کد خبر : 761
تاریخ انتشار : یکشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۲

افتتاح 24 رادار هواشناسی در گیلان

افتتاح 24 رادار هواشناسی در گیلان

رئیس سازمان هواشناسی از راه‌اندازی 20 تا 24 رادار هواشناسی در نقاط مختلف کشور خبر داد.

به گزارش “در گیلان” ،  از بندر کیاشهر، داود پرهیزکار صبح امروز در مراسم افتتاح مرکز کاوش‌های جوی و راداری هواشناسی گیلان اظهار کرد: رادار هواشناسی مذکور یکی از هشت رادار هواشناسی موجود در کشور است.

وی رادارهای هواشناسی را از جمله سامانه‌های پایش جوی عنوان کرد و افزود: رادار هواشناسی گیلان به اضافه رادار شیراز جزء پیشرفته‌ترین رادارهای با تکنولوژی در کشور هستند.

رئیس سازمان هواشناسی از راه‌اندازی 20 تا 24 رادار هواشناسی در نقاط مختلف کشور خبر داد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ایستگاه‌های هواشناسی با برد کوتاه‌تر و دیده‌بان کار می‌کنند، تصریح کرد: رادار هواشناسی بندر کیاشهر تا شعاع 250 کیلومتر دریا را پایش می‌کند.

وی به رویکرد دنیا در توسعه هواشناسی اشاره کرد و گفت: ژاپن 20 رادار هواشناسی و آمریکا 200 رادار و آلمان 17 رادار هواشناسی دارد.

پرهیزکار از راه‌اندازی 20 تا 24 رادار هواشناسی در کشور خبر داد و گفت: 12 سال پیش برای راه‌اندازی رادارهای مذکور برنامه‌ریزی شده بود اما به دلیل محدودیت‌ها تاکنون هشت رادار هواشناسی در کشور راه‌اندازی شده است.

وی با بیان اینکه گیلان در ورود سامانه‌های بارشی از طرف غرب و شمال قرار دارد، خاطرنشان کرد: راه‌اندازی رادار بندر کیاشهر بر مبنای علمی انجام شده است.

رئیس سازمان هواشناسی از پوشش سامانه‌های هواشناسی از بوشهر در جنوب کشور تا تبریز و گیلان خبر داد و یادآور شد: احداث رادار هواشناسی اردبیل آغاز شده و راه‌اندازی می‌شود.

وی به دقت رادارهای هواشناسی در رصد کوچک‌ترین ذره باران اشاره کرد و افزود: حال‌بینی وضعیت جوی از کاربردهای رادارهای هواشناسی است.

پرهیزکار یکی از کارکردهای هواشناسی را پدیده‌های کوتاه مدت خواند و گفت: سال گذشته پدیده طوفان تهران در مدت دو ساعت ایجاد شد و در مدت نیم ساعت قبل از وقوع طوفان توانستیم آن را شناسایی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه رادارهای هواشناسی در پیش‌بینی وقوع پدیده‌های جوی کوتاه مدت تاثیرگذار هستند، متذکر شد: یکی از مشکلات ما اطلاع‌رسانی به‌موقع است و در طوفان سال گذشته تهران یک ربع از زمان نیم‌ساعته صرف هماهنگی با صدا و سیما برای اطلاع‌رسانی شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: پس از ایجاد زیرساخت‌های رادارهای هواشناسی پوشش نقاط کور کشور در برنامه سازمان هواشناسی است./فارس

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار