کد خبر : 65112
تاریخ انتشار : یکشنبه 5 اردیبهشت 1400- 30: 17

آیا ۹۰ درصد سردهنه‌های کشاورزی تالش بازسازی‌ شده‌اند؟

آیا ۹۰ درصد سردهنه‌های کشاورزی تالش بازسازی‌ شده‌اند؟

درحالی‌که فرماندار تالش طی روزهای گذشته از بازسازی ۹۰ درصد سردهنه‌های کشاورزی خبر داده است، اما گزارشات مردمی و کشاورزان تالش همچنان از نرسیدن آب به مزارعشان حکایت دارد.

به گزارش گیلانستان، هفته‌هاست نبود آب جهت شخم‌زنی مزارع برنج و تأخیر در کار کشاورزی تبدیل به یکی از دغدغه‌های اصلی کشاورزان منطقه شده و آنان را با مشکلات جدی و بسیاری مواجه کرده است.

باوجوداینکه با پیگیری خبرنگار فارس در تالش روند بازسازی سردهنه‌های تخریب‌شده در سیل اخیر سرعت بیشتری گرفته است، اما همچنان گزارشات مردمی و کشاورزان از کمبود آب برای شخم‌زنی مزارع برنج در تالش حکایت دارد، به‌طوری‌که داد نماینده تالش را نیز از تریبون مجلس شورای اسلامی را درآورده است.

فرماندار تالش چندی پیش در حاشیه بازدید از سردهنه های کشاورزی، سردهنه‌های میانده، آهنگر جوب و شیخ جوب بخش اسالم و همچنین سردهنه های بالته کری، نوحه کران، میانکوه و نعلبند بخش مرکزی و همچنین سردهنه های لواندان، اگری بوجاق و سردهنه لپاقاصدق در بخش کرگانرود را ۱۰ سردهنه ای دانست که مراحل بازسازی آن در حال انجام بوده و قول مساعد جهت بازسازی و آب گذاری آن در روزهای آینده را می‌دهد.

اما هنوز در بسیاری از مناطقی که فرماندار تالش بر بازسازی آنان تأکید می‌کند مردم از نرسیدن آب به مزارعشان و خشک بودن نهرهای کشاورزی سخن می‌گویند.

متأسفانه روند کند بازسازی تعدادی از سردهنه کشاورزی اندک مجال و فرصت طلایی کشاورزان برای کاشت برنج را نیز از دست آنان گرفته و لازم است مسؤولان سریعاً تجهیزات و ماشین‌آلات بیشتری برای اتمام روند بازسازی سردهنه‌های کشاورزی بکار بگیرند.

زمان به‌سرعت برای کشاورزان تالشی در حال گذر است و هرگونه تأخیر بیشتر بر رنج برنج‌کاران تالشی خواهد افزود و معاش و زندگی آنان را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

حقیقت این است باوجوداینکه طبق ادعای مسؤولان بسیاری از سردهنه‌های کشاورزی بازسازی‌شده‌اند، اما به دلیل کاهش آب در رودخانه‌ها امکان رساندن آب از طریق این سردهنه به مزارع بسیار سخت و در بسیاری از نقاط غیرممکن شده است.

رئیس جهاد کشاورزی تالش نیز در این شهرستان از نبود امکانات و کمبودها گلایه می‌کند و توپ را به زمین اداره آب منطقه‌ای می‌اندازد، صحبت‌های مدیران شهرستانی از بی‌برنامگی و سردرگمی در این زمینه حکایت دارد.

در اولین گام سال رفع موانع تولید مسؤولین و مدیران تالشی موفق به کسب نمره قبولی در خدمت‌رسانی به کشاورزان نشده‌اند و بی‌تدبیری آنان در بازسازی به‌موقع سردهنه‌ها کام کشاورزان را تلخ کرده است.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار