کد خبر : 87970
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۶

 رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر رشت:

بی بهره بودن شهر رشت از ردیف بودجه‌های ملی/ لزوم عنایت ویژه نمایندگان مجلس

بی بهره بودن شهر رشت از ردیف بودجه‌های ملی/ لزوم عنایت ویژه نمایندگان مجلس

 رییس کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورای شهر رشت گفت: شهررشت همواره از ردیف های ملی در بوجه کل کشور بی بهره بوده است در این مورد سه نماینده رشت باید عنایت ویژه داشته باشند.

به گزارش گیلانستان ، سید شمس شفیعی در نطق جلسه هفتاد و چهار شورا بر دریافت منابع ملی برای توسه شهر رشت تاکید کرد و یادآور شد: تبصره های ۳،۵،۶،۸،۱۰،۱۱،۱۴ بودجه کشور مربوط به سهم شهرداری‌ها از ردیف ملی است که شهر رشت در دریافت این منابع به نسبت شهر ها و استان های دیگر عقب است به همین جهت نه تنها نمایندگان شهرستان رشت بلکه هر ۱۳ نماینده استان گیلان باید برای این بودجه‌ها برای شهر رشت تلاشی مضاعف کنند. چرا که شهر رشت مرکز استان است و تمام ادارات کل در شهر رشت قرار دارد و این شهر به کل استان در حال خدمت رسانی است.
 رییس کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورای شهر رشت با تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های بودجه برای توسعه شهر تصریح نمود: در تبصره ۳ بودجه تامین مالی خارجی یعنی فاینانس دولت می‌تواند تا سقف ۲ میلیارد یورو کمک بلاعوض بین‌المللی از سوی موسسات و سازمان‌های بین المللی برای جلوگیری از حوادث مانند زلزله، سیل و همچنین اجرای طرح‌های توسعه‌ای و زیر بنایی کشور را دریافت و پس از تسعیر و واریز به خزانه داری کل کشور صرف هزینه های مرتبط نماید. دولت موظف است مبلغ ۲۰۰ میلیون یورو از مبلغ مندرج این بند را صرف خرید دستگاه‌های آتش نشانی، نردبان هیدرولیک بلند مرتبه و آمبولانس برای شهرداری ها انجام نماید. در حالی که شهر رشت به لحاظ سخت افزار در تنگنا است شهرهای دیگر از این ردیف‌ها برای رفع نیازهای خود استفاده می‌کنند.
 سید شمس شفیعی با اشاره به ظرفیت استفاده از اوراق در بودجه کشور بیان نمود: حدود ۶ هزار میلیارد تومان از طریق اوراق اسلامی جهت اجرای طرح‌های قطار شهری و حمل و نقل شهری از مبلغ ۵۰ هزار میلیارد ریال تا سقف ۶۰ هزار میلیارد ریال به نسبت ۵۰ درصد دولت و ۵۰ درصد شهرداری می‌توان استفاده کرد.
شهرهای های مشهد، قم، تهران و شیراز توانستند مبلغ ۲۰ هزار میلیارد ریال برای بازآفرینی شهری بافت‌های پیرامون حرم مطهر امام رضا(ع)، حرم مطهر حضرت معصومه (س)، حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی و حرم مطهر احمد بن موسی را در بودجه کشور استفاده کنند در حالی که نماینده‌های استان گیلان می‌توانند برای حرم مطهر حضرت فاطمه اخری (س) نیز از ظرفیت این بند در بودجه استفاده کنند.
 وی با اشاره به پرداخت نشدن عوارض و مالیات‌هایی که باید به شهرداری پرداخت شود افزود: بودجه به وزارت امور اقتصاد و دارایی و سازمان امور مالیاتی کشور اجازه داده تا ظرف یک سال آن بخشی از پرونده‌های مودیان مالیات بر ارزش افزوده در دوره‌های سنوات ۱۳۷۸ تا ۱۳۹۷ را که در موعد مقرر اظهارنامه های خود را تسلیم نموده‌اند ولی مورد بررسی قرار نگرفته درآمدهای وصولی مربوط به این بند سهم دولت به ردیف درآمدی ۱۱۰۵۱۶ در جدل شماره ۵ این قانون نزد خزانه داری کل و عوارض سهم شهرداری و دهیاری‌ها حسب مورد باید واریز گردد که شهرداری رشت از این ردیف چیزی دریافت نکرد.
 رییس کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی با اشاره به تبصره ۱۰ بودجه کشور یادآور شد: در تبصره ۱۰ موارد قضایی، انتظامی و دفاعی خزانه دار کل کشور موظف است سهم شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور را از محل ماده ۲۳ مربوط به قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، اصلاحی ۳۱/۳/۱۳۹۰ را هر ماه به حساب متمکز وزارت کشور نزد خزانه داری پرداخت و وزارت کشور باید حداکثر تا ۱۵ ام ماه بعد جرایم وصولی هر استان را به حساب شهرداری ها و دهیاری‌های همان استان بر اساس شاخص جمعیت واریز نماید؛ که متاسفانه واریز نشده است.
 سید شمس شفیعی با تاکید بر کمک استاندار برای دریافت منابع مالی کشوری تصریح نمود: در تبصره ۱۱ بودجه دستگاه‌های اجرایی مجموعه قوه مجریه در شهرستان‌ها اجازه دارد با پیشنهاد استاندار محترم و تایید شورای برنامه ریزی و توسعه استان تا سقف ۳ هزار میلیارد تومان نسبت به معاوضه املاک و ساختمان‌های ملکی با اموال و املاک غیر منقول اعلامی شهرداری‌ها و تصویب شورای شهر مربوط به قیمت کارشناسی برای احداث مجتمع‌های اداری همان شهر اقدام کنند. این نوع موارد در اختیار نهادهای بالا دستی است و شورای شهر نمیتواند در این خصوص اقدام نماید.
 وی ادامه داد: عوارض شهرداری ها و دهیاری ها از محل فروش حامل‌های انرژی موضوع بند الف ماده ۲۶ قانون مالیات بر ارزش افزوده و جداول پرداختی مصارف این تبصره پس از وصول ظرف یک ماه به حساب تمرکز وزارت کشور واریز تا به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها اختصاص یابد.
انتهای پیام/
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار