کد خبر : 70020
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۴

دود آتش کاه و کلش بر چشم مردم صومعه‌سرا

دود آتش کاه و کلش بر چشم مردم صومعه‌سرا

هر ساله پس از پایان فصل برداشت برنج در شهرستان صومعه‌سرا، سوزاندن کاه و کلش مزارع نیز آغاز می‌شود که علاوه بر ایجاد آلودگی‌های شدید زیست‌محیطی، بیماری‌های تنفسی را برای مردم به همراه دارد.

به گزارش گیلانستان، مائده فلاحتکارضیابری: هر ساله پس از برداشت برنج از مزارع شالیکاری، سوزاندن بقایای گیاهان بخصوص کاه و کلش توسط برخی از کشاورزان انجام می‌شود که اعتراضات پیاپی مردم را به دنبال دارد.

با وجود هشدار جهاد کشاورزی و اداره حفاظت محیط ‌زیست و دادگستری، برخی از کشاورزان صومعه‌سرا همچنان اقدام به آتش زدن کاه و کلش مزارع می‌کنند به‌طوری‌که دود ناشی از این آتش‌سوزی‌ها تا مناطق مسکونی شهرها نیز گسترش‌ و سطح وسیعی از فضای شهرها را فرا گرفته و مشکلات تنفسی را برای مردم موجب می‌شود.

سردرد، تنگی نفس، سوزش چشم، بوی بد، مه گرفتگی در جاده‌ها و افزایش خطر تصادف و بی حالی، هر ساله چاشنی زندگی این فصل مردم صومعه‌سرا می‌شود و این کشاورزان هستند که با وجود پیشرفت علم و تکنولوژی، همچنان به باورهای اشتباه خود پایبند هستند که آتش زدن کاه و کلش در مزارع سبب تقویت زمین کشاورزی می‌شود.

این موضوع نه تنها پیکر سبز رنگِ سرزمین نیلوفر و برنج و زیبایی طبیعت و شالیزارهای این شهرستان را زشت جلوه می‌دهد، بلکه مردم شهرستان را نیز از بیرون آمدن از خانه پشیمان کرده و و آنها را با مشکل تنفس روبه‌رو کرده است.

کشاورزان در شهرهای مختلف استان معتقدند آتش زدن مزارع بعد از برداشت محصول برای از بین بردن بذر علف‌های هرز باقیمانده در مزارع، از بین بردن آفات گیاهی و بیماری‌ها، جلوگیری از ایجاد محیط مناسب تکثیر این آفات و بیماری‌ها موثر است.

یکی از شهروندان صومعه‌سرایی با اشاره به اینکه متاسفانه نزدیک به دو هفته است هر شب بوی بد آتش کاه و کلش آسایش را از زندگی ما سلب کرده است اظهار کرد: با توجه به بیماری کرونا و تنگی نفسی که به همراه دارد، دود ناشی از آتش کاه و کلش هم مزید بر علت شده است.

وی افزود: مسئولان امر هر ساله با هشدارهایی نسبت به دستگیری و جریمه کشاورزانی که اقدام به این کار می‌کنند، عمل می کنند اما کشاورزان خود را به بیخیالی زده و کارشان را انجام می‌دهند.

این شهروند گفت: براثر بوی دود نه می‌توانیم در حیاط بمانیم نه در داخل خانه چون در حیاط بوی دود شدید پیچیده می‌شود و در خانه هم از گرما باید کولر را روشن کنیم که متاسفانه ضعف برق اجازه روشن کردن کولر را هم به ما نمی‌دهد.

وی تصریح کرد: واقعا این موضوع باید با حضور متولیان امر کشاورزی و محیط زیست به کشاورزان هشدار داده شود یا راهکارهای جایگزین برای آنها ارائه دهند.

یکی دیگر از شهروندان ضیابری با بیان اینکه کشاورزان حق‌الناس را رعایت کنند زیرا دود ناشی از آتش کاه و کلش سبب آزار و اذیت اهالی می‌شود خاطرنشان کرد: طبیعت زیبای این منطقه با هوای پاک آن زیباتر جلوه می‌کند و وجود دود و آلاینده‌ها برای این شهرستان غریبه بوده و چهره طبیعت را مخدوش می‌کند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان با اشاره اعلام ممنوعیت آتش زدن کاه و کلش از ۲۴مرداد در گیلان گفت:  نیرو‌های یگان حفاظت محیط زیست در این مدت در گشت‌های ویژه به ۱۵۵کشاورز که کاه و کلش خود را سوزانده بودند تذکر دادند.

ساسان اکبری پور با بیان اینکه همچنین در مدت ۱۶روز پایش نیرو‌های یگان حفاظت محیط زیست، ۱۷مورد خاموشی کاه و کلش گزارش شد افزود:۲۲متخلف هم به دادگاه معرفی و جریمه شدند.

وی با اشاره به شرایط کرونایی استان و حفظ هوای پاک برای سلامت مردم گفت:  آتش زدن کاه و کلش برنج به دلیل اینکه تهدید علیه سلامت عمومی تلقی می‌شود جرم است و با مجرمان برخورد قانونی می‌شود.

هر ساله برخی از شالیکاران پس از برداشت برنج، کاه و کلش به جا مانده را آتش می‌زنند که علاوه بر وارد کردن آسیب‌های جبران ناپذیر به ساختار بیولوژیکی و آلی خاک، باعث آلودگی هوا و مزاحمت برای مردم می‌شوند.

طبق ماده ۲۰ قانون هوای پاک و ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی آتش زدن کاه و کلش برنج جرم است.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار