کد خبر : 60816
تاریخ انتشار : پنجشنبه 4 دی 1399- 01: 18

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان:

انجام ۷۰ هزار تست کرونا در گیلان/ گیلان ۳۰شهید مدافع سلامت دارد

انجام ۷۰ هزار تست کرونا در گیلان/ گیلان ۳۰شهید مدافع سلامت دارد

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان از انجام ۷۰ هزار تست کرونا در استان خبر داد و افزود: ۴۰۰ پزشک، ۴۰۰۰ پرستار و بیش از ۲۰۰۰ بهورز در بحران کرونا در گیلان حضوری فعال داشتند و ۳۰ شهید مدافع سلامت نیز به خیل عظیم شهادت پیوستند.

به گزارش گیلانستان، دکتر ارسلان سالاری در جلسه بررسی آخرین وضعیت اجرایی گام چهارم غربالگری، مدیریت و کنترل کووید ۱۹، مزین به نام طرح شهید سپهبدحاج قاسم سلیمانی، با بیان خلاصه ی وضعیت کرونا در استان گیلان از اولین روزهای همه گیری، اظهار کرد: گیلان از اولین استان های درگیر در کشور بود که تاکنون ۲۵۰۰۰ بیمار بستری و درمان شده اند و بیش از دو برابر این تعداد به مراکز سرپایی مراجعه کرده و تحت درمان قرار گرفتند.

وی از انجام ۷۰ هزار تست کرونا در استان خبر داد و افزود: ۴۰۰ پزشک، ۴۰۰۰ پرستار و بیش از ۲۰۰۰ بهورز در بحران کرونا حضوری فعال داشتند که بیش از ۱۰۰۰ نفر بیمار و ۲۵۰ نفر نیز بستری شدند، ۳۰ شهید مدافع سلامت نیز به خیل عظیم شهادت پیوستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به بار بیماری تحمیل شده در استان و عدم پرداخت معوقات پرسنل از ۱۲ تا ۲۴ ماه، تصریح کرد: این امر موجبات بی انگیزگی پرسنل را فراهم کرده بود.

سالاری یادآور شد: به اذعان معاونان وزارت بهداشت و کارشناسان، در زیرساخت های بهداشت و درمان از میانگین کشوری عقب تر هستیم. بیمارستان هایی با قدمت ۵۰ تا ۱۰۰ سال، از حداقل ها محروم هستند.

وی با مروری بر پیگیری های انجام شده در خصوص پرداخت معوقات پرسنلی و تامین تجهیزات خاطرنشان کرد: بیش از ۸۵۰ قلم تجهیزات، ۱۴ دستگاه اکسیژن ساز، ۱۰۰ تخت و ونتیلاتور وارد چرخه سلامت استان شد که در این راستا، بیش از ۲۰ بیمارستان به دستگاه سونوگرافی و رادیولوژی مجهز و اغلب شهرهای استان از دستگاه سی تی اسکن برخوردار شدند.

سالاری، روزهای ابتدایی وضعیت کرونا در استان را به شرایط جنگ تشبیه کرد و گفت: شرایط بدی در مرکز آموزشی و درمانی رازی به عنوان سانتر درمان کرونا حاکم بود و برای معاونین و مدیران ارشد ستادی به جهت درگیر شدن با بیماری کرونا جانشین انتخاب شده بود، اما با همه ی این مشکلات و کمبود امکانات، توانستیم با استفاده از تمامی ظرفیت ها، از بحران عبور کنیم.

وی افتتاح بیمارستان های جدید الاحداث تالش و لنگرود را برای پوشش شرق و غرب گیلان، بسیار حائز اهمیت عنوان کرد و گفت: در زمانی که مردم به خاطر همه گیری این ویروس منحوس، نمی توانستند بر سرمزار عزیزان خود حاضر شوند، سپاه، بسیج، روحانیت معظم، خیران و جهادگران وارد میدان شدند و خرید تجهیزات، گندزدایی معابر، حضور در بیمارستان و حتی کارهای خدماتی، خدمت رسانی کردند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در بخش دیگری از سخنان خود، با برشمردن بیانات مقام معظم رهبری برای اغنای افکار عمومی، اتخاذ تصمیمات قاطعانه و استفاده از ظرفیت خیرین، مردم و نظرات کارشناسی ستاد کرونا و حوزه وزارت بهداشت، یادآور شد: با شروع طرح شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی که برمبنای محله محور و خانواده محور کلید خورده است، خوشبختانه شاهد کاهش این بیماری و کاهش مرگ ومیر در کشور هستیم.

وی ادامه داد: برای انجام این طرح بودجه ای تعلق نگرفت اما تاکنون برای تهیه تب سنج، تجهیزات و بسته های معیشتی، ۵ میلیارد هزینه شده است و خوشبختانه با تشکیل کمیته های نظارتی، ۷۰۰۰ بسیجی، ۲۴۰ نفر پرسنل دانشگاه و همکاران هلال احمر، با ۸۰ درصد پیشرفت در طرح از استان های پیشرو هستیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در پایان کمک به خانواده های بی بضاعت، ناتوان و محروم را از راهبردهای این طرح خواند و خواستار ادامه طرح شهید سپهبدحاج قاسم سلیمانی شد.

انتهای پیام/ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار