کد خبر : 57915
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۶

بازهم تعطیلات و بی خیالی مسئولان؛

از بسنده کردن استاندار به درخواست برای منع سفر به گیلان تا همان تدابیری که اتخاذ نمی شود!

از بسنده کردن استاندار به درخواست برای منع سفر به گیلان تا همان تدابیری که اتخاذ نمی شود!

با رسیدن تعطیلات رسمی و هجوم مسافرانی که به هشدارها بی توجه هستند، کرونا همچنان در گیلان می تازد و جان می گیرد.

به گزارش گیلانستان، مائده اسفندمز؛ در حالی که شرایط شیوع و آمار تلفات ناشی از ویروس کووید ۱۹ نسبت به ماه های گذشته به مراتب بدتر و شدیدتر شده است،‌ اما همچنان استان های شمالی میزبان حضور مسافرانی است که از کوچکترین تعطیلات رسمی هم نمی گذرند و به شهرها و روستاهای گیلان سفر می کنند.

با اینکه ظهر چهارشنبه ( ۲۳ مهر) با تصویب ستاد ملی کرونا، منع ورود و خروج از پنج شهر کشور از جمله تهران، کرج، مشهد، اصفهان و ارومیه از ساعت ۲۴ اعلام شد اما وقعی به این تصمیم صورت نگرفت و هجوم مسافران به شهرها و روستاهای شمالی به ویژه از سمت آزادراه قزوین-رشت از عصر همان روز شدت گرفت. هرچند با تمهیدات مدیران استان مازندران مسدود بودن جاده چالوس و آزادراه تهران -شمال به دلیل تعمیرات به موقع اعلام شد مسافران اکثرا تهرانی، باز بودن مسیر ورودی گیلان از سمت قزوین_تهران را غنیمت شمردند و بدون توجه به خطر شیوع و ابتلایی که حضورشان برای میزبانان گیلانی به همراه می آورد، عازم این استان شدند.

این رفتار به دور از توجه و درک مناسب از وضعیت خطرناک موجود در تعطیلی هفته  گذشته، اربعین حسینی هم به شدت بروز پیدا کرد به طوری که مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان اعلام کرد: در تعطیلات اربعین شاهد رشد ۳۴ درصدی ورود خودروها به گیلان بودیم.

بنا به گفته ی فریبرز مرادی، بیشترین میزان ورودی به استان از طریق محور آزادراه قزوین – رشت بود. این در حالیست که با افزایش چشمگیر میزان ابتلا و مرگ‌و میر ناشی از کرونا، کارشناسان و متخصصان حوزه بهداشت و درمان از مردم ملتمسانه خواسته بودند که از سفرهای غیرضروری اجتناب کنند و برای حفظ سلامت خود و مردم سایر شهرها به ویژه استان های شمالی، تعطیلات را در شهرها و خانه های خود سپری کنند.

نتایج وقوع سفرهای تعطیلات اربعین به گیلان از سوی هموطنان‌مان به وضوح منجر به بالارفتن میزان ابتلا و شیوع کرونا در استان شد. به‌طوری‌که به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، پس از تعطیلات اربعین حسینی آمار مراجعه کنندگان به بیمارستان های گیلان افزایش یافت.

 

آبتین حیدرزاده اظهار کرد: از تهرانی ها درخواست کردیم که در تعطیلات به گیلان سفر نکنند تا شاهد افزایش ابتلا نباشیم اما متاسفانه پس از هر تعطیلی رسمی، شیوع کرونا شدت یافته و شاهد افزایش مبتلایان آن در استان هستیم.

*بسنده کردن استاندار به درخواست برای منع سفر به گیلان

حال با رسیدن به تعطیلات پیش رو ( ۲۶ مهر) با اینکه ورود و خروج از تهران و چهار کلانشهر دیگر از ساعت ۲۴ روز ۲۳ مهر از طرف دولت ممنوع اعلام شد اما همچنان شاهد ورود مسافران به گیلان هستیم. با اینکه وخامت اوضاع به حدی است که به گفته معاون کل وزارت بهداشت، تعداد قربانیان کرونا، دو برابر آمار رسمی اعلامی است اما با این‌همه هیچ تدبیری برای ممانعت از ورود مسافران به گیلان از سوی مدیران ارشد و مسئولان استانی تاکنون صورت نگرفته است. هرچند استاندار گیلان از هموطنان خواست به گیلان سفر نکنند.

 

ارسلان زارع شامگاه ۲۳ مهر گفت: همه تفرجگاه ها و مراکز تفریحی استان تعطیل است. اما وی برای ممانعت از ورود مسافران به استان، به درخواست از هموطنان برای سفر نکردن به گیلان به دلیل شرایط استان و قرار داشتن در وضعیت قرمز کرونایی به جای اتخاذ تصمیم و تدبیر بسنده کرد.

 

*عدم اجرای محدودیت جاده ای برای گیلان غیرقابل توجیه است
نگرانی از وضعیت موجود و عدم اتخاذ تصمیمات درست مدیران دولتی و افزایش آمار مبتلایان و مرگ و میر در استان پس از تعطیلات، حال موجب اعتراض نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی هم شده است به طوری‌که نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل گفته است: از اوایل اسفند، استان گیلان دومین کانون کرونا در کشور بوده و افراد بسیاری در این مدت به این ویروس منحوس مبتلا شده و حتی جان خود را از دست دادند، اما همچنان شاهد هجوم مسافران به این استان هستیم.

رسول فرخی با انتقاد از دولت در خصوص عدم اعمال محدودیت‌های جاده‌ای در استان گیلان افزود: استان گیلان همواره هنگام تعطیلات شاهد هجوم مسافران به‌ویژه در ایام کرونا بوده و عدم ممنوعیت هر نوع سفر از مبدأ و یا مقصد به استان گیلان در این شرایط حساس و بحرانی غیرقابل‌توجیه است.

نماینده لاهیجان و سیاهکل، عدم ممنوعیت آمدو شد در گیلان که جزو تصمیمات ستاد ملی کرونا نیست را ابهام‌برانگیز دانسته است.

حال با گذشتن از همه بحث‌ها و رایزنی‌هایی که به نتیجه نرسیده و نمی‌رسد، به نظر می آید چند هفته آینده سخت‌ترین روزها و شب‌های مردم گیلان و کادر درمان استان باشد زیرا پیامدهای شیوع ویروس هزارچهره کرونا دامان مردمی را می‌گیرد که در سایه بی‌توجهی هموطنان‌مان در سفر به گیلان و تردید مسئولانی که تصمیمات به موقع نمی‌گیرند، جان می‌دهند.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار