کد خبر : 60276
تاریخ انتشار : شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۴

یک روانشناس:

چند ساعت دور هم بودن شب یلدا ارزش کرونایی شدن دارد؟

چند ساعت دور هم بودن شب یلدا ارزش کرونایی شدن دارد؟

یک روانشناس، شب یلدا را یکی از سنت های فرهنگی مردم ایران دانست و یادآور شد: در شب یلدا توقع دید و بازدید خانوادگی بیشتر می شود، اما افراد باید این مسئله را درک کنند که چند ساعت دور هم بودن ارزش مبتلا شدن به کرونا را ندارد؟!

به گزارش گیلانستان، علیرغم اجرای محدودیت های کرونایی و تعطیلی مراکز خرید و اماکن تفریحی و ورزشی، شاهد از دست دادن روزانه افراد هستیم که نشان می دهد کرونا همچنان در کمین مردم است و رعایت نکردن اصول بهداشتی و ماسک نزدن و شرکت در دورهمی ها می تواند دوباره آمار جان باختگان روزانه را به بالای ۴۰۰ و حتی بیشتر برساند.

هرچه به شب یلدا نزدیک می شویم، نگرانی ها از فراموش کردن کرونا و نادیده گرفتن زحمات کادر بهداشت و درمان در این مدت بیشتر می شود.

مردم باید شب یلدای امسال را با درایت بیشتر گرامی بدارند و حفظ سلامتی خانواده خودشان را مهم تر از هر چیزی دیگری بدانند تا بتوانیم گامی که برای شکست کرونا برداشته شده را اثرگذارتر کنیم.

دکتر جواد عینی پور، روانشناس با بیان اینکه بشر در قرن اخیر با ویروسی مانند کرونا با این شدت و سرعت مواجه نبوده است، اظهار کرد: کرونا به عنوان یک بیماری واگیردار در عرض چند ماه همه کشورها را درنوردید و جمعیت بسیار زیادی را در سطح جهان مبتلا کرد و لذا از این حیث بی سابقه بوده است.

وی گسترش سریع کرونا در سطح جهان را موجب تاخیر در بسیج امکانات دولت ها جهت مقابله با این بیماری دانست و افزود: متاسفانه دولت ها آمادگی چنین بحرانی را نداشتند و هر کشوری به فراخور امکاناتی که داشت پیشگیری و درمان کرونا را آغاز کرد.

این روانشناس، با بیان اینکه کرونا علاوه بر تحت تاثیر قرار دادن بهداشت و سلامت جامعه، مسائل و مشکلات روانشناختی به دنبال داشت، خاطرنشان کرد: شیوع کرونا برای افراد ترس ایجاد کرد و اضطراب و استرس ناشی از مبتلا شدن به این بیماری در خانواده ها شکل گرفت و لذا توجه و تمرکز افراد را از برنامه های اصلی کاری و تحصیلی به هم زد و تغییرات اساسی در سبک زندگی به وجود آورد.

عینی پور، با اشاره به تغییر سبک زندگی جامعه از حالت حضوری به حالت غیر حضوری، اضافه کرد: امروز دنیای ارتباطات حقیقی به سمت دنیای ارتباطات مجازی پیش رفته و متاسفانه در بسیاری از عرصه ها به ویژه آموزش زیرساخت های لازم را فراهم نکرده ایم.

یادگیری اجتماعی؛ یکی از مشکلات عدم کنترل کرونا

رئیس استانی انجمن مطالعات روان درمانی در گیلان ادامه داد: تعطیلی مدرسه، دانشگاه و نهادهای خدمت رسان به مردم و نابسامانی وضعیت آموزش مجازی خود به خود باعث ایجاد فشار و تنش در سطوح مختلف جامعه شده و دستگاه‌های اجرایی را به تکاپو واداشته تا به سرعت ساختارهای لازم را فراهم کنند تا شاهد وقفه در کارها نباشند.

وی با بیان اینکه شیوع کرونا زندگی مردم از حیث درآمد و تامین مخارج خانواده را تحت تاثیر قرار داده است، گفت: افراد از تداوم این وضعیت نگران هستند و مشکلات معیشتی خود به تولید اضطراب و دلهره و عصبانیت کمک می کند.

این روانشناس، با اشاره به گذشت یک سال از شیوع ویروس کرونا در دنیا، تصریح کرد: در حوزه روانشناسی با مفهوم «درماندگی آموخته شده» مواجه هستیم؛ بر اساس این مفهوم، افراد به این نتیجه می رسند که دیگر رعایت پروتکل های اجتماعی و ماسک زدن و فاصله گذاری اجتماعی و خارج نشدن از خانه نتیجه ای ندارد لذا جامعه نباید به سمت درماندگی آموخته شده برود.

عینی پور، با بیان اینکه درماندگی آموخته شده موجب می شود افراد مسئولیت اجتماعی خود در قبال کرونا را بی ارزش بدانند، اظهار کرد: در این شرایط افراد حالت بی خیالی نسبت به اصول بهداشتی دارند و می پذیرند که چاره ای برای مقابله با کرونا وجود ندارد و کار خودشان را به همان سبک و سلایق گذشته پیش می برند.

وی یادگیری اجتماعی را یکی دیگر از مشکلات عدم کنترل شرایط کرونایی دانست و افزود: شاهد هستیم برخی از افراد نسبت به ماسک زدن و پرهیز از دورهمی ها و فاصله گذاری اجتماعی بی تفاوت هستند و دیگران با مشاهده همنوعان خود یادگیری اجتماعی دارند. در واقع انسان به لحاظ اجتماعی رفتارهایی که دیگران انجام می دهند را یاد می گیرد و ممکن است جسورانه به همان رفتارها دست بزند. به عنوان مثال فردی که پرخاشگری ببیند، در موقعیت مناسب از خودش پرخاشگری نشان می دهد.

رئیس استانی انجمن مطالعات روان درمانی در گیلان، با اشاره به هجوم مردم برای رفتن به مسافرت در ایام تعطیلات کرونایی، عنوان کرد: به محض اعلام تعطیلی ناشی از کرونا و یا پایان محدودیت ها شاهد ترافیک پرحجم در جاده ها هستیم و متاسفانه پرداختن رسانه های جمعی به ویژه صدا و سیما به رفتارهای غیر بهداشتی مردم اثر معکوس دارد، زیرا یادگیری ایجاد می کند و هرچه بیشتر زندگی عادی مردم و رعایت نکردن اصول بهداشتی توسط آنان را از تلویزیون نشان دهیم، بازدارندگی آن کمتر می شود.

دورهمی های شب یلدا به صورت مجازی برگزار شود

عینی پور، از رسانه های جمعی خواست روش های مقابله با ویروس کرونا را به صورت صحیح به مردم آموزش دهند و اضافه کرد: صدا و سیما برای آموزش پروتکل های بهداشتی به مردم به ویژه چگونگی ماسک زدن و عدم حضور در اجتماعات از ساعاتی استفاده کند که مخاطب مستعد آموزش است. همچنین رفتارهای خودمراقبتی باید توسط کارشناسان خبره این حوزه ارائه شود و بیان مسائل بهداشتی را به سایر افراد نسپاریم.

این روانشناس، شب یلدا را یکی از سنت های فرهنگی مردم ایران دانست و یادآور شد: در شب یلدا توقع دید و بازدید خانوادگی بیشتر می شود، اما افراد باید این مسئله را درک کنند که چند ساعت دور هم بودن ارزش مبتلا شدن به کرونا را ندارد؟!؛ زیرا طبق نظر متخصصان احتمال مبتلا شدن به کرونا ممکن است تنها دو دقیقه زمان ببرد و حضور افراد در کنار یکدیگر و فاصله نزدیک در بیش از ۱۰ دقیقه حتی با ماسک هم احتمال ابتلا به کرونا را افزایش می دهد. همچنین باید کودکان را ناقلان بدون علامت کرونا بدانیم، به علاوه کودکان نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی آگاهی کامل ندارند و بسیاری از رفتارهای آنها ممکن است دور از چشم والدین اتفاق بیفتد و به راحتی ویروس را به دیگران منتقل می کنند.

عینی پور، از رسانه ها خواست آگاهی بخشی لازم درباره خطرات دورهمی شب یلدا را داشته باشند و عنوان کرد: آیین شب یلدا در سطح وسیع کشور برگزار می شود و اگر نسبت به این موضوع بی تفاوت باشیم، دوباره با موج گسترده ای از بیماری کرونا رو به رو می شویم لذا مردم برنامه های جایگزین برای شب یلدا داشته باشند و دورهمی های خود را مجازی برگزار کنند.

انتهای پیام/ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار