کد خبر : 78550
تاریخ انتشار : دوشنبه 2 خرداد 1401- 09: 20

برای اولین بار در سالیان اخیر؛

تدوین برنامه ۵ ساله راهبردی عملیاتی شهر و شهرداری رشت/ شفیعی: همه ادارات چارت سازمانی برای مدیریت‌ها دارند به جز شهرداری!

تدوین برنامه ۵ ساله راهبردی عملیاتی شهر و شهرداری رشت/ شفیعی: همه ادارات چارت سازمانی برای مدیریت‌ها دارند به جز شهرداری!

رییس کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورای شهر رشت از تدوین برنامه پنجساله راهبردی _عملیاتی شهر و شهرداری و ساماندهی نظام اداری و تشکیلاتی شهرداری توسط شورا در سال ۱۴۰۱ خبر داد.

به گزارش گیلانستان، سید شمس شفیعی در ابتدای چهل و سومین جلسه کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورا در خصوص اهمیت عقد قرارداد مشاوره با اساتید دانشگاه گیلان گفت: تاسف این است که پنج دوره از عمر شورا می گذرد ولی متاسفانه شهرداری رشت طبق برنامه پیش نرفته، اما در شروع کار شورای ششم، پس از شش سال معطل ماندن که بین سالهای ۹۴ تا ۹۹ اتفاق افتاد، بررسی تفریغ بودجه را آغاز کردیم و این موضوع در بخش حسابرسی شهرداری ازطریق شرکت حسابرسی بیلان گزارشگر صورت پذیرفت و در جاهایی هم که اشکالات بود، در صحن قرائت و در کمیسیون به دقت مورد بررسی قرار گرفت.
وی در ادامه گفت: در بودجه بندی سالهای آینده می باید تفریغ بودجه سال قبل را داشته باشیم و در واقع بخاطر وجود چنین خلایی بود که بودجه ها غیر علمی بسته می¬شد. در سالهای گذشته اگر قرار بود در بودجه ها از اوراق مشارکت استفاده کنیم در خصوص پروژه های عمرانی عملا چون تفریغی وجود نداشته است آن کار هم صورت نمی گرفت و این در حالی بود که بسیاری از استان ها با داشتن تفریغ بودجه توانسته بودند از مزایایی مانند اوراق مشارکت، قرارداهای فایننس، بای بک استفاده کنند و همه اینها مشروط به تفریغ بودجه و شفاف سازی مالی بود و جالب است که در سالهای ۹۴-۹۵ پس از بررسی بودجه مشخص گردید که تنها ۵۰ در صد از بودجه محقق گردیده است و در سالهای بعدی هم همینطور، در سال ۱۴۰۰ با ورود شورای ششم با رویکرد بودجه ای حرکت کردیم مخصوصا در مرداد ماه استارت کار را زدیم و سعی کردیم در ۸ ماه سپری شده در چهارچوب ضوابط بودجه حرکت کنیم.
سید شمس شفیعی در ادامه اظهاراتش گفت: ۱۰۰ درصد از ۱۲۵۰ میلیارد تومان بودجه سال ۱۴۰۰ با مثبت ۲۰ میلیارد مازاد برای اولین بار محقق گردید، یعنی ۱۲۷۰ میلیارد تومان بودجه. بر مبنای تفریغ ها شفافسازی را در گردش مالی شهرداری رشت بدست اوردیم و این موضوع در تدوین بودجه ۲ هزار میلیاردی به ما کمک شایان توجهی کرد که در این خصوص از کارکنان، مدیران عالی رتبه، مدیران مناطق و شهردار محترم تشکر می کنم که طی بیش از ۵۰ جلسه فنی، مالی و بودجه ای که در مناطق و سازمان ها داشتیم این بودجه طراحی شده است .
رییس کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر رشت افزود: تلاشمان بر این است که از ردیف ملی بر اساس آنچه که استاندار محترم گفتند و نمایندگان مجلس نیز کمک کرده اند و خود شهردار هم پیگیر بوده و مجموعه شورای ششم نیز در این زمینه پیگیر بوده اند مقرر شد هزار میلیارد تومان برای بحث پسماند و در خصوص حل مشکل سراوان و کود آلی هزینه گردد و طی قراردادی با شهاب خودرو مقرر شد بر خطوط کود آلی اضافه شود و در صورت افزوده شدن ۴ تا ۵ خط تقریبا حمل زباله به سراوان به صفر خواهد رسید. در صورت تحقق این مهم در هزار تن زباله با فرمول جدید که ترکیبی از آلمانی، چینی و بومی است ۱۰۰ تن پودر به سراوان خواهد رفت که نه بویی دارد و نه برای محیط زیست ایرادی ایجاد می کند. و این چیزی است که در سال ۱۴۰۱ آن را دنبال می کنیم و در دربازه زمانی یک ساله انتظار داریم بیش از ۷۰ الی ۸۰ درصد آن جامه عمل پوشانده شود.
سید شمس شفیعی در بخش دیگری از صحبتهایش گفت: استارت دو کار مهم را در شورای ششم زده ایم یکی همین برنامه ای کردن اتفاقات شهرداری است و در اینخصوص بررسی انجام شده و نشستهایی با همکارانمان در تهران، مشهد و شیراز انجام داده ایم. در سال ۱۴۰۱ می باید به روز باشیم و برابر قانون می بایست رییس مالی شهرداری هر سه ماه یکبار تراز مالی خود را به شورا ارایه دهد تا در صورت بروز انحرافی، در صحن علنی شورا تذکر داده و جلوی آن را بگیریم و این در حالی است که متاسفانه در ۷ ماه گذشته این اتفاق نیافتاده است. در خصوص برنامه راهبردی و عمرانی شهرداری طی قرادادی که با دانشگاه گیلان منعقد خواهد شد، می تواند زمینه ساز بهره مندی از مراکز علمی، تحقیقاتی و حتی خرد جمعی نخبگان ما در چگونگی اجرای این پروژه باشد.
وی در ادامه اظهار داشت: سال ۱۴۰۱ را برای تهیه این برنامه وقت می گذاریم تا در آغاز سال ۱۴۰۲ برنامه اول ۵ ساله شهرداری رشت رونمایی شود و بر اساس این برنامه بودجه ۱۴۰۲ را می نویسیم و پیش بینی ما این است که بخش اعظم کار بین شهریور و مهر و النهایه تا آذر ماه انجام شود و برای این موضوع ۳ الی ۴ میلیارد نیز در بودجه ۱۴۰۱ برای مباحث پژوهشی و برنامه ای دیده شده است. و اما برنامه دیگر، تحول اداری و ساختارمند کردن نظام و تشکیلات شهرداری است.
سید شمس شفیعی ضمن تاکید بر اهمیت بحث تحول اداری و ساختارمند کردن تشکیلات شهرداری اذعان داشت: همه کسانی که برنامه های شهرداری را از بیرون نقد می کنند نسبت به این موضوع منتقد هستند. وقتی که شما فردی را با سابقه کاری، علمی، تجربی، فنی و سنوات پایین تر مدیر می کنید نتیجه اش توسعه نیافتگی و عقب ماندگی می شود در صورتی که در دیگر نهادها بواسطه وجود تشکیلات و چارت سازمانی منظم شاهد چنین اتفاقاتی نیستیم. بالفرض مثال اگر وزیر آموزش پرورش بخواهد نوه اش را در کلاس اول ابتدایی ثبت نام کند بر اساس قانون باید شش سال تمام داشته باشد و اگر سنش کودک ۵/۵ باشد حتی اگر وزیر هم باشی به پشتوان وزیر بودنت ثبت نام انجام نمی شود و یا اگر فرمانده نیروی انتظامی هستید نمی توان با ایجاد رابطه یا پارتی بازی ستوان دو را به ستوان یک ارتقا دهیم، چرا که چارتی منظم و مدون در آنجا حاکم است. در آموزش پرورش هر چهار سال یک گروه شغلی به شاغلین در این حوزه اختصاص داده می شود و در ارتش هر چهار سال یک درجه می دهند و یا در اداره دارایی می بایست اول ممیز باشید تا بتوانید به سرممیزی ارتقاء یابید. ولی متاسفانه در شهرداری این نظام، اصلا رعایت نمی شود و این موجب دل نگرانی کارشناسان دلسوز و فهیم شهرداری گردیده است که هم نگاهی تبعیض آمیز است و هم کارایی و بهره وری را پایین آورده و نتیجه آن اثر بخشی پایین خواهد بود و در همین راستا قرارداد این طرح را می بندیم.
ریس کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورا در بخش پایانی صحبتهایش اظهار داشت: ما در ۱۴۰۱ به دنبال تحقق پروژه های بزرگی مانند سامان دادن پروژه پنجاه ساله تالاب عینک و نیز انجام و تکمیل رینگ۹۰ متری، انجام ورودی رشت از گیل تا لشکر قدس که قرارداد ۲۶ میلیاردی هم برای آن بسته شده است و همچنین بازگشایی مسیرسرگل به سعدی، خیابان شهید کوچکی و امام علی (ع) هستیم. ضمن اینکه بودجه ۱۴۰۱ با دو هزار میلیارد بسته شده و هزار میلیارد هم از محل اعتبارات ملی جذب شده است و در سال جاری سه هزار میلیارد تقریبا بودجه شهرداری رشت است و در حقیقت تا به اینجا شورا وظیفه خود را به درستی انجام داده و در ادامه شهرداری می باید به وظایف خود به درستی عمل کند.
انتهای پیام/
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار