی از چیست و اینکه استان در بخش کشاورزی عمدتا با چه چالش‌هایی مواجه است؟

گیلان به همراه مازندران تولید کننده اصلی برنج در کشور محسوب می‌شود اما متاسفانه سال به سال میزان زمین زیر کشت این محصول استراتژیک کاهش پیدا می‌کند از طرفی مسئولین هم توجه کافی در این مورد و مخاطرات آن ندارند.

بدون تردید بهترین راهکار برای حمایت از تولید داخلی برنج، جلوگیری از بروز مشکلاتی نظیر تغییرکاربری‌ها، افزایش رغبت بین تولیدکنندگان و حمایت مؤثر از تولید ملی تصویب ماده قانونی به ازاء مترمربع زیرکشت و اعطای همه ساله مبالغ سوبسید به کشاورزان است که قطعا نتایج خوب و مطلوبی را در بر خواهد داشت.

-از محصول استراتژیک کشور و گیلان یعنی برنج صحبت کردید، وضعیت استان در بخش صنایع زیرساختی و تبدیلی بخش کشاورزی چگونه است؟

کارخانجات تبدیلی کشاورزی در گیلان ضعیف است به این معنی که امکانات زیرساختی مورد نیاز استان در این حوزه طبق توانمندی‌ها و پتانسیل‌های آن شکل نگرفته و مستقر نشده است.

از طرفی باید به مستهلک بودن کارخانجات استان در بخش کشاورزی هم اشاره کنم به طور مثال اکثر کارخانجات چای و برنج کوبی‌های استان به روز نیستند و فاقد تجهیزات نوین هستند که همین امر موجب می‌شود کیفیت محصول نهایی فرآوری شده کاهش پیدا کند.

-برای ارتقاء جایگاه استان گیلان در بخش صنایع تبدیلی و کیفی‌سازی هر چه بیشتر تولید محصول نهایی چه راهکاری باید در دستور کار قرار گیرد؟

به نظر من به عنوان کارشناس مسائل اقتصادی و پیشکسوت حوزه صنایع، راهکاری که دولت آینده می‌تواند برای حمایت از صنایع تبدیلی بخش کشاورزی به ویژه در استان گیلان در پیش گیرد این است که ضمن انجام تحقیقات و بررسی‌های لازم منابع بانکی را به این سمت و سو سوق دهد و اعطای تسهیلات ارزان قیمت جهت باسازی کارخانجات را در دستور کار خود قرار دهد.

-در مورد وضعیت صنایع تبدیلی بخش کشاورزی گیلان صحبت کردید، در حال حاضر صنایع و کارخانجات صنعتی استان در چه شرایطی به سر می‌برند؟‌

در مورد کارخانجات گیلان هم باید بگویم که وضعیت کارخانجات صنعتی استان اسفناک است، به طوری‌که هم‌اینک بیش از نیمی از کارخانجات گیلان مستقر در شهرک‌های صنعتی یا تعطیل شدند و یا اینکه باظرفیت بسیار پایین مشغول به فعالیتند.

بخش صنعت پتانسیل بسیار خوبی در حوزه اشتغالزایی دارد و این حجم از واحدهای صنعتی راکد و نیمه راکد در استان گیلان نگران‌کننده و تأسف‌انگیز است و باید برای عبور از این معضل و احیاء مجدد زیرساخت‌های اشتغالزایی استان بزرگ چاره‌ای اساسی اندیشیده شود.

-راهکاری که باید توسط دولت آینده برای حل مشکل کارخانجات صنعتی گیلان در پیش گرفته شود چیست؟‌ کارخانجات راکد استان چگونه می‌توانند مجددا فعال شوند؟

در این بخش به عقیده من مجموعه وزارت صمت باید به جای  دادن مجوزهای جدید احداث واحدهای تولیدی و صنعتی در گیلان،  سرمایه‌گذاران را به سمت کارخانجات تعطیل استان سوق دهد و در همین راستا حتی تسهیلات ترجیحی به آن‌ها اعطا کند.

به بیان دیگر اگر در ۲۰ سال آینده کارخانه جدیدی در استانی مانند گیلان  احداث نشود می‌توان با راه‌اندازی کارخانجات تعطیل و راکدی که زیرساخت‌های لازم از قبیل آب ،برق و گاز را دارند در یک دوره و بازه زمانی حدودا ۴ ساله توسط همین کارخانجات اشتغال گیلان را دو برابر کرد.

-موقعیت خوب و منحصربه فرد گیلان در بخش گردشگری بر کسی پوشیده نیست، به عقیده شما وضعیت استان در این بخش چگونه است، آیا مجموعه اقداماتی که تاکنون برای توسعه این صنعت انجام شده مطلوب بوده است؟

استان گیلان به خاطر سرسبز بودن و دارا بودن از موهبات خدادادی نظیر، چشم‌اندازهای طبیعی، بکر و دست نخورده، جنگل و دریا در حوزه گردشگری داخلی و خارجی بسیار مستعد است اما باید بگویم که در این بخش نیز متاسفانه کاری در خور توجه انجام نشده است در حالی‌که صنعت گردشگری پتانسیل ویژه‌ای برای اشتغالزایی دارد.بوم‌گردی یکی از ظرفیت‌هایی است که باید به آن توجه شود زیرا می‌توان از این بخش برای مقابله با چالش‌هایی مانند مهاجرت از روستا به شهر، خالی شدن روستاها از سکنه و برای دستیابی به اهدافی نظیر ارتقاء سطح اقتصادی روستائیان، ایجاد فرصت‌های جدید شغلی و افزایش رغبت در تولید استفاده کرد بنابراین راهکار خوبی به نظر می‌رسد بنابراین می‌توانیم در روستاه‌ها بوم گردی را با سبک و سیاق محلی و با تکیه بر فرهنگ اصیل استان راه اندازی کنیم.

در پایان اگر در مورد سایر مشکلات و کمبودهای استان گیلان و راهکار مقابله با آن‌ها باز هم مطلبی مدنظر دارید، بفرمائید.

گیلان وسعت کمی دارد به‌ طوری که از این حیث جزو استان‌های آخر به مانند استان قم محسوب می‌شود، از طرفی گیلان با یک تراکم بسیار بالا  در بخش جمعیت در رتبه حدودا ۱۲ کشوری قرار دارد و بر همین اساس  بعد از تهران، گیلان پرتراکم‌ترین استان کشور است به همین دلیل شهرهای استان با مشکلات ترافیکی و عدم امکانات تفریحی شهری مواجه هستند.

یکی از پنج خواسته مهم اقتصادی ویژه گیلان از دولت و رییس جمهور آینده همین امر است و برای حل مشکلات اشاره شده در این بخش هم به نظر می‌رسد در پیش گرفتن راهکارهایی مانند تعیین بودجه استان‌ها بر مبنای جمعیت در کنار مؤلفه وسعت می‌تواند برای استانی مانند گیلان بسیار اثربخش واقع شود.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار