کد خبر : 66463
تاریخ انتشار : شنبه 8 خرداد 1400- 55: 12

رضا عاشری در گفتگو با گیلانستان:

تمرکز بودجه باید بر اساس اولویت‌ها باشد/ بسیاری از پروژه ها ضروری نیست/ استیضاح شهرداران، اهرمی برای گرفتن باج از مدیران بود/ حاج محمدی اصلا نمی‌دانست شهرداری چیست

تمرکز بودجه باید بر اساس اولویت‌ها باشد/ بسیاری از پروژه ها ضروری نیست/ استیضاح شهرداران، اهرمی برای گرفتن باج از مدیران بود/ حاج محمدی اصلا نمی‌دانست شهرداری چیست

رضا عاشری گفت: باید اول نیاز های شهری را از صفر تا صد اولویت بندی کنید بدانید نیاز های شهری شما چیست توان مالی شما نیست که بیایید همه این ها را باهم انجام بدهید.

  • مهندس رضا عاشری شهردار اسبق منطقه ۵ شهرداری رشت میهمان تحریریه پایگاه خبری تحلیلی گیلانستان بوده که بخش اول این گفتگوی تفصیلی در ذیل آمده است:

گیلانستان: لطفا خودتان را کوتاه معرفی کنید؟

من رضا عاشری فرزند شهید محسن عاشری فارغ التحصیل رشته مهندسی عمران از دانشگاه گیلان و فارغ التحصیل رشته مهندسی عمران کارشناسی ارشد از دانشگاه تهران هستم. چهارسال افتخار معلمی در آموزش و پرورش را دارم و یکسال در سپاه پاسدارن مشغول فعالیت بودم و سپس وارد شهرداری رشت شدم و تا هم اکنون هم در شهرداری مشغول فعالیت هستم.

گیلانستان: عملکرد شورای پنجم را در مقایسه با شوراهای گذشته چگونه ارزیابی می کنید؟

همه شوراها در عملکرد شدت و ضعف داشتند شورای پنجم هم از این قاعده مستثنی نبوده است. یکسری از نقاط قوتی داشتند و یکسری از تصمیمات مثبتی را برای شهر گرفتند. آنها توانستند از طریق نماینده های مجلس یکسری از اعتبارها را برای شهر، شهرداری و برای حوزه مدیریت شهری جذب کنند.

هیچ وقت این منیّت اعضای شورای پنجم تبدیل به ما نشد و خروجی عملکرد آنها را در رشت می بینیم

البته یکسری نقاط ضعف هم داشتند اینکه هیچ وقت این منیت آنها تبدیل به ما نشد؛ و به صورت منفعلانه و جدا از هم تصمیم گیری میکردند و هیچ وقت هم به صورت منسجم اقدامات و تصمیم گیری های آنها انجام نمیشد و خروجی آنها را هم شما در شهر رشت، خیابان ها، وضعیت ساخت و ساز، فضاهای سبز و زباله ها مشاهده میکنید.

گیلانستان: شهرداران منتخب در شورای پنجم و شوراهای گذشته را چطور دیده اید؟

شورای فعلی روی سه شهردار تصمیم گیری کردند شهردار اول آقای دکتر نصرتی، شهردار دوم آقای دکتر حاج محمدی بود و شهردار سوم جناب آقای احمدی بودند.

عاشری: نصرتی شهردار فوق العاده ضعیفی بود/ حاج محمدی اصلا نمیدانست شهرداری چیست

بنده شهردار اول آقای دکتر نصرتی را یک شهردار فوق العاده ضعیف میدانم هرچند ایشان هشت سال شهردار قزوین بودند؛ اما عملکرد ایشان در شهرداری رشت بسیار ضعیف بود چه در انتصاب مدیران و چه در تصمیم گیری ها ایشان به محض ورود به شهرداری بسیاری از پروژه های شهری را تعطیل کردند و گفتند باید به این قراردادها خاتمه داده شود. بعد از رفتن ایشان ما در خیلی از این موارد محکوم شدیم و شهرداری محکوم به پرداخت جریمه به خیلی از آن پیمان کاران شد.

اما در خصوص آقای حاج محمدی ایشان اصلا بنظر من شهردار نبوده اند یعنی اصلا نمیدانستند شهرداری چیست و دنبال چه چیزی هستند. اصلا نمیدانند الان شهر رشت در چه وضعیتی قرار دارد؛ قرار است در هدف آرمانی به چه مرحله ای برسد و در طی این راه قرار است چه اقداماتی انجام شود.

عاشری: اگر احمدی شهردار نمی شد، خیابان ۸دی تا ۲۰ سال دیگر هم شاید بازگشایی و افتتاح نمی‌شد

اما دکتر احمدی شهردار جدید رشت فردی معقول و متفکر هستند و خیلی از تصمیمات ایشان مبنایش عقل و اندیشه است و تصمیمات درستی میگیرند. ایشان قدرت تحلیل و اهم و مهم کردن موضوعات شهری را دارند و شما به عنوان کوچک ترین نمونه اش خیابان هشت دی را میبینید که در زمان ایشان بازگشایی شد یعنی اگر آقای دکتر احمدی شهردار رشت نمی شدند گمان من این است خیابان هشت دی تا بیست سال دیگر هم شاید بازگشایی و افتتاح نمیشد. بنده ایشان را به نسبت دو شهردار دیگر که انتخاب شورای پنجم بوده خیلی قوی تر و خیلی متفکرتر و اندیشمندتر میبینم.

در میان شهرداران گذشته آقای دکتر ثابت قدم شهردار توانمندی بود ولی خب یک انتقادی که بنده همیشه به ایشان داشتم، میگفتم ببینید عملیات روبنایی خوبی در شهر انجام شده مردم پروژه ها را میبینند هرقسمتی از شهر تبدیل به یک کارگاه عمرانی شده اما خب این ها همه عملیات روبنایی بوده من به ایشان میگفتم شما تمام تلاشتان را انجام دهید که عملیات زیر بنایی داشته باشید. بجای ساختن پارک ها و آسفالت کردن خیابان ها بیایید اصل مهم را که اجرای طرح تفصیلی هست انجام بدهید.

یعنی بیایید ملک هایی را که در مسیرها هست آن ها را تملک کنید و خیابان ها را بازگشایی کنید اگر امروز میبینید که ما یک ترافیک سنگین در شهر رشت داریم دلیلش این هست طرح تفصیلی ما هنوز اجرا نشده خیلی از خیابان ها که در سنوات گذشته با قیمت های خیلی کمتر میتوانستیم املاک واقع در آن مسیر را تملک کنیم و خیابان ها را باز کنیم این کار انجام نشده یا اگر انجام شده بصورت جزیره ای بوده یعنی آمدند شش ملک را در این خیابان و ده ملک را در آن خیابان و پانزده ملک را در آنجا تملک کردند و در نهایت چون هیچ کدام هم کامل تملکشون انجام نشده هیچ کدام هم بازگشایی نشده است.

اگر همه این هارا در یک خیابان متمرکز میکردند و آن ملک هارا تملک میکردند الان خیابان باز شده بود. مردم همگی میگفتند که شهرداری رشت و حوزه مدیریت شهری کار میکنند. اما خب آقای دکتر ثابت قدم مبالغ زیادی بدهکاری را برای شهرداری به بار آوردند آن مقداری که ایشان هزینه کردند خروجی کار رضایت بخش نبود.

بنده همیشه به ایشان میگفتم آقای دکتر شما باید ببینید چقدر هزینه کردید و چقدر نفع بردید. شهر رشت در زمان ایشان خیلی آباد شد و خیلی انتفاع آوردیم اما هزینه زیادی هم انجام شد. ولی در کل ایشان را مدیر و شهرداری توانمند میبینم.

گیلانستان: نظرتان در رابطه با استیضاح‌های شهرداران رشت طی سالهای گذشته چیست؟

عاشری: استیضاح شهرداران، اهرمی برای گرفتن باج از مدیران بوده است

بنظر بنده استیضاح در شورای شهر رشت بیشتر یک حربه برای گرفتن امتیاز بوده است.

اگر میتوانستند امتیازهای خود را بگیرند که استیضاح انجام نمیشد اما زمانیکه میدانستند آن شهردار دیگر نمیتواند امتیاز دهی کند شهردار را استیضاح میکردند و به فکر شهردار بعدی می افتادند. علنا استیضاح را در شورای شهر یک اهرم برای جلوگیری از فساد نمیدانم اتفاقی که تا الان افتاده صرفا یک اهرم برای گرفتن باج از مدیران بوده است.

گیلانستان: با توجه به بدهی حدود ۸۰۰ میلیاردی شهرداری رشت، راهکار شما برای افزایش درآمد شهرداری چیست؟

عاشری: بسیاری از پروژه ها در شهر از ضروریات نیست/ باید نیاز های شهری را از صفر تا صد اولویت بندی کرد

ببینید ما نه نیاز به روسیه داریم نه نیاز به چین نه نیاز به اروپا و نه آمریکا داریم ما همه منابع را در کشور خودمان داریم از جمله مواد خام، دانش و تکنولوژی فقط باید جلوی هدر رفت منابع را در کشور گرفت. حالا در مقیاس کوچکتر همین را در شهرداری ببینید.

بسیاری از اوقات خیلی از پروژه ها در شهر انجام میشود که اینها ضروریات نیست بله خیلی از چیزها نیاز شهری است ولی ضروری نیست شما اگر میدانید بحران دارید. باید حتما مدیریت بحران را انجام بدهید خب اگر میخواهید این بدهی ها را کم کنید در واقع در نهایت سیستم شما یک سیستم پویا باشد.

باید اول نیاز های شهری را از صفر تا صد اولویت بندی کنید بدانید نیاز های شهری شما چیست توان مالی شما نیست که بیایید همه این ها را باهم انجام بدهید اتفاقی که الان در مدیریت حوزه شهری رخ داده است یعنی اگر پولی وجود دارد یا بودجه ای هست به صد پروژه تخصیص داده میشود.

این در عمل شدنی نیست حرف من این بود که در بین این نیازهای شهری از صفر تا صد شما بیایید از صفر تا ده ضروریات را بشناسید ببینید اولویت کدام است اولویت بودجه را بر اولویت ها متمرکز کنید. پیگیر همان ها باشید و باقی موضوعات را یک استراتژی بلند مدت نگاه کنید در استراتژی میان مدت فقط بودجه را روی همین موضوعات متمرکز کنید. همین موضوع کم کم باعث خواهد شد بدهی ها کم و سیستم هم پویا شود.

 

قسمت دوم این گفتگو در روزهای آینده منتشر خواهد شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار