کد خبر : 56704
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 شهریور 1399- 50: 11

روضه محبین الحسین (ع) تلفیقی از شوق و معرفت

روضه محبین الحسین (ع) تلفیقی از شوق و معرفت

هیئت محبین الحسین (ع) رشت یکی از چندین هیئت فعال در رشت است که مراسم محرم امسال خود را به‌نوعی دیگر و به شکل یک حسینیه بزرگ برگزار کرده و در عزاداری‌های خود در کنار شوق حسینی تأکید ویژه‌ای به تزریق معارف اسلامی هم دارند‌.

به گزارش گیلانستان، ماه محرم برای ما شیعیان و دلباختگان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) رنگ و‌ بوی دیگری دارد، زیرا ما ایرانی‌ها ۳۶۵ روز سال را بی‌تاب برای عزاداری سید و‌ سالار شهیدان سیدالشهدا بوده و‌ با شروع محرم دل‌هایمان بی‌قرار است.

ما شیعیان آموختیم اِنَّ الْحُسین مِصباحُ الْهُدی وَ سَفینَهُ الْنِّجاه و به‌راستی چقدر زیباست ایام محرم، باز مراسم روضه، هیئت، سیاه‌پوش کردن کوچه و خیابان و‌ دست‌هایی که بر سر و‌ سینه می‌زنند تا بگویند خانم حضرت زهرا ما ملت امام حسینیم.

در ماه‌ محرم بی‌صبرانه مشتاقی تا با هیئت‌ها همراه شده و‌ با نوحه‌خوان نوای حسین حسین را سردهی و ‌در این لحظه است که قلبت تپیده و اگر خودت هم نخواهی قلبت خودش این نوای مظلومانه را سر می‌دهد.

از اسفندماه جمهوری اسلامی میزبان یک مهمان زشت و نا خانواده به اسم ویروس کرونا بود که معادلات جهان هستی از اقتصاد گرفته تا سیاست، از آموزش تا ورزش همه رو تحت تأثیر قرارداد  ولی محرم امسال هیئتی‌ها باید ثابت می‌کردند به‌مانند دوران دفاع مقدس که توپ و تفنگ مانع برگزاری ماه محرم نشد، کرونا هم‌ نمی‌تواند از عشق و علاقه مؤمنان به امام سوم‌ شیعیان کاسته و‌ بیرق عزاداری سیدالشهدا که ۱۴۰۰ سال سرپا است را پایین بکشاند.

امسال در ماه محرم دیگر خبری از پخش نذری، برپایی ایستگاه‌های صلواتی و دسته روی هیئت‌ها نبوده و عزاداران سیدالشهدا امسال محرم نذر ماسک انجام داده و رونق در هیئت بسیار بهتر از سال‌های گذشته بود.

با شروع ماه محرم هیئتی‌های شهرستان رشت، از پیر و جوان، کودک و نوجوان و‌ زن و‌ مرد پای‌کار آمده و‌ حال و هوای این شهر را حسینی کردند و هنوز هم باگذشت چند روز از عاشورا حس و‌ حال محرم در شهر باران برپا بوده و بیرق‌های مشکی بر سر در تمامی منازل و مغازه‌های رشت نصب‌شده باقی‌مانده است تا از این طریق به گوش استکبار برسانند که کووید ۱۹ هم نمی‌تواند عشق و علاقه ملت ایران را به اباعبدالله الحسین (ع) بکاهد.

کرونا این ویروس نوظهور و خشن و قدرتمند منزلگاه خود را این بار به هیئت امام حسین رسانده و‌ قصد تعطیلی روضه را داشت ولی این هیئتی‌ها بودند با شعار ما ملت امام حسینیم اجازه چنین اتفاقی را به استکبار و کرونا ندادند.

برپایی بیرق و‌ عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) بهترین راه برای نشان دادن مظلومیت شیعیان و‌ راه مبارزه با استکبار است به همین دلیل سال‌های متمادی رسانه‌های معاند سعی در خدشه واردکردن به هیئت و دستگاه سیدالشهدا را داشتند از سبک سینه‌زنی گرفته تا زنجیرزنی، از پخش نذری تا دسته روی شاهد موج و فشار سنگین رسانه‌ای در طی این مدت بوده است ولی هیئت سیدالشهدا آن‌قدر قدرت معنوی دارد که هیچ قدرتی نمی‌تواند آن را در جامعه کمرنگ کند.

امسال هیئت‌ها نگرانی بسیار زیادی در خصوص چگونگی برپایی مراسم محرم به دلیل شیوع کرونا را داشتند و هرچه به محرم نزدیک‌تر می‌شدیم این نگرانی‌ها به دلیل ممنوع بودن حرکت دسته روی، تجمع و برگزاری مراسم در مساجد و تکایا‌‌ افزایش می‌یافت ولی هیئتی‌های گیلان در کنار تمامی هیئت‌های کشور نشان دادند پایبندترین افراد به رعایت پروتکل‌های بهداشتی بوده و به فتوای مقام معظم رهبری گوش فرا دادند.

یکی از هیئت‌های پیشتاز در برگزاری مراسم عزاداری محرم آن‌هم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی هیئت محبین اهل‌بیت (ع) رشت باسابقه ۳۰ سال عزاداری و برپایی مراسم عزاداری بوده است  که در قبل از محرم با برپایی جلسات هفتگی تمرین برگزاری مراسم عزاداری محرم کرده و در ماه محرم به زیباترین شکل ممکن جوانان این هیئت برای مولای مظلوم خود عزاداری کردند.

عضو هیئت‌امنا هیئت محبین الحسین (ع) رشت می‌گوید حفظ جان‌ مؤمنان یکی از واجبات دینی بوده و باید به آن عمل کرد به همین دلیل سعی کردیم در محرم امسال به‌طور کامل پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم.

به گفته شمشیری مراسم محرم هرساله در این هیئت به بهترین نحو و با حضور تعداد قابل‌توجه ای جمعیت برگزار می‌شد که امسال با جلسات متعددی که با اعضا هیئت‌امنا داشتیم مقرر شد تا امسال مراسم محرم با سبک و سیاق دیگری برگزار شود.

به گفته اغلب کارشناسان در محرم امسال و در دهه اول آمار کرونا و مرگ‌ومیر ناشی از آن به بسیار کاهش پیدا کرد ولی استکبار و رسانه‌های فارسی‌زبان وابسته به آن در تلاش بودند تا یک عکس از عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از هیئت‌ها را پیداکرده و آمارهای احتمالی و افزایشی چند روز آینده را با آن مرتبط کند ولی عضو هیئت‌امنا هیئت محبین الحسین (ع) رشت معتقد است هیئت‌ها پرچم‌دار مبارزه با کرونا بوده و کسی که خود را هیئتی می‌داند نباید باعث سوءاستفاده رسانه‌های بیگانه شود.

شمشیری می‌گوید هیئتی‌ها به هر نحوی شده علم مراسم عزای پسر فاطمه را برپا می‌کنند لذا بهترین کاری که در شرایط فعلی و قانون اعلام‌شده به ذهنمان رسید این بود که خیمه عزای حسین در محرم امسال را این‌گونه برپا کنیم و در کنار عزاداری برای امام حسین (ع) به‌سلامت مردم و پروتکل‌های بهداشتی توجه کنیم‌.

یکی از وظایف هیئت‌ها علاوه بر برگزاری مراسمات مذهبی ترویج معارف فرهنگی و اسلامی در جامعه و در بین جوانان است و این نکته مهمی است که آقای شمشیری به آن اذعان داشته و می‌گوید از اولین سال تأسیس این هیئت تمامی مراسمات هفتگی برپا و در آن به اشاعه معارف و معرفت اسلامی بسیار تأکید می‌شود.

بنا بر گفته عضو هیئت‌امنا هیئت محبین الحسین (ع) رشت در محرم امسال نیز باهمت مضاعف و تمرکز بر فرمایشات رهبر معظم انقلاب در باب رعایت قوانین ستاد ملی مبارزه با کرونا، با برنامه‌ریزی و اجرای پروتکل‌های بهداشتی توانست از  عده زیادی از برادران و خواهران عزادار سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع)  در دهه اول محرم و در حسینیه حضرت آیت‌الله‌العظمی بهجت (ره) پذیرایی کنیم.

کرونا تیر آخر استکبار برای کمرنگ جلوه دادن برگزاری مراسم محرم در جمهوری اسلامی بود ولی هیئت‌ها تمامی کوچه‌ها را تبدیل به حسینیه بزرگ کردند

به گفته شمشیری با این تفاوت که امسال فضای کوچه منتهی به حسینیه نیز تبدیل به یک حسینیه بزرگ گشته و جمعیت عزادار را در خود جای‌داده بود.

در ورودی کوچه ایستگاه ضدعفونی و تحویل ماسک مستقرشده بود و افراد پس از ضدعفونی در صندلی‌هایی که بافاصله مستقر بودند جای گرفته و پس از استماع آیات قرآن مجید و زیارت عاشورا از سخنرانی خطیب جلسه استفاده نموده و سپس به عزاداری و سینه‌زنی می‌پرداختند.

اعضا هیئت محبین الحسین (ع) یکی از هزارمین هیئت‌هایی بوده که در کنار تزریق شوق حسینی در دل جوانان تزریق معرف اسلامی هم انجام داده و به دنبال زنده نگه‌داشتن قیام عاشورا هستند زیرا بصیرت داشتن یکی از بارزه‌های هیئتی بودن است.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار