کد خبر : 59429
تاریخ انتشار : دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۵

ادعاهای مسؤولان با سفره مردم همخوانی ندارد/ رفوزگی ستاد تنظیم بازار گیلان در تأمین مرغ و روغن!

ادعاهای مسؤولان با سفره مردم همخوانی ندارد/ رفوزگی ستاد تنظیم بازار گیلان در تأمین مرغ و روغن!

بنا بر اظهارات استاندار گیلان علیرغم تلاش‌های ادامه‌دار ستاد تنظیم بازار گیلان جهت تأمین مرغ و روغن سرخ‌کردنی، مردم همچنان در تأمین این کالاها مشکل‌ دارند و به نظر می‌رسد ادعاهای استاندار فعلاً با مایحتاج مردم گیلان همخوانی ندارد.

به گزارش گیلانستان، لزوم نظارت جدی و مستمر بر زنجیره تولید تا توزیع گوشت مرغ، مردم در تهیه گوشت مرغ یا روغن سرخ‌کردنی، نباید مشکلی داشته باشند و یا سازمان‌های متولی، نقش‌آفرینی مؤثری برای کاهش مشکلات دسترسی مردم به کالاها انجام دهند ازجمله گزاره‌هایی است که ارسلان زارع، استاندار گیلان در اغلب نشسته‌ای ستاد تنظیم بازار گیلان ازجمله در آخرین نشست این ستاد بین متولیان و اعضای آن مطرح کرده است.

نماینده عالی دولت در گیلان در ستاد استانی تنظیم بازار که فرمانداران شهرستان‌ها نیز به‌صورت ارتباط تصویری در جلسه حضور داشتند به ۲۰ هزار و ۴۱۵ مورد بازرسی و نظارت مستمر و نیز گشت‌های مشترک تعزیرات حکومتی و رتبه چهارم کشوری در هر دو بخش اشاره و خاطرنشان کرد که استمرار و تشدید نظارت و بازرسی‌ها مورد انتظار جدی است و این نشان‌دهنده عزم دولت در نظارت‌ها و برخورد قاطع با هنجارشکنان و برهم زنندگان تعادل در بازار است.

زارع بر ضرورت کنترل قیمت، تعادل، وجود انصاف و همچنین عدالت در بازار تأکید کرد و گفت که قدردان همراهی اصناف و بازاریان و درک شرایط توسط آنان هستیم و در ادامه نیز بیان کرد که دولت علیرغم شرایط سخت و دشوار اقتصادی، برای تأمین کالاهای اساسی یارانه پرداخت می‌کند ازاین‌رو، روا نیست از طریق شبکه تولید یا توزیع به مردم جفا شود.

نکته قابل‌تأمل دیگر در گزاره‌های استاندار گیلان، اذعان و اعتراف عالی‌ترین مسؤول اجرایی استان به جفا را تبیین می‌کند و این نشان می‌دهد اوضاع کنونی بازار علیرغم امیدآفرینی‌های کاذب ایجادشده شرایط نامطلوبی دارد و باید مرض و آسیب در جای اصلی خود شناسایی و درمان شود.

مشاهدات میدانی در بازار و ارزیابی سفره‌های مردم و همچنین قفسه‌های خالی در فروشگاه‌های بزرگ و کوچک استان خود حکایت و گواه مستندی بر وضعیت کمبود اقلام اساسی در بازار است، البته جای شکر دارد که استاندار گیلان در این بخش نیز هم‌نظر با مردم است و معضلات در بخش تولید و توزیع مرغ را روز گذشته در ستاد تنظیم بازار استان فریاد زده است.

آن‌طور که استاندار گیلان گفته، تولیدکنندگان در شرایط فعلی جنگ اقتصادی تلاش مجدانه دارند و علاوه بر آن‌ها، مردم نیز منصفانه همراه هستند اما وجود مشکلاتی در زنجیره تولید تا توزیع مرغ ازجمله در استانی که خود قطب بزرگ تولید این کالای استراتژیک است، جای تأسف دارد.

این ابراز تأسف‌ها از زبان مردم نیست بلکه شخص استاندار گیلان مدعی است شهروندان برای دسترسی به مرغ با نرخ مصوب باوجود تولید روزانه ۴۵۰ تن به‌صورت میانگین نباید مشکل داشته باشند و علاوه بر آن سازمان جهاد کشاورزی بر تأمین نیاز حداقل ۲۵۰ تن مرغ در استان، سازمان صنعت، معدن و تجارت بر نحوه توزیع و همچنین تعزیرات حکومتی استان باید بر کشتارگاه‌ها و مبادی خروجی استان نظارت جدی داشته باشند.

موضع‌گیری‌های استاندار گیلان حکایت از خروج خارج از قانون و بی‌ضابطه مرغ از استان حکایت دارد؛ زارع در آخرین نشست ستاد تنظیم بازار استان بر ضرورت جلوگیری از خروج خارج از روال قانونی مرغ به استان‌های دیگر تأکید کرده و گفته که نیمی از تولید استان بر اساس مجوز، بخشی از نیاز استان‌های هم‌جوار و مرکز کشور را تأمین می‌کند اما شایسته نیست که مردم گیلان با مشکل مواجه شوند.

اما پس از مرغ که ماه‌هاست از سفره‌های خانوارها نه از دهک‌های پایین بلکه از دهک‌های متوسط به بالا نیز پر کشیده، کمبود اساسی در کالای اساسی روغن سرخ‌کردنی است.

گرچه هنوز مقداری مرغ در انبار، فروشگاه‌ها و یا حتی در سردخانه‌های خانگی مردم وجود دارد اما رخ روغن سرخ‌کردنی ماه‌هاست که نگاه مردم را از خود مخفی کرده و کمبود آن علاوه به مردم برای مسوولان ستاد تنظیم بازار ازجمله شخص استاندار نیز گران تمام‌شده است.

البته استاندار گیلان به فقدان روغن سرخ‌کردنی در استان اعتقادی ندارد هرچند مردم در گفت‌وگوهای متعدد با خبرنگاران فارس در سراسر استان به این موضوع اشاره دارند.

نماینده عالی دولت در همان ستاد تنظیم بازاری که از کمبود مرغ گله کرده، گفته مشکلات در خصوص تأمین روغن سرخ‌کردنی موردنیاز بازار نسبت به‌روزهای گذشته کاهش‌یافته و برای تأمین مابه‌التفاوت نیاز استان برای این کالای اساسی پیگیری‌های لازم در دستور کار قرار دارد.

ادعای زارع مبنی بر وجود روغن سرخ‌کردنی در گیلان در حالی مطرح‌شده که مردم بیش از مرغ نسبت به کمبود روغن سرخ‌کردنی در استان به‌شدت گله‌مندند.

طی این روزها بیش از اینکه نسبت به کرونا ویروس مردم حساسیت داشته باشند در پی آنند تا روغن سرخ‌کردنی مصرفی خانوار خود را به هر نحوی تأمین کنند حالا چه اگر با رب گوجه‌فرنگی و تن ماهی باشد، چه با کمپوت و رشته‌های ماکارونی!

گرچه تلاش‌ها به قول استاندار غیربومی گیلان در جهت تأمین مرغ و روغن سرخ‌کردنی از سوی متولیان عرصه تولید و توزیع شبانه‌روزی است و نظارت‌ها نیز در حد متعارفی است اما نمره‌ای که مردم و مصرف‌کنندگان کالاهای اساسی به مسؤولانشان می‌دهند فعلاً رفوزگی و نیاز به تلاش بیشتر است.

سفره‌های خالی مردم، تنگ معیشتی مردم به‌ویژه حاشیه شهرها و روستاهای کمتر توسعه‌یافته و از همه نزدیک‌تر قفسه‌های خالی فروشگاه‌های بزرگ مورد اعتماد دولت نشان می‌دهد ادعاهای استاندار گیلان با مایحتاج مردم همخوانی ندارد که این مسئله باید با مطالبه گری سخت و محکم وی از دستگاه‌های متولی حل و رفع شود تا وضعیت استان به شرایط مطلوب و پایدار برسد.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار