کد خبر : 64094
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 اسفند 1399- 13: 18

استقبال از نوروز یا استقبال از کرونا؟!

استقبال از نوروز یا استقبال از کرونا؟!

علیرغم اینکه شیوع و ابتلای بیماری کرونا در گیلان صعودی بوده و سطوح جدید بیماری نیز در کمین هستند، شهروندان گیلان با رفتارهای پرخطر به‌جای استقبال از نوروز به استقبال کرونا می‌روند.

به گزارش گیلانستان، آمارها نشان می‌دهد همان‌گونه که به سال جدید نزدیک می‌شویم، کرونا نیز به ما نزدیک‌تر می‌شود و حضور در شلوغی‌ها ازجمله بازارهای عیدانه آتش کرونا را شعله‌ور‌تر می‌کند.

بازارهای عید این روزها یکی از اصلی‌ترین کانون‌های شیوع مضاعف کرونا به‌حساب می‌آیند و به‌رسم هرساله بازار عید در رشت به‌عنوان مرکز استان گیلان یکی از بازارهایی است که وضعیتی به‌شدت نگران‌کننده دارد.

شلوغی غیرقابل‌باور در بازارهای تنگ و پرازدحام و حضور بدون ماسک شهروندان به‌ویژه سالمندان و جوانان و همچنین خوردن و آشامیدنی‌ها بدون ضابطه و پروتکل در سراسر بازار رشت، نگرانی‌ها را برای شیوع بیماری کرونا در استان افزایش می‌دهد.

شهروندان گیلان به‌گونه‌ای در بازارهای رشت به‌ویژه در هسته مرکزی شهر تردد می‌کنند که گویا نه کرونایی آمده و نه کرونایی کشته و نه خواهد کشت.

بازار عید در شهر رشت به‌ویژه در پیاده راه‌های فرهنگی آن از هر آشفته‌بازاری، آشفته‌تر است و سیل و خیل ازدحام جمعیت حتی اجازه تردد به‌ویژه در ساعات بعد ظهر را نمی‌دهد.

سهل‌انگاری شهروندان گیلانی در بازارهای گیلان در حالی رقم می‌خورد که شیوع بیماری و بستری بیماران مبتلابه کرونا در استان رو به افزایش بوده و پیش‌بینی می‌شود با پا گذاشتن در سال بعد، میزان ابتلا، بستری و جان‌باختگان کرونا در کشور به‌ویژه در گیلان افزایش پیدا کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در آخرین ارائه گزارش از وضعیت کرونا در استان اظهار کرده که ۸۰ بیمار جدید طی ۲۴ ساعت اخیر در بیمارستان‌های استان بستری‌شده‌اند.

با احتساب بستری‌شدگان جدید در بیمارستان‌های استان طی ۲۴ ساعت گذشته در حال حاضر ۳۲۰ نفر بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان بستری هستند.

به گفته دکتر حیدر زاده، ۷۰ نفر از بیماران مبتلابه کرونا در گیلان در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و حالشان نیز وخیم است.

مسؤول بهداشت استان از مردم خواسته در جمع‌ها کمتر حضور پیدا کنند و در بازارها اگر لازم به حضور شدند حتی‌المقدور دو ماسک بزنند.

شیوع و ابتلا به بیماری کرونا در گیلان با رفتارهای پرخطری که شهروندان دارند نگرانی‌ها را افزایش داده و هیچ بعید نیست که شهرهای استان به قرمز شدند پیش بروند.

اما علاوه بر پیاده راه‌های فرهنگی شهر رشت و خیابان‌های پرازدحام سایر شهرستان‌ها، حضور پرتجمع مردم در پاساژها و فروشگاه‌ها نیز بر نگرانی‌ها افزوده است.

آن‌طور که دکتر حیدر زاده مطرح کرده، ۱۵ دقیقه در فضای بسته شانس بیماری کرونا را در افراد سالم افزایش می‌دهد و این هشدار جدی می‌طلبد مردم مراقبت‌ها را جدی‌تر بگیرند.

حالا بماند که احتمال سرازیر شدن مسافران و گردشگران به گیلان سرسبز با هر شیوه‌ای محتمل است و به قول معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان به دلیل مسافرت‌های احتمالی اقوام و گردشگران ممکن است با سوش های جدید بیماری کرونا ازجمله سوش انگلیسی نیز مواجه بشویم.

شلوغی و عدم رعایت پروتکل‌ها می‌تواند موجب افزایش بیماری شود و مردم گیلان باید خود را برای منع دیدوبازدیدهای نوروزی آماده کنند نه اینکه با حضور بیش‌ازحد انتظار و پرسرعت در مقایسه با گذشته در ابتلا به بیماری کرونا از یکدیگر سبقت بگیرند.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار