کد خبر : 77059
تاریخ انتشار : چهارشنبه 18 اسفند 1400- 35: 17

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان:

برای فعالیت های فرهنگی مسجد پیوست اجتماعی تعریف شود

برای فعالیت های فرهنگی مسجد پیوست اجتماعی تعریف شود

ثقتی با بیان اینکه باید برای تمام فعالیت های فرهنگی مسجد پیوست اجتماعی تعریف شود بر گستردگی فعالیت‌های مسجد محور مبتنی بر رویکرد خلاقانه و نوآورانه تاکید کرد.

به گزارش گیلانستان، «رضا ثقتی» امروز(چهارشنبه، ۱۸ اسفند ) در آیین گرامیداشت ۱۸ اسفند سالروز تاسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد و تجلیل از برترین های گیلان در تالار مرکزی رشت با بیان اینکه در گفتمان فرهنگی دولت، عدالت فرهنگی نهادینه شده است گفت: شعار عدالت محوری و عدالت گستری با فعالیت‌های مساجد تحقق می‌یابد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با بیان اینکه امام راحل به مسجد محوریت و تعالی بخشید تصریح کرد: امام(ره) به لحاظ سیاسی و فرهنگی به مسجد قوام و دوام بخشید.

وی با اشاره به فعالیت ۹۵۲ کانون در سراسر استان، این گستردگی را یک برگ برنده برای تحقق عدالت فرهنگی با پشتوانه الهی و معنوی دانست و افزود: آموزش رایگان فرهنگ و هنر که به تازگی به تصویب رسیده است بر پایه مسجد شکل می گیرد و باید در مساجد این آموزش‌ها اجرا شود.

*فهما رویکرد خوب و مدیریت پسند در توزیع بودجه است

ثقتی فقدان بودجه و منابع را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: زمانی کانون‌های مساجد دارای بودجه‌های کلان بود اما متاسفانه با افزایش کمی کانون‌ها، بودجه کانون‌های مساجد رفته رفته دچار تحول شد.

وی با بیان اینکه امروز با وجود فعالیت‌های کیفی در کانون‌های مساجد با کمبود بودجه مواجه هستیم اذعان کرد: فهما رویکرد خوب و مدیریت پسند در تقسیم بودجه است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان تاکید کرد: کانون‌های مساجد نیازمند حمایت ها و بسته های تشویقی دولت جهت ارتقای کانون های مساجد است.

وی با اشاره به توزیع بودجه های فرهنگی برای تقویت فعالیت کانون‌ها در قالب فهما تصریح کرد: این بودجه ها به کانون‌های فعال و توانمند استان اختصاص داده می‌شود.

* فعالیت های فرهنگی استان جزیره ای نباشد

ثقتی تشکیل جبهه متحد فرهنگی بین مدیران کل و همچنین دستگاه های اجرایی استان را مورد اشاره قرار داد و گفت: باید یک افق روشن و واحد بدون پراکندگی و عمل جزیره ای برای فعالیت های فرهنگی  اجرا شود.

وی بر بهره گیری از ظرفیت مساجد تاکید کرد و بیان داشت: نقشه جامع مهندسی فرهنگی گیلان تدوین می شود که در قالب این نقشه تهدیدات فرهنگی و آسیب‌های موجود شناسایی شده و فرصتها برای مقابله با آن تدوین می‌شود.

ثقتی اعلام کرد: تمام نهادهای فرهنگی در این نقشه راه ترسیم شده تا تمام بودجه‌های فرهنگی حول این نقشه راه هزینه شود.

*فعالیت‌های فرهنگی مسجد باید با پیوست اجتماعی همراه شود
وی با تاکید بر اینکه فعالیت‌های فرهنگی مسجد باید با پیوست اجتماعی همراه شود تصریح کرد: فعالیت های مسجد باید به گونه ای تدوین شود که موجب جذب مردم و خانوارهای پیرامون آن شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با بیان اینکه باید برای تمام فعالیت های فرهنگی مسجد پیوست اجتماعی تعریف شود گفت: در دوران شیوع کرونا کانونهای مساجد نشان دادند فعالیت هایشان دارای پیوست اجتماعی است.

وی با اشاره به راه اندازی اندیشکده گام دوم انقلاب در گیلان به عنوان نخستین استان تصریح کرد: بیانیه گام دوم دکترین استمرار و تقویت مبانی اسلامی با محوریت مردم است، که راه اندازی این اندیشکده اتفاقی مبارک برای گیلان است.

ثقتی با تاکید بر گستردگی فعالیت‌های مسجد محور مبتنی بر رویکرد خلاقانه و نوآورانه اذعان کرد: مساجد متعلق به همه اقشار است و نباید وارد دسته بندی‌های سیاسی و اجتماعی شود و همه باید در این قطعات بهشتی روی زمین آمد و شد داشته باشند.

وی با اشاره به بودجه‌های فرهنگی اوقاف با نیات فرهنگی اظهارداشت: این بودجه‌ها با مدیریت صحیح به سمت فعالیت‌های فرهنگی استان هدایت شده است.
ثقتی با بیان اینکه ‌کانون‌های مساجد نیازمند حمایت بوده و با دست خالی فعالیت می کنند از اوقاف خواست تا این بودجه‌ها را به فعالیت‌های فرهنگی مساجد اختصاص دهند.
پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار