کد خبر : 57768
تاریخ انتشار : دوشنبه 21 مهر 1399- 34: 12

مدیر عامل آب منطقه ای گیلان:

تجاوز به حریم رودخانه ها مخاطره آمیز است

تجاوز به حریم رودخانه ها مخاطره آمیز است

مدیر عامل آب منطقه ای گیلان با اشاره به اینکه تجاوز به حریم رودخانه ها مخاطره آمیز است، گفت: مهم ترین راه برای کاهش خسارت ناشی از سیل آزادسازی بستر ۲۵ساله و دوری از حریم رودخانه ها است.

به گزارش گیلانستان، وحید خرمی صبح دوشنبه در جلسه ستاد پیشگیری هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران گیلان با اشاره به اینکه بسیاری از راه‌های دسترسی و زیرساخت‌هایی نظیر آب، برق، گاز، تلفن و پل‌ها در بستر رودخانه‌ها واقع شده اند، اظهار کرد: دستگاه‌های مرتبط باید نسبت به ایمن سازی و حفاظت آن اقدام کنند.

وی نزدیک شدن به حریم رودخانه‌ها را بسیار خطرناک عنوان کرد و افزود: رعایت بستر ۲۵ ساله رودخانه‌ها بسیار ضروری است و باید بستر رودخانه‌ها را آزاد کنیم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان با تأکید بر آزاد سازی بستر ۲۵ ساله رودخانه‌ها، گفت: رودخانه را نمی‌توان از محل زندگی مردم دور کرد زیرا رودخانه قابل جابجایی نیست و این ما انسان‌ها هستیم که باید با طبیعت سازگار باشیم و از رودخانه فاصله قانونی بگیریم.

خرمی در خصوص عوامل دخیل در سیلاب‌ها نیز بیان کرد: عدم آبخیزداری در بالا دست رودخانه باعث آورد رسوبات فراوان به همراه سیلاب در مسیر رودخانه می‌شود و علیرغم اینکه مسیرها را از قبل لایروبی می‌کنیم، مجدداً مسیر از رسوب پر می‌شود.

اعتبارات استانی پاسخگوی حجم بالای ساماندی رودخانه‌ها نیست

وی با اشاره به اینکه تلاش برای حفظ کف رودخانه‌ها و انجام عملیات آبخیزداری دو مقوله مهمی است، تأکید کرد: در بسیاری از رودخانه‌هایی که در بالادست آن تخریب کمتر منابع طبیعی اتفاق افتاده و آبخیزداری انجام گرفته، شاهد بروز سیلاب‌های ویرانگر نیستم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان با تأکید بر ایمن سازی پل‌ها، افزود: رودخانه در حالت سیلابی از مسیر خود خارج نمی‌شود و فقط در صورتی که پل‌های ساخته شده ظرفیت آبگذری سیلاب‌ها را نداشته باشند، با ورود تنه درختان، مصالح و سنگ باعث مسدود شدن پل و خارج شدن سیلاب از مسیر طبیعی رودخانه می‌شود.

خرمی بر حفظ بستر طبیعی رودخانه تأکید کرد و گفت: مهمترین راهکار در جهت کاهش خسارت‌ها در سیلاب، آزادسازی بستر ۲۵ ساله و دوری از حریم رودخانه است.

وی افزود: اعتبارات استانی ساماندهی رودخانه‌ها جوابگوی حجم بالای این کار نیست و فقط بر اساس بند «و» تبصره ۸ قانون بودجه سال ۹۹، پروژه‌های حفاظتی با مصالح مازاد رودخانه با نظر علمی مشاور ذیصلاح، طی فرآیند قانونی قابلیت اجرایی دارد.

انتهای پیام/مهر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار