کد خبر : 50546
تاریخ انتشار : پنجشنبه 11 اردیبهشت 1399- 20: 16

به مناسبت یکسالگی حسینیه منتشر شد؛

انتشار مجموعه یادداشت‌های ۲۲ فعال فرهنگی هنری گیلان درباره “حسینیه هنر” رشت

انتشار مجموعه یادداشت‌های ۲۲ فعال فرهنگی هنری گیلان درباره “حسینیه هنر” رشت

۲۲ فعال فرهنگی هنری استان گیلان با انتشار یادداشتهای جداگانه ای یکسالگی “حسینیه هنر” رشت را گرامی داشتند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی گیلانستان، به مناسبت یکسالگی “حسینیه هنر” شهر رشت واقع در میدان بسیج (صیقلان)، ۲۲ چهره فرهنگی هنری استان گیلان طی یادداشت های جداگانه ای، دیدگاه و دلنوشته خود را در خصوص فعالیت های این حسینیه نوشتند.

۱. عباس بایرامی

بنام خدا
شنیدم به یکسالگی عمر پربار حسینیه هنر رشت رسیدیم . مکانی که با تدبیر و تلاش و مجاهدت عزیزانی از جنس دفاع مقدس از بنیاد شهید و امور ایثارگران و فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آن را راه اندازی نموده تا محفلی برای هنرمندان آزاده باشد . در این یکسال گذشته شاهد محافل بسیار زیبا و اثرگذار و عمیق در این مکان زیبا بودیم . بنده معتقدم این مکان میتواند به بسط ، گسترش و عمق بخشی هنر انقلابی در استان ما کمک نماید و همانگونه که از معماری زیبایش مشخص است در جان اجتماع جای بگیرد . صمیمانه به همه عزیزان خصوصا” برادر عزیزم آقای ثقتی تبریک و خداقوت عرض نموده و آرزوی توفیقات برای همه عزیزان دارم .
بسمه تعالی . «هنر دمیدن روح تعهد در کالبد انسان هاست». امام خمینی (ره)
عباس بایرامی
مدیرکل بنیاد حفظ و نشرارزشهای دفاع مقدس گیلان


۲. سعید مهدوی

بسمه تعالی
از آنجایی که آقای ثقتی بمناسبت یک سالگی تاسیس حسینیه هنر در رشت از حقیر کمترین تقاضا داشته اند یادداشتی بنگارم حسب تکلیف تبلیغی نکاتی را تقدیم میدارم .
۱. ساماندهی مناسک و مجامع دینی با بهره گیری از هنر بعد از انقلاب اسلامی که حاصل صدها هزار خون شهید و اولیای مجاهد فی سبیل الله است ؛ و در آغاز چله دوم انقلاب با عزم تمدن ساز ی اسلامی بعنوان زمینه ساز یی حکومت جهانی مهدی موعود موجود (عج الله تعالی فرجه الشریف ) که در بیانیه گام دوم نائب امام زمان ترسیم گردیده ؛ امر بسیار مهم و خطیر میباشد که باید و نباید ها و بینش و روش های اسلام انقلابی را میطلبد .
۲. آن زمان مجموعه ویا تشکلی پر برکت خواهد بود به تعبیر رهبر معظم انقلاب معبد باشد نه معبود .
۳. هر حسینه یی جان افزا و عامل حرکت و اصلاح خواهد بود که همچون صاحبش امام حسین (علیه السلام ) موضع تجمیع وتلاقی شور و احساس وعقلانیت وعواطف و حماسه و عشق باشد و حب و بغض الهی وانقلابی کاملا مشهود باشد واگر دریک بعد از ابعاد حیات حسینی محروم گردد نه تنها فعال و تاثیرگذار نخواهد بود که منفعل و جوزده و عوام زده خواهد شد.
۴. درجلد ۱۴ صحیفه حضرت امام راحل (ره) آمده است که : ‎‏ «هنر آن است که بی هیاهوهای سیاسی و خودنمایی‌های شیطانی، برای خدا به جهاد برخیزد و خود را فدای هدف کند نه هوی، و این هنر مردان خداست…» ‏‏ ویا فر مودند : :« تنها هنرى مورد قبول قرآن است كه صيقل دهنده اسلام ناب محمدى‏(صلى الله عليه وآله)، اسلام ائمه هدى‏‌(عليهم السلام)، اسلام فقراى دردمند، اسلام پابرهنگان، اسلام تازيانه خوردگان تاريخ تلخ و شرم آور محروميت‏ها باشد. هنرى زيبا و پاك است كه كوبنده سرمايه‏ دارى مدرن و كمونيسم خون‏آشام و نابود كننده اسلام رفاه و تجمل، اسلام التقاط، اسلام سازش و فرومايگى، اسلام مرفهين بى درد و در يك كلمه اسلام امريكائى باشد. »
و حسن ختام این نوشتار بیانات رهبر معظم انقلاب تقدیم اعزه مسئول و خادمان حسینیه هنر رشت :
“هنر ديني‌ عبارت‌ است‌ از هنري‌ كه‌ بتواند مجسم‌ كننده‌ و ارائه‌ كنندة‌ آرمانهاي‌ دين‌ اسلام‌ ـ كه‌ البته‌ برترين‌ آرمانهاي‌ اديان‌ الهي‌ است‌ ـ باشد. اين‌ آرمانها همان‌ چيزهايي‌ است‌ كه‌ سعادت‌ انسان‌، حقوق‌ معنوي‌ انسان‌، اعتلاي‌ انسان‌، تقوا و پرهيزگاري‌ انسان‌ و عدالت‌ جامعة‌ انساني‌ را تأمين‌ مي‌كند..»(بیانات در دیدار اصحاب فرهنگ و هنر ورسانه ۱/۵/۱۳۸۰)
من الله توفیق
سعید مهدوی
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گیلان


۳. ابوذر بیوکافی

بسم الله الرحمن الرحیم
حسینیه نام مکان مقدسی است که پر از عطر و بوی حضرت حسین(علیه السلام) است. حسینیه هنر رشت سفره ای پربرکت گسترانیده است، که تمام سلیقه ها را در خود جمع خواهد کرد و هر کسی هنری حسینی دارد، در آن جا و مکان حقی دارد و این وحدت بسیار شیرین و دلچسب است.
بانیان، خادمان و نوکران این مکان مقدس پرنور و عاقبت بخیر باشند.
کمترین نوکر آستان مقدس حسینی
الاحقر ابوذر بیوکافی
رمضان المبارک ۱۴۴۱


۴. حمیدرضا کریمی

بسم الله الرحمن الرحیم
حسینیه هنر رشت از جمله مجموعه های مردم نهاد فعال در حوزه ی هنر متعهد و انقلابی است که محوریت آن هنر و رویکرد آن مکتب حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و در حال فعالیت و ساماندهی استعدادها در زمینه های مختلف هنری است.
نام حسینیه هنر گویای این مطلب است که این مکان با ابزار هنر حسینی می تواندکارکردهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و حتی سیاسی دین و مکتب را به اقشار گوناگون بشناساند. چونانکه اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان رشت آن را برای شناساندن کارهای وقف به جامعه مخاطب تجربه نمود.
به یقین این حسینیه محفلی است برای هنرجویان انقلابی و مکتبی.
نگاه پر مهر سیدالشهداء نصیبتان
حمیدرضا کریمی
ریس اوقاف و امور خیریه شهرستان رشت


۵. جواد شفیعی ثابت

اگر بپرسید که حسینه هنر رشت کجاست؟ چه جوابی بدهیم ؟
بگوییم حسینه ای است که هنرمندان در آن نوحه میخوانند! در نزدیكی صیقلان رشت كه هیاتی ها را در خود جای داده؟
ای كاش نمی پرسیدی كه حسینه هنر كجاست ، چرا كه جواب گفتن به این سوال بدین سادگی ها نیست . كاش شما هم مدتی در حسینه زیسته بودی كه دیگر نیازی به این سوال نبود .

چه خوب گفته اند شرف المكان بالمكین – اعتبار مكان ها به انسان هایی است كه در آنها زیسته اند .
حسینه هنر جاییست که هم بوی شهدا را دارد و هم عطر روضه ها را و هم صفای یک اثر هنری نجیب را.
حسینه هنر می تواند جایی باشد كه سال های سال با شهدا زیستن را هنرمندانه در شعرهایش و نوای موسیقیایی اش و عکسوارهایش ، برای تربیت نسلی آگاه خروشان باقی بگذارد.
تلفیق روح معنویت و هنر از آنچه که در قالب خشت های آجری بعنوان یک نماد در ذهنها باقی میگذارد می تواند سبب همدلی مومنانه اهل دغدغه در دفاع از آرمانهای انقلاب باشد.

حسینه هنر رشت جائیست که آرزومندیم در آن كرامات باطنی انسان ها بروز یابد و نسلی از آوینی ها و ملاقلی پورها و قیصرامین پورها و سیدحسن حسینی ها را در خود پرورش دهد.
جواد شفیعی ثابت


۶. رضا فخاری

بنام خالق زیبایی ها
مجموعه حسینه هنررشت گه در یکسال اخیر زحمات عدیده ای را به دوش کشیده میتواندر امور ذیل نیز فعال باشد
برگرازی شب خاطره در عملیات های مختلف مثل کربلای ۵ وکربلای ۲ ونصر چهار که حضور گیلانیها در آن به مراتب پررنگ‌ بوده
برگزاری شبهای عاشورای
برگزاری شبی با یادگاران شهدا
برگزاری کار گاه شعر ونقاشی
نقد وبررسی کتابهای که دراستان چاپ می شود با حضور اساتید فن
برگزاری مراسم بزرگداشت پیر غلامان -مادران سه شهید-نویسند گان ارزشی- رزمندگان-
برگزاری مسابقات نقاشی عاشورائی-
زنان فرهیخته گیلانی
بزرگداشت زنان رزمنده وجانباز
فراخوان شعر به مناسبتهای مختلف وچاپ شعری برگزیده به اسم مجموعه حسینیه هنر
در حوزه کودک اصلا وارد نشدید در حوزه موسیقی که بسیار مورد استقبال قرار می گیرد.
در آخر توفیقات روز افزون کلیه هنرمندان و دستاندرکاران آن مجموعه انقلابی را از خداوند منان خواستاریم

رضا فخاری

راوی دفاع مقدس


۷. مجید رحمانی

بنام حضرت دوست

زخم از هنر همیشه به صاحب هنر رسد
چون خانه صدف که به آب از گهر رسد

برادر عزیز؛ حاج رضا ثقتی
مدیر موسسه حسینیه هنر رشت

سلام و تحیت
ضمن گرامیداشت اولین سالروز تاسیس حسینیه هنر رشت؛ بپاس یکسال فعالیت آن محفل و پاتوق باصفای هنری و تلاش های ارزنده هنرمندان در حسینیه هنر رشت، به حضرتعالی و فعالان آن مجموعه خداقوت و دست مریزاد عرض می کنم.

در روز هایی که بخارِ چندانی از دستگاه های عریض و طویل فرهنگی بلند نمی شود، فعالیت های فرهنگی هنری در حسینیه هنر رشت و سایر مجموعه های فرهنگی و مردمی شهر و همت جهادی عناصر فعال عرصه فرهنگ و هنر، التیام بخش اوضاع است.

مشکلات روزمره و بحران ها نباید از یادمان ببرد که کماکان در جنگ نرم قرار داریم و فرهنگ، هویت، تاریخ، اخلاق و سبک زندگی مان آماج این تهاجم است.

رجاء واثق دارم در ادامه فعالیت حسینیه هنر رشت می توان با پیوند بیشتر عناصر اندیشمند، فرهنگی و هنرمند دیارمان، در کنار ترویج هنرمندانه اسلام ناب و معارف اهل بیت (ع)، به مطالبه انقلابی مسائل عمومی و شهروندی مردم نیز از دریچه هنر بپردازید.

ضرورت برپایی پاتوق های بسترساز اندیشه و هنر متعالی و درک دشواری های اداره چنین مجموعه ای، برآنم داشت تا بعنوان یک هم ولایتی، قدرشناس تان باشم.
ایام عزت مستدام.
مجید رحمانی
نماینده سازمان سینمایی اوج در گیلان


۸. اسماعیل لایق برحق

بنام خدایی
که زیباست و زیبایی را دوست دارد و به نام خدای حسین ( ع ) . شاید ارتباط این دو معنا در توکل جوییِ بخش آغازینِ نوشتارم برای خوانندگان تعجب برانگیز باشد ، همانند همان اعجابی که پس از یک تماس تلفنی برایم ایجاد شد . رضا ثقتی ، دوست دیرینم روزی از ایام بهار سال ۱۳۹۸ خورشیدی از پشت گوشی تلفن همراه ، دعوتم کرد برای اجرای یک آیین افتتاح . گشایشِ ” حسینیه هنر ” . عنوانش یک ضرب بر دلم نشست . تلفیق دو واژه ی : ” حسینیه ” ، ” هنر ” . هر دو نام ، اگر چه آَشنای خیلی هاست ولی تلفیق آن در ذهن انسان ، آشوبی به پا می کند . چرا که هر دو اسم محرک اند . هنر دمیدن روح است در کالبد آدمی و حسین (ع) همان عشقِ حرارت آفرینی است که حد و مرز نمی شناسد . فهمیدم جنس این کار فرق دارد . جنسش از همانی است که می گویند : (( تا نگردی آشنا ، زین پرده رمزی نشنوی … )) . لذا بی درنگ پذیرفتم .
و امّا روز موعود فرا رسید . به از میدان صیقلان رشت گذشتم و در خیابان آیت الله احسانبخش در کوچه ای باریک و ساده قدم برداشتم و ناگهان در قاب چشمانم خانه ای قدیمی و مصفایی را دیدم که به خوبی آب و جارو کرده اند . خانه ای که گویی پس از سالها متروکه بودن ، حال منتظر میهمانان ارزنده ای است که نوید شور و نشاط و هیاهوی روزهای آینده را می دهند . بنایی دیدم از جنس عشق ، فراتر از آنچه قبلاً در نظرم تصور کرده بودم . کم کم صدای سلام و احوال پرسی ها در حیاط این خانه ی زیبا به گوش می رسید . تعداد صندلی ها کم بود ولی فضای بنا را پر کرده بود . بالاخره میهمانان مستقر شدند و به ظاهر وقت آن است که باید دیگر در جایگاه مستقر شوم و کار را آغاز کنم . جالب است زرق و برق این آیین ، همچون مراسم های افتتاحیه دیگر نبود برایم که مملو از عکاس و خبرنگار و برخی از مسئولین خاص چپ و راست باشد . اصلا گویی هر کسی آمده بود ، با پای دل آمده بود . از مادر سه شهید گرفته تا بچه های جنگ که اسما هایشان را نمی توان خیلی در لالوی مراسمات و کتاب ها و فضاهای مجازی بیرون کشید و همچنین بعضی دیگر از اهالی هنر و فرهنگ که غالباً به دور از هیاهو هر از چند گاهی در گوشه ای سو سو می زدند . زینت افزای این حلقه ، میهمان ویژه اش بود . مردی از جنس شعر آیینی ، عزیزی از سلسله ی سادات ، ” سید حمیدرضا برقعی ” که آن روز با طوفان واژه هایش شوری به پا کرد .. سخن کوتاه کنم ؛ آن روز گفتیم : اینجا یک پاتوق است . هر کس که با سمت و سوی دین مبین اسلام و مذهب حقه ی شیعه ، دردِ عشق و دغدغه ای دارد ، می تواند بیاید اینجا و زیر سقف این بنا با آرامش ، آهسته و پیوسته با همفکران خود در راه اعتلای هدف خود گام بردارد . هر کس که برای کار فرهنگی خود ، دلواپسیِ برچسب خوردن به این تفکر و آن تفکر و این خط و آن خط را دارد ، اینجاست خانه امن و مستقلش . بانیان این حسینیه نه به دنبال نامند و نه نان . خواستند خانه ای بسازند برای ترویج فرهنگ اصیل اسلامی و انقلابی . اگر چه تا کنون بدلیل مشغولیت های روزمره ام ، کمتر خود توفیق حضورِ مستمر می یابم ولی اخبار واصله حکایت از آن دارد که به یُمن خدای متعال ، حضور دوستانِ جان ، برکت داده به امور . آیند و روندهای دوستان ، پا گرفته و اثرات کارها ، هر چند کم ولی موثر واقع گردیده است . خدا را شاکریم از این کرامت . امیدوارم هر کس در بنای این کار و در تداوم و توسعه اش قدمی برداشته و بر می دارد ، بهره ی مضاعفش را در روزی بدست آورد که همه ی خلایق ، در آن روز نیازمند کوچکترین دستاویزی برای نجات هستند . روز نیاز به پاداش و روز حسرت های پی در پیِ روزهای رفته ی عمر دنیایی . والعاقبه للمتقین …
اسماعیل لایق برحق
۸اردیبهشت ماه۱۳۹۹


۹. محمدطاها محمودی

بنام خالق زیبایی ها
هنر، خواه شعر باشد خواه تصویرگری و موسیقی و خواه هر جلوه‌ای که از آن سراغ داریم، مقصود و مقصدش، انتقال عالی‌ترین و بهترین احساسات انسانی‌ست؛ هرآنچه آدمی را به عالم معنا متصل می‌کند و زمینه ساز است برای درک حسن و زیبایی الهی.
حسینه‌ هنر، از آغاز فعالیتش کوشیده‌است تا پایگاهی باشد برای عرضه هنر معنوی و محفل و حلقه اتصالی باشد برای هنرمندان و هنرجویان این مکتب.
نخستین سالروز آغاز فعالیت حسینه هنر در شهر زیبای رشت را گرامی می‌دارم.
محمدطاها محمودی


۱۰. سیدحسین رضویان

هوالمحبوب
یکی از دغدغه های همیشگی ام در این سال ها کوتاه مدت بودن جامعه مذهبی هیات دار رشت بوده است.
مسئله ای که سبب شده اجتماعات مقطعی مذهبیون ،تراز جامعه بلند مدت را نپیموده و فعالیتهای دینی منهای آنچیزی که سنت طی سالیان متمادی عهده دار منزلت و مروج معرفت آن در عامه بوده است از استمرار و عمق میدان برخوردار نباشد واساسا بر شَقِّ سِلک تعظیم شعائر مذهبی ارزش افزوده ای نیافریند.
مرور اینکه کانون توجه و گستره برپایی جلسات مذهبی توسط هیات داران نسل سوم و پس از آن معطوف به زرق و برق آراستن محفل و در شورآفرین ترین وجه، رشد فیزیکی و افزایش کمی مخاطب بوده از آلام شخصی و از مصیبتهای تاریخی ماست که نشان میدهد گنجینه ارزشمند زمان را در بیش از ۲ دهه پویایی امر هیات به شکل نوین برای تحقق اسلام ناب از دست داده ایم.
محاسبه اینکه چه گونه هیات داری مَهِستانی و نگاه لاله زاریِ تجارتِ نوحه تمرکز غالب اهالی هیات را در سراسر کشور به سمت صوت و تصویر برد تا غور و تدبر، مطلبی است که میبایست در جای خود مورد مطالعه و تحقیق قرار گیرد.
متاسفانه ما هم متاثر از کلیت صنف،توجهمان بر وجهی استوار شد که در خوشبینانه ترین حالت به معروفیت یک یا چند مداح و سخنران انجامید که در مقایسه با سرمایه گذاری صورت گرفته نتیجه ای در خور و قابل توجه نمی باشد.
اگر بخواهم صریح بنویسم و از هیئات فکور و اصیلی که راست قامت در مسیر اندیشه عاشورا به جلو پیش رفته اند چیزی نگویم ، در مقیاس کلی و در مقایسه با هالیوود هیاتی شهرهای تهران،قم،کاشان،مشهد که تمرکزشان بر تبرج عظمت هیات است ما هم مع الاسف همانند دیگر شهرهای پیرو ،مبهوت اغوای رسانه شده و در مسیر تاثیر پذیری شکلی کاریکاتوری پیداکردیم زیرا در فرایند کپی،مزیت نسبی ما در نظر گرفته نشده بود و به جای آنکه در راهبرد توسعه به داشته هایمان بپردازیم بر نداشته هایمان سرمایه گذاری کردیم.
شهرستان رشت در آخرین سرشماری نفوس و مسکن بیش از ۸۰۰ هزار نفر جمعیت دارد اما مجموع مخاطبین حضوری هیئات مدرن این شهرستان در مناسبتهایی چون محرم ، فاطمیه و یا میلادهای شعبانیه حتی یک دهم جمعیت برشمرده را نیز شامل نمیشود.
این موضوع نشانگر آن است که فرم پیشه شده آیین با ساختار اجتماعی جامعه هدف تطابق کلی ندارد.
بگذارید به ترکیب واژگانی که در سطور گذشته بدان اشاره شد رجوع کنیم،مزیت نسبی!نگارنده به تحقیق مینویسد مزیت نسبی رشت جمعیت بی شمار سینه زن و گریه کن در مراسم هیاتهایش همچون قم و تهران نیست بلکه منابع انسانی خوش ذوق، با استعداد و متخصص در آفرینش محتوای آیینی و بسط اندیشه دینی است که در گردش ثروت و تخصیص بودجه برای مدیریت امور مذهبی کمتر بدان توجه شده است.
اساسا تبلور طبقه متوسط در شهر رشت بیش از مابقی آحاد است وشوربختانه برای چنین حد وسیعی از انسانهای آگاه و مشتاق به فراخور نیازشان تدارک مناسب ندیده و به زبان مشترک برای برقراری دیالوگ با نُه دهم دیگر آن ۸۰۰ هزار نفر نرسیده ایم.
حسینیه هنر رشت در همین چند صباح آغازین نشانه هایی از این ایده را دارد و با آمایش مناسب در مسیری است که به شرط استمرار میتواند وجوه مغفول مانده فعالیت های مذهبی مردم نهاد شهرمان را کشف کرده، استعدادها را پرورانده، خلاءهای موجود را جبران نموده و بر اثر بخشی نهاد هیات بیافزاید.
تلاش هادیان امر تا این لحظه نیز ستودنی است.تقارن نام های مقدسی چون حسینیه و هنر را به فال نیک میگیرم،امید است به تفعلی که مزین است به محبت صاحب ماه میهمانی این مسیر پر فراز و فرود به خدمت حضرت دوست بیانجامد.
صبا اگر گذری افتدت به کشور دوست
بیار نفحه‌ای از گیسوی معنبر دوست
به جان او که به شکرانه جان برافشانم
اگر به سوی من آری پیامی از بر دوست
و گر چنان که در آن حضرتت نباشد بار
برای دیده بیاور غباری از در دوست
سیدحسین رضویان
رشت اردیبهشت۱۳۹۹


۱۱. مجتبی پوریوسفی

السلام علیک یا ابا عبدالله
حسین جان نام توچیست که همه ی عالم را فراگرفته و یاد تو نه تنها همه ی قلبها را زنده می کند بلکه همه ی متعلقات دنیا را رنگ خدایی می بخشد که سنگ و چوب و خشت در آستان تو بوسیدنی می شوند و فن و حرفه و هنر در پیشگاه جمال تو زانو می زنند.
قلب های ما حسینیه ی توست و شعار بالای سر درب ورودی آن یا ابالفضل است مارا از فیض حضورت محروم نکن و ما را به حال خود رها نکن.
نام زیبای شما خانه ای نامعلوم و دورافتاده را در کوچه های تنگ قدیمی رشت به یک منزل و محفل نام آشنا و زیبا تبدیل کرده ، نمی دانم چه قسمتی داشته آن خشت های قدیمی و چه دعایی با خدا کرد که امروز به نام زیبای شما مزین شده است یعنی ( حسینیه هنر رشت) ، جایی برای خواندن و سرودن و اشک ریختن و منزلی برای فهمیدن و فهماندن و وصل شدن.
و تقدیر و تشکر از عزیزانی که مارا با این حسینیه آشنا کردند و خون و دل خوردند تا این بنا برای آبادانی انسان های شهرمان آباد شود و جوانان خوب شهر در این حسینیه با هنر خود نام خدا را زنده نگاه دارند.
و تشکر فراوان تر از برادر خوب و مهربان و باصفایم آقارضای ثقتی عزیز که ان شالله همیشه زیر سایه اهل بیت ع مستدام و سلامت و منشا خیر باشند.
مجتبی پوریوسفی
دبیرجبهه فرهنگی استان گیلان


۱۲. محمد جواد کوچک پور

بسمه تعالی
همانطور که سید شهیدان اهل قلم فرمودند: «هنرمند از آسمانیان می‌گیرد و بر زمینیان می‌بخشد. پس سینه‌اش باید قابلیت نزول ملائکه‌ای را داشته باشد که واسطهٔ الهام هستند.»
بدیهی است که اگر الطاف الهی شامل حال هنرمند نگردد الهام درونی در وی شکل نخواهد گرفت و نتیجه کار او یقیناً به دل مخاطب نخواهد نشست.
رشد یک بذر هنری موهبتی الهی است که زیر سایه اهل البیت علیهم السلام شکل می‌گیرد.
افتتاح حسینیه هنر در رشت جزو اتفاقات درخشان یک سال اخیر استان گیلان بود که بستری هدفمند را برای هنرمندان آیینی مذهبی استان فراهم آورد.
اما از آنجایی که هر مجموعه نقاط قوت و ضعفی دارد، از جمله نقاط ضعف مجموعه می‌توان به عدم وجود رسانه‌ای قوی و مطلوب در فعالیت یکساله اشاره کرد که امید است به حول قوه الهی و یاری جبهه نیروهای انقلابی، این کاستی برطرف گردد.

برادر کوچکتان
محمد جواد کوچک پور
عضو کوچکی از جامعه گرافیک


۱۳. مجتبی صولتی

بنام حضرت دوست
به پاس یکسالگی حسینیه هنر رشت چند پیشنهاد کوتاه به دوستان عزیزم در آن مجموعه انقلابی ارائه میکنم باشد که قبول افتد

حسینیه در بحث رسانه خیلی جای کار داره
هنوز شناخته نشده
جلسات کتاب خوانی
ارتباط با قشر خاکستری
پاتوق گفتگو پیرامون مباحث اجتماعی
جلسات اکران و نقد فیلم
برگزاری مناظره با موضوعات مختلف
دعوت از گروه های دانش اموز و دانشجو و طراحی مباحث ازاد اندیشی

تعالی هنر انقلابی را از طریق آن مجموعه انقلابی در شهر رشت را از خداوند منان خواستارم
مجتبی صولتی


۱۴. عطا یوسفی

هوالخالق
يكسال از تاسيس مركزي فرهنگي به نام حسينه هنر رشت ميگذرد و در اين مدت دست اندركاران اين فضاي فرهنگي بنا به وظيفه شرعي خود پاي در ميدان فرهنگ سازي و هنرپروري نهادند
شايد در فضاي امروز كه گسست نسلي بيش از هرچيز ديگري در جامعه ما جولان ميدهد.اين مركز با فعاليت هاي خود در مناسبت هاي مختلف نقش به سزايي در كم كردن اين فاصله ها از يكديگر دارد شايد نسل سوم و چهارم انقلاب خيلي كمتر از نسل هاي گذشته خود با مراسمي تحت عنوان ((صبح عزا))آشنايي داشته باشد.اين مركز با احيا چنين سنت هايي سعي در معرفي هر چه كامل تر آنها به جامعه امروز تلاش كرده است.
حسينه هنر علي رغم باور عموم به حسينه كه فضايي براي مرثيه سرايي است جامعه را با جنبه هاي ديگر حسينه نيز آشنا و آشكار ساخته است به طور مثال برپايي چندين جشنواره در مناسبت هاي مختلف اعم از مذهبي و ملي فضا را براي پيوند هر چه بيشتر مردم با يكديگر و اين مناسبت ها. فراهم ساخته ضمن گراميداشت اولين سالگرد افتتاح اين مكان مقدس انتظار ميرود در ساليان آينده اين مركز با توليد و پرورش محصولات فرهنگي با محوريت. اسلام انقلابي و مبارزه با استكبار در خط مقدم جبهه جنگ نرم قدم هاي موثري بردارد.
عطا یوسفی
مشاور مدیرکل بهزیستی استان گیلان


۱۵. میلاد پسندیده

بنام خدا
ایده‌ها و حرف‌ها در حد ابرهای کارتونی، بالای سر آدمها میچرخه یا تبدیل میشه به اصوات معلقی در هوا…
در مقام حرف، هرکدام برتر از رستم دستانیم و هفتاد خوان رو به فوت کردنی کنار میزنیم!
همینه که عادت ندارم به جدی گرفتن وعده‌ها و چشم‌اندازها… مگر… به خطی، عکسی، قدمی که نشانه راسخ بودن صاحب سخن باشه در مقام عمل!

نخستین مواجهه من با موسسه‌ای به نام حسینیه هنر رشت، گزارش تصویری جلسه‌ای بود پیش از افتتاح رسمی با حضور فعالان شعر و ادبیات شهر رشت.
ذوق کردنم از چنین شکل و شمایل مرتب و بی هیچ زلم زیمبوی اضافه‌ای، اولین حس بود در فضای شهری که سالهای نوجوانی و جوانی مارو گذاشته بود در حسرت یک محل تجمع و دورهم نشستن اهالی هنر انقلابی و مذهبی.

مواجهه بعدی شد افطاری رمضان ۱۳۹۸ و دیدن چهره های جوان در کنار باتجربه‌های فرهنگی شهر. نه مثل مدعووین سمیناری که پشت هم بشینند و صرفاً مستمع باشند؛ بلکه دوشادوش نشسته در حیاط حسینیه بی‌هیچ بالاتری و پایین‌تری، هرکس سخنگوست و هرکس شنونده… مثل سفره‌های خانوادگی.

مواجهه سوم، قراری خودمانی بود بین جوان‌های گرافیست گیلان به بهانه عرض ارادتی از جنس کارهایی که بلدیم بسازیم، به مقام شهید تازه پرکشیده و سردار نامی اسلام، قاسم سلیمانی.
تجربه‌ای جذاب از وسط ریختن افکار و ایده‌ها، و به اشتراک گذاشتن تجربه ها و تخصص‌ها برای تولید اثری مشترک بنام بچه های گیلان.
بی‌نام اشخاص، بی‌آرم موسسه و بی‌لوگوی وزارت و ارگان… خالص و بی‌پیرایه.

این سال نکو و بهار نمایانش، امیدوارم مقدمه عمری فعالیتِ همچنان خالصانه و دوستانه باشه برای این مجموعه و تا همیشه این روحیه دوستانه و بی‌کلک! در اون جاری باشه تا هرکسی که عاشق اهل بیت علیهم‌السلام هست و فعال عرصه هنر رو جذب کنه و پاتوقی باشه برای تعالی فکری و تعامل تخصصی در جهت گسترش فرهنگ حسینی… ان شاء الله

میلاد پسندیده
(خانه پویا نمایی استان گیلان)
اردیبهشت ۱۳۹۹


۱۶. کاوه رسولی

بنام حضرت دوست
پارسال همین روزها بود که خبری در شهر پیچید
خبر افتتاح یه پاتوق
یه پاتوق برا برو بچه هایی که نوکریشون در خونه امام حسین رو با رنگ و بوی هنر آمیختن
پاتوقی برای حسینچی های هنرمند…
افتتاح حسینیه هنر
در مکانی به زیبایی اسمش
چقدر خوشحال کننده بود این خبر
در این یک سال که از عمرش گذشت
اتفاقات زیبایی افتاد در این حسینیه
از کارگاه های هنری گرفته
تا نمایشگاه های مختلف
و بزرگداشت چهره های نام آور شهر
و حتی برنامه #شبی_با_آقایدالله
گرچه هنوز راه نرفته بسیار هست
اما امیدواریم به آینده روشن این مسیر
و دعاگوییم برایش
تولدت مبارک
کاوه رسولی
عکاس
اردی بهشت ۹۹


۱۷. علی قانع

به نام خدا
تلفیق حسینیه با هنر که تلفیقی عارفانه و انقلابی گرایانه است، وظیفه ما در قبال چنین تشکیلاتی را به خوبی روشن می کند.
حسینیه جایی که مبنای اعتقادی دارد و هنر وسیله ای که باید با آن این اعتقادات و مبانی فکری را به نوشته، متن، فیلم، عکس، ‌نمایش و محتوا تبدیل کرد.
حسینیه هنر راهش را به عنوان کانونی از نیروهای انقلابی که قصد دارند با زبان هنر، فرهنگ انقلاب و اسلام را ترویج دهند و به جهان نیز صادر کنند، این وظیفه و بار گران را به دوش می کشد.
بنا بر فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی گروه ها باید در جبهه منظومه انقلاب اسلامی حرکت کنند.
ایشان نخستین قدم در “گام دوم انقلاب” را وارد شدن به مرحله خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی می دانند.
بنا بر این وظیفه تشکیلاتی همچون حسینیه هنر در گام دوم انقلاب چیز ورای حفظ انقلاب اسلامی در چارچوب مرزهای کشور بلکه صدور فرهنگ و تمدن ایرانی – اسلامی به سراسر جهان و بسترسازی و فراهم کردن زمینه ظهور خورشید تابان ولایت حضرت مهدی (عج) بوده و این نگاه عمیق اعتقادی است که با ترسیم‌ اهداف و آرمانهای حسینیه هنر، وظفیه آن را نیز در قبال جامعه سنگین می کند.
من امروز در جشن یکسالگی این حسینیه عزتمند جز آرزوی خیر و نیکی و همچنین سربلندی و
موفقیت این حسینیه و همه برادران و خواهرانی که در کنار هم فعالیت می کنند، ندارم. امیدوارم خداوند به دست اندرکاران حسینیه هنر فرصت، امکان، توانایی و توفیق عطا فرماید تا بتوانند دین خود را به جامعه انقلابی با تولید محتوای فرهنگ اصیل اسلامی ادا فرمائید.
علی قانع
مدیر موکب خدام العتره


۱۸. علی دارا

بنام مانا
همیشه وجود محلی برای دورهم بودن جوانان مذهبی مخصوصا آن‌هایی که در حوزه‌های مختلف هنری و رسانه‌ای رو محلی می‌دونستم که باعث افزایش وحدت، تعامل و ارتباطات این قشر باهمدیگه میشه.

حسینیه هنر رشت با داشتن این ظرفیت می‌تواند محلی برای همگرایی بیشتر جریان مذهبی جامعه باشد و زمینه‌ای را فراهم کند تا با سخن این قشر از طریق هنر و رسانه و جامعه منتقل شود.

حسینیه هنر رشت از ابتدای تاسیس تاکنون اقدامات خوبی مثل جلسات شعر و جلسات شب‌های خاطره داشته اما توقع از این مجموعه بسیار بیشتری از چیزی است که تا کنون محقق شده.

حسینیه هنر باید به قدری قدرتمند عمل کند که اصطلاحا به پاتوقی برای هنرمندان و اهالی جبهه انقلاب تبدیل شود؛ محلی برای یک صدا شدن و دور شدن از برخی اختلافات موجود.

داشتن برنامه‌های منظم هفتگی میتواند باعث شود تا حسینیه هنر معنای واقعی اسم خود را محقق کند؛ اما اینبار در حوزه هنر و رسانه. کاری که جای خالی آن به خصوص در استان گیلان به شدت احساس می‌شود و زمینه‌ساز انعکاس بیشتر تفکر جوانان مومن و انقلابی در جامعه می‌شود‌
علی دارا
رمضان المبارک۱۴۴۱


۱۹. اصلان رمضانی

بنام حضرت دوست

جسارت اجرايى كردن بعضی ايده ها را باید داشت

و گرنه هميشه جهان پر بوده از

ترسو هاى خوش فكر

با اندکی تامل به این باور می توان رسید که:

تاریخ تولدت مهم نیست،تاریخ “تبلورت” مهمه…!

اهل کجا بودنت مهم نیست،”اهل و به جا بودنت” مهمه…!

هنگامی که گنجینه های حقیقی در دست داریم هرگز متوجه آن نمی شویم
چون آدمها به وجود گنج باور ندارند

حضور هیچ کس در زندگی تو بی دلیل نیست !
آدم هایی که با آن ها روبه رو می شوی آیینه ای هستند برای تو….
اگر می خواهی خود را بشناسی
و از حال و هوای درونت با خبر شوی ببین چه کسانی در زندگی ات حضور دارند !

حسینه هنر یکی از اون جاهایی بود که با دیدن خوبان خدا در آن به خودم مقداری امیدوار شدم و شکر نعمتش را بر خودم واجب دانستم

ساده نوشتن همچون ساده زیستن زیباست
تولدت مبارک
اصلان رمضانی


۲۰. محمدصادق باقی زاده

سلام
ارادت

تقدیم به حسینیه هنر

حالا ۳۶۵ روز میشود که عطر هنر از آسمان حسینیه ای در شهر پیچیده
حسینیه ای که از در و دیوارش صدای آقا مرتضی آوینی می اید
و در حوض آبی رنگ حیاطش سیب های سرخ رقص میکنند تا دیده گان هنرمندان شهرم را به خود خیره کنند و دل های عاشقشان را به شمیم ناب سیب سرخ حرم اربابشان آشنا کنند

اصلا خودمانیم حسینی بودن هنر است
پس چه بهتر حسینیه هم ؛ حسینیه هنر ‌باشد.

حسینه جان تولدت مبارک

محمدصادق باقی زاده
۱۰/اردیبهشت/۹۹


۲۱. محمدرضا عوض نیا

بنام خالق هستی
دین را باید با انواع ترفندها و روش‌ها به افراد با سلایق مختلف معرفی کرد یکی با استفاده از هنر، یکی هیئت، یکی مسجد و یکی سینما، هر کدام از اینها می‌توانند بنوبه ی خود قدمی در راه خیر بردارند.
اولین بار بود که برای نشستی دوستانه به این مکان زیبا رفتم، ورودی و حیاط و حوض بزرگش آدمی را یاد خانه های قدیمی در فیلم‌ها مینداخت که اکنون جایشان را به برجهای بی قیافه ی نماد تجدد سپرده اند، دیدن حیاط و سالن زیبای این مجموعه روح آدمی را نوازش می‌داد. ساعتی حضور در این مکان، بخودی خود آرام بخش بود و از اینکه فضایی برای نگاه هنری به دین فراهم شده جای شکر دارد. بله نامش حسینیه ی هنر است و اتفاقی مبارک و کمیاب در جامعه ای بشدت روی آورده به نابودی سنت‌ها. ان شاء الله که باب خیریست در دیار میرزا برای اهلش و جذب اقشاری با دیدگاه متفاوت نسبت به سایرین.
محمدرضا عوض نیا
فعال فرهنگی


۲۲. رضا سلمانی

بنام‌ خدا
در کشاکش روزهای سخت و صحنه های سهمگین نبرد، آنچه که می‌ماند و کارایی دارد، اقدامی پیش برنده است که بتواند معادلات صفحه‌های در هم تنیده را عوض کند.
در روزگاری که منفعت طلبان عالم، دُرِّ گران بهای هنر را اصلی ترین ابزار برای هجوم به فطرت و حقیقت متعالی انسانی گرفته‌اند، حسینیه هنر رشت باز برایمان یادآور ریتم طنین انداز و روح افزای “هنر متعهد” را زنده کرد تا بدانیم که هنر برتر از گوهر آمد پدید
رضا سلمانی
مدیرموسسه مطالعاتی زبرالحدید

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار