کد خبر : 62669
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 بهمن 1399- 33: 16

تشدید گشت‌های نظارتی برای جلوگیری از گرانفروشی/ خط و نشان سازمان صمت به اخلالگران بازار

تشدید گشت‌های نظارتی برای جلوگیری از گرانفروشی/ خط و نشان سازمان صمت به اخلالگران بازار

طبق اعلام اداره کل صمت گیلان گشت‌های نظارتی برای جلوگیری از گرانفروشی تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ اجرایی می‌شودو از سوی دیگر اتحادیه بارفروشان میوه و تره‌بار هم اعلام کرده که به زودی قیمت برخی میوه ها چون خیار کاهش پیدا می‌کند.

به گزارش گیلانستان، همزمان با نزدیک شدن به ایام پایانی سال، اداره کل صمت گیلان از اجرا و تشدید نظارت بر بازار برای جلوگیری از گرانفروشی و احتکار و عرضه کالاها در بازار تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ خبر داده است از سویی اتحادیه بارفروشان میوه و تره‌بار هم در واکنش به گرانی‌های اخیر برخی از اقلام مانند خیار و موز اعلام کرده که به زودی قیمت این اقلام کاهش پیدا می‌کند.

خیار به عنوان یکی از محصولات گلخانه‌ای طبق آمارهای موجود در سال ۹۱ و درست پیش از آغاز به کار دولت فعلی با قیمت حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ تومان به دست مصرف‌کنندگان می‌رسید، ولی هم‌اینک قیمت این محصول در برخی نقاط کشور به بیش از ۲۰ هزار تومان رسیده از طرفی شاهدیم قیمت موز هم با هر کیلوگرم ۶۰ هزار تومان از قیمت مرغ نیز که از کالاهای اساسی سبد خانوار محسوب می‌شودT پیشی گرفته است.

بعد از آشفته بازاری که در بخش عرضه برخی از اقلام اساسی سبد خانوار نظیر روغن سرخ‌کردنی و شکر رخ داد و مردم را برای تهیه این کالاها برای هفته‌ها و ماه‌ها به شدت به زحمت انداخت انگار اینبار نوک پیکان این آشفتگی بازار میوه و تره‌بار را نشانه گرفته است که ماجرای گرانی و کم‌پیدا شدن خیار در بازار مصداق بارز این مدعا است.

گرانی و قیمت نجومی خیار و موز موضوعی است که برای آن دلایل متعددی از جمله قطعی‌های مکرر برق گلخانه‌داران و یا سرمای زودرس و سایر دلایل مشابه اعلام شده و مردم در کوچه و بازار و حتی در فضای مجازی در مورد آن تبادل اطلاعات کرده و توأمان نارضایتی خود را هم از این وضعیت نشان می‌دهند.

موضوعی که در کنار تمام این بحث‌ها و اظهارنظرها نگران کننده به نظر می‌رسد کاهش قدرت خرید مردم در سایه تشدید و استمرار شرایط بد اقتصادی و معیشتی است، به طوری‌که گفته می‌شود طبق بررسی‌های انجام شده قیمت میوه آنقدر زیاد است که خرید میوه برای مهمان به عنوان دغدغه بزرگ خانواده‌ها تبدیل شده است.

چند روز پیش سید رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در گفت‌وگویی دلیل افزایش قیمت موز را متوقف شدن ثبت سفارش جدید عنوان کرد که باعث کاهش عرضه در بازار شده است از طرفی وزارت صمت هم اخیرا اعلام کرده که واردات موز به ازای صادرات سیب امکانپذیر است که این روش هنوز نتوانسته تعادل لازم و مورد انتظار را  در بحث عرضه و تقاضای این محصول ایجاد کند.

در ادامه همین موضوع نیز اخیرا جلال محمودزاده نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس هم به موضوع افزایش قیمت موز واکنش نشان داده و گفته؛ موز به میزان کافی در داخل تولید نمی‌شود، از طرفی تاکنون موز مورد نیاز کشور به صورت واردات و در قبال صادرات سیب انجام می‌شد اما مدتی است که مجوز این اقدام از سوی نهادهای ذی‌ربط انجام نشده و به همین دلیل شاهد گرانی موز در بازار هستیم.

پس از افزایش قیمت بنزین در سال گذشته، موضوع تشدید نظارت‌ها و جلوگیری از گران‌فروشی در بازار توسط اصناف، تعزیرات حکومتی و سازمان صنعت، معدن و تجارت مورد تاکید قرار گرفت حال مشخص نیست آشفتگی‌هایی که گاه و بیگاه در عرضه اقلام و کالاها به وجود می‌آید ناشی از چه عواملی است و چرا برای آن چاره‌اندیشی نمی‌شود.

*خط و نشان سفت و سخت سازمان صمت گیلان برای اخلالگران بازار و گرانفروشان

معاون بازرسی، نظارت و حمایت حقوق مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان در همین زمینه عنوان کرد: اجرای طرح تشدید نظارت‌ها با هدف جلوگیری از التهاب در سطح عرضه کالاهای مورد نیاز مردم به خصوص در ایام پایانی سال خبر از ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ در استان گیلان آغاز شده و تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ هم ادامه دارد.

«مهدی نقدی» اجرای گشت‌های نظارتی مشترک با سازمان‌ها و ادارات تابعه را مورد تاکید قرار داد و با بیان اینکه در خلال اجرای طرح تشدید نظارت و بازرسی با اخلالگران نظم بازار و گرانفروشان به شدت برخورد می‌شود تصریح کرد: در همین راستا برنامه مدون برای این طرح تهیه و به دستگاه‌های مربوطه هم ابلاغ شده است.

معاون بازرسی، نظارت و حمایت حقوق مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان یادآور شد: بازرسی از مراکز عرضه مواد پروتئینی، انبار و سردخانه‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و هایپر مارکت‌ها، پوشاک و کیف و کفش، میوه و تره بار و اقلام اساسی در اولویت قرار دارد و با متخلفان مطابق قانون برخورد می‌کنیم.

* گرانی خیار به علت سرمای یک ماه اخیر اتفاق افتاده است

اما رئیس اتحادیه بارفروشان میوه و تره بار رشت نیز به بحث گرانی موز و خیار در بازار واکنش نشان داد و در همین زمینه اذعان کرد: از گرانی به وجود آمده در حوزه عرضه موز و خیار ناراحت هستیم از طرفی باید به این موضوع هم اشاره بکنم که با تمهیدات فراهم شده به زودی قیمت این محصول در سطح بازار کاهش پیدا می‌کند.

«ابراهیم حسنی» در پاسخ به این پرسش که چه علل و دلایلی در افزایش قیمت خیار تأثیرگذار بوده است تصریح کرد: گرانی خیار به علت سرمای یک ماه اخیر است که اتفاق افتاد از سویی دیگر شرایط بازار گیلان هم تابعی از شرایط بازار کشور است و به علت گرانی محصول خیار در سطح کشور شاهد آثار آن در استان گیلان هم هستیم.

سرانه مصرف گوشت در بین خانواده‌ها در هشت ماهه امسال به نسبت سال گذشته حدود ۴۵ درصد کاهش پیدا کرده است حال سؤال و پرسش نگران کننده اینجا است که همزمان با فرارسیدن ایام پایانی سال و پیشواز عید آیا موز و خیار و میوه هم از سبد خرید بسیاری از خانواده‌های ایرانی حذف خواهد شد؟ واقعا چه تضمینی برای عدم تحقق این وضعیت خطرناک و آشفته وجود دارد؟

به نظر می‌رسد ایجاد تعادل لازم در صادرات محصولات جالیزی، میوه و تره‌بار، جلوگیری از چالش قطع برق واحدهای تولیدی و گلخانه‌ای، ایجاد یک تعادل لازم در بحث عرضه و تقاضا در کنار برخورد با اخلال‌گران می‌تواند بسیاری از آشفتگی‌ها را در بازار کاهش دهد و بدون شک با انجام یکی از این اقدامات و غافل شدن از سایر مؤلفه‌ها و ناهماهنگی بین دستگاه‌ها به جایی نمی‌رسیم و نه تنها معضلات لاینحل باقی می‌ماند بلکه آشفتگی از کالایی به کالای دیگر انتقال پیدا می‌کند.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار