کد خبر : 57355
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۱

کنترل تب بازار مصرف ماسک با افزایش تولید؛ کمبود مواد اولیه تهیه ماسک در گیلان چگونه حل می‌شود؟

کنترل تب بازار مصرف ماسک با افزایش تولید؛ کمبود مواد اولیه تهیه ماسک در گیلان چگونه حل می‌شود؟

همزمان با هشدارهای ستاد ملی مقابله با کرونا تب مصرف ماسک در گیلان بالا گرفته از طرفی گزارشات نشان می‌دهد گیلان برای تولید ماسک مورد نیاز خود با کمبود مواد اولیه مواجه است.

به گزارش گیلانستان، همزمان با تأکیدات مداوم وزارت بهداشت و درمان و با اعلام هشدارهای ستاد ملی مقابله با کرونا تب مصرف ماسک در کشور و گیلان که زمانی دومین استان درگیر کووید-۱۹ در کشور بود بالا گرفته از طرفی گزارشات نشان می‌دهد گیلان برای تولید ماسک مورد نیاز خود با کمبود مواد اولیه مواجه است.

زمانی که ویروس کووید- ۱۹ در جهان شیوع پیدا کرد و سازمان بهداشت جهانی بر همه‌گیری آن صحه گذاشت شاید کسی گمان نمی‌کرد پس از گذشت حدود ۸ ماه متخصصان حتی برترین دانشگاه‌ها و مراکز علمی دنیا هم نتوانند واکسنی برای آن تولید و به بازار عرضه کنند؛ به هر حال در چنین شرایطی همچنان رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک کلید طلایی رهایی از این بیماری عنوان می‌شود.

از سوی دیگر آمارهایی که از مبتلایان جدید و قربانیان ویروس کووید – ۱۹ در سراسر جهان و از جمله کشورمان اعلام می‌شود بسیار تکان‌دهنده است؛ گویی جهان وارد موج سومی از شیوع این ویروس شده که به اذعان پزشکان بسیار خشن‌تر از دو دوره قبلی خواهد بود؛ از طرفی تدابیر ویژه برای تأمین وسائل بهداشتی به ویژه ماسک ضروری به نظر می‌رسد.

برخی کارشناسان تأکید دارند نقطه اوج موج سوم کرونا در میانه پائیز است و در این شرایط اگر پروتکل‌های بهداشتی بیشتر رعایت شود و دولت نیز با وضع قوانین محدود کننده کنترل بیشتری بر رعایت این پروتکل‌ها داشته باشد، شاید بتوان تلفات کرونا در پائیز را کاهش داد اما در غیر این‌صورت شاید باید منتظر بی‌رحم‌ترین پائیز تاریخ معاصر باشیم.

طبق آمار ۹ مهر ۹۹ شمار مبتلایان به کرونا در جهان به ۳۳ میلیون و ۸۴۴ هزار و ۹۲۶ نفر رسیده و تاکنون مرگ یک میلیون و ۱۲ هزار و ۶۷۷ نفر نیز در اثر این بیماری تأیید شده است از طرفی در همین تاریخ مجموع جان‌باختگان ویروس در ایران هم به ۲۶ هزار ۱۶۹ نفر و مجموع مبتلایان به ۴۵۷ هزار ۲۱۹ نفر افزایش یافته است.

حضور همیشگی سپاه و بسیج و گروه‌های جهادی داوطلب برای کمک به مردم

اما آنچه که در این‌جا بسیار حائز اهمیت بوده حضور بسیج، سپاه و گروه‌های جهادی برای خدمت به مردم است به طوری که در این چند ماه روزی نبود که خبری در مورد خدمات آنان به ویژه در بحث ضدعفونی کردن اماکن، بیمارستان‌ها و تولید ماسک منتشر نشود در واقع حضور میدانی گروه‌های جهادی کمک بسیار بزرگی برای مردم و کشور بود.

به‌کارگیری هزار و ۳۲۰ نفر از پاسداران و بسیجیان برای مقابله با کرونا در شرق گیلان توسط تیپ نیروی مخصوص میرزاکوچک نیروی زمینی سپاه و ضدعفونی بیمارستان‌های استان کاری بسیار بزرگ است که انجام گرفت اما این خدمات در همین‌جا ختم نشده و کارگاه‌های تولید ماسک هم در سراسر استان گیلان به همت گروه‌های جهادی برپا شد.

علاوه بر همت گروه‌های جهای و بسیجیان، اصناف و بسیاری از واحدهای تولیدی سراسر کشور از جمله در استان گیلان هم با تغییر خطوط تولید خود اقدام به تهیه و تولید ماسک کردند از طرفی موضوعی که اغلب از سوی آنان تاکنون مطرح می‌شود این است که در بخش مواد اولیه و وسایل مورد نیاز برای تولید ماسک کمبودهایی وجود دارد.

طبق آمارهایی که از واحد امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان احصاء شده است این استان دارای حدود ۲ هزار و ۹۵۰ واحد صنعتی فعال است از سوی دیگر گیلان به عنوان مرکز و دومین استان درگیر در جریان شیوع ویروس کووید-۱۹ بود که تا قبل از همه‌گیری بیماری تنها ۵۰۰ ماسک در آن تولید می‌شد.

آمادگی بسیج سازندگی سپاه برای تولید ماسک ارزان‌قیمت و توزیع آن در مناطق محروم گیلان

مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه قدس گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت، با بیان اینکه این سازمان به همراه گروه‌های جهادی از ابتدای شیوع کرونا تاکنون اقدامات قابل توجهی را برای کمک به مردم انجام داده‌اند اظهار داشت: گروه‌های جهادی سپاه برای تولید ماسک و توزیع آن به شکل رایگان در بین محرومان آمادگی دارند.

سرهنگ احمد ابراهیمی با تأکید بر اینکه به علت شیوع ویروس کرونا وضعیت کسب و کار و اقتصاد بسیاری از افراد و خانواده‌ها به هم ریخته و آشفته شده است عنوان کرد: با توجه به عدم تمکن مالی برخی از افراد گروه‌های جهادی این آمادگی را دارند که ماسک را تهیه و به صورت رایگان یا با قیمت بسیار نازل در اختیار آنان قرار دهد.

ابراهیمی به سخنان رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در باب اینکه در صورت شدت یافتن شیوع کرونا در استان و همزمان با بازگشایی مدارس در ماه‌های آینده مشکلاتی در بخش تأمین ماسک مورد نیاز مردم ایجاد می‌شود هم اشاره کرد و بیان داشت: گروه‌های جهادی سپاه برای جلوگیری از این امر تمام تلاش خود را بسیج کرده‌اند.

وی برخی از مشکلاتی که گروه‌های جهادی سپاه برای تهیه و تولید ماسک با آن روبه‌رو هستند را برشمرد و با بیان اینکه در صورت تأمین پارچه و دیگر ملزومات مورد نیاز موانع کار برطرف می‌شود تصریح کرد: در صورت ایجاد بحران جدیدی در گیلان به علت شیوع کرونا تمامی گروه‌های جهادی و کارگاه‌های سپاه با صلابت وارد میدان می‌شوند.

احتمال کمبود ماسک در گیلان همزمان با افزایش تقاضای آن

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت تولید ماسک در استان را در ماه‌های گذشته با مشارکت گسترده همه نهادها، جامعه خیران، گروه‌های جهادی و برخی واحدهای تولیدی مطلوب ارزیابی کرد و اظهار داشت: با توجه به شرایط فعلی و پیش‌بینی‌هایی که از ماه‌های آینده داریم لازم است در این بخش جدیت بیشتری انجام شود.

ارسلان سالاری افزایش تولید ماسک و توزیع آن در سطح استان گیلان به عنوان یک نیاز ضروری و یکی از ملزومات مهم جهت رعایت پروتکل‌های بهداشتی را خواستار شد و تصریح کرد: احتمال می‌دهیم در ماه‌های بعد تولیدات ماسک در گیلان کفاف نیازهای استان را ندهد بنابراین باید این قلم کالا را از سایر استان‌ها وارد کنیم.

افزایش ترددها، مسافرت‌ها، ورود گردشگران، انتشار اخباری در مورد تلاقی ویروس‌های سه‌گانه، سرماخوردگی، آنفلوآنزا و کووید-۱۹ و ده‌ها مورد دیگر از این دست در کنار بازگشایی مدارس کافی است تا شرایط تقاضا برای ماسک در گیلان افزایش پیدا کند از سوی دیگر کمبود مواد اولیه تولید ماسک امری نیست که بتوان آن را پذیرفت.

راه‌اندازی سومین کارخانه تولیدکننده پارچه مورد نیاز ماسک در استان گیلان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت، ضمن تأیید موضوع کمبود مواد اولیه مورد نیاز جهت تولید ماسک در استان اظهار داشت: کمبود وسایل تولید ماسک در گیلان واقعیتی است که البته وجود دارد و اکثر تولیدکنندگان این حوزه نیاز به ماده اولیه آن مانند پارچه و ملت‌بلون دارند.

آرش فرزام‌صفت به گزارش اخیر خود در ستاد استانی مقابله با کرونا اشاره کرد و با بیان اینکه تولید ماسک گیلان از ۲۸۰ هزار عدد در روز و هزار و ۷۰۰ عدد در هفته گذشته است افزود: بیش از این مقدار در حال تولید هستیم از طرفی یک کارخانه هم در استان گیلان و شهر رشت وجود دارد که تولید پارچه را از روزهای آینده شروع می‌کند.

وی تلاش برای تولید پارچه در استان گیلان را امری که با جدیت مورد پیگیری قرار گرفته است خواند و با تأکید بر اینکه تا امروز تنها دو کارخانه در سطح کشور تولید پارچه را انجام می‌دادند ابراز داشت: اگر این کارخانه در رشت هم اضافه شود سومین کارخانه در کشور خواهد بود که تولید پارچه مورد نیاز تهیه این محصول را انجام می‌دهد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان اقدامات گروه‌های جهادی، مشارکت بسیج اصناف، مراکز خیریه و مساجد برای تولید ماسک در استان را در ماه‌های گذشته چشمگیر توصیف کرد و گفت: بسیج اصناف در بخش توزیع ماسک با قیمت دولتی هزار و ۳۰۰ تومان در تمام نقاط استان، روستاها و مناطق محروم اعلام آمادگی کرده است.

فرزام‌صفت با ابراز امیدواری از تولید پارچه مورد نیاز تولید ماسک و افزایش ظرفیت آن در سطح کشور و به ویژه استان گیلان برای تأمین نیاز تولیدکنندگان و گروه‌های جهادی تصریح کرد: همه این تلاش‌ها برای آن است که مردم بتوانند از ماسک استفاده کنند و سلامت بمانند اما آمارها نشان می‌دهد هنوز ۴۰ درصد مردم از ماسک استفاده نمی‌کنند.

وی این آمارها را بسیار نگران کننده اعلام کرد و با تأکید بر اینکه اگر مردم دستورالعمل‌های ستاد مقابله با کرونا و لزوم استفاده از ماسک را جدی نگیرند تمام این تلاش‌ها بی‌نتیجه می‌ماند اظهار داشت: از عموم مردم تقاضا داریم که حتماً از ماسک استفاده کنند تا بتوانند به فعالیت‌های روزمره زندگی و اقتصادی خود بپردازند.

در بحبوحه شیوع ویروس کووید – ۱۹ و رکود اقتصادی که جهان را فرا گرفت در کشورمان مقام معظم رهبری با آن نگاه ژرف، عمیق و آینده‌نگری بی‌مانند سال جدید را به سال جهش تولید نامگذاری کردند؛ امری که به عقیده دشمنان قسم خورده و عده‌ای که در داخل همواره نگاهشان به خارج است دست نیافتنی بود.

اما تجربه همین چند ماه گذشته و همت والایی که در بخش‌های مختلف کشور در بحث تولید مواد ضدعفونی‌کننده، البسه، ماسک و تجهیزات بیمارستانی و نظایر آن پیش آمد ثابت کرد که بنا به گفته مقام معظم رهبری می‌توان تنها با تکیه بر داشته‌های داخلی بر چالش‌های اقتصادی و کمبودها فائق آمد و ضمن حل مشکلات، زمینه خودکفایی کشور را در بسیاری از تولیدات فراهم کرد.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار