کد خبر : 60508
تاریخ انتشار : پنجشنبه 27 آذر 1399- 59: 16

روایتی از پرورش نسل آماده به‌کار توسط مستندسازی

روایتی از پرورش نسل آماده به‌کار توسط مستندسازی

مستندسازی از مشاغل زودبازده می‌تواند دانش فردی و دانش جمعی و به نحوی دانش بومی را در خدمت یادگیری فردی و اجتماعی برای اشاعه فرهنگ کارآفرینی در اختیار نوجوانان و جوانان قرار دهد.

به گزارش گیلانستان، کسب مهارت‌های شغلی در نظام آموزشی کشور، دغدغه‌ای است که می‌طلبد برنامه‌هایی متنوع در قالب مستندهای آموزشی و رسانه‌ای در راستای یادگیری، مهارت‌آموزی، آشنایی با طیف وسیع مشاغل و کمک به شناخت استعدادها در رده سنی نوجوانان با ساختاری جدید و مؤثر به اجرا درآید.

آموزش از طریق برنامه‌های تولیدی سیما می‌تواند نقشی بسزایی در تفکر و خلاقیت و سوق یافتن به‌سوی مشاغلی که سیما تولید می‌کند در گروه سنی نوجوانان داشته باشد.

 برنامه‌هایی که بتواند آشنایی با فرصت‌های کارآفرینی را برای نوجوانان با واقع‌بینی مسیر یک کسب‌وکار در همه ابعاد به‌طور ملموس به تصویر بکشد، موجب می‌شود که نسل امروز فردای شغلی و کاری خود را با شناخت و اطلاعات بیشتری انتخاب کرده و ذهنیت مناسبی برای ورود به عرصه کارآفرینی و کسب‌وکار پیدا می‌کند.

شناخت نیاز نوجوانان مهم‌ترین رکن برنامه‌های تولیدی

تهیه‌کننده برنامه کودک و نوجوان (بوم‌رنگ) شبکه دو سیما در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در صومعه‌سرا با بیان اینکه رده سنی نوجوان همیشه یکی از مخاطبان مهم تلویزیون بوده و هست اظهار کرد: یکی از دلایل مهم برنامه مستند مشاغل روستایی که توسط نهادهای حمایتی در سطح روستاها در حال اجرا است به تصویر کشیدن طیف متنوع کسب‌وکارها به شکل منابعی آموزشی مؤثر در هدایت تحصیلی و شغلی برای سرمایه‌های انسانی جامعه است.

سید حمید امامی معتقد است شناخت نیاز نوجوان با توجه به شرایط جامعه مهم‌ترین رکن در تولید برنامه‌های باکیفیت است و با توجه به این مهم باید نیازها و اقتضائات دوره نوجوانی را بشناسیم.

ساخت چهار مستند از کسب‌وکارهای ایجادشده توسط بنیاد برکت در صومعه‌سرا

کسب‌وکارهایی که در رسته‌های کشاورزی، دامداری، فرآوری و بسته‌بندی محصولات و صنایع‌دستی و سفالگری ازجمله مشاغلی بود که تیم مستندسازی صداوسیما به مدت یک هفته برای تصویربرداری و گزارش و مصاحبه مهمانِ متقاضیان بنیاد برکت استان گیلان بود.

اگر برنامه‌هایی جامع از چالش‌ها و موانع و تهدید مسیر تولیدات شغلی نوپا ساخته شود، بازخوردی اثرگذار به مخاطبین و جامعه هدف در ارزیابی درست از استعدادها و توانایی‌ها و انگیزه‌ها ایجاد کرده و آینده شغلی‌شان را متأثر و متحول می‌کند.

تنوع درآمدی در ساختار روستایی می‌تواند پایداری مشاغل را در پی دارد

 مجری اشتغال اجتماع‌محور بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) استان گیلان  نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه اشتغال یکی از نیازهای اولویت‌دار برای جوانان در کشور محسوب می‌شود، اظهار کرد: مستندسازی از ایجاد مشاغل استقراریافته می‌تواند در ترویج فرهنگ توسعه اشتغال و کارآفرینی تأثیر بسزایی داشته باشد.

یاسر رمضان نژاد با اشاره به اینکه تمرکز بر روی تنوع کسب‌وکارهای روستایی با توجه به مزیت و اقلیم مناطق عامل توسعه اقتصادی روستاها اطلاق می‌شود، افزود: زمانی می‌توانیم در روستاها به نتیجه مطلوب نُرم اقتصادی دست پیدا کنیم که رونق اقتصادی را از تک‌بعدی بودن محصولات کشاورزی به سمت تنوع مشاغلی که می‌تواند راهبردی برای بهبود وضعیت درآمدی روستاییان باشد سوق دهیم.

کسانی که ناامید می‌شوند هرگز موفق نخواهند شد

سیده صغری جلال زاده تولیدکننده طیفی کثیری از فرآوری محصولات روستایی که مهاجرت معکوس از شهر به روستا داشته نیز از مشکلات روزهای ابتدایی خود در آغاز کسب‌وکارش می‌گوید؛ «کارآفرین باروحیه‌ خستگی‌ناپذیر و اراده‌های محکم خود برای رسیدن به موفقیت در ذهن‌ها ماندگار می‌شود و همیشه خواستن چیزی است که با توانایی‌هایت آن را به توانستنی از جنس کارآفرینانه تبدیل کنید.»

بانوی فعال روستای بزرگ تطف که با همسر خود مشغول به تولید و فرآوری محصولات روستایی در کارگاهی که با کمک تسهیلات بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام راه‌اندازی شده مشغول به کار است از توجه ویژه نهادهای حمایتی نسبت به کسب‌وکارهای روستا سخن به میان می‌آورد و می‌گوید کسانی که ناامید می‌شوند هرگز موفق نخواهند شد با کوچک‌ترین منابع می‌توان در کنار انگیزه‌ای پویا در بهبود اقتصادی معیشت و خانواده اثرگذار بود.

بانوی کارآفرین در مورد سرمایه اولیه کارش و اینکه در حال حاضر بازار فروش محصولاتش چگونه تأمین می‌کند تصریح کرد: ابتدا کار خود را در مکانی که با پلاستیک مسقف شده بود آغاز و تلاش و پشتکار خود توانست درآمد میلیونی از مهاجرتش به روستا ایجاد کند و تمامی محصولات را با پیک هم در استان گیلان و اکثراً در تهران به دست مشتریان و مصرف‌کنندگان محصولات روستایی و محلی برساند.

تسهیلگران مشاورانی برای شکوفایی استعدادهای شغلی جوانان روستایی هستند

تسهیلگر بنیاد برکت شهرستان صومعه‌سرا در این نیز مستند شهرستان صومعه‌سرا را دارای ظرفیت‌های بزرگی در حوزه‌ی کشاورزی، دام‌پروری، گردشگری، مشاغل کارگاه محور و صنایع‌دستی دانست و اظهار کرد: با توجه به زیبایی‌های طبیعی مناطق کوهستانی بخش میرزا کوچک و مزیت منطقه، مکان مناسب و بکر برای سرمایه‌گذاری در زمینه‌های گردشگری و تولیداتی دامی می‌تواند نقش مهم مؤثری در شکوفایی اقتصاد منطقه ایفا کند.

ساریه پورصالح به نقش تسهیلگران در شکوفایی استعدادها اشاره کرد و افزود: نقش تسهیلگر همان‌گونه که از نام آن پیداست، تسهیل‌کننده و یک واسط برای پیشبرد طرح‌هایی‌ است که بنیاد برکت با انتخاب تسهیلگران در کنار طرح‌های اشتغال‌زایی، توانسته این فرصت را به متقاضیان بدهد تا با دریافت مشاوره‌ی رایگان از تسهیلگران، شغل متناسب با شرایط خود را انتخاب کنند.

وی توجه به مشکلات و خلأهایی که در مناطق روستایی و اشتغال جوانان وجود دارد را از رسالت‌های کاری خود برشمرد و تصریح کرد: موفقیت در اجرای طرح “سحاب” زمانی میسر می‌شود که جوان مهاجر از روستا به شهر، پس از بازگشت به روستای خود و با راه‌اندازی کسب و کار، با  استفاده از تسهیلات مناسب سودی بیشتر از حقوق کارگری خود در شهر به دست آورد.

از تولید به مصرف توسط بانوی خلاق صومعه‌سرایی

فریده اقدام طلب بانوی دیگر از خطه سرسبز روستای تطف شهرستان صومعه‌سرا است که این روزها در عرصه کارآفرینی حضوری درخشان دارد؛ بانویی که با سرمایه‌ای نزدیک به صفر کارش را آغاز کرد.

بانوی کارآفرین روستایی که توانست با راه‌اندازی یک استخر پرورش ماهیان گرمآبی با کمک تسهیلات بنیاد برکت به موفقیتی دیگری نیز در کنار شغل استقراریافته، یک رستوران سنتی راه‌اندازی  کرده و درآمدی برای بانوان روستا از طریق خرید محصولات محلی ایجاد کرده است.

مستندسازان صداوسیما در ادامه تولیدات سیمای رسانه‌ای خود از روند تولید کارگاه‌های سفالگری و پرورش دام‌های اصلاح نژاد شده نیز برنامه‌های متنوعی برای مخاطبان ویژه تلویزیونی خود به تصویر کشیدند که بتواند در توسعه فرهنگ کارآفرینی مثمر ثمر واقع شود.

باید بگوییم که اقتصاد روستا همواره جزو لاینفک اقتصاد کشور بوده و سهم عمده‌ای از رشد اقتصادی متأثر از اقتصاد روستایی به‌خصوص در حوزه کشاورزی است؛ که ساخت تولیدات رسانه‌ای در هر قالبی می‌تواند در جهت اعتلای اهمیت توسعه فرهنگ کسب‌وکارهای روستایی را برای نسل جدید تبیین و تشریح کند.

نقش مستندسازی در پروش نیروهای آماده به اشتغال

مستندسازی از مشاغل زودبازده می‌تواند دانش فردی و دانش جمعی و به نحوی دانش بومی را در خدمت یادگیری فردی و اجتماعی برای اشاعه فرهنگ کارآفرینی در اختیار نوجوانان و جوانان قرار دهد.

آمادگی کشور برای جهش و فشار اقتصادی دشمنان، ثابت می‌کند که ایران بیش از هر دوره دیگری به رشد و توسعه کارآفرینی احتیاج دارد و به همین دلیل است که رهبر انقلاب با ابلاغ سیاست‌هایی اقتصادی با توجه بر نیاز اساسی کشور به کار و کارآفرینی به مدیران اجرایی کشور تأکید دارند تا با آمادگی، برای جهش تولید و غلبه بر فشار اقتصادی دشمنان آماده جنگ اقتصادی شوند.

بدیهی است کارآفرینی به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین موضوعات دنیای امروز و محرکه اصلی توسعه اقتصادی محسوب می‌شود و توجه به ساخته‌های تلویزیونی و مستند در عرصه کسب‌وکار روستایی می‌تواند گامی مثبت در ترویج فرهنگ کارآفرینی به عنوان عناصر بالقوه توسعه و حرکت به‌سوی پیشرفت و ترقی برای سنینی که در مسیر انتخاب شغلی و آینده‌سازان ایران اسلامی هستند تأثیرگذار باشد.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار