کد خبر : 82823
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۴

دومین سینمای رشت وارد چرخه فعالیت شد

دومین سینمای رشت وارد چرخه فعالیت شد

فعالان عرصه هنر هفتم نفس تازه نکرده بودند که کرونا؛ نفس‌گیر و سینماهای گیلان یکی پس از دیگری تعطیل شد؛ اما امروز در پس آن کش و قوسی کرونایی، خبری خوش فراگیر شد؛ «سینما سپید رود رشت پس از سینما ۲۲ بهمن وارد چرخه فعالیت شد.»

به گزارش گیلانستان به نقل از ایرنا، تاریخ سینمای گیلان کتابی به قلم استاد کریم کوچک نژاد است که در آن چنین آمده است: آغاز نمایش فیلم در گیلان به دهه ۱۲۹۰ خورشیدی یعنی تقریبا همزمان با آغاز فعالیت هالیوود در آمریکا برمی‌گردد که متعاقب آن اندکی بعد اولین سینما در رشت تحت نام سینما ایران احداث شد.

سال‌ها ساز فرهنگ و هنر گیلان کوک بود و در مقاطع مختلف نوستالژی صف های طولانی سینما، تئاتر و موسیقی در حد فاخرش تکرار می شد و استقبال از اکران های همزمان فیلم فجر عطش سینماهای استان را فرو می‌نشاند.

در مقطعی با وجود پر و بال گرفتن سینمای گیشه و حتی شنیده‌هایی مبنی بر کم‌جان شدن سینمای اندیشه، استقبال از همزمانی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر جامعه را شگفت زده کرد و در اکران همزمان فیلم های سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در گیلان بیش از ۱۱هزار بلیت فروخته شد.

فعالان عرصه هنر هفتم هنوز نفس تازه نکرده بودند که کرونا نفس‌گیر شد و سینمادارانِ کم رمق را خانه نشین کرد اما با همه این اوصاف سیمرغ سی ونهمین جشنواره فجر اکرانی متفاوت را در کشور و گیلان رقم زد و با همه فراز و فرودی که بر تاریخ مدیوم سینما گذشت اکران همزمانی فیلم  فجر در گیلان با ۱۶ فیلم از سی و نهمین جشنواره در سینما ۲۲ بهمن رشت با ۳۰ درصد ظرفیت، میزبان مخاطبان سیمرغ دوست فجر شد و آبان ماه ۱۴۰۰ نخستین سینمای رشت پس از تعطیلی کرونایی وارد چرخه فعالیت شد و میزبان مخاطبان چهلمین جشنواره فیلم فجر شد و بسیار قوی با ارائه فیلم های جان‌دار به فعالیت خود ادامه داد.

 

وضعیت سینماهای گیلان مطلوب نیست

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشتر در همایش سراسری مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها در اردیبهشت ماه امسال وضعیت سینماهای این دیار را مطلوب ندانست و گفت که شرمنده مردم علاقمند به سینما هستیم.

رضا ثقتی گفت: اکثر سینمای‌های گیلان و رشت بدلیل عدم حمایت دولت و خلاهای قانونی به تعطیلی کشیده شده‌اند و نیازمند حمایت جدی سازمان سینمایی هستند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در این جلسه تخصصی با بیان اینکه سینماهایی که فعال هم هستند از زیرساخت های مدرن و با کیفیت برخوردار نیستند، خواستار حمایت ویژه معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد.

 

حوزه هنری گیلان سینما دار شد

نیمه مردادماه بود که معاون فرهنگی حوزه هنری گیلان اعلام کرد: با خریداری سینما سپیدرود رشت از سوی این نهاد، حوزه هنری استان دارای سینما شد و بزودی بعنوان دومین سینمای فعال رشت پس از بحران کرونا فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

محمد پرحلم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه سینمای یادشده پس از به‌روز رسانی بسیار زود وارد چرخه اکران استان می شود، افزود: سینما سپیدرود رشت بعنوان دومین سینما فعال این شهر پس از سینما ۲۲ بهمن، فعالیت خود را به احتمال بسیار زیاد از ماه آینده آغاز می کند.

وی اظهار داشت:سینماهای حوزه هنری کشور وابسته به یک موسسه به نام بهمن سبز است که در کشور بیش از ۱۰۰ سالن سینما دارند و با توجه به اینکه حوزه هنری در گیلان سینما نداشت این سینما بدلیل اعلام فروش از سوی مالک پیشنهاد و مراحل خریداری آن طی شد.

 

پروانه فعالیت سینما سپیدرود صادر شد

سینما سپیدرود در شهریور ماه موفق به آغاز فعالیت نشد اما مدیر امور سینمایی حوزه هنری گیلان در اواخر شهریور ماه اعلام کرد: موسسه فرهنگی تبلیغاتی بهمن سبز وابسته به حوزه هنری با در اختیار گرفتن سینما سپیدرود رشت، این مجموعه را به زنجیرۀ فروش سینماهای حوزه هنری افزود.

سیدحسن کاروانکش ضمن ابراز خرسندی از این اتفاق گفت: خوشبختانه پس از پیگیری‌های استانی و همچنین موسسه بهمن سبز با همکاری و همیاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان پروانه فعالیت این سینما با مدیریت جدید صادر شده است و به زودی علاقمندان می‌توانند با حضور در سالن‌های این سینما به تماشای فیلم‌های مورد علاقه خود بنشینند.

 

دومین سینمای رشت فعال شد

اگر چه سینما سپیدرود رشت که قرار بود تا پایان شهریورماه فعال شود، محقق نشد اما در خوش خبری تازه، مدیر روابط عمومی حوزه هنری گیلان اعلام کرد: این سینما از امروز چهارشنبه هجدهم آبانماه با اکران انیمیشن سینمایی «لوپتو» با شعار (شادی ساختنی است) به تهیه‌کنندگی محمدحسین صادقی و کارگردانی عباس عسکری محصول مرکز انیمیشن سوره حوزه هنری وارد چرخه فعالیت می شود.

مصطفی مسیب‌زاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این انیمیشن سینمایی موزیکال و کمدی اولین محصول سینمایی مرکز انیمیشن سوره است که با تکنیک سه بعدی در استودیو فراسوی ابعاد توسط هنرمندان کرمانی تولید شده است.

وی اظهار داشت: حوزه هنری گیلان پیش از این دارای ۲ سینما در استان بود که سینمای سیاهکل با برف سال ۱۳۸۳ فرو ریخت و بدلیل بودجه‌های اندک هنوز در مرحله بازسازی قرار دارد. سینمای رودسر نیز بدلیل استهلاک تعطیل شد و عملاً حوزه هنری در استان فاقد سینما شده بود.

مسیب زاده گفت: با خریداری سینما سپیدرود از سوی حوزه هنری تعداد سینماهای این مجموعه در کشور به ۲۳ استان رسید.

وی در رابطه با اکران سیار این انیمیشن نیز گفت: در شهرستان‌های استان نیز امکان اکران سیار این فیلم وجود دارد و باتوجه به درخواست مخاطبان این امکان فراهم است تا کودکان و همشهریانی که شهرشان فاقد سینما است از دیدن این انیمیشن محروم نشوند.

استان گیلان پیش از بحران کرونا در سال ۱۳۹۸ دارای  ۱۰ سالن سینمایی در قالب ۹ سینمای فعال بود که بعد از کرونا فعالیت سینماهای استان از چرخه اکران خارج شد و در زمان حاضر مجموعه های فعال استان  کمتر از پنج سینما است.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار