کد خبر : 65256
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۶

«کم‌آبی» رئیس سازمان مدیریت بحران را به گیلان کشاند

«کم‌آبی» رئیس سازمان مدیریت بحران را به گیلان کشاند

در پی کاهش منابع آب زراعی در گیلان ازجمله در سد سفیدرود که منابع آب پشت سد به حدود یک‌سوم رسیده، نجار رئیس ستاد مدیریت بحران کشور به گیلان سفر کرد و در جریان تنش آبی استان قرار گرفت.

به گزارش گیلانستان، پیش از ظهر امروز نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران گیلان با حضور نجار، معاون وزیر و رئیس ستاد مدیرت بحران کشور در سالن اجلاس اداره کل مدیریت بحران استان با موضوع محوری تأمین آب کشاورزی برگزار شد.

گله‌مند میزان تخصیص اعتبار هستیم

اسماعیل نجار با بیان اینکه در سال گذشته از سوی وزارت نیرو به‌منظور کاهش تنش آبی پرداخت‌شده است، اظهار کرد: در سال گذشته و به‌منظور کاه تنش آبی یک‌هزار و ۸۵۰ میلیارد از سوی وزارت نیرو در بخش‌های مختلف پرداخت‌شده است.
وی با اشاره به نقش ستاد مدیریت بحران در کاهش آسیب‌های واردشده به مردم درشرابط بحرانی گفت: ستاد مدیریت بحران نقش مهمی در کاهش خسارت به مردم در هنگام وقوع بحران دارد، لذا از اعتبارات ردیف سازمان‌ها نباید غفلت کرد زیرا بعضاً یک دهم از این ردیف بودجه‌ها جذب نشده و مشکلاتی را برای این ستاد ایجاد می‌کند.
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از کمک سه هزار میلیارد تومانی دولت به صندوق توسعه کشاورزی خبر داد و افزود: در سال ۹۹ میزان قابل توجه‌ای اعتبار به گیلان اختصاص یافت ولی این اعتبار به دلایلی محقق نشده است ولی در بخش کشاورزی خسارت از طریق صندوق توسعه کشاورزی محقق خواهد شد و در همین راستا دولت در سال جدید سه هزار میلیارد تومان به این صندوق کمک می‌کند.

نجار با گله‌مندی از عدم تخصیص اعتبار به سازمان مدیریت بحران کشور بیان کرد: بر اساس آمار در سال ۹۸ سازمان مدیریت بحران پنج هزار و ۴۸۰ میلیارد تومان از برنامه‌وبودجه درخواست کرد که از این میزان تنها ۳۰۰ میلیارد تومان برای آن محقق شد.

وی با اشاره به درخواست بودجه هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از سازمان برنامه‌وبودجه توسط سازمان مدیریت بحران تصریح کرد: کشور ایران در مقاطع مختلف سال با بحران‌های طبیعی مواجه شده و کنترل این بحران‌ها نیاز به اعتبار قابل‌توجه دارد به این منظور در سال جدید هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از برنامه‌وبودجه درخواست کردیم اما ۶۰۰ میلیارد تومان کنار گذاشته شد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به اینکه به‌منظور حل معضل خشک‌سالی، در حال تهیه گزارش هستیم،  تصریح کرد: خشک‌سالی و رانش یکی از معضلات جامعه بوده و به این دلیل در حال تهیه گزارش با توجه به برنامه‌های جهانی هستیم تا بر اساس آن برنامه‌ریزی کرد و نمی‌توان مردم را از سرزمین خود جدا کرد لذا باید برنامه جامعی برای مقابله با رانش تهیه شود.

۴۰۰ میلیون مترمکعب آب سد سفیدرود در خرداد و تیر برنامه ریزی شود

رئیس ستاد مدیریت بحران گیلان نیز در این جلسه با بیان اینکه کشاورزی یکی از ارکان اصلی اقتصاد در گیلان است، اظهار کرد: شغل اصلی مردم گیلان کشاورزی بوده و نقش محوری در اشتغال و توسعه گیلان دارد زیرا کشاورزی تأمین کننده امنیت غذایی استان و کشور است.

ارسلان زارع با اشاره ظریفت بالقوه گیلان در تولید محصولا مختلف کشاورزی گفت: ۱۰ درصد محصول غذایی کشور، ۹۰ درصد چای کشور و همچنین و ۳۰ درصد برنج در گیلان تولید می‌شود.

وی به جایگاه اولی تا پنجمی گیلان در تولید محصولات مختلف کشاورزی در کشور اشاره کرد و افزود: استان گیلان در تولید ۲۰ نوع محصول کشاورزی دارای رتبه اول تا پنجمی در بین استان‌های کشور بوده و با توجه به خشکسالی درسال جدید باید همانند سال‌های گذشته با همکاری و استفاده از ظرفیت مردم در مقابله با تنش آبی کمترین آسیب متوجه کشاورزان شود.

نماینده عالی دولت در گیلان این استان را یکی از استان‌های حادثه خیز کشور معرفی کرد و افزود: وقوع حادثه طبیعی در گیلان مختص به فصلی خاص نبوده و در بسیاری از مواقع از ظرفیت بسیج و سپاه و سازمان‌های مردم نهاد جهت کنترل آسیب‌های ناشی از حوادث استفاده می‌شود.

زارع با ابراز نگرانی از کاهش نزولات آسمانی در گیلان تصریح کرد: امسال به نسبت سال گذشته ۳۷ درصد کاهش بارندگی داشتیم که قطعا مشکلاتی را ایجاد می‌کند، زیرا آب مورد نیاز کشاورزی در گیلان سه میلیارد مترمکعب بوده در حالی که موجودی فعلی یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب است لذا پیشنهاد می‌کنم برای رهاسازی ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب سد سفیدرود در خرداد و تیر برنامه‌ریزی شود.

کمبود آب کشاورزی مردم را عصبی کرده است

نماینده مردم شهرستان رشت و خمام نیز در این جلسه با بیان اینکه مردم با دو بحران بزرگ در کشور مواجه هستند، اظهار کرد: کرونا و اقتصاد دو بحران بزرک در کشور است که فکرو ذهن مردم را دچار دغدغه کرده و آنان در حال تلاش برای تأمین آذوقه خود هستند.

جبار کوچکی نژاد با درخواست از مسؤولان برای حل مشکل کم‌آبی کشاورزی در گیلان گفت: مسؤولان به داد مردم برسند زیرا خشکسالی مردم گیلان به ویژه در روستا را به شدت عصبی و نگران کرده است.

وی  با تأکید بر لزوم تلاش به حل مشکل سد در کشور افزود: ۳۵ سد بالای سفیدرود که ساخته شده اصولی نبوده و باید برای حل این مشکل و همچنین حل معضل سایر سدها در کشور راه‌حای اندیشیده شود.

عضو مجمع نمایندگان گیلان در مجلس با تأکید بر اینکه رهاسازی آب کشاورزی از ۹ اردیبهشت مردم شهرستان رشت را با مشکل مواجه می‌کند، بیان کرد: شرق و غرب استان از چشمه‌ها بهره می‌گیرد اما رشت چشمه و رودخانه نداشته و تنها به سفیدرود وابسته است.

کوچکی‌نژاد از بیمه ۱۵ درصد از اراضی کشاورزی گیلان خبر داد و افزود: بیمه محصولات کشاورزی از ضرورت‌های کشاورزان است ولی تاکنون کمتر از ۱۵ درصد مزارع کشاورزی استان بیمه بیمه شده و همچنین میلیارد تومان منابع برای بیمه اراضی کشاورزی مورد نیاز است.

محمدرضا احمدی دیگر نماینده مردم رشت نیز در این جلسه با انتقاد از کاهش آب کشاورزی در گیلان گفت: اگر مردم بدانند که کشت برای آنها فایده ندارد، سرمایه خود را صرف این کار نمی‌کنند.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار