کد خبر : 90942
تاریخ انتشار : پنجشنبه 31 فروردین 1402- 32: 14

فرماندار رشت:

دستگاه ها با بسیج کامل امکانات به استقبال سال زراعی بروند

دستگاه ها با بسیج کامل امکانات به استقبال سال زراعی بروند

فرماندار رشت با اشاره به کاهش ۱۶ درصدی ذخیره سد سفید رود نسبت به مدت مشابه سال گذشته گفت: دستگاه ها با آمادگی و بسیج کامل امکانات به استقبال سال زراعی جدید بروند.

به گزارش گیلانستان، حمیدرضا امام پناهی پیش از ظهر پنجشنبه در جلسه مشترک شورای حفاظت منابع آب و کشاورزی شهرستان رشت با اشاره به پایین بودن میزان بارش‌ها نسبت به میانگین بلند مدت، کاهش پوشش برف در استان و حوزه آبریز به کمتر از سطح نرمال و همچنین کاهش ۱۶ درصدی ذخیره کنونی سد سفیدرود نسبت به مدت مشابه سال قبل اظهار کرد: دستگاه‌ها با ارتقا آمادگی و بسیج کامل استعداد و امکانات، به استقبال سال جدید زراعی و رویارویی با بحران قطعی کم آبی بروند.

 

وی افزود: لایروبی انهار، آماده سازی ایستگاه‌های پمپاژ، بازسازی دریچه‌ها، برق دار نمودن چاه‌های آب، واگذاری کنتورهای موقت، رفع کمبودها در حوزه کود شیمیایی و بالا بردن ضریب حفاظت از ایستگاه‌های پمپاژ و تجهیزات برق را از جمله موارد در خور توجه در سال زراعی جدید به شمار می‌رود.

 

فرماندار رشت با اشاره به تأثیر کودهای شیمیایی در میزان برداشت محصول و لزوم برطرف نمودن کمبودها و موانع توزیع آن، گفت: ۹۹۵۶ تن انواع کودهای شیمیایی شامل ازت، فسفات و پتاسیم سهمیه شهرستان رشت می‌باشد که ۲۵ درصد از آن توسط بخش خصوصی و ۷۵ درصد توسط تعاونی‌های روستایی توزیع می‌شود.

 

وی ادامه داد: از این مقدار تاکنون ۴۱۶۱ تن خریداری و ۳۷۵۱ تن نیز توزیع شده است.

 

فرماندار رشت با تاکید بر استمرار و تقویت همکاری و تعامل دستگاه‌ها و کشاورزان و همچنین لزوم رعایت تقویم زراعی، اظهار داشت: تاکنون در ۴۰ درصد از شالیزارهای رشت شخم اولیه انجام و ۲۶ درصد نیز خزانه گیری شده است.

 

امام پناهی با اشاره به پیشینه روحیه همکاری شالیکاران گیلانی، از احیا و گسترش رسم کهن ایلجار پس از ساله کم توجهی، برای لایروبی و پاکسازی انهار کوچصفهان تقدیر و افزود: با رونق دوباره آئین ایلجار، تا کنون ۳۳ کیلومتر از انهار درجه ۳ و ۴ در ۱۱ روستای کوچصفهان پاکسازی شده است.

 

فرماندار رشت در پایان متذکر شد: متولیان هر چه سریع‌تر نسبت به معرفی میراب‌ها و آب سواران، سازماندهی چاه‌های آب و تأمین سوخت مورد نیاز چاه‌ها و ادوات کشاورزی اقدام نمایند.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار