کد خبر : 34805
تاریخ انتشار : چهارشنبه 22 اسفند 1397- 25: 11

نامه استاد دانشگاه گیلان به وزیر علوم:

برخی مدیران دانشگاه سه شغله هستند/ مهندسی انتخابات کمیسیون‌ها/ سرکوب اندیشه‌های غیر همسو با خطوط سیاسی مدیران/ دانشگاه باری به هر جهت اداره می‌شود

برخی مدیران دانشگاه سه شغله هستند/ مهندسی انتخابات کمیسیون‌ها/ سرکوب اندیشه‌های غیر همسو با خطوط سیاسی مدیران/ دانشگاه باری به هر جهت اداره می‌شود

هر اندیشه ای که در راستای منافع آنها نباشد طبیعتا توسط طرفداران سیاسی و استیکری آنان سرکوب میشود و این روال در ۸ سال اخیر به شدت رواج دارد.

به گزارش سرویس یادداشت گیلانستان، دکتر سید اسماعیل حسینی اجداد نیاکی بمناسبت سفر وزیر علوم تحقیقات و فناوری به استان گیلان طی یادداشتی نوشت:

نامه ای صنفی به وزیر محترم علوم،
سلام جناب وزیر به دانشگاه گیلان خوش آمدید. برخی مشکلات آموزشی و اداری داخل دانشگاه را بدون تعارف خدمت شما ارسال میکنم. البته چنین مشکلاتی بارها داخل دانشگاه بیان شد اما با جوسازی ها و حمایت حزبی و سیاسی کاری برخی از همکاران بانفوذ و سکوت و تعارف برخی دیگر ثمربخش نبود.

۱ ، یکی از اشکالات اساسی دانشگاه گیلان، دو یا سه شغله بودن مدیران دانشگاه گیلان است حدودا ۲۰ نفر مدیران ارشد دو پسته هستند. بسیاری از مدیران اداری دانشگاه گیلان برخلاف آیین نامه وزارتی خودشان دارای موسسات و دانشگاههای خصوصی هستند و در همان دانشگاه دارای حکم ریاست یا معاونت اموزشی یا معاونت پژوهشی یا فرهنگی هستند و دارای حقوقی بسیار بالا از بستر چنین پستهایی. همزمان در داخل دانشگاه گیلان نیز سالها پست مدیریتی داشتند و دارند. قطعا چنین مدیرانی فرصت اندیشیدن و فرصت تدبر لازم در تحولات بنیادین دانشگاه و پیگیری مطالبات دانشگاهی را نخواهند داشت و بیشتر سعی میکنند دانشگاه را باری به هر جهت اداره نمایند. هر اندیشه ای که در راستای منافع آنها نباشد طبیعتا توسط طرفداران سیاسی و استیکری آنان سرکوب میشود و این روال در ۸ سال اخیر به شدت رواج دارد.

۲، اشکالات اجرایی فراوان قوانین ارتقا و تبدیل وضع در دانشگاه گیلان، شایان ذکر است که قوانین ارتقا و تبدیل وضع ۵ سال در دانشگاه گیلان برخلاف مصوبات وزارت علوم و به اشتباه اجرا می‌شد و در محاسبه امتیازات وتویی ماده ۳ پژوهشی به جای ۱۵ امتیاز در بندهای مقالات پژوهشی، کتاب، کرسی و طرح پژوهشی برخلاف مصوبه وزارتی ۵۵ امتیاز از بندهای مذکور در نظر می‌گرفتند که در این میان حقوق همکاران بسیاری تضییع گشت. با توجه به لزوم کسب ۷۵ درصدی از امتیاز ارتقا برای تبدیل وضعیت، همکاران بسیاری به جهت این اشتباه مدیران ارشد آموزشی از رسمی شدن و تبدیل وضع بازماندند‌.

۳، عدم برگزاری انتخابات هیات ممیزه و کمسیونهای تخصصی در دانشگاه گیلان و برگزاری انتخابات کاملا مهندسی شده و فرمالیته در دانشگاه برخلاف شیوه نامه اجرایی وزارت علوم. در حالی این انتخابات در بسیاری از دانشگاه‌های کشور مثل بوعلی سینا و رازی کرمانشاه و حتی در دانشگاه‌های زابل نیز برگزار شد و افراد منتخب به هیات ممیزه راه یافتند اما اینجا در دانشگاه بزرگ گیلان افراد برتر منتخب از علوم انسانی به هیات ممیزه راه نیافتند و از نفرات دوم و سوم به جهت همسوبودن سیاسی راه یافتند!!
جالب است که حتی در انتخابات کمسیونهای تخصصی مهندسی شده و کمسیون زبانهای خارجی منحل و کمسیون فارسی جایگزین آن شد و جالبتر این که رئیس کمسیون فارسی یک استاد روانشناسی است!!

۳، تبصره وتویی اخیر وزارت علوم در تبدیل وضع همکاران پیمانی به رسمی و الزام فرصت مطالعاتی در ادارات صنعت و … بسیار ناامید کننده و مایوس کننده است و سنگ بزرگی به عنوان مانع استخدام و جذب اساتید است. شایان ذکر است که در کشورهای بزرگ معمولا صنایع و مشاغل دنبال دانشگاه و مراکز علمی می آیند و مشاوره علمی میگیرند اما اینجا ما داریم شان و منزلت اساتید خود را با الزام چنین آیین نامه های ضعیفی تنزل میدهیم.

۵، الزام حضور ۴۰ ساعتی برای اساتید بسیار ناعادلانه است. عملا چنین حضوری امکان پذیر نیست‌ متاسفانه چنین قوانین زورزورکی فقط در مورد اساتید مظلوم پیمانی اجرا می‌شود و اساتید رسمی و قطعی بدون توجه به چنین قوانینی فقط در ساعات تدریس خود حضور دارند و در ساعات دیگر در سایر موسسات و دانشگاه ها دنبال درامدزایی هستند.

۶، اجرای قوانین مجلس در راستای افزایش حداقلی حقوق اساتید در سالهای اخیر به بهانه بالا بودن حقوق اساتید دقیقا نادیده گرفتن مدارک و تلاش نخبگان علمی جامعه است. قطعا پایین بودن قدرت خرید اساتید دانشگاهها و دغدغه های معیشتی باعث رکود پژوهشی و علمی خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار