کد خبر : 55795
تاریخ انتشار : سه شنبه ۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۵

این شهر عزادار حسین (ع) است؟!

این شهر عزادار حسین (ع) است؟!

امروز پنجمین روز از ماه محرم سال ۱۳۹۹ است و ماسال هیچ‌گونه رنگ و بویی از محرم به خود ندیده است باید به انتظار نشست تا اعضای شورا و شهردار ماسال که در طول این سالیان هیچ‌گاه به مقوله فرهنگی شهر ورود نکردند تصمیمی برای روزهای باقی‌مانده محرم اتخاذ کنند.

به گزارش گیلانستان، ایرانیان از دیرباز عاشق و شیفته اهل‌بیت (ع) بوده‌اند و بارها این را ثابت کرده‌اند امسال که ویروس منحوس کرونا شیوع پیدا کرد و خطر زیستی ناشناخته‌ای برای مردم جهان شد شاید یکی از دغدغه‌های اصلی عاشقان آل الله (ع) برگزاری عزاداری خون خدا حضرت اباعبدالله الحسین (ع) بود.

باوجود شیوع گسترده‌ای که کرونا پیدا کرد و موج‌های اول و دوم عده زیادی را به کام مرگ کشاند اما نتوانست جلوی عشق مردم به دستگاه اهل‌بیت (ع) را بگیرد عاشقان این خاندان کرم با توسل به ساحت مقدس امام حسین (ع) شفای بیماران و ریشه‌کن شدن این بیماری را خواستار شدند.

امسال عزاداری‌ها شکلی دیگر پیدا کرد دستورالعمل‌های بهداشتی روی آن تأثیر گذاشت و این بایدها و نبایدها گاها یک سری محدودیت‌ها را در پی داشت، قطعاً برای تأثیرگذاری بیشتر هر کاری ملزوماتی نیاز است و در این رابطه جلوه‌های میدانی حرف نخست را میزند نکته‌ای که امسال با شروع محرم در گیلان رؤیت نشد.

شاید با توجه به اعمال برخی محدودیت‌ها برای کنترل بیماری کرونا امسال انتظار می‌رفت مسؤولان روی جلوه‌های میدانی توجه بیشتری داشته باشند اما این امر در گیلان استثناست و بسیاری از مردم عاشق و دل‌بسته به ساحت اهل‌بیت (ع) از این بابت ناراحتند.

گیلانی‌هایی که خود را وام‌دار نهضت جنگل می‌دانند و علمایی همچون آیت‌الله ضیابری و آیت‌الله بهجت پرورش داده‌اند از این بابت گله‌مندند، امسال که برپایی ایستگاه‌های صلواتی ممنوع شده شاید گمان می‌شد شهرداری‌ها با فضاسازی درست این خلأ را پوشش داده و حال و هوای شهرها را حسینی می‌کردند نباید فراموش کرد که سالیانه حجم قابل‌توجهی از بودجه شهرداری‌ها به امورات فرهنگی تعلق دارد.

یکی از این شهرها ماسال است، ماسال شهری است در غرب گیلان که باوجود بافت قدیمی و مردمی بافرهنگ سنتی چند سالی است دستخوش سیاست‌های توریستی شده و باوجوداینکه چهار روز از آغاز ماه عزاداری امام حسین (ع) می‌گذرد اما هنوز حال و هوای محرم در شهر هویدا نیست.

حتی دستور صریح آیت‌الله فلاحتی نماینده ولی‌فقیه در گیلان نیز نتوانست مسؤولان ماسالی را قانع کند، آیت‌الله فلاحتی چندی پیش گفته بود به تمام شهرداری‌ها و شوراهای شهر عرض می‌کنم که شهر را سیاه‌پوش کنید و بگذارید حال و هوای محرم به مشام برسد.

اما مردم از مسؤولان در این امر پیشی گرفتند و با به اهتزاز درآوردن پرچم‌های سیاه و نصب کتیبه‌های عزای حسینی به استقبال ماه محرم رفتند این در حالی است که ماسال غرق در سکوت است و هیچ نهادی پاسخگوی این غفلت نیست.

باوجوداینکه مراسم سنتی شام غریبان ماسال طرفداران زیادی را از شهرهای هم‌جوار به این شهر می‌کشاند و چند سالی است از شبکه استانی باران و شبکه‌های سراسری به‌صورت زنده پوشش داده می‌شود اما هنوز حال و هوای محرم در شهر پیدا نیست

میدانید محرم آمده؟

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سعید مهدوی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گیلان نیز با ابراز ناراحتی از عملکرد شهرداری‌ها نسبت به محرم گفت: در جلسه ستاد محرم استان به شهرداری‌ها و شوراهای شهر استان ابلاغ کردیم اما هنوز هیچ‌گونه اقدام قابل‌توجهی از آن‌ها ندیدیم.

پروتکل‌های بهداشتی به معنای عدم عرض ارادت به ساحت اهل‌بیت (ع) نیست

حجت‌الاسلام‌المسلمین موسوی، امام‌جمعه ماسال نیز در این‌باره با بیان اینکه امسال شرایط به خاطر شیوع کرونا متفاوت است و این محدودیت‌ها اعمال‌شده می‌بایست با ابزارهای جایگزین نسبت به انتشار شعائر حسینی اقدام شود، اظهار کرد: از این بابت از متولیان امر انتظار می‌رفت درصد پوشش محیطی امسال از سال‌های قبل بیشتر می‌شد، درست است که امسال از بابت برگزاری مراسمات با محدودیت‌هایی مواجهیم اما کم‌کاری در بحث فضاسازی شهری اصلاً پذیرفته نیست.

ازآنجایی‌که متولی فضاسازی شهری، شهرداری‌ها هستند ماسال از نبود مدیریت صحیح در این زمینه رنج می‌برد درست در مقطع زمانی که محدودیت‌هایی برای برگزاری مراسمات حسینی به علت شیوع بیماری کرونا اتخاذ شد هیچ‌گونه جایگزینی تدبیر نشده است.

امسال که شرایط فرق می‌کند باید تدابیر دیگری اندیشیده می‌شد تا فضای خالی دسته‌های عزاداری و ایستگاه‌های صلواتی با جایگزینی مناسب پر شود اما شورا نشینان و اهالی ساختمان سفید شهرداری ماسال جز در میدان اصلی شهر و ساختمان شهرداری جای دیگری را سیاه‌پوش نکردند.

متدینین از این بابت نگرانند و این بی‌توجهی شورای شهر و شهرداری ماسال را قابل‌قبول نمی‌دانند، با یکی از پیر غلامان حسینی که در این باره صحبت می‌کردم، می‌گفت: امسال که شرایط فرق می‌کند باید تدابیر دیگری اندیشیده می‌شد تا فضای خالی دسته‌های عزاداری و ایستگاه‌های صلواتی با جایگزینی مناسب پر شود اما شورا نشینان و اهالی ساختمان سفید شهرداری ماسال جز در میدان اصلی شهر و ساختمان شهرداری جای دیگری را سیاه‌پوش نکردند.

تعدادی از اهالی مسجد نیز اعتراض دارند آنان در گفت‌وگو با فارس گفتند: محرم امسال یک امتحان بزرگ الهی است مگر این کشور شیعه خانه صاحب‌الزمان نیست؟ چطور می‌شود درحالی‌که فضای عزاداری محدودشده است هیچ‌گونه جایگزینی تدبیر نشده باشد.

امروز پنجمین روز از ماه محرم سال ۱۳۹۹ است و ماسال هیچ‌گونه رنگ و بویی از محرم به خود ندیده است باید به انتظار نشست تا اعضای شورا و شهردار ماسال که در طول این سالیان هیچ‌گاه به مقوله فرهنگی شهر ورود نکردند تصمیمی برای روزهای باقی‌مانده محرم اتخاذ کنند.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار