کد خبر : 76228
تاریخ انتشار : پنجشنبه 28 بهمن 1400- 54: 10

زنگ خطر مهاجرت پرستاران گیلانی به اروپا زده شد؟!

زنگ خطر مهاجرت پرستاران گیلانی به اروپا زده شد؟!

متأسفانه در پی برخی نارضایتی‌ها و غفلت‌های صورت‌گرفته شاهد افزایش تعداد مهاجرت پرستاران گیلانی به اروپا هستیم.

به گزارش گیلانستان، در دو سال گذشته کادر درمان و در رأس آن‌ها پرستاران در خط مقدم مبارزه با بیماری کرونا بوده و در این راه ۱۵۰ شهید تقدیم کرده‌ و از هیچ تلاشی برای کنترل کرونا در کشور دریغ نکردند.

دو سال اخیر بدون شک آزمونی بسیار سخت برای کادر درمان بود و پرستاران در خط مقدم خدمات‌دهی به بیماران کرونایی بود که انصافاً باتمام وجود خوش درخشیدند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت روز پرستار در قالب پیامی خودشان وارد میدان مطالبه‌گری برای اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و استخدام ۳۰ هزار پرستار شدند و فرمودند «شاید یکی از کار‌های لازم‌الاجرا که به بنده گزارش دادند، عبارت باشد از اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری که این قانون مدت‌ها قبل تصویب شده و آن‌طور که برای من گفته می‌شود، این قانون به سود پرستار‌ها و برای آن‌ها مفید است لکن اجرا نشده؛ یک قانونی است که باید اجرا بشود. البته کار‌های دیگری هم وجود دارد، از جمله کار‌های خیلی خوب، استخدام پرستار است. من البته این را شاید در سه، چهار سال پیش یک وقتی به مسئولان محترم گفتم که باید حدود ۳۰ هزار پرستار را استخدام کنید.» حالا یک سالی از این ماجرا می‌گذرد، اما هنوز مطالبات پرستاران پابرجاست.»

تمامی این عوامل در کنار عدم تعیین تکلیف پرستاران جذب شده به صورت ۸۹ روزه و همچنین شرکتی سبب شد تا در چند وقت اخیر شاهد افزایش مهاجرت پرستاران گیلانی به کشورهای همسایه و اروپایی شویم.

بر اساس آمار در جمهوری اسلامی ۱۰۰ هزار کمبود نیروی پرستار وجود دارد ولی با این حال اکنون روند مهاجرت پرستار در کشور به یک‌هزار و ۵۰۰ نفر در سال  رسیده است.

علت این مهاجرت، یکی جذابیت‌های کشور مقصد است. در اروپا تعداد پرستاران به ازای هر هزار نفر جمعیت هشت تا ۱۱ نفر است و متوسط جهانی آن در کشور‌های همسایه گرجستان و آذربایجان تا ۶ نفر است؛ مثلاً در بلژیک بیش از ۱۰ پرستار به ازای هر هزار نفر وجود دارد و سازمان جهانی بهداشت کف پرستار به ازای جمعیت را سه نفر تعیین کرده‌است.

افزایش مهاجرت پرستاران حال گریبان‌ استان گیلان را گرفته و علیرغم کمبود پرستار در شرایط ویژه کرونایی، گروهی خاص برخی از پرستاران بخش‌های عفونی و اورژانس بیمارستان رازی را به کشورهای استرالیا، دانمارک و آلمان هدایت می‌کنند.

یکی از پرستاران گیلانی در این خصوص می‌گوید علت اصلی مهاجرت پرستاران فقر مدیریتی کیفی و پرداختی‌های نا مناسب که تناسبی با دوران ندارد است.

به گفته این پرستار گیلانی، مسؤولان دانشگاه علوم پزشکی گیلان و وزارت بهداشت با آغاز پیک کرونا مهربان شده و سپس بعد از فروکش کردن موج کرونا شروع به بی توجهی به پرستاران می‌کنند.

نکنه قابل توجه در این خصوص کارچاق کنی عده‌ای در خصوص مهاجرت پرستاران به کشورهای اروپایی است، به طوری که در همین دو هفته این افراد توانستند یک زن پرستار و همسر وی که در بخش فوریت‌های پزشکی بود را به کشورهای اروپایی هدایت کنند.

به نظر می‌رسد باتوجه به تکاپوی پرستاران برای حضور در کلاس‌های زبان این آمار قریب ۱۰ پرستار تنها از یک بیمارستان در حال افزایش است.

تجربه نیز ثابت‌کرده باتوجه به اینکه گیلان  یکی از نخستین مقاصد گردشگری در کشور به شمار رفته و در طرف مقابل کرونا نیز همواره در حال جهش است، مسؤولان این حوزه باید طنگ خطر به صدا درآمدن مهاجرات پرستاران گیلانی را جدی گرفته و به فوریت برای حل این معضل چاره‌ای بیندیشند.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار