کد خبر : 80707
تاریخ انتشار : چهارشنبه 9 شهریور 1401- 52: 15

سرپرست دیوان محاسبات گیلان:

با هیچ دستگاهی تعارف نداریم/ ورود جدی دیوان محاسبات به مباحث مالی شرکت‌های وابسته به استانداری و منطقه آزاد

با هیچ دستگاهی تعارف نداریم/ ورود جدی دیوان محاسبات به مباحث مالی شرکت‌های وابسته به استانداری و منطقه آزاد

.

به گزارش گیلانستان، امید نبی زاده پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه گیلان با تبریک روز خبرنگار و هفته دولت اظهار داشت: دیوان محاسبات کشور بر اساس اصول قانون اساسی تشکیل شده و حساب‌های مربوط به دستگاهای اجرایی را رسیدگی می‌کند.

سرپرست دیوان محاسبات استان گیلان مصرف شدن هر اعتبار در جای خود و تنظیم گزارش تفریق بودجه جهت ارائه به مجلس را از دیگر عملکردهای این نهاد خواند و افزود: اعمال نظارت مستمر بر فعالیت‌های مالی دستگاه‌های اجرایی برای پاسداشت بیت‌المال از دیگر اهداف مهم دیوان محاسبات محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه دیوان محاسبات با هیچ دستگاهی تعارف ندارد خاطرنشان کرد: بر همین اساس به مباحث مالی شرکت‌های وابسته به استانداری گیلان و منطقه آزاد انزلی ورود کرده و اگر چنانچه حقوقی از بیت المال تضییع شده باشد، با قاطعیت برخورد خواهد شد.

نبی زاده با تاکید بر اینکه گزارش تفریغ باید در پایان دی ماه هر سال برای تدوین بودجه سالیانه تقدیم مجلس شود تصریح کرد: دیوان فناورانه مردم پایه و استفاده از توان مردم و البته اصحاب رسانه برای نظارت بر عملکرد دستگاه‌ها شعار اصلی رئیس کل محاسبات کشور است.

 

وی استفاده از مجامع خبرگان را اولویت مهم دیوان محاسبات خواند و اذعان کرد: سامانه ۱۹۸ در سطح کشور طراحی شده و مردم می‌توانند از طریق آن اخبار و اطلاعات خود را به دیوان محاسبات برسانند و ما می‌توانیم از این طریق عملکرد دستگاه ها را مورد نظارت قرار داده و با تخلفات برخورد کنیم.

 

سرپرست دیوان محاسبات استان گیلان اضافه کرد: امسال از طریق سامانه تلفنی ۱۹۸ حدود ۵۰ مورد گزارشات مردمی را مورد بررسی قرار دادیم که در ۱۰ مورد آنها به تخلف رسیدیم و موضوع را به دادسرای دیوان محاسبات کشور ارجاع دادیم.

 

نبی زاده ضمن اشاره به رضایت مقام معظم رهبری از عملکرد دیوان محاسبات اضافه کرد: برای نخستین بار در ۱۱۰ سال گذشته که از عمر دیوان محاسبات می‌گذرد دیوان محاسبات کشور شش ماه زودتر از موعد مقرر گزارش تفریق را به مجلس ارائه داد.

 

وی با اعلام این خبر که برش استانی گزارش تفریق گیلان نیز تا چند روز آینده به مسئولان رده بالای استان ارائه خواهد شد ادامه داد: سازمان دیوان محاسبات کشور اخیرا به عنوان رئیس سازمان اکوسای تا سه سال آینده معرفی شد که این امر نشان دهنده توانایی راهبردی دیوان محاسبات در سطح منطقه است.

 

سرپرست دیوان محاسبات گیلان با بیان اینکه این نهاد ۱۴۹ دستگاه اجرایی را مورد رسیدگی قرار داده است افزود: از این تعداد ۵۹ دستگاه دولتی، دو دانشگاه، شش شرکت دولتی، ۵۳ شهرداری، پنج نهاد غیر دولتی و ۳۰ واحد تنخواه بگیر مانند دانشگاه پیام نور و اداره کل اموال تملیکی هستند.

 

نبی زاده در مورد گزارش تفریق بودجه سال ۱۴۰۰ استان گیلان هم ابراز داشت: ۴۷۲ حکم در داخل قانون بودجه ۱۴۰۰ وجود داشت که ۲۷۶ جز، بند و تبصره برای بررسی بر عهده دیوان محاسبات گیلان قرار گرفت که از این تعداد ۱۴۶ بند و جز یعنی ۵۳ درصد دارای عملکرد و ۱۵۳ بند و جزء یعنی ۳۷ درصد فاقد عملکرد بوده اند.

 

وی با تاکید بر اینکه یک درصد یعنی دو بند و جزء فاقد عملکرد بوده‌اند اضافه کرد: به طور کلی طبق بررسی‌های دیوان محاسبات گیلان، ۵۳ درصد از احکام بودجه سال ۱۴۰۰ توسط دستگاه‌های اجرایی گیلان دارای عملکرد و مابقی فاقد عملکرد و یا فاقد موضوعیت هستند.

 

سرپرست دیوان محاسبات استان گیلان در مورد گزارش تفریق بودجه سال ۱۴۰۱ استان در دو ماهه ابتدای امسال اظهار داشت: در این مدت ۳۹ حکم در دیوان محاسبات گیلان مورد بررسی قرار گرفت که ۱۵ درصد دارای عملکرد و ۴۹ درصد فاقد عملکرد بودند.

 

نبی زاده با تاکید بر اینکه گیلان در حوزه سهم اعتبارات هزینه‌ای در کل کشور در سال ۱۴۰۰ رتبه دهم و در حوزه اعتبارات تملک و دارایی رتبه نهم کشور را دارد عنوان کرد: در مجموع گیلان در حوزه اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی در کشور رتبه ۱۱ کشور را به خود اختصاص داده است و بالاتر از استان‌هایی مانند اردبیل، بوشهر، و البرز قرار گرفته است.

 

وی دو حوزه پروژه‌های ساخت مسکن و پرداخت تسهیلات به طرح‌های اشتغالزایی را از تاکیدات مقام معظم رهبری که توسط دیوان محاسبات هم مورد پیگیری و رصد قرار گرفته ذکر کرد و گفت: در سال ۱۴۰۰ برای اشتغال پایدار روستایی و عشایری باید ۱۲ هزار میلیارد تومان در سراسر کشور تسهیلات پرداخت می‌شد.

 

سرپرست دیوان محاسبات استان گیلان تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ تعداد شش هزار و ۵۹۴ طرح در چهار موسسه عمل شامل بانک کشاورزی، بانک توسعه تعاون، پست بانک و صندوق کارآفرینی امید مصوب شد که باید طبق آن معادل ۴۹۲ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت می‌شد.

 

نبی زاده‌ مقدار اشتغال پیش‌بینی شده برای این طرح‌ها را ۳۲ هزار و ۸۱۵ نفر اعلام کرد و ابراز داشت: از این تعداد ۹ هزار و ۵۰۷ مورد اشتغال محقق شده که این تفاوت در اشتغال امکان دارد به دلایلی نظیر عدم اشتغال پایدار که منجر به بیمه شدن افراد می‌گردد و یا تسهیلات را اخذ کرده و هیچ کاری انجام نداده‌اند اتفاق افتاده باشد.

 

وی از ورود دیوان محاسبات استان گیلان به طرح ملی مسکن خبر داد و یادآور شد: طی آخرین به روز رسانی در سال ۱۴۰۰ میزان پیشرفت فیزیکی طرح نهضت ملی مسکن گیلان در ۲۵۴ واحدی صومعه‌سرا ۱۰ درصد، در ۱۰۰ واحدی بندر انزلی ۳۴ درصد، در ۲۲۰ واحدی لنگرود یک درصد، در ۳۹۰ واحدی راه و شهرسازی صفر درصد و در ۶۲۴ واحدی بنیاد مسکن رشت حدودا ۱۰ درصد بوده است.

 

سرپرست دیوان محاسبات استان گیلان ادامه داد: پروژه ساخت ۲۰۰ واحدی لوشان توسط راه و شهرسازی ۹۸ درصد و پروژه ساخت هزار و ۲۴۸ واحدی تالش نیز صفر درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

 

نبی زاده تامین زمین برای احداث مسکن را بزرگترین چالش استان گیلان خواند و تصریح کرد: ۹۰ هزار واحد مسکونی باید در گیلان ساخته شود که برای آن زمینی هنوز مشخص نشده است البته طبق قانون ۱۰ جهش تولید مسکن دستگاه‌های اجرایی باید اراضی مازاد خود را برای پیشبرد طرح در اختیار راه و شهرسازی قرار دهند.

 

وی با بیان اینکه در استان گیلان برخی دستگاه‌های اجرایی در حوزه تحویل اراضی مازاد خود مقاومت می‌کنند اضافه کرد: دیوان محاسبات گیلان در این حوزه ورود کرده و به دنبال مصادیق ترک فعل دستگاه ها در زمینه معرفی اراضی مازادشان به راه و شهرسازی استان گیلان بوده و عملکرد آنان را به دقت رصد می‌کند.

 

سرپرست دیوان محاسبات استان گیلان عدم تحویل اراضی مازاد را برای پیشبرد طرح جهش تولید مسکن ترک فعل دانست و یادآور شد: دیوان محاسبات استان گیلان این موارد و ترک فعل ها را مورد شناسایی قرار داده و به دادسرای دیوان محاسبات کشور ارجاع می‌دهد.

 

نبی زاده اضافه کرد: در سال ۱۴۰۰ تعداد ۳۴۸ تخلف از ۱۳ دستگاه اجرایی که در برنامه رسیدگی دیوان محاسبات قرار داشت شناسایی شد که در همین راستا ۳۲ مورد اقدام پیشگیرانه و ۷۲ مورد اصلاحیه قوانین انجام گرفت.

 

وی ضمن اشاره به تذکراتی که دیوان محاسبات استان گیلان نسبت به دستگاهای اجرایی استان داده است هم افزود: احداث نیروگاه زباله سوز سراوان، تصفیه خانه شیرابه سراوان، آلودگی تالاب انزلی، تصرف حرایم تالاب، واگذاری مجوزهای صادره منطقه آزاد انزلی، بررسی احداث سدهای شفارود و پلرود و بررسی وضعیت قیر رایگان تحویلی به پیمانکاران در اداره راه و شهرسازی از جمله مواردی است که دیوان محاسبات گیلان نسبت به آنها ورود کرده و تذکر داده است.

 

سرپرست دیوان محاسبات استان گیلان سرجمع اعتبارات استانی، ملی، سرمایه‌ای، اختصاص، هزینه‌ای، تملک دارایی و اعتبارات مصوب گیلان در سال ۱۴۰۰ را ۱۳ هزار و ۲۶۰ میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: از این مقدار معادل  ۸۹.۶ دهم درصد یعنی ۱۱ هزار و ۸۹۳ میلیارد تومان به دستگاهها و ادارات تخصیص پیدا کرد و ۱۱ هزار و ۸۸۴ میلیارد تومان آن از خزانه دریافت شد.

 

نبی زاده خاطرنشان کرد: مجموع هزینه کرد و پرداخت های دستگاهای اجرایی از اعتبارات پروژه‌ای، تملک، هزینه‌ای و اعتبارات اختصاصی ۹ هزار و ۵۱۵ میلیارد تومان است که مابقی آن معادل حدود هزار و ۹۶۸ میلیارد و اندی به سال مالی بعد منتقل شد.

پایان پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار