کد خبر : 58897
تاریخ انتشار : چهارشنبه 21 آبان 1399- 33: 11

اما و اگرهای اعمال محدودیت فعالیت اصناف در گیلان؛ آماده‌باش بازرسان برای برخورد با متخلفان

اما و اگرهای اعمال محدودیت فعالیت اصناف در گیلان؛ آماده‌باش بازرسان برای برخورد با متخلفان

همزمان با اعمال محدودیت‌های جدید فعالیت اصناف در گیلان و کلانشهر رشت اما و اگرهایی هم در مورد اجرای این طرح مطرح می‌شود از سویی بازرسی سازمان صمت هم اعلام کرده با متخلفان برابر ضوابط برخورد می‌کند.

به گزارش گیلانستان، پس از افزایش شمار مبتلایان به کووید ۱۹ در استان گیلان و اختصاص تعداد قابل توجهی از تخت‌های بیمارستانی در مرکز استان، شهر رشت به بیماران مبتلا، اعمال محدودیت‌های جدید فعالیت اصناف از ۲۰ آبان مصوب شد از طرفی اما و اگرها و تردیدهایی هم در مورد این موضوع مطرح می‌شود.

بر اساس مصوبه نشست ستاد کرونا استانی در ۱۷ آبان و طبق اعلام «ارسلان زارع» استاندار گیلان با تقسیم‌بندی واحدهای صنفی به چهار بخش مجزا کلیه مشاغل و مراکز غیر‌ضروری در سطح شهر رشت از ساعت ۱۸ روز  ۲۰ آبان ماه تعطیل می‌شود، از سویی دانشگاه علوم پزشکی گیلان هم آمارهای نگران‌کننده‌ای را در بحث شیوع کرونا ویروس در استان ارائه می‌دهد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان چند روز قبل اعلام کرد که در ۲۴ ساعت گذشته ۹۰ بیمار جدید مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری شدند و با بستری شدن این تعداد بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ تعداد بیماران مبتلا به این ویروس در سطح مراکز درمانی و بیمارستان‌های استان به ۴۱۱ بیمار رسید. اما چیزی که در اینجا حائز اهمیت است و خیلی به چشم می‌آید وضعیت خود اصناف و واحدهای صنفی گیلان پس از اعمال محدودیت‌های جدید کرونایی در استان و مرکز شهر رشت است، به بیان دیگر هنوز نمی‌توان قضاوت و پیش‌بینی کرد که اجرای چنین دستورالعمل‌هایی که نمونه آن را در روزهای آغازین امسال هم شاهد بودیم چه میزان موفقیت‌آمیز خواهد بود.

«مهدی نقدی» محدودیت‌هایی که طبق اعلام ستاد مقابله با کرونا برای فعالیت اصناف در سطح استان گیلان و کلانشهر رشت اجرایی می‌شود را مورد اشاره قرار داد و یادآور شد: بازرسان سازمان صمت برابر دستورالعمل‌های صادر شده ستاد مقابله با کرونا و طبق شرح وظایفی که به آن‌ها محول شده است نظارت‌های لازم را انجام می‌دهند.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان جلوگیری از بروز هرگونه تخلف توسط بازرسان سازمان و اجرای مصوبه ستاد مقابله با کرونا را مورد تاکید قرار داد و عنوان کرد: بازرسان سازمان صمت ضمن نظارت بر حسن رعایت زمان مجاز فعالیت گروه‌های شغلی، واحدهای صنفی را مورد رصد و پایش قرار می‌دهند.

نقدی اجرای گشت‌های مشترک سازمان صمت استان گیلان با واحد بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و تعزیرات را نیز مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: امیدواریم که برنامه اجرای محدودیت‌ها در سطح بازار به خوبی پیش برود البته خود واحدهای صنفی ما در گیلان هم این امر را می‌پذیرند چون چنین برنامه‌هایی در واقع برای حفظ سلامتی خود آنان است.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان رعایت بیشتر پروتکل‌های بهداشتی مقابله با کرونا، عدم تماس دست با پول و استفاده از ماسک توسط صنف نانوایان را نیز بسیار ضروری و حساس دانست و خاطرنشان کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان در راستای رسالت خود نظارت و بازرسی‌ها را تشدید می‌کند.

بر اساس مصوبه جدید ستاد استانی مقابله با کرونا، محدودیت‌های جدیدی که از تاریخ ۲۰ آبان اجرایی خواهد شد مانند ماه‌های اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ شامل دستفروشان نمی‌شود از سویی صنوفی که در بخش‌های یک تا چهار تقسیم‌بندی شده‌اند برابر قانون ملزم به اجرای ضوابط و دستورالعمل‌ها هستند.

*محدودیت‌های جدید کرونایی ۹۵ درصد از واحدهای صنفی گیلان و شهر رشت را متضرر می‌کند

«جلال‌الدین محمد شکریه» اجرای محدودیت‌های جدید مقابله با کرونا و اعلام ساعت کار برای واحدهای صنفی را مورد اشاره قرار داد و ضمن انتقاد از وضعیت به وجود آمده حال حاضر عنوان کرد: متاسفانه اصناف و واحدهای صنفی هیچ‌گونه چتر حمایتی ندارند و با شیوع ویروس کرونا بر حجم مشکلات و رنج‌های آنان افزوده شده است.

نایب رییس اتاق اصناف کشور با تاکید بر اینکه با محدود کردن اصناف چرخه انتقال ویروس کرونا کنترل نمی‌شود و باید تصمیماتی جدی‌تر در این مورد اتخاذ شود تصریح کرد: چیزی حدود ۹۵ درصد از واحدهای صنفی ما در گیلان و سطح شهر رشت در ردیف مشاغل گروه دو تا چهار قرار دارند که طبق محدودیت‌های جدید متحمل ضرر و ‌زیان می‌شوند.

وی اعمال محدودیت فعالیت برای برخی از گروه‌های صنفی از ساعت ۱۸ عصر و اینکه با توجه به گردشگری بودن شهر رشت تناقض‌هایی در این‌جا ایجاد می‌شود را متذکر شد و ابراز داشت: تمام این اقدامات در حالی اجرایی می‌شود که ما شاهد هستیم نظارت کافی بر روند فعالیت ادارات، شرکت‌ها، حمل و نقل شهری و سفرهای برون و درون استانی اعمال نمی‌شود.

رییس اتاق اصناف گیلان بحث کاهش ساعات کاری اصناف را مورد تحلیل بیشتری قرار داد و با بیان اینکه ازدحام جمعیت در ساعت قبل از اعمال  محدودیت‌ها می‌تواند در افزایش شیوع کرونا تاثیرگذار باشد اذعان کرد: حضور بسیار زیاد و ازدحام جمعیت در فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای از دیگر مشکلاتی است که احتمال دارد با اجرای محدودیت‌های جدید به وقوع بپیوندد.

شکریه نگهداری و صیانت از اشتغال موجود در سطح واحدهای صنفی سراسر کشور را مهم‌ترین اولویتی که همه باید به تحقق آن کمک کنند تلقی کرد و ابراز داشت: نقش و جایگاه خانواده بزرگ اصناف در ایجاد فرصت‌های شغلی قابل انکار نیست بنابراین ارائه بسته‌های پیشنهادی جهت حمایت از کسب و کار واحدهای صنفی ضروری است.

نایب‌ رییس اتاق اصناف کشور اعطای تسهیلات بانکی به بنگاه‌های بزرگ و متوسط و نادیده گرفته شدن اصناف از این حمایت‌های دولتی را مورد انتقاد قرار داد و خاطرنشان کرد: در کشورهایی نظیر ژاپن و چین که اقتصاد توسعه‌‌یافته‌ای دارند دولت نه‌تنها به واحدهای صنفی تسهیلات کلان می‌دهد بلکه حتی در تأمین وثیقه نیز به آنان کمک می‌کند.

این در حالی است که به عقیده بسیاری از متخصصان و کارشناسان امر در تمام دنیا تا قبل از تولید واکسن مهم‌ترین راه مقابله و مبارزه با ویروس کووید ۱۹ و جلوگیری از چرخه شیوع هر چه بیشتر آن رعایت کامل نکات بهداشتی، استفاده از ماسک و محدود کردن ترددها در سطح اماکن عمومی و پرهیز از اجتماعات است.

با وجود موضوعات اشاره شده به نظر می‌رسد برای جلوگیری از تکرار شرایط ناگواری که گیلان به همراه قم در اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ آن را تجربه کرد و به مرکز شیوع کرونا در کشور تبدیل شد علاوه بر اتخاذ محدودیت فعالیت اصناف، باید جلوی سفرهای بین استانی به گیلان در زمان تعطیلات هم گرفته شود در غیر این‌صورت احتمال دارد تمام این تلاش‌ها بی‌نتیجه بماند.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار