کد خبر : 84329
تاریخ انتشار : شنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۶

گیر افتادن در پره‌های صیادی و خفگی علت مرگ ۱۳۸ قطعه باکلان در سواحل چاف

گیر افتادن در پره‌های صیادی و خفگی علت مرگ ۱۳۸ قطعه باکلان در سواحل چاف

نتیجه کالبدشکافی از  مرگ ۱۳۸ قطعه باکلان در سواحل چاف لنگرود نشان می دهد که علت مرگ باکلان ها به دلیل گیر افتادن در پره‌های صیادی و خفگی در دام صیادان پره بود.

به گزارش گیلانستان به نقل از شبستان، پرنده باکلان از پرندگان آبزی، شیرجه‌رو با جثه متوسط تا بزرگ است و نوک انحنادار یا داسی‌شکل دارند که به سمت پایین خمیده شده است. در بین انگشتان پاهای آنها پرده‌ی کامل به هم پیوسته وجود دارد که از مشخصات پرندگان دریایی است.

 

در ایران این پرندگان در تالاب‌های د‌اخلی، سواحل جنوبی دریای خزر و سواحل جنوبی کشور زیستگاه دارند. این پرندگان در تالاب‌ها ‌ و منطقه حفاظت شده‌ ها مانند تالاب بین المللی امیر کلایه، پارک ملی بوجاق، تالاب بین المللی انزلی، تالاب‌های بین المللی کلاهی و تیاپ در تنگه هرمز، منطقه حفاظت شده‌ مند در استان بوشهر و  غیره زمستان گذرانی می‌کنند.

 

خبرنگار خبرگزاری شبستان در خصوص مرگ تعدادی از باکلان ها در سواحل چاف لنگرود طی روزهای گذشته با دادستان عمومی و انقلاب شهرستان لنگرود و رئیس اداره حفاظت محیط زیست لنگرود به گفتگو پرداخت.

 

 

حسین جهش با اشاره به مرگ تعداد ١٣٨ قطعه باکلان در سواحل چاف در روزهای گذشته، گفت: هر ساله با آغاز فصل صید و وجود دام‌های صیادان، شاهد استقرار این دام‌ها در محدوده وسیعی از  آب‌های ساحلی لنگرود هستیم.

 

رئیس اداره حفاظت محیط زیست لنگرود با اشاره به دریافت گزارشی مبنی بر مرگ تعداد قابل  ملاحظه‌ای باکلان در سواحل چاف، افزود: همکارانی از محیط زیست به همراه  اداره دامپزشکی لنگرود در محل حضور پیدا کرده و پرندگان کشته شده را کالبد شکافی کردند.

 

وی ادامه داد: نتیجه کالبدشکافی مشخص شد و  علت کشتار این پرندگان، گیر افتادن در پره‌های صیادی و خفگی در دام صیادان پره گزارش شد.

 

 

*محیط زیست و حیات وحش متعلق به عموم مردم است

سید هاشم میرحسینی با بیان اینکه محیط زیست و حیات وحش متعلق به عموم مردم است، گفت: چنانچه اتلاف حیات وحش ناشی از قصور یا اهمال در انجام وظیفه باشد با مسببان برخورد متناسب انجام می شود.

 

 

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان لنگرود با تاکید بر اینکه چنانچه ورود خسارت به محیط زیست و حیات وحش ناشی از ترک فعل مدیران باشد، قابل اغماض نخواهد بود، تصریح کرد: پیش بینی و اقدام به موقع برای پیشگیری باید در سرلوحه برنامه ها در مراقبت و محافظت از گونه های مهاجر و بومی در مناطق مختلف شهرستان لنگرود باشد.

 

میرحسینی خواستار توجه بیش از پیش و ورود به موقع، پیشگیرانه و جدی دستگاه های متولی شد  و خاطر نشان کرد: نصب میکروچیپ و راه اندازی سامانه ثبت مشخصات حیوانات باغ وحش و نظارت بر ورود و خروج آنها ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار