کد خبر : 92761
تاریخ انتشار : چهارشنبه 3 خرداد 1402- 37: 14

سماکچی در گفتگو با گیلانستان:

نمایندگان گیلان قاطعانه پاسخ نماینده تهران را دهند/ راه آهن رشت آستارا فرصتی استثنائی برای اشتغال مردم گیلان

نمایندگان گیلان قاطعانه پاسخ نماینده تهران را دهند/ راه آهن رشت آستارا فرصتی استثنائی برای اشتغال مردم گیلان

رئیس کانون کارفرمایان گیلان گفت: بنده از ۱۳ نماینده استان در مجلس شورای اسلامی استدعا دارم قاطعانه جواب آن خانم نماینده را در صحن علنی مجلس دهند.

محمدرسول سماکچی در گفتگو با گیلانستان با اشاره به عزم ملی برای تکمیل پروژه راه آهن رشت آستارا اظهار کرد: این پروژه ملی یا بهتر بگوییم بین المللی اولین پروژه در استان گیلان است که به جز ایران برای سایر کشورهای دنیا نیز حائز اهمیت است.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت معدن و تجارت ایران با اشاره به مزیت های پروژه های ریلی خاطرنشان کرد: راه آهن در دنیا ۲ مزیت مهم دارد، یکی باصرفه اقتصادی بودن در جابجایی ها و دیگری امنیت بیشتر داشتن نسبت به سایر وسایل حمل و نقل؛ لذا همین دو مورد اهمیت اجرای پروژه راه آهن رشت آستارا را نمایان می کند.

وی با بیان اینکه طول این پروژه از رشت تا آستارا حدود ۱۶۰ کیلومتر است، ابراز نمود: این پروژه ایران را از بنادر جنوبی کشور به بندر آستارا وصل کرده و از آنجا نیز به کشور آذربایجان و روسیه می رساند و این یعنی تشکیل یک شبکه ریلی بزرگ و بین المللی که سود زیادی نصیب مردم ایران و مخصوصا گیلان خواهد شد.

پیشکسوت عرصه صنعت گیلان فواید این پروژه برای مردم استان را برشمرد و گفت: با احداث راه آهن رشت به آستارا دیگر ترافیک شدید کامیون ها و کانتینر ها در مسیر قزوین به رشت، خیابان های رشت به انزلی و … را نخواهیم داشت و از لحاظ محیط زیست نیز به نفع مردم است زیرا گازوئیل کمتری در هوای استان سوخت و مصرف می شود.

فعال اقتصادی استان گیلان با اشاره به اشغالزایی این پروژه برای مردم اظهار داشت: این ریل گذاری ۱۶۰ کیلومتری از رشت به آستارا موجب ایجاد اشتغال چندین ساله برای مردم و جوانان تحصیلکرده فنی و غیر فنی می شود و حتی پس از اتمام این پروژه نیز از آنجاییکه باید چندین ایستگاه و ترمینال در شهرستانهای مسیر راه آهن احداث شود، مجددا نیاز به نیروی کار مطرح شده و همین نیروها می‌توانند آنجا مشغول به کار شوند.

سماکچی مزیت دیگر این پروژه را کاهش حدود ۵۰ درصدی زمان مسافت طی شده از جنوب به شمال کشور دانست و افزود: این برای همه کشورهای اطراف خلیج فارس و اطراف روسیه اهمیت خواهد داشت و ایران نیز این وسط بی بهره نخواهد ماند.

رئیس کانون کارفرمایان استان گیلان به مشقت های ریل گذاری راه آهن قزوین به رشت اشاره کرد و گفت: علت طول کشیدن آن پروژه وجود کوه ها و مناطق صعب العبور در شهرستان رودبار بوده ولی برای اجرای پروژه رشت به آستارا دیگر این سختی ها وجود ندارد زیرا این ۱۶۰ کیلومتر صرفا جلگه ای بوده و فقط نیاز به احداث پل در عرض برخی رودخانه ها می باشد.

پیشکسوت عرصه صنعت گیلان با اشاره به کارشکنی‌های منتقدان این پروژه در کشور بیان کرد: بدخواهانی هم هستند که مخالف احداث خطوط راه آهن از رشت به آستارا می‌باشند، به طور مثال آن خانم نماینده تهران که در مجلس به بهانه حمایت از محیط زیست بر علیه این پروژه صحبت کرده بی شک دنبال مسئله دیگری است و محیط زیست را بهانه رسیدن به خواسته‌های خود قرار داده است.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت ایران در ادامه افزود: یقینا این پروژه همانند هر پروژه‌ای آسیب‌هایی به همراه دارد ولی در اینجا آنقدر صرفه اقتصادی برای مردم حاصل خواهد شد که این آسیب اصلا به چشم نمی آید. در گیلان مشکل بزرگ پسماند سراوان را داریم، رودخانه های ما آلوده شده‌اند و ده ها مشکل دیگر برای محیط زیست ایجاد شده ولی آن نماینده مجلس چرا در این خصوص حرفی نمی‌زند و فقط مشکلش راه آهن رشت به آستارا شده است.

وی همچنین تاکید کرد: بنده از ۱۳ نماینده گیلان در مجلس شورای اسلامی استدعا دارم قاطعانه جواب آن خانم نماینده را در صحن علنی مجلس دهند و نباید بگذاریم عده ای با حسادت بخواهند این پروژه بزرگ گیلان را تحت شعاع قرار دهند.

سماکچی در پایان با بیان اینکه شاید این پروژه بیش از ۴ سال طول بکشد ولی در این مدت اشتغال خوبی برای مردم گیلان ایجاد می‌شود، تصریح کرد: مسئولان استان باید از این پروژه حمایت و حراست کرده و اهمیت آن را برای مردم تشریح کنند.

انتهای پیام/

مصاحبه: مجتبی امین

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 26 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۲۶
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

امين چهارشنبه , ۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۶

به کوری چشم دشمنان گیلان ازجمله اون نماینده این راه اهن ساخته میشه.البته لازمه که نمایندگان گیلان یه تکونی به خودشون بدن.لطفا

فاطمه سعدی جمعه , ۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۰:۰۴

قطار رو هوایی بسازید تا درختان قطع نشوند.حیوانات زیر قطار لِه نشوند

جعفر جمعه , ۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۵:۲۸

شتر در خواب بیند پنبه دانه گهی لپ لپ کند گه دانه دانه.دلتون و خوش کنید ازاین چیزها برای مردم شریف گیلان آبی گرم نمیشه .مشکل گیلان یا هر استان دیگر باید ریشه ای حل بشه .اون نماینده محترم نظرش وگفته قرار نیست که هرکسی واقعیت ها راگفت مورد توهین قراربگیره.

ناشناس جمعه , ۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۵

هیچ مشکلی یهو و یدفعه بوجود نمیاد
و
یهو ویک دفعه هم برطرف نمیشه پسرجان

ناشناس پنجشنبه , ۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۱

حالا خوب نبود حداقل واضح تر می نوشتید آن خانم نماینده چه گفته!؟!؟!؟

عبدالله پنجشنبه , ۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۰

شعور بر احساسات غلبه کرد کدام عقل سلیمی در دنیا نمیفهمد کمترین صدمه به محیط زیست راه آهن است که حتی اگر از زیر یا رو گذر گاهی برای وحوش ایجاد شود هیچ گونه صدمه به حیوانات نمی‌رسد و میلیون ها شغل برای ایستگاه های مسیر ایجاد می‌شود و رفت و آمد جاده ای بخاطر حمل و نقل بار و مسافر کمتر می‌شود و امکانات جانبی سرازیر می‌شود

علیرضا پنجشنبه , ۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۸

من گیلانی نیستم ولی حتما این راه آهن منفعت ملی برای کل ایران و بخصوص استان گیلان بدنبال دارد البته مخالفین و منفعت طلبانه قطره ای همه جا و همه دوران‌ها بوده و هستند باید برای ایران عزیز دل سوزاند

ناشناس جمعه , ۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۲

ولی فرصت شغلی که میگن نیست قراردادی یه عده ای را میارن طرف بعد از مدتی ناراضی میشه از حقوقش بعدا عوص میکنن پس راه آهن چه فرصت شغلی آورده برای آستارا که ببعد از اون هم بیاره

امیرحسین پنجشنبه , ۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۰

درکشور ما ایران کلیه پروژه ها ابتدا به امر به نفع منطقه مردمان آن استان بوده است اما بعدها به شدت خلاف آن اثبات می شود اجازه بدهید پروژه ساخته وبعد اظهار نظر بدهید

ناشناس پنجشنبه , ۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۰

با سلام بنظر بنده فرمایشات آن خانم به واقعیت نزدیکتر. چون همین چرخه اقتصادی رو میشد از بوم‌گردی وگردشگری بدست آورد چون حمایت لازمه نشد لاین حال روز افتاد. مطمعنا سود ناشی از این طرح نصیب سرمایه داران اصفهانی خواهد شد وزمینهایی اباو اجدادیمان را صاحب خواهند در پانزدهسال اجرای این طرح رو اگر هم ی باشه خواهید دید

جلال پنجشنبه , ۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۱

بایست پروژه را از خاکریز به سازه های بتنی تغییر داد تا مسائل دیگر نظیر زیست محیطی حل شود ‘ نه به شالیزارها و مزارع اثر بگذارد و نه بر جنگلها و باغات تاثیر چندانی بگذارد . و حتی برخورد ترن با احشام اهلی و غیر مثل اسب و گاو و شغال و سگ و …. بسیار کاهش میابد

ر.ط جمعه , ۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۵:۰۶

واقعا جای تاسف داره این آقای پیشکسوت صنایع اونجایی که تمام واحدهای بزرگ صنعتی گیلان ورشکسته شدند و تعطیل کجا بود این آقا چه میفهمه محیط زیست چیه واقعا جای تاسف داره همچین افرادی هنوز اظهار نظر میکنند

جعفر طهرانی جمعه , ۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۵:۲۲

مردک تو چه می فهمی به تو میگن پیش کسوت.اما امثال تو پس کسوت هم نیستی امثال تو یعنی اینقدر کلفت شدن که به نمایند گان مجلس امرو نهی میکنند.همه نمایندگان مجلس قابل احترامند اما امثال تو غلط بکنه که به نماینده تهران توهین کنه.بار آخرت باشه که حرفهای گنده تر از دهانت میزنی.

حرف مفت تو میزنی تهرانی جمعه , ۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۷

حرف مفت تو میزنی احمق

ناشناس شنبه , ۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۱

جععر گنده تر از دهنت حرف نزن..ی مشت غربتی جمع شدید تهران فکر کردید چه خبره!!

ناشناس یکشنبه , ۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۲:۰۲

مثلا چه شکری میخوای بخوری

قربان جمعه , ۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۹

جناب سماکچی ازدفاع مشروع وقاطعانه شمابرای گیلان سپاسگذاریم اماسوالی درذهنمان پدیدارشد؟آیا فکردام وحیوانات وحشی که درمسیرریل درخطرهستند اندیشه اید؟؟؟ریل بدون دروپیکر درمسیر جنگل وجلگه ان هم درگیلان تبعاتی دارد وهمچنین خطر بزرگ جنگل زدایی درمسیر به بهانه ساخت وساز چه دولتی چه خصوصی وچه عمومی؟؟متاسفانه درکشورما ازنخبگان وصاحب اندیشه هاباسواد عالی نظرخواهی وراهکار گرفته نمیشود اول اینکه کارشناسان محیط زیست واقعی باید نظردهند نه اینکه یک مسول یا نماینده که تخصص کاری زیست محیطی ….برای مامردم گیلان که طبق وعده دولت اصلاحات که قراربود سال ۱۳۷۸ سوت قطاررا درگیلان بشنویم اینطورنشدوباگذشت ۲۰ سال فقط تا رشت وان هم بدون تکامل…..درود بردلسوزان گیل ودیلم که از استان ما دفاع حقیقی میکنند ….درواقع ماکشاورزان گیلانی را که نابود کردیید وانگارنه انگار که نه دولتی ونه نماینده یی ونه مسولی دراین کشوروبخصوص گیلان هست هموغمتان شد حجاب حجاب ……البته بهانه یی خوبی برای مشغول کردن ذهن مردم هست چون فکرمیکنید مامردم چیزی حالیمون نیست

ناشناس جمعه , ۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۵

خدا لعنت کنه هر کسی که محیط زیست ایران رو خراب می‌کنه از دریاچه ارومیه گرفته تا تالاب های انزلی و هورالعظیم حالا دیگه نوبت گیسوم وکیلان رسیده مشکلات گیلان از طریق بوم‌گردی گردشگری حل میشه اگه به اصطلاح مسیولین به خودشون زحمت فکر کردن بدهند

بابک جمعه , ۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۶

قصه قطع درخت رو نخورید. بعد احداث نفری یه نهال بکارید دوباره همه جا سرسبز میشود. کافیه بعد احداث زحمت به خودمون بدیم و یه نهال در دست بگیریم و بریم بکاریم. راه آهن باشه بهتره.

ناشناس جمعه , ۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۹

نمایندگانی که از این طرح حمایت کردند دشمن گیلان و ایران هستند با این راه آهن فاتحه طبیعت و محیط زیست خوانده می‌شود گیلان ویران میشود فقط همین برای مردم سودی ندارد جز اینکه بحران بزرگ تر به زندگی مردم گیلان اضافه میشه اگه نماینده واقعا به فکر مردم باشه از زباله های رشت شروع کنه که کجا دپو میشه سطل زباله در شهر رشت فقط توی بعضی خیابان های اصلی هست وضعیت رودخانه زرجوب افتضاح نمایندگانی که از این طرح حمایت کردند به فکر نابودی ایران هستند براشون مردم وکشور مهم نیست

ناشناس جمعه , ۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۸

چه دشمنی باز چه حسودی از این راه ریلی چیزی درنمیاد خ آشنا محیط زیست را نابود نکنید شما اول برید از مردم آستارا وحال وروز اونا ومنفعت راه ریلی ازشون سوال کنید بعدش بگید که چه خوب گیلان آباد میشه با این قطار

سید عباس سین جمعه , ۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۷

سلام. سوالم از پیشکسوت صنعت!!! اینه که چرا صنعت گیلان به چنین روزی افتاده؟ چرا بزرگترین کارخانه های رشت و اطراف ورشکسته شدن کجا بود این آقا وقتی الکترونیک با اون همه اشتغالزایی به خاک سیاه نشست!؟ پوشش ، کجاست؟ ابریشم چی؟ حالا که صنعت و ویران کردید الان هم نوبت محیط زیسته؟

محمد جمعه , ۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۰

خانم نماینده شجاعت بخرج داد و اسیر جنگ تبلیغات و رسانه نشد و کاملا حقیقت رو گفت
بدون تخصص و مطالعه صحبت نکنیم
اساتید حوزه حمل وونقل در نشریه تخصصی حمل وونقل همگی مخالف این پروژه اند چون تهدیدات اقتصادی امنیتی و محیط زیستی داره
روس ها آگاهانه سرمایه گذاری نکردند چون همین الان از سمت شرق کشور با رو دارن از مسیر سرخس بافق بندرعباس می‌فرستند هند و مسیرشون ۱۱ هزار کیلومتر کم شده و کلی سود کردند و نیازی ندارند به سرمایه گذاری رشت آستارا که خودشو درگیر آذربایجان بکنن چون میدونن حداکثر ظرفیت ترانزیت خالی کشور آذربایجان یک میلیون تن در سال که مسخره است.
کل درآمد رشت آستارا با فرض عبور ۱ تن درسال ۲۰ میلیون دلار درآمد دد سال میشه که به دروغ میگن ۲۰ میلیارد ولار یعنی هزار برابر کمی فکر هم خوبه
قرض از روسیه برای ساخت این پروژه مشابه قرض از چینی ها برای ساخت قطار تهران قم اصفهان خیانت به ملت است

محمد جمعه , ۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۵

مجلس در خواب با خوشو زده به خواب
صدور مجوز اخذ وام از خط اعتباری ۵ میلیارد دلاری ایران روسیه در سال ۱۳۹۴ صرفا برای تکمیل طرح های نیمه تمام اولویت دار پیوست لایحه بودجه قانون ۱۳۹۵ بوده که متاسفانه این دولت ۱.۶ میلیارد دلار رو داره از این خط میگیره برلی کلنگ زنی پروژه رشت آستارادکه کاملا تخلفه

علی شنبه , ۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۵:۰۶

آخه چقدرفقیریم ما

مفم دوشنبه , ۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۵

قطار به نسبت بقیه وسایل نقلیه ارزان تر هست و سوخت کمتری مصرف می‌کنه و در نهایت به محیط زیست کمک میشه

رفتن به نوار ابزار