کد خبر : 4214
تاریخ انتشار : دوشنبه 10 خرداد 1395- 09: 9

از طریق منطقه آزاد انزلی نتوانستیم حتی یک قلم کالا را به کشورهای همسایه صادر کنیم!

از طریق منطقه آزاد انزلی نتوانستیم حتی یک قلم کالا را به کشورهای همسایه صادر کنیم!

منطقه ی آزاد تبدیل به راهی مناسب برای واردات بسیاری از محصولات غیرضروری و با کیفیت پایین شده است. در مورد خودروهای لوکسی که وارد شده باید گفت هنوز نتوانسته ایم خدمات این خودروها را داخل کشور داشته باشیم که در واقع این مسئله یک نوع تجمل گرایی بدون ایجاد بستر لازم برای در نظر گرفتن خدمات پس از فروش بوده است.

به گزارش درگیلان، یکی از مهمترین اهداف تاسیس منطقه آزاد انزلی در مسئله ی صادرات کالاهای داخلی به کشورهای همسایه بود. اما آن چه که این روزها بیشتر به چشم می آید تبدیل این فرصت ویژه سرمایه گذاری و اقتصادی به شاهراهی برای واردات خوردروهای لوکس به داخل کشور است. مساله ای که مدت هاست دغدغه مسئولان نظام بوده و حتی چندی پیش هم مقام معظم رهبری در فرمایشات خود، صراحتا به این موضوع و ورود خودروهای لوکس و بعضا آمریکایی اشاره کرده و به انتقاد از آن پرداختند. خودروهایی که علی رغم تحمیل هزینه های فراوان، نتیجه ای جز تجمل گرایی و افزایش نحسوس فاصله طبقاتی نداشته است.

در همین راستا، محمدحسین قربانی، نماینده مردم آستانه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار خزرآنلاین در خصوص وضعیت منطقه ی آزاد و تاثیر آن در رشد اقتصادی استان گفت: فلسفه ی وجودی مناطق آزاد فراهم کردن بستر مناسب برای صادرات محصولات داخلی است. این مسئله همان سیاستی است که مقام معظم رهبری به عنوان اقتصاد مقاومتی اشاره داشته اند چرا که در شالوده ی اصلی مناطق آزاد دسترسی آزاد به بازارهای کشورهای همسایه و تسهیل دسترسی تجار به بازارهاست.

قربانی اضافه کرد: متاسفانه نتوانستیم به بحث کلان مناطق آزاد برسیم. در خصوص منطقه ی آزاد گیلان یا آنچه که بعنوان منطقه ی آزاد انزلی معروف است، نتوانستیم حتی یک قلم کالا را به کشورهای همسایه صادر کنیم! که این مسئله دلایلی را با خود دارد.

نماینده مردم آستانه اشرفیه افزود: دلیل اول آن این است که نتوانستیم کالاهای مورد نیاز کشورهای همسایه را تامین کنیم و علت دیگر اینکه زیرساخت ما برای صادرات مناسب نیست.

وی به فراهم نبودن بسترهای لازم برای نقل و انتقالات در خطوط هوایی و اسکله ها اشاره کرد و ادامه داد: اما بحث سوم اینجاست که ما اصلاً وارد این فضا نشده ایم! در واقع بحث منطقه ی آزاد تبدیل به راهی مناسب برای واردات بسیاری از محصولات غیرضروری و با کیفیت پایین شده است.

وی در خصوص واردات خودروهای لوکس گفت: در مورد خودروهای لوکسی که وارد شده باید گفت هنوز نتوانسته ایم خدمات این خودروها را داخل کشور داشته باشیم که در واقع این مسئله یک نوع تجمل گرایی بدون ایجاد بستر لازم برای در نظر گرفتن خدمات پس از فروش بوده است.

نماینده مردم آستانه با بیان اینکه از سوی دیگر شاهد آن هستیم که بسیاری از کالاهایی که وارد منطقه آزاد شده بعضاً به صورت قاچاق وارد کشور می شود، تصریح کرد: آنچه که در مورد منطقه ی آزاد گیلان مطرح است سروصداهای بسیار در مورد رفت و آمدهاست اما آن چیزی که باید مورد توجه قرار بگیرد و شتاب بیشتری داشته باشد این است که باید بستر مناسبی برای صادرات محصولات از منطقه ی آزاد فراهم شود.

نماینده مردم آستانه تاکید کرد: در آینده ی نزدیک نشست مجمع نمایندگان گیلان در منطقه آزاد برگزار خواهد شد و گزارش جامع و کاملی را از دست اندرکاران منطقه ی آزاد خواهیم داشت که مشکلات بررسی شود تا اگر نیاز به ورود از سوی نمایندگان است، بتوانیم کاری انجام دهیم تا از این فضای بسته خارج شویم./خزر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار