کد خبر : 1606
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۷ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۶

واکنش شدید 17 تن از علمای برجسته شیعه و سنی ایران به حکم اعدام شیخ نمر

واکنش شدید 17 تن از علمای برجسته شیعه و سنی ایران به حکم اعدام شیخ نمر

17 تن از علمای برجسته شیعه و سنی به حکم اعدام شیخ نمر اعتراض کردند و خواستار واکنش علما، عدالت‌خواهان و سازمان‌های بین‌المللی و جهان اسلام شدند.

به گزارش ” در گیلان ” ، دادگاه عالی و استیناف عربستان 25 اکتبر 2015 حکم اعدام آیت‌الله شیخ نمر را پس از 3 سال زندان تأیید کرد.

تأیید حکم اعدام این روحانی برجسته جهان اسلام، علاوه بر مخالفت‌های داخلی در عربستان با مخالفت‌های شدید در عرصه بین‌المللی مواجه شد و شخصیت‌های مذهبی و سیاسی ایران و جهان اسلام  به رژیم سعودی درباره اجرای این حکم و پیامدهای ناشی از آن هشدار داده‌اند.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی: علمای جهان اسلام در برابر حکم اعدام “شیخ نمر” سکوت نکنند

آیت‌الله مکارم شیرازی با صدور بیانیه‌ای در مورد اعلام حکم اعدام شیخ نمر توسط مقامات سعودی این اقدام را محکوم کرد.

متن بیانیه این مرجع تقلید به‌شرح زیر است:

بر اساس اخبار واصله، مقامات عربستان سعودی در تصمیمی نابخردانه و خطرناک فرمان اعدام عالم برجسته عربستانی، شیخ نمر باقر النمر و برخی از شیعیان مظلوم کشور خود را صادر کرده‌اند.

آیت الله النمر که سه سال قبل به گناه امر به معروف و نهی از منکر و دفاع از حقوق شهروندان کشورش به‌ویژه شیعیان محروم مناطق شرقی عربستان بازداشت شده بود، اینک در سایۀ سکوت مجامع حقوق بشری در معرض اعدام قرار گرفته است.

ما به دولتمردان کم‌تجربه عربستان سعودی نصیحت می‌کنیم که اوضاع نابسامان کشور خود را با این‌گونه اقدامات کینه‌جویانه و تحریک‌آمیز دستخوش آشوب و بی‌ثباتی بیشتر نسازید و بدانید هرگونه تعرض به علمای برجسته و آزادی‌خواه عربستان، هزینه سنگینی برای شما در پی خواهد داشت.

متأسفانه هر روز که می‌گذرد، آسیب و زخمی جدید از سوی مقامات عربستان سعودی بر پیکر جهان اسلام وارد می‌شود. هنوز مصیبت کشتار هزاران نفر حاجی شیعه و سنی در فاجعه منا التیام نیافته که خبر مذکور نگرانی جدیدی را برای ما و مردم منطقه ایجاد کرده است.

لذا ما از همه آزادی‌خواهان جهان به‌ویژه علمای جهان اسلام و شیعیان منطقه انتظار داریم در برابر اعمال نسنجیده مقامات سعودی، ساکت ننشینند و از اجرای حکم اعدام وی و برادرزاده مظلومش ممانعت به عمل آورند.

آیت‌الله نوری همدانی: مراجع تقلید در برابر اعلام حکم اعدام “شیخ نمر” سکوت نمی‌کنند

آیت‌الله نوری همدانی با بیان “جامعه امروزی نیازمند خرد جمعی و عزم جدی است تا به این وسیله به مقابله با فساد پرداخته شود و بتوانیم صدای اسلام را به جهان بشناسانیم” گفت: دشمن‌ترین دشمن ما و نوکر آمریکا امروز عربستان است که چهره وهابی دارد و تکفیری‌ها را حمایت می‌کند و با وجود این دشمنان باید به‌گونه‌ای اقدام کنیم تا در برابر چنین جهانی بایستیم.

استاد برجسته حوزه با اشاره به اعلام حکم اعدام شیخ نمر خاطرنشان کرد: شیخ نمر علیه این ظلم‌ها و کشتارها که توسط عربستان به وجود آمده، ایستاد و محکوم به اعدام شده است. ما این حکم را محکوم می‌کنیم و در برابر آن سکوت نمی‌کنیم.

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به اینکه در این جهان تک‌روی اثری ندارد، گفت: نیاز به خرد جمعی و عزم جدی وجود دارد؛ همه قوا باید با هم متحد شوند تا بتوانیم اثرگذار باشیم.

آیت‌الله جوادی آملی: ریخته شدن خون “شیخ نمر” دیه‌ای جز سقوط سلطنت سعودی ندارد

آیت‌الله جوادی آملی با صدور بیانیه‌ای اعلام حکم اعدام شیخ نمر را محکوم کرد.

متن بیانیه مرجع تقلید شیعیان به شرح زیر است:

جریان مبارزه‌های این مجاهد نستوه, این عالم بزرگوار، جناب شیخ نمر مورد عنایت ولی عصر(عج) خواهد بود. مسئولان کم‌خِرَد عربستان سعودی باید بدانند که کتاب الهی ضامن اجرا دارد و ضامن اجرا هم خدای سبحان است. صَدر و ساقه عالَم هم سپاه و ستاد الهی هستند که (لِلَّهِ جُنُودُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ)[1] و تهدید خدای سبحان هم چنین است: (مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِیهِ سُلْطاناً).[2]

عربستان بداند اگر خدای ناکرده خونی از این عالِم برجسته بریزد, ولی او سلطنتی دارد که آل‌سعود را ساقط کند. سلطنت ولی به این نیست که فرزندان او قیام کنند! فرزندان او ذی‌حقّ هستند، ولی ملت بپا خاسته اسلامی حامی فرزندان اوست! علمای حوزه‌های بلاد حامی فرزندان او هستند! نظام مقدس اسلامی حامی فرزندان اوست! این مجموعه عظیم به نام سپاه و ستاد الهی ایستاده است تا وارثان خون این بزرگوار, دیه او را که سقوط سلطنت سعودی است بگیرند، فرمود: (وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِیهِ سُلْطاناً). لحن قرآن لحن دیه نیست, لحن قرآن لحن قصاص نیست, لحن قرآن لحن سلطنت است! جامعه اسلامی سلطنت الهی پیدا می‌کند که آل‌سعود را ساقط کند.

امیدواریم این نصایح قرآنی در سردمداران سعودی اثر کند و آنها را به حداقل عقل برساند تا دست از این جنایت نابخشودنی بردارند، به امید آن روز!

«وَ السَّلاَمُ عَلَی مَنِ اتَّبَعَ الْهُدَی وَ رَحمَةُ اللهِ وَ بَرَکاتُه»

ماموستا خلیفه‌زاده: علما، حاکمان و عدالت‌خواهان جلوی اعدام شیخ نمر را بگیرند

ماموستا عبدالرحمن خلیفه‌زاده اظهار داشت: هدف آل‌سعود از اعدام شیخ نمر ابراز قدرت و تسلط بر مردم و ایجاد خوف و رعب در جامعه و  به خیال خود خاموشی آتشی است که خودشان نه در عربستان بلکه در خاورمیانه و کشورهایی دیگر جهان به وجود آورده‌اند.

وی تصریح کرد: اعدام شیخ نمر نه فقط در بین مردم عربستان بلکه در منطقه تبعات شومی دارد و مورد سرزنش و طعن مردم قرار گرفته و این عمل آل سعود مورد محکومیت جامعه اسلامی قرار می‌گیرد.

امام جمعه بوکان بیان کرد: وظیفه علما، حاکمان و عدالت خواهان اسلام این است که جلو این حکم ظالمان و ستمکارانه را گرفته و از اعدام این عدالتخواه بزرگ جلوگیری کنند و نگذارند آل سعود به اهداف شوم خود دست یابد.

آیت‌الله دیرباز: اعدام “شیخ نمر” پیامدهای منفیِ بین‌المللی برای عربستان در پی دارد

آیت‌الله عسگر دیرباز اظهار داشت: دولت آل‌سعود دولتی است که برای تحقق اهداف آمریکا و اسرائیل عمل می‌کند و با این تصور و توهم که با این عمل می‌تواند مخالفان خود را به‌ویژه پیروان اهل بیت(ع) سرکوب کند اقدام به اعدام رهبران مردمی آنان می‌کند تا حرکت‌های خودجوش و مردمی که علیه دولت توسط مردم انجام می‌گیرد، از این طریق مهار شود.

وی افزود: تجربه دولت‌هایی که از این طریق اقدام می‌کنند، نشان می‌دهد این سیاست، امری کاملاً شکست خورده و باطل است. اگر هدف قابل تصوری برایشان داشته باشد این است که به‌طور موقت و کوتاه‌مدت مخالفت مردم را که اغلب توسط پیروان اهل‌بیت(ع) و همراهان آنان در عربستان صورت می‌گیرد، مهار می‌کنند در حالی که این کار امری توهم‌آمیز و اشتباه است.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: اگر دولت عربستان حکم اعدام آیت‌الله شیخ نمر را که از رهبران دلسوز، آگاه و مردمی در جامعه هست و جریان‌های اجتماعی را به‌سوی وحدت، همگرایی و تعمیق دین اسلام هدایت می‌کند، اجرایی کند این موضوع می‌تواند پیامدهای شدید و منفی داخلی، منطقه‌ای و بین المللی را برای این دولت داشته باشد.

وی ادامه داد: این کار سبب می‌شود اعتراض‌ها و مخالفت‌های مردم بیشتر و گسترده‌تر شود، زیرا حتی افرادی را که در جریان این اتفاق‌ها قرار ندارند با سؤالاتی چون “چرا یک عالم دینی که اهل فساد بر زمین نبود و ارزش‌های انسانی را زیر پای نمی‌گذاشته، باید اعدام شود؟” درگیر می‌کند.

دیرباز با اشاره به اینکه علما و دانشگاهیان این کشور به‌لحاظ اینکه جزو خواص جامعه هستند، تأثیرگذاری بسیاری دارند، اظهار داشت: این سؤال به‌دنبال خود مطالعه و تحقیق در پی می‌آورد و افرادی را که کمتر با اهل بیت(ع) در ارتباط بودند به آن‌ها علاقه‌مند می‌کند و سبب می‌شود که میان مردم این موضوع ملموس‌تر جلوه کند که این دولت با مخالفان خود با خشونت رفتار می‌کند و کارهایی را انجام می‌دهد که دولت‌های دیکتاتور انجام می‌دهند؛ در واقع حرکت‌ها و جنبش‌های آگاه اجتماعی را به‌دنبال دارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: اینک عصر ارتباطات است و کوچک‌ترین اتفاقی که در هر جای دنیا رخ می‌دهد، مورد تحلیل و اظهار نظر قرار می‌گیرد، در نتیجه بین پیروان اهل بیت(ع) در امت‌های اسلامی همبستگی قوی ایجاد می‌شود و به‌پاس حرمت خون یکی از علما که برای تحکیم و تبلیغ مرام اهل‌بیت(ع) شهید شده است، همبستگی خود را اعلام می‌کنند.

وی با اشاره به وظایف علمای جهان اسلام در برابر این عمل گفت: وظیفه علمای اسلامی این است که نامشروع و نادرست‌بودن این حکم را معقولانه و مستند به جهانیان اثبات کنند به‌طوری که هر کسی این مطالب را می‌خواند، قانع شود که این حکم اشتباه، غیرقانونی، ناموجه و غیرشرعی بوده است.

آیت‌الله فقیهی: اعدام “شیخ نمر” سبب قیام مسلمانان علیه آل‌سعود می‌شود

آیت‌الله محسن فقیهی با اشاره به حکم اعدام آیت‌الله نمر از علمای برجسته شیعه عربستان اظهار داشت: آیت‌الله شیخ نمر احساس مسئولیت کرد تا مطالبی را بیان کند و در راه اسلام قدم بردارد که این حرکت باید از سوی علمای اسلام مورد توجه قرار بگیرد و وی را مورد حمایت خویش قرار دهند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید بر لزوم موضع‌گیری مراجع تقلید در زمینه صدور حکم اعدام شیخ‌نمر عنوان کرد: علمای اسلام و به‌ویژه علمای اهل سنت و الازهر در رابطه با صدور حکم آیت‌الله نمر اقدام جدی انجام دهند و از دولت آل‌سعود بخواهند تا این حکم را اجرا نکند.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: یکی از مسائلی که باید مورد توجه همه مسلمانان و علمای شیعه و سنی قرار بگیرد، این است که در رابطه با صدور حکم اعدام آیت‌الله نمر توسط آل‌سعود، احساس مسئولیت کنند.

وی با اشاره به پیامدهای اجرای حکم آیت‌الله نمر تصریح کرد: اگر علمای اسلام همت کرده و نسبت به صدور حکم اعدام آیت‌ الله نمر اعتراض کنند، اقدام آن‌ها اثر می‌کند، حکومت آل‌سعود این موضوع را بداند اگر حکم اعدام آیت‌الله نمر را اجرایی کند قطعاً نابود می‌شود و مسلمانان علیه حکومت آل سعود قیام می‌کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه رژیم سعودی با اعدام آیت‌الله نمر کار خود را سخت‌تر می‌کند گفت: اعدام شیخ نمر سبب می‌شود تا پرونده ننگین رژیم سعودی سیاه‌تر شود.

آیت الله فقیهی با اشاره به حملات رژیم آل سعود علیه ملت یمن اظهار داشت: با توجه به حمله عربستان به یمن  خاندان آل سعود در کشور عربستان منفور واقع شده است، آل سعود این موضوع را بداند که سلطنت پایدار نیست بلکه باید حکومت مردمی در عربستان حاکم شود چون دوران  موروثی بودن حکومت گذشته است.

استاد حوزه علمیه با اشاره به حملات آل‌سعود علیه غیرنظامیان یمنی بیان کرد: کشتار کودکان و زنان و زندانی‌کردن بی‌گناهان سبب نابودشدن حکومت آل‌سعود می‌شود.

وی در ادامه سخنانش با اشاره به فاجعه خونین مِنا بیان کرد: پرونده سیاه عربستان با حادثه غمبار منا تکمیل شد و آبروی آل‌سعود در دنیا رفت.

آیت‌الله فقیهی با اشاره به حمایت‌های رژیم آل‌سعود از گروهک تکفیری داعش اظهار داشت: امروز داعش را همه مسلمانان جهان محکوم می‌کنند ولی رژیم آل‌سعود طرفدار داعش است و به کمک مالی و تسلیحاتی این گروه منحرف می‌پردازد.

وی با تاکید بر لزوم ورود مسئولان کشورمان در مسئله اعدام حکم شیخ نمر بیان کرد: وزارت خارجه و دولت با دیپلماسی فعال خود تلاش کنند از اعدام شیخ نمر جلوگیری شود تا این جنایت بزرگ اتفاق نیفتد و خون شخص بی‌گناهی چون “شیخ نمر” روی زمین نریزد.

آیت‌الله فقیهی عنوان کرد: دولت جمهوری اسلامی در جامعه بین‌الملل فعال است و کشورهای جهان با ایران روابط خوب و مناسبی دارند، کشورهای جهان با هماهنگی یکدیگر به رژیم سعودی فشار بیاورند تا حکم اعدام “شیخ نمر” اجرا نشود.

ماموستا محمودی: سکوت سازمان‌های بین‌المللی در برابر حکم اعدام “شیخ‌نمر” پذیرفتنی نیست

ماموستا مصطفی محمودی اظهار داشت: متأسفانه حکومت آل‌سعود یک فرد باتقوا، بزرگ و عالم فقیه را به‌خاطر دفاع از مظلومان و بازپس‌گیری حق و حقوق آنان دستگیر و به اعدام محکوم کرده است.

امام جمعه پیرانشهر گفت: پس این مسئله، یک عمل بسیار ناشایست و جنایتکارانه از سوی وهابیت بوده و حتی آنان از ماه‌ها پیش دامنه وحشی‌گری‌های خود را در سرزمین‌های یمن نیز تسری داده و مردمان بیگناه این کشور را به خاک و خون کشیده‌اند.

وی تصریح کرد: این در حالی است که سازمان‌های مختلف بین‌المللی تاکنون نسبت به این مسئله بی‌تفاوت بوده و اقدام خاصی را در محکوم کردن این جنایت انجام نداده‌اند.

محمودی افزود: بی‌شک اعدام یک نفر به‌خاطر بیان عقاید خود به‌خلاف آزادی است چون هر کس عقایدی داشته و باید محفوظ باشد اما متأسفانه سعودی‌ها در این زمینه قانونی نداشته و در همه مسائل، جانب افراط را در پیش گرفته‌اند.

امام جمعه پیرانشهر بیان کرد: بنابراین قوانین اجرایی آنها براساس شرع مقدس اسلام یا قوانین بین‌المللی نیست و نباید کشورهای اسلامی و غیراسلامی در برابر اعمال جنایتکارانه وهابیان سکوت کنند.

محمودی با تأکید بر اینکه اجرای حکم اعدام شیخ‌نمر تبعات داخلی و خارجی فراوانی برای حکومت عربستان دارد اظهار داشت: بی‌تردید اگر این حکم اجرا شود در داخل کشور عربستان ناآرامی‌های بسیاری به وجود می‌آید و در صحنه بین‌المللی نیز، آزادی‌خواهان این عمل شنیع آل‌سعود را محکوم کرده و مورد نفرت مردم جهان قرار می‌گیرند.

وی با ابراز تأسف از اینکه عربستان سعودی تنها در پی اجرایی شدن سیاست‌های نادرست آمریکا در منطقه است، تصریح کرد: ایالات متحده آمریکا با تشویق حکومت آل‌سعود به‌دنبال اعدام شیخ‌نمر است و از سوی دیگر با حمایت‌های خود از عربستان، زمینه حمله به یمن را فراهم کرده بود.

امام جمعه پیرانشهر گفت: هم‌اکنون علمای جهان اسلام، وظیفه قیام علیه دولت آل‌سعود و جلوگیری از اجرای حکم اعدام این عالم برجسته و فقیه را دارند.

حجت الاسلام موسوی: اجرای حکم اعدام “شیخ‌نمر” فضای داخلی عربستان را متشنج می‌کند

حجت الاسلام سیدمحمد موسوی با محکومیت حکم اعدام شیخ نمر اظهار داشت: آل‌سعود از دیرباز دشمنی فراوانی با شیعیان داشته و حکم اعدام”شیخ‌نمر” در ادامه این دشمنی‌ها است.

امام جمعه سلماس گفت: هر کس حق دارد در فضایی آزاد عقاید خود را مطرح کند اما سعودی‌ها تاب و تحمل حرف حق را نداشته و به دنبال اقدامات افراطی‌گری خود هستند.

موسوی با اشاره به تبعات داخلی اجرای حکم اعدام شیخ نمر در عربستان سعودی بیان کرد: بی‌شک اجرای حکم اعدام “شیخ‌نمر” فضای داخلی عربستان را متشنج می‌کند چون در مدینه شیعیان بسیاری زندگی می‌کنند.

وی تصریح کرد: در فضای بین‌المللی نیز جامعه جهانی این اقدام را محکوم کرده و نفرت عمومی از این حکومت شدت می‌گیرد.

امام جمعه سلماس افزود: باید تمامی رسانه‌ها، روحانیان و علما از اجرای این حکم جلوگیری کرده و  اقدامات آل سعود را محکوم کنند.

حجت‌الاسلام محمدی: علمای اهل تشیع و اهل تسنن نسبت به حکم “شیخ نمر” واکنش نشان دهند

حجت‌الاسلام عبدالله محمدی با اشاره به نقشه سران آل سعود و دولت‌های استعماری حامی این خاندان اظهار داشت: آیت‌الله شیخ نمر از علمای مجاهد شیعه در عربستان است که مدت‌هاست در زندان این رژیم به سر می‌برد و به نظر می‌رسد دولت سعودی تلاش می‌کند با صدور و اجرای حکم اعدام وی شیعیان را به واکنش وا دارد.

امام جمعه تکاب تصریح کرد: گمان می‌رود پشتیبانان رژیم آل‌سعود که اسرائیل و آمریکا از مهمترین آن‌ها هستند، قصد دارند برای افزایش تفرقه در بین مسلمانان شیعیان را تحریک کنند بنابراین باید در مقابل این توطئه هوشیار باشیم.

محمدی اظهار داشت: در عربستان حدود پنجاه سال است هیچ‌گونه انتخاباتی انجام نشده و حکومت مستبد پادشاهی سعودی سال‌هاست که مردم و به‌ویژه شیعیان را تحت فشار قرار داده در حالیکه بیش از سه میلیون شیعه در کشور عربستان زندگی می‌کنند بنابراین اعدام شیخ نمربه یقین با حرکت و اعتراض جمع کثیری از شیعیان عربستان روبه‌رو می‌شود.

وی افزود: استکبار جهانی با ابزار آل سعود در حال حاضر اقدام به تحریک شیعیان می‌کند.

امام جمعه تکاب اظهار داشت: علمای شیعه و سنی جهان نیز باید آل سعود را به‌شدت از این حرکت بر حذر دارند و در مقابل اگر عالمی در هر یک از کشورهای منطقه بخواهد رفتارهای ظالمانه حکام را زیر سؤال ببرد و در برابر آنها مقاومت نشان دهند نباید تحت فشار قرار گیرد به همین خاطر از علمای شیعه و سنی انتظار می‌رود اعتراضات رسمی و غیر رسمی خود را در مورد اجرای این حکم اعلام کنند.

ماموستا اسماعیلی: اجرای حکم اعدام “شیخ نمر” به ضرر عربستان تمام می‌شود

ماموستا یحیی اسماعیلی با اشاره به حکم اعدام “شیخ نمر” از علمای برجسته عربستان اظهار داشت: بی‌شک اجرای حکم اعدام شیخ نمر برخلاف شریعت دین مقدس اسلام است و تمامی پیروان مذاهب اسلامی آن را محکوم می‌کنند.

امام جمعه موقت مهاباد گفت: با توجه به اینکه این شخصیت بزرگ و برجسته عربستانی همواره در مقابل سیاست‌های نادرست وهابی‌ها ایستادگی کرده است، عرب‌ها چنین شخصی را کافر دانسته و تصمیم به اجرای حکم اعدام ایشان را گرفته‌اند.

وی با تاکید بر اینکه اجرای حکم اعدام شیخ نمر بزرگترین ضایعه برای جهان اسلام محسوب می‌شود تصریح کرد: نباید هیچ کس به خاطر اعتقادات خود اعدام شود و در این زمینه، اجرای این حکم به ضرر عربستان تمام می‌شود چون در این صورت مسلمانان بر علیه سعودی‌ها قیام می‌کنند.

اسماعیلی بیان کرد: متاسفانه حکومت آل‌سعود در خدمت استکبار جهانی و در راس آن‌ها ایالات متحده آمریکا است و از دستورات آنان پیروی می‌کنند.

امام جمعه موقت مهاباد اظهار داشت: بی‌شک با توجه به اینکه مسلمانان عالم دارای خوی استکبارستیزی هستند، با تاسی از امام حسین(ع) در مقابل ظالم ایستادگی کرده و اجرای حکم اعدام ظالمانه شیخ نمر را محکوم می‌کنند بنابراین پیروان مذاهب اسلامی باید در این شرایط حساس کنونی، مانع اجرای این حکم ظالمانه شوند.

مولوی پارسا: آزادی‌خواهان جهان حکم اعدام شیخ نمر را محکوم کنند

مولوی احمد پارسا درباره صدور حکم اعدام آیت الله شیخ نمر باقر النمر توسط رژیم سعودی اظهار داشت: حقوق بشر و حقوق انسان‌ها در اسلام بسیار مهم است به طوری که خداوند متعال حقوق مردم را بالاتر از حقوق خود می دانند.

امام جمعه اهل سنت سرخس افزود: آزادی مذهبی، آزادی بیان و آزادی قلم از حقوق انسان‌ها است و فرقی بین شیعه و سنی ندارد.

مولوی پارسا بیان کرد: آیت الله شیخ باقر النمر یک فرد آزادی خواه است که برای مطالبات به حق قیام کرد و حکم اعدام ایشان خلاف موازین شرعی و قانونی است.

وی اظهار کرد: حکومت دیکتاتوری سعودی موازین شرعی و قانونی را رعایت نمی‌کند و متاسفانه کشورهایی که مدعی حقوق بشر هستند نیز از این رژیم دیکتاتور حمایت می کنند.

امام جمعه اهل سنت سرخس در پایان گفت: تمام مسلمانان و آزادی خواهان جهان باید این حرکت عربستان را محکوم کنند.

حجت‌الاسلام حاجی‌صادقی: صدور حکم اعدام “شیخ نمر” نمایانگر جنایات و خودخواهی رژیم آل‌سعود است‌

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالله حاجی‌صادقی با اشاره به حکم اعدام آیت‌الله نمر، اظهار داشت: رژیم آل‌سعود با هرگونه بیداری و آزاداندیشی مخالفت می‌کند؛ حمله به ملت مظلوم یمن و صدور حکم اعدام آیت‌الله نمر نشانگر حاکمیت اندیشه وهابی بر رژیم سعودی است.

جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه اعدام آیت‌الله نمر آثار و تبعات سختی را برای رژیم آل‌سعود به‌همراه دارد، افزود: حکم اعدام آیت‌الله شیخ نمر تیر خلاصی به رژیم آل‌سعود و نمایان‌گر جنایات این رژیم ظالم و خودخواه است.

حاجی‌صادقی با تأکید بر لزوم ایستادگی مسلمانان در برابر حکم اعدام شیخ نمر گفت: ملت‌های مسلمان و آزاده جهان وظیفه دارند به حمایت از اقدامات انقلابی و جهادی دولت‌های مبارز اسلامی بپردازند و توسط دشمنان بازی نخورند، چون “وحدت”، امروز مهم‌ترین نیاز جامعه اسلامی است.

وی با تذکر نسبت به اینکه کشورهای اسلامی با محکوم‌کردن جنایات رژیم سعودی جلوی این حکم را بگیرند، عنوان کرد: ملت‌های مسلمان نگذارند تا دولت سعودی دست به این اقدام جاهلانه بزند، چون هیچ دادگاهی در رابطه با اقدامات آیت‌الله نمر چنین حکمی را صادر نمی‌کند.

جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران با اشاره به اهداف حکومت آل‌سعود از صدور حکم اعدام شیخ نمر گفت: حکومت آل‌سعود تلاش می‌کند با اجرای این حکم حرکت مسلمانان و بیداری اسلامی را متوقف کند، اما آن‌ها این موضوع را بدانند که شهادت تحرک‌آفرین است و این‌گونه اقدامات سبب بیداری و حرکت انقلابی بیش از پیش ملت‌های مسلمان می‌شود.

واکنش علمای شیعه و سنی استان گلستان به حکم اعدام “شیخ نمر”

آخوند سلاق مدیر حوزه علمیه فاروقیه سقریلقی آق‌قلا اظهار داشت: شیخ نمر یک روحانی مبارز است که حکام سعودی از ترس حرف‌های ایشان دست به صدور حکم اعدام این روحانی بزرگوار زده‌اند.

وی افزود: این نشان از بی‌عدالتی حکومت آل سعود است و اعدام شیخ نمر ضربه سنگینی بر پیکره حکومت آل سعود وارد خواهد کرد.

دوست محمد آخوند میرحسنی از علمای برجسه اهل سنت شهرستان کلاله نیز درباره حکم اعدام شیخ نمر گفت: حکومت آل‌سعود حکومتی ظالم و ستمگر است و اگر بخواهد این عالم فقیه دین را اعدام کند، چاهی برای خودش می‌کند.

وی افزود: مردم مسلمان جهان و عربستان در برابر این اقدام آرام نمی‌نشینند و انشالله توسط مردم عربستان حکومت آل سعود سرنگون خواهند شد.

آخوند میرحسنی افزود: اعدام شیخ نمر اختلاف بین حکام سعودی و خاندان آن‌ها را بیش از پیش بیشتر می‌کند و سبب سرنگونی و نابودی حکومت آل‌سعود خواهد شد.‌

آخوند سن‌سبیلی امام جمعه روستای پیرواش‌سفلی هم اعدام شیخ النمررا مهر تائیدی بر نبود آزادی بیان در جامعه سعودی اعلام کرد و گفت: این موضوع که هر روحانی حرفی مخالف با حکومت زد، او را اعدام کنند بسیار اقدام ناشایسته و نابخردانه است.

وی افزود: اعدام بدون علت یک روحانی اقدام زشتی است و من به عنوان یک طلبه اهل تسنن آن را به شدت محکوم می‌کنم.

حجت‌الاسلام حسینی رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان آق قلا هم در این باره گفت: کشور عربستان مدعی آزادی بیان است اما در این حرف آن‌ها عملی نمی‌بینیم و شیخ النمر خواستار آزادی بیان بود و حقایق را برای مردم اعلام می‌کرد، اما حکام آل‌سعود آزادی بیان را به نفع خود معنی می‌کند. اگر آزادی بیان خلاف این منافع بود، باید با آن برخورد شود و ما این اعدام را یک اقدام سیاسی می‌دانیم.

وی تاکید کرد: حکومت سعودی بداند که با اعدام شیخ النمر مردم ساکت نخواهند نشست.

خانم نعیمه عیدی مدرس و مدیر حوزه علمیه خواهران اهل سنت شهرستان کلاله هم در این باره به تسنیم گفت: حکومت آل سعود بر پایه ظلم بنا نهاده شده و ما می‌بینیم که در یمن و کشورهای دیگر چه ظلم و ستم‌هایی می‌کنند. اگر بخواهد این عالم دینی را اعدام کند نه تنها قدرتشان افزوده نمی‌شود، بلکه ضعیف‌تر خواهند شد.

وی تصریح کرد: چرا مجامع بین‌المللی سکوت می‌کنند و در برابر این حرکات رژیم سعودی چیزی نمی‌گویند، مگر نباید از حقوق بشر دفاع کنند. سکوت مراجع حمایت از حقوق بشر در قبال جنایات آل‌سعود در یمن و نیز تأیید حکم اعدام شیخ نمر، نشان‌دهنده عملکرد دوگانه نهادهای حقوق بشری است/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار