کد خبر : 72468
تاریخ انتشار : یکشنبه 23 آبان 1400- 46: 7

حوزه بهداشت و درمان برای شتابگیری نیازمند چیست؟

حوزه بهداشت و درمان برای شتابگیری نیازمند چیست؟

مرور کلی از وضعیت دانشگاه علوم پزشکی گیلان که متولی تأمین و اعتلای سلامت در جامعه هست نشان از بالندگی در بخش بهداشت و درمان می‌دهد که برای شتابگیری در مسیر ترقی و موفقیت نیازمند تلاش و ممارست بیش‌ازپیش است.

به گزارش گیلانستان، یکی از شاخص‌های مهم قدرت در هر کشوری، نظام سلامت توانمند، کارآمد و پاسخگو به نیازهای مردم در هر منطقه است.

تأمین سلامت اولویت نخست دانشگاه‌های علوم پزشکی

دانشگاه علوم پزشکی هر استان در اولین و شاید مهم‌ترین مسئولیت، متولی تأمین، حفظ و ارتقای سلامت جامعه تحت پوشش خود هستند و در مرحله بعد به‌عنوان مسئول آموزش علوم پزشکی، وظیفه پرورش و آموزش نیروها و کاردرمانی موردنیاز برای جامعه و همچنین پژوهش و تحقیقات در حوزه سلامت را بر عهده دارند.

میزان فعالیت و اقدامات دانشگاه علوم پزشکی به دلیل افزایش جمعیت و گستردگی و وسعت جغرافیایی جهت رساندن خدمات به دورافتاده‌ترین مناطق در سطح استان حائز اهمیت بوده و از جهت دیگر به دلیل آنکه مجموعه فعالیت و عملکرد آن به‌سلامتی افراد جامعه بازمی‌گردد، کماکان از دقت و حساسیت ویژه‌ای برخوردار است.

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشت درمانی در استان گیلان جهت ارائه خدمات به جمعیت ثابت بالغ‌بر ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر و همچنین جمعیت شناور بالغ‌بر ۵ میلیون نفری همیشه با چالش‌های عدیده‌ای در زیرساخت بهداشتی درمانی و همچنین آموزش روبه‌رو بوده است.

حوزه سلامت گیلان انباری از مشکلات 

بدهی بالغ‌بر ۷۰۰ میلیارد تومانی، تعویض چندین ماه پرداخته‌ای پرسنلی و غیر پرسنلی، نارضایتی‌های شغلی و همچنین ایجاد تجمعات اعتراضی نظیر تجمعات بازنشستگان، ناتمام بودن بسیاری از پروژه‌های عمرانی، کمبود نیروی انسانی متخصص و غیره ازجمله فشارهای بود که در کنار ضعف‌های زیرساختی و توسعه‌ای در حوزه سلامت گیلان سایه انداخته بود و فائق آمدن بر این‌همه مشکلات و موانع، کاری بسیار بزرگ، دشوار و ناممکن به نظر می‌رسید.

در بین همه معضلات موجود در حوزه سلامت گیلان، عقب‌ماندگی‌های عدیده استان به‌ویژه در زیرساخت حوزه بهداشت و درمان که مسئولان عالی کشور نیز بارها به آن اذعان داشته‌اند، موضوعی بود که طی سال‌های اخیر به‌ویژه در بحران کرونا بیشتر خود را نشان داد.

با بحران جهانی شیوع ویروس کرونا، ضعف موجود در زیرساخت‌های استان به‌ویژه در بخش بهداشت و درمان بیشتر نمایان شد به‌گونه‌ای که بیان واقعیت‌ها از وضعیت موجود حوزه سلامت در استان دروغ و در خوش‌بینانه‌ترین حالت سیاه نمایی تلقی می‌شد.

رفع کاستی‌های حوزه سلامت دغدغه‌ای اولویت‌دار

دکتر ارسلان سالاری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان می‌گوید: یکی از دغدغه‌های اصلی مسئولان دانشگاه، رفع کاستی و عقب‌ماندگی‌ها در حوزه بهداشت درمان بود و خدمتگزاران عرصه بهداشت و درمان با عزمی راسخ بدین مهم پرداختند تا فقر را از چهره استان و مردمان صبور آن بزدایند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان ازجمله اولویت‌های دانشگاه به جهت رفع کاستی‌های حوزه سلامت را توسعه زیرساخت‌های دانشگاه در حوزه‌های مختلف بهداشتی، درمانی، آموزشی، تأمین و توسعه تجهیزات پزشکی، جذب اعتبار و تأمین بودجه، کاهش بدهی‌های معوقه دانشگاه، پیگیری مطالبات پرسنلی و بازنشستگان و همچنین اخذ مجوز جذب نیروی انسانی و هیئت‌علمی می‌داند.

اهم اقدامات انجام‌شده حوزه سلامت گیلان / صرف سه هزار و ۱۴۰ میلیارد تومان اعتبار از ۹۸ تاکنون

افزایش ۶۱۰ تخت بستری در بیمارستان‌های دولتی استان، افزایش ۱۵۴ تخت ICU و CCU در گیلان، ایجاد و راه‌اندازی ۱۰ بخش CT اسکن در بیمارستان‌های دولتی استان، تکمیل، تجهیز و بهره‌برداری از دو بیمارستان جایگزین در شهرستان‌های تالش و لنگرود مجموعاً با ۴۴۰ تخت و ۱۰ ها طرح توسعه و بهسازی دیگر تنها نمونه‌ای از صدها طرح و پروژه زیرساختی در بخش بهداشت و درمان است که دکتر سالاری به آن اشاره می‌کند.

البته افتتاح ۳۲ پروژه عام‌المنفعه حوزه سلامت در سفر اخیر وزیر بهداشت به گیلان و همچنین افتتاح ۱۰ پروژه عمرانی دانشگاه علوم پزشکی استان در هفته دولت اخیر، بخشی از طرح‌هایی بودند که به‌صورت متمرکز به‌ بهره‌برداری رسیدند.

تجهیز و راه‌اندازی ۳۰ دستگاه اکسیژن ساز ثابت، تأمین ۳۴ دستگاه همودیالیز، تأمین ۹ دستگاه رادیولوژی و دو دستگاه ماموگرافی، تأمین ۱۵ دستگاه ماشین بیهوشی، تأمین ۳۰ دستگاه سونوگرافی و اکو سنوگرافی، تأمین ۱۸۹ دستگاه ونتیلاتور، تأمین ۲۷۴ دستگاه مانیتور علائم حیاتی، تأمین آنژیوگرافی پریفرال بیمارستان پورسینا جهت ارائه خدمت به بیماران عروق مغزی و سکته مغزی، نوسازی و احداث بیش از ۳۰ خانه بهداشت و مراکز خدمات جامع سلامت، تجهیز و راه‌اندازی آزمایشگاه‌های تشخیصی سلولی‌مولکولی کرونا، تجهیز و راه‌اندازی آزمایشگاه مولکولی رودبارتان، راه‌اندازی پایگاه اورژانس هوایی، تأمین ۱۷ دستگاه آمبولانس پیشرفته و احداث و افتتاح ۱۳ پایگاه جدید اورژانس از دیگر اقدامات قابل‌شمارش در حوزه بهداشت، درمان و اورژانس پیش بیمارستانی طی دو سال اخیر بوده‌اند.

پرداخت ۷۰۰ میلیارد تومان بدهی ادواری دانشگاه علوم پزشکی گیلان

نکته قابل‌تأمل در حوزه اقدامات مالی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در دو سال اخیر اینکه از مجموع صرف اعتبارات حدود سه هزار و ۱۴۰ میلیارد تومانی، تنها ۷۰۰ میلیارد تومان بدهی دانشگاه در ادوار گذشته بوده که علی‌رغم کمبود منابع مالی و مقابله با بحران هزینه‌بر کرونا، با پیگیری‌های رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان پرداخت شد.

درون‌سپاری‌هایی به نفع حفظ منابع بیت‌المال

از دیگر نکات برجسته دانشگاه علوم پزشکی گیلان طی دو سال اخیر به‌منظور مدیریت منابع و کاهش هزینه‌ها، درون‌سپاری آزمایشگاه‌های بیمارستان‌های دولتی ازجمله حشمت، رازی، الزهرا بوده است. درون‌سپاری آزمایشگاه‌ها ازجمله اقداماتی بوده که علاوه بر تقویت زیرساخت‌های سرمایه‌ای موجود، از هدر رفت وقت و منابع پیشگیری و در افزایش درامدها بسیار مؤثر بوده که هفت آزمایشگاه دیگر در بیمارستان‌های دولتی استان به‌زودی درون‌سپاری خواهند شد.

از دیگر اقدامات دانشگاه علوم پزشکی گیلان به‌منظور مدیریت منابع و کاهش هزینه‌ها، جذب ۱۳۰ پزشک متخصص تمام وقت درمانی متعهد خدمت و همچنین بسترسازی جهت استفاده از بیش از ۱۳۰ پزشک متخصص دانشگاهی در کلینیک‌های وابسته دانشگاه است که مستقیماً در افزایش بهره‌مندی مردم از خدمات تخصصی مؤثر است.

انتقال حقوق ۸۵۰ نیروی طرحی دانشگاه علوم پزشکی گیلان به محل بند «و» و همچنین جهت ساخت مراکز بیمارستانی جایگزین رازی، شفا، پورسینا و همچنین اخذ بودجه جهت ساخت و تکمیل دانشکده پزشکی سایت لاکان بعد از ۲۵ سال ردیف اعتباری جدید برقرارشده است.

طی دو سال اخیر که بحران کرونا نیز در آن واقع‌شده، پیگیری‌ها و ممارست دانشگاه علوم پزشکی گیلان در تأمین زیرساخت‌های بهداشتی درمانی جهت خدمت ارزان و سهل‌الوصول مردم موجب شده تا حداقل ۷۳ پروژه عمرانی در سطح گیلان به بهره‌برداری برسد و آن‌طور که رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز اعلام کرده تا پایان امسال حداقل ۵۳ پروژه دیگر افتتاح یا به مرز افتتاح خواهند رسید.

رهایی نظام بهداشت و درمان گیلان از بند عقب‌ماندگی‌ها

با اقدامات صورت گرفته در بخش‌های مختلف حوزه سلامت گیلان می‌توان گفت نظام بهداشتی و درمانی از بند عقب‌ماندگی‌ها رهاشده و بارقه‌ امید در این استان شکفته؛ هرچند که کوه عقب‌ماندگی‌های پیشین همچنان بر سر مردم گیلان سایه افکنده و گیلانیان انتظارشان در نظام سلامت افزایش زیرساخت‌های بهداشت و درمان است.

دانشگاه علوم پزشکی گیلان، پیشگام و بالنده

از موفقیت به شکست یک‌قدم و از شکست به موفقیت و از موفقیت به بالندگی و پیشگامی، یک جاده طولانی است و دانشگاه علوم پزشکی گیلان توانسته علیرغم دست‌وپنجه نرم کردن با چالش‌های عدیده همچون بدهی‌های ۷۰۰ میلیاردی، عبور از بزرگ‌ترین بحران قرن یعنی کرونا، عقب‌ماندگی‌های لجستیکی و زیرساختی که به نظر کم‌سابقه می‌رسد، مسیر رشد و تعالی را بپیماید.

تلاش برای اعتلای حوزه سلامت گیلان ادامه دارد

رئیس دانشگاه علوم گیلان نیز به آن اذعان کرده همچنان پیگیری ساخت و تکمیل بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی در سایت لاکان، پیگیری ساخت و تکمیل ۳۴۰ پروژه بهداشتی، تلاش جهت تکمیل پروژه‌های طرح تحول نظام سلامت نظیر اورژانس‌ها، کلینیک‌های ویژه و پروژه‌های بهداشت، تلاش جهت تکمیل و ساخت دانشکده‌ها، تلاش جهت ساخت و تجهیز بیمارستان ۳۵۰ تختخوابی رازی و تلاش جهت ساخت و تجهیز بیمارستان ۱۷۹ تختخوابی شفا ادامه دارد.

گرچه بخشی از پیگیری‌ها جهت جذب بودجه، منابع و تخصیص اعتبارات برای استان کم برخورداری همچون استان گیلان بر عهده مسوولان دستگاه‌ها است اما توسعه متوازن و اثربخش در هر مجموعه‌ای مستلزم رویکرد عدالت محور وزارتخانه‌ها و سازمان‌های بالادستی و همچنین تلاش‌های قابل ملموس نمایندگان مردم در خانه ملت است.

ماحصل آنچه در توسعه زیرساخت‌های بهداشت و درمان گیلان مشاهده می‌شود، نتیجه تلاش‌های شبانه‌روزی مسوولان دانشگاه علوم پزشکی گیلان است و باید وکلای مردم در جهت جذب منابع و توجهات مسؤولان کشور تلاش بیشتری داشته باشند و از طریق ابزارهای قانونی در اختیار سهم خواهی به‌حق مردم را مطالبه کنند.

ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی در گیلان توسط استاندار ازجمله پیگیری در جهت ساخت بیمارستان ۴۰۰ تخت خوابی در سایت لاکان که مجری احداث آن راه و شهرسازی است و یا گذشت ۱۰ سال تنها پیشرفت حدود ۶۵ درصدی دارد تنها یک نمونه از اقداماتی است که می‌تواند سطح برخورداری مردم از خدمات حوزه سلامت را بهبود ببخشد.

از دیگر عقب‌ماندگی‌های گیلان که بسیار ملموس بوده و البته طی دو سل اخیر پیشرفت قابل‌توجهی به خود گرفته، پروژه‌های عقب‌مانده طرح تحول نظام سلامت در استان گیلان ازجمله کلینیک‌های ویژه تخصصی است. حدود ۱۰ کلینیک‌های تخصصی ویژه در شهرستان‌ها از طرح تحول سلامت علیرغم تلاش‌های صورت گرفته و پیشرفت‌های قابل‌توجه طی دو سال اخیر همچنان باقی‌مانده‌اند و تنها تعداد محدودی از آن‌ها به بهره‌برداری رسیده که می‌طلبد توجه وزارت خانه بهداشت و درمان به جهت تکمیل و بهره‌برداری از آن‌ها شتاب بگیرد.

نیازهایی که باید پیگیری و تأمین شود

از دیگر نیازهای نظام سلامت گیلان در بخش تجهیزاتی نیز خرید و راه‌اندازی دستگاه‌های MRI در مراکز فوق تخصصی آموزشی و درمانی پورسینا، رازی و یا بیمارستان‌هایی همچون تالش، لاهیجان، لنگرود بندرانزلی و یا فومن است که به نظر می‌رسد دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز جهت دستیابی به این نوع خدمات منحصربه‌فرد برنامه‌هایی در دست اقدام و پیگیری دارد که باید روند این پیگیری‌ها سریع‌تر باشد.

مطالبه گری و ازخودگذشتگی از اصول بهینه مدیریت

تلاش، ممارست، مطالبه گری، ازخودگذشتگی، خدمت جهادی و همچنین ارتباط چند سویه مدیران سازمان‌ها و نهادها با سازمان موازی و فرا سازمانی از اصول مدیریت بهینه در اوضاع کنونی است و به نظر می‌رسد این شیوه در جهت هم‌افزایی و تضارب آرا به‌منظور دستیابی به نقطه ایدئال و ارتقای سطح خدمات کمی و کیفی بسیار مؤثر باشد.

اکنون حوزه بهداشت و درمان گیلان پس از عبور از چالش‌های عدیده در بخش‌های مختلف ازجمله در بخش زیرساخت‌ها به سطح قابل قبولی از برخورداری رسیده و دوران بالندگی را سپری می‌کند.

برای پیشرفت، همت بلند تمام ارکان نظام سلامت لازم است

آنچه در ادامه کار برای پویایی و اثربخشی بیشتر نظام سلامت گیلان لازم است، همت بلند تمام ارکان نظام سلامت استان بوده که در صورت حفظ روحیه موجود بدون شک گام‌های بلند در مسیر توسعه و تعالی برداشته و شاخص‌های سلامت در استان محسوس‌تر و ملموس‌تر از پیش به نرم استانداردها نزدیک می‌شود.

نظام سلامت در هر منطقه به‌ویژه با تولی گری دانشگاه‌های علوم پزشکی پیشانی بخش بهداشت و درمان آن منطقه به‌حساب می‌آیند و اگر ارزش و مرتبه نظام سلامت بیشتر از امنیت نباشد، بلاشک کمتر از آن نیز، نیست.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار