کد خبر : 57829
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۴

رژه شهدای سلامت در شفت؛ وقتی متولیان سلامت آتش به اختیار عمل می‌کنند

رژه شهدای سلامت در شفت؛ وقتی متولیان سلامت آتش به اختیار عمل می‌کنند

متولیان حوزه سلامت شهرستان شفت طی یک اقدام قابل‌تحسین رژه سلامت در بازار هفتگی خود به راه انداخته و با آموزش نکات بهداشتی و توزیع ماسک رایگان، فرهنگ رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ایام کرونا را در این شهر تقویت کردند.

به گزارش گیلانستان، بیش از هفت ماه از شیوع ویروس منحوس تاج‌دار می‌گذرد و مطابق همه‌گیری آن و گرفتار شدن جهانیان، هیچ واکسن و یا داروی مؤثری برای مهار و از بین بردن آن وجود ندارد.

بنا بر توصیه پزشکان و متولیان حوزه سلامت، تنها راه مقابله با ویروس کرونا که جغرافیا، زن و مرد، پیر و جوان و یا فقیر و غنی نمی‌شناسد استفاده از ماسک‌های طبی، شستن مرتب دست‌ها و از همه مهم‌تر حفظ فاصله فیزیکی بین افراد به جهت قطع حلقه انتشار این ویروس جهش‌یافته است.

گرچه با شیوع ویروس کرونا و تحت شعاع قرار گرفتن همه امور، توجه همه به سمت مهار ویروس کرونا سوق یافته اما همچنان گروه‌ها و یا بخشی از مردم هستند که به توصیه‌های مؤکد اطبا توجهی نمی‌کنند و دود آتش از هیمه بی‌توجهی و عادی انگارانه آن‌ها به چشم سالمندان و کودکان، گروه‌های پرخطر و بیماران زمینه‌ای رفته و بسیاری از سرمایه‌های انسانی کشور ازجمله استان گیلان محتوم به فنا شده‌اند.

از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون در کنار دستگاه‌های متولی، گروه‌های مردمی، جهادی و سمن‌ها پای‌کار آمدند و “همه شدن مردم” موجب شد تا این ویروس در اردیبهشت‌ماه امسال با کنترل نسبی همراه باشد به‌گونه‌ای که تعداد بیماران بستری مبتلابه کووید ۱۹ در مراکز بیمارستانی استان به حدود ۳۰ تن تقلیل یافت اما هجوم یک‌باره مسافران و گردشگران، عادی پنداری و رفتاری در مواجهه با این ویروس و همچنین عدم التزام به رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم منجر شد تا خیز بلندی از شیوع ویروس کرونا در استان ایجاد شود که همچنان با گذشت حدود پنج ماه میل به پایین آمدن نداشته و روزبه‌روز فراتر نیز برود.

در حال حاضر سیستم سلامت در هر مناطقی، از استان گرفته تا شهرستان‌ها و مراکز روستایی پیوسته در تلاش است تا در کنار آموزش مستمر، شناسایی بیماران مبتلابه کرونا بدون فوت وقت انجام شود تا جامعه بیش‌ازپیش درگیر نباشد.

شهرستان شفت در استان گیلان ازجمله شهرستان‌هایی بوده که در پایش های مختلف در شیوع بیماری کرونا وضعیتی نسبتاً سفید داشته و این نشان می‌دهد این شهرستان گرچه کمتر توسعه‌یافته است اما مردمان آن با فرهنگ دیرینه خود هشدارهای بهداشتی را جدی گرفته و شیوه‌نامه‌های مرتبط با کرونا را رعایت می‌کنند.

علیرغم وضعیت نسبتاً کنترل‌شده ویروس کرونا در شهرستان شفت، متولیان حوزه سلامت این شهرستان با تلاش‌های مضاعف همچنان در تلاش هستند تا با در پیش گرفتن اقداماتی، مردم را نسبت به رعایت پروتکل‌ها حساس کنند تا به ویروس کرونا مبتلا نشوند.

هفته گذشته بود که عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی فروشندگان و کاسبان در بازار هفتگی شفت (دوشنبه‌بازار) موجب شد تا کارشناسان بهداشت محیط وارد میدان شده و تصمیم به جمع‌کردن این بازار بگیرند اما مجدداً با تصمیم شورای تأمین شهرستان و با شرط ایمن کردن فروشندگان و کاسبان به جهت رعایت پروتکل‌ها، این بازار هفتگی گشایش یافت اما با اقدام خلاقانه‌ای که موجب شد رعایت بهداشت فردی و اجتماعی در دوشنبه‌بازار بیش‌ازپیش از سر گرفته شود.

شهروندان و بازاریان شفتی در این هفته در بازار نه‌تنها با ناهنجاری‌های بهداشتی روبرو نبودند بلکه شاهد رژه جمعی از کارشناسان حوزه سلامت بودند که نکات بهداشتی مرتبط با کرونا را به آن‌ها آموزش می‌داد.

در این رژه بهداشتی که با گرامی داشت نام و یاد شهدای سلامت و با مشارکت فرمانداری، مرکز بهداشت و هلال‌احمر به راه افتاده بود، کارشناسان در کنار آموزش نکات بهداشتی بین شهروندان و بازاریانی که بدون ماسک بودند نیز ماسک رایگان و توزیع کردند تا علاوه بر رعایت بهداشت و تضمین سلامتی بازاریان و شهروندان و دایر بودن همیشگی بازارشان، عملاً گامی در نهادینه کردن الزام به ماسک برداشته باشند.

گرچه اقدام متولیان حوزه سلامت شهرستان شفت، کاری بسیار ساده و برای همگان قابل انجام باشد اما می‌توان با استفاده از ظرفیت‌های موجود هرچند کم گامی ارزشمند در تأمین، حفظ و ارتقای سلامت جامعه برداشت.

برگزاری رژه سلامت در شفت گرچه یک کار روتین تشکیلاتی و منطبق بر الزامات بروکراسی نیست اما می‌تواند در جهت آتش به اختیار عمل کردن سازمانی به اقدامی قابل‌تحسین مشهور و مقبول واقع شود.

در ایامی که عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی بازاری را در یک شهر تعطیل می‌کند و اقتصاد کسبه و صنوف را برهم می‌زند بسیار خوب است که هر فرد و دستگاهی با شناخت صحیح از خود و مأموریت سازمانی‌اش گامی کوتاه اما بسیار اثرگذار در سلامتی جامعه بردارد زیرا این نوع از اقدامات می‌تواند الگوی موفقی برای مناطقی باشد که تشکیل تجمعات و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در آن موجب شده علاوه برافزایش ابتلا مردم به بیماری کرونا، میزان مرگ و میز ناشی از آن نیز افزایش پیدا کند.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار