کد خبر : 72553
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 آبان 1400- 47: 7

پرستاران طرحی گیلان در انتظار سهمیه جذب بدون آزمون

پرستاران طرحی گیلان در انتظار سهمیه جذب بدون آزمون

پرستاران طرحی و تمدید طرحی داشنگاه علوم پزشکی گیلان به عدم جذب خود توسط دانشگاه علوم پزشکی معترض هستند و این در حالی است که مسؤولان دانشگاه علوم پزشکی گیلان دلیل عدم جذب را عدم تأمین منابع مالی توسط وزرات بهداشت دانسته و تنها راه جذب را شرکت در آزمون استخدامی می‌دانند.

به گزارش گیلانستان، پرستاری یکی از شغل‌های شریف در بین جوامع ایرانی است زیرا روز و شب پرستاری با نبرد آمیخته‌شده و کارزارش با ویروس ناخوانده‌ای که معلوم نیست تا چه زمان مهمان ناخوشایند سرزمین انسان‌ها است و پرداختن به رنج‌های نادیده سفیدپوشان، در خدمات‌رسانی بهتر به بیماران نقش دارد.

بعد از شیوع ویروس کرونا در استان گیلان دانشگاه علوم پزشکی با حجم بالای تعداد بیماران مراجعه‌کننده به بیمارستان‌های استان مواجه شد که این امر و همچنین خستگی پرستاران فشار مضاعفی به کادر درمانی استان وارد کرد.

در ایام کرونا و به گفته مسؤولان دانشگاه علوم پزشکی گیلان ۲۵۰ نفر از پرستاران گیلانی به این ویروس مبتلا شدند و صدها نفر هم به علت مداوا و ابتلا به این ویروس در منزل استراحت کردند که این امر مشکلاتی را برای دانشگاه علوم پزشکی و کادر درمانی استان ایجاد کرد.

در این بین هستند پرستارانی که دو سال طرح خود را در برخی از بیمارستان‌ها از جمله رازی گذرانده و بعد از تمام دوران طرح خود و بنا بر نیاز دانشگاه علوم پزشکی و بیمارستان تمدید طرح شدند.

با آغاز موج اول کرونا در گیلان برخی از پرستاران بیمارستان رازی مدت‌زمان طرح سه ماه خود را به اتمام رسانده و برخی‌ها مایل به ادامه تمدید طرح خود نبودند ولی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با توجه به افزایش تعداد بیماران بستری بوده در مراکز درمانی اجازه توقف و یا اتمام طرح را به برخی از این پرستاران نداده است.

به گفته یکی از پرستاران بیمارستان رازی، در اوایل شیوع کرونا در گیلان برخی از پرستاران به دلیل استرس ناشی از ابتلا به کرونا و در خطر افتادن سلامتی خود و اطرافیانشان تمایل به تمدید طرح در بیمارستان رازی را نداشتند ولی مسؤولان دانشگاه علوم پزشکی گیلان با ادعای اینکه در صورت توقف طرح دیگر امکان فعالیت در هیچ‌یک از بیمارستان‌های کشور برای شما مقدور نمی‌باشد آنان را مجاب به تمدید طرح در بیمارستان رازی کرد تا از این طریق بخشی از کمبود نیرو خود را جبران کند.

در گیلان یکصد و اندی پرستار با چنین شرایطی وجود دارد که دانشگاه علوم پزشکی قول جذب به‌صورت رسمی و یا شرکتی را به آنان داده و به این برخی از همکارانم به بهانه جذب، طرح خود را تمدید کردند ولی تاکنون این امر محقق نشده است.

طرحی بودن دلیل دانشگاه علوم پزشکی گیلان برای عدم جذب پرستاران

پرستار بیمارستان رازی می‌گوید در این مدت از شرکت آوای سلامت، بخش امور پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان با ما تماس گرفته و مدارک‌های ما را دریافت کردند ولی برخی از پرستاران که با بچه‌های تمدید طرح مدارک خود را تحویل دادند جذب نیروهای شرکتی شده و این امر برای پرستاران تمدید طرح محقق نشده است.

نکته قابل‌تأمل برای پرستاران طرحی در این بین دلیل دانشگاه علوم پزشکی گیلان برای عدم جذب پرستاران طرحی است به‌طوری‌که دانشگاه علوم پزشکی گیلان به بهانه طرحی بودن بخشی از پرستاران آنان را جذب نکرده است در حالی که به گفته پرستاران، مسؤولان این دانشگاه مانع توقف طرح شده و قول جذب با عنوان نیرو شرکتی و یا به‌صورت رسمی را به ما دادند.
تمدید طرح پرستاران در این کرونا و غیرکرونایی برای دانشگاه علوم پزشکی بسیار به‌صرفه است زیرا از این طریق هم از کمبود نیرو جلوگیری کرده و از جذب پرستار جدید خودداری می‌کنند و پرستار بیمارستان به این مسئله تأکید داشته و می‌گوید در پیک پنجم کرونا پرستاران طرحی کار غذا دهی به بیماران کرونایی، کار خدمات و حتی خون‌گیری که وظیفه آزمایشگاه است را انجام می‌دادند.

انتقاد پرستاران طرحی از عدم توجه دانشگاه علوم پزشکی گیلان به وضعیت آنان

مهلت قرارداد ۶ ماهه برخی از پرستاران طرحی بیمارستان رازی در اوایل و یا اواخر آبان ماه به اتمام رسیده و آنان نگران آینده شغلی خود هستند زیرا طبق اعلام دانشگاه غلوم پزشکی گیلان، پرستاران طرحی باید یک ماه طرح خود را تمدید کرده و اضافه کار را دریافت نمایند.

به گفته یکی از پرستاران بیمارستان رازی، دانشگاه علوم پزشکی همین اقدام را سال گذشته و بعد از اتمام طرح با پرستاران انجام داده و طرح آنان را به‌صورت یک ماهه تمدید کرد در حالی که در قانون اصلاً چنین موردی وجود نداشته و بیمه ما در آن‌یک ماه رد نشده است و هدف دانشگاه علوم پزشکی از انجام اینکار جبران کمبود نیرو با آغاز احتمالی موج جدید کرونا است.

وی می‌گوید این اقدام دانشگاه علوم پزشکی در خصوص عدم‌تغییر وضعیت پرستاران طرحی به‌صورت شرکتی و یا رسمی بسیار ناخوشایند است زیرا پرستاران طرحی بیمارستان رازی از ابتدای شیوع کرونا تاکنون پای‌کار بوده و حتی از جان خود در راه مبارزه با کرونا گذشتند.

دانشگاه علوم پزشکی هیچ تعهدی به پرستاران طرحی در خصوص جذب نداده است

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان می‌گوید این استان بعد از قم دومین استان درگیر با ویروس کرونا بوده و به دلیل کمبود نیرو و پرستار درخواست جذب نیرو کردیم.

به گفته طاهره زاهد صفت یک هفته بعد از شیوع کرونا در گیلان و در تاریخ  ۶ اسفند سال ۹۸  یک فراخوان کلی توسط دانشگاه علوم پزشکی گیلان زده و این فراخوان برای شبکه بهداشت و شرکت آوای سلامت ارسال و بعد از آن مقرر شد همکاران مدارک خود را به شبکه در شهرستان‌ها و برای گیلان هم مدارک به شرکت آوای سلامت ارسال شود.

بنا بر اعلام مسؤولان دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این فراخوان همکاران طرحی، خصوصی با مدرک پرستاری، هوشبری، علوم آزمایشگاهی کاردانی و کارشناسی فوریت پزشکی شرکت و مدارک خود را به شبکه بهداشت و شرکت آوای سلامت ارسال کردند.

طبق گفته‌های مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان ۵۴۵ نفر از همکاران در این فراخوان شرکت که از این تعداد  ۲۴۵ نفر طرحی، ۲۰۰ بخش خصوصی و مابقی تمدید طرح بوده است  که اسامی تمامی این افراد به وزارت بهداشت ارسال و دانشگاه علوم پزشکی هیچ فیلتری انجام نداده است.

یکی از درخواست‌های پرستاران طرحی و تمدید طرح جذب به‌صورت شرکتی و یا رسمی است ولی بنا بر گفته‌های زاهد صفت وزارت بهداشت بعد از ارسال مدارک اعلام کرد که امکان جذب پرستاران طرحی و تمدید طرح به دلیل کمبود منابع مالی وجود ندارد ولی تمدید طرح این افراد از سه بار و به صورت ۶ ماهه تمدیدشده است و دانشگاه هم هیچ قولی به این افراد نداده است.

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان در پاسخ به انتقاد پرستاران طرحی در خصوص چرایی جذب پرستاران بیمارستان‌های خصوصی می‌گوید، این دسته از پرستاران در شرایط سخت کرونایی از بیمه خود گذشته و کمک‌حال دانشگاه علوم پزشکی شدند لذا با جذب ۸۹ آنان و با دستور وزارت بهداشت موافقت شد.

چه چیز مانع جذب پرستاران عترض شد؟

جذب از طریق آزمون استخدامی و آن هم با در نظر گرفتن سهمیه کرونا یک امتیاز محسوس از جانب وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی به پرستاران طرحی و تمدید طرحی است که می‌توانند این دسته از افراد با به دست آوردن حداقل نمره در آزمون استخدامی در دانشگاه علوم پزشکی گیلان جذب شوند و به‌ نظر می‌رسد دلیل عدم جذب آنان عدم قبولی در آزمون استخدامی بوده است.

پرستاران معترض معتقدند باید دانشگاه علوم پزشکی با هماهنگی دستگاه‌های بالادستی اقدام به جذب آنان باتوجه به وعده‌های داده شده کنند و در این راه از ظرفیت مجمع نمایندگن گیلان نیز استفاده شود.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار