کد خبر : 69307
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۴

یادداشت/ سید صادق آقازاده:

نئوطالبان؛ تحلیلی بر شرایط افغانستان

نئوطالبان؛ تحلیلی بر شرایط افغانستان

.

به گزارش گیلانستان، سید صادق آقازاده در یادداشتی نوشت:

شاید در لحظه نگارش این متن آخرین حلقه حیاتی افغانستان یعنی کابل پس از دومینوی اشغال سایر نقاط و ولایات، در حال سقوط به دست گروه طالبان باشد.اتفاقی که پیش از این گروه امارت اسلامی در ۲۶ سپتامبر ۱۹۹۶ یک بار تجربه اش را به جهان مخابره نمود. بی شک نگاه ایدئولوژیک سنت گرا و برگرفته از برداشت های بنیادگرایانه ی به اصطلاح اسلامی طالبان، نتیجه ای جز خروجی خشونت آمیز و به دور از انسانیت به ارمغان نخواهد آورد.امری که پاشنه آشیل برخی کشور های منطقه آسیانه ی میانه و غرب آسیا و یا حتی در مقیاسی وسیع تر است.از سویی تجربه ی تلخ طالبانیسم دهه ی ۹۰ میلادی با حجم انبوهی ازجنایات و صدمات و از سوی دیگر وجود عنصر جدیدی به نام “رسانه” آنهم با ابزارهای نوین منجر به آن شد تا به زعم بسیاری از کارشناسان جهان با پدیده ای جدید به نام “نئوطالبانیسم” مواجه گردد.طالبان کنونی از ابزارهای رسانه که زمانی آنها را نفی میکرد بهره می جوید، رسما اعلام می نماید مخالف تحصیل دانش آموزان دختر نیست،رسما اعلام مینماید مخالف اشتغال زنان نیست، برخی اتفاقات را محکوم و اشتباهات شخصی نیروهای خود میخواند و بدنبال محاکمه ی افراد خاطی است،طالبان بواسطه نگرش جهاد نکاح از سوی داعش به مبارزه با آنان در ولایت های ننگرهار، فراه، جوزجان و غور بر می خیزد و… ! این تنها بخش کوچکی از خطوط قرمز طالبان سنتی دهه ی ۹۰ میلادی است که اکنون جای خود را به نگرشی نوین داده است.
بی شک در اتفاقات اخیر نمیتوان تصور نمود که این تفکر در افغانستان بدون پشتوانه ی اجتماعی- فرهنگی در حال پیشروی است و سهمی برای رشد مجدد آن قائل نشد.
شاید ایالات متحده آمریکا تصور نمیکرد پس از انعقاد پیمان صلح در سپتامبر ۲۰۲۰ با طالبان در دوحه قطر، تنها ظرف چند ماه ناگزیر به خروج فضاحت بار نیروهای خود از آن کشور شود. و اکنون بر سر دو راهی حضور مجدد و یا ترک دائمی نیروهای خود، پاسخگوی افکار عمومی جهان باشد.
با این همه به نظر می رسد در صورت استقرار طالبان به عنوان حاکمیت جدید در افغانستان چالش های بسیاری همچون ارتباط با همسایگان، مراودات اقتصادی،تعارضات فرهنگی و قومیتی، فشارهای خارجی، مخالفان داخلی و… از جمله عواملی باشند که با تصور اجرای اندیشه های بدیع نئوطالبانیسم و تنزل از مواضع قدیم موانع بسیاری را پیش روی این جریان قرار خواهند داد.

“سید صادق آقازاده”
دکترای روابط بین الملل

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار