کد خبر : 63092
تاریخ انتشار : شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۱

سالگرد نا مبارک کرونا در گیلان

سالگرد نا مبارک کرونا در گیلان

در همچنین روزی از سال گذشته اعلام شد که دو تن از هم استانی‌ها براثر شیوع ویروس کرونا جان خود را ازدست‌داده‌اند و این خبر نامبارک همچنان در صدر اخبار قرار دارد.

به گزارش گیلانستان، امروز دوم اسفند سال ۱۳۹۹ است، سالروز تاریخی تولد شیوع ویروس کرونا در گیلان، روزی که از سوی مسئولان استان اعلام شد دو تن از هم‌وطنان ما در این استان به سبب شیوع ویروس کرونا جان باختند.

پس از اولین خبر از شیوع ویروس کرونا در گیلان و ایران، استمرار این ویروس وحشی و منحوس، همچنان شمار زیادی از مردم را یا به کام مرگ فرستاده و یا آن‌ها را به کنج تنگی نفس کشانده است.

کمتر از یک سال از شیوع پاندمی کرونا، واکسن‌هایی برای مقابله با این ویروس همه‌گیر ساخته و در اختیار تعداد معدودی از مردم جهان قرار گرفت اما ازآنجاکه این ویروس دائماً در حال تغییراتی است همچنان رعایت پروتکل‌های بهداشتی از اولویت‌ها است.

هنوز یک سال از شیوع بیماری کرونا در کشور نگذشته بود که مسئولان بهداشتی اعلام کردند شیوع متاسیون یافته‌ای از ویروس کرونا در ایران از سر گرفته‌شده است و چندین تن از هم‌وطنان ما در این جرگه جان سپرده‌اند.

از وقتی‌که کرونا در کشور و گیلان به راه افتاده در کنار محدودیت‌های بسیار زیاد و سختی‌های طاقت‌فرسای حقیقی، ظرفیت‌هایی نیز در جامعه ایجاد و بعضاً تقویت شد که همگرایی همه‌جانبه، عزم و تلاش برای مقابله با مهاجم خارجی، به راه افتادن کمک‌های مؤمنانه و مواسات و همچنین توسعه ارائه خدمات بخش دولتی و خصوصی در بستر فضای مجازی از نمونه‌های آن‌ها است.

حالا علیرغم گذشت یک سال از شیوع ویروس کرونا و عدم مهار کامل این ویروس در جامعه و البته در سایه تساهل و عادی انگاری مردم، ویروس کرونا نه‌تنها در کشور و گیلان مهار نشده بلکه نوع جهش‌یافته آن نیز ممکن است به مردمانش حمله‌ور شود.

مردم در گفت‌وگوهایی که با خبرنگار فارس داشته‌اند، گفته‌اند: در طول یک سال اخیر حداقل یک کشته به براثر ابتلا به کرونا در بستگان خود داشته‌اند و یا حداقل خود و یا خانواده‌شان بیمار شده‌اند.

عده‌ای دیگر نیز در گفت‌وگوهای خود صراحتاً بیان می‌کنند که بسیاری از مردم پروتکل‌های بهداشتی را جدی نمی‌گیرند و تصور می‌کنند مقاومت بدنشان از آدم‌های حاضر در اطرافشان بیشتر است.

برخی دیگر از شهروندان نیز در گفت‌وگوهای خود رعایت پروتکل‌های بهداشتی را حق‌الناس می‌شمارند و معتقدند در شرایطی که کرونا مداوم رنگ و رخ عوض می‌کند نه‌تنها نباید در تجمعات قرار گرفت بلکه باید از دو ماسک استفاده کرد و بیشتر مراقب کوکان، نوجوانان و جوانان بود.

به گفته دکتر آبتین حیدر زاده، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، در حال حاضر چهار شهرستان سیاهکل، تالش، ماسال و املش استان گیلان آبی هستند و وضعیت نسبتاً مناسبی دارند، البته این به معنای آن نیست که نباید پروتکل‌های بهداشتی جدی گرفته شود.

وی، می‌گوید همچنان شهرستان‌های رشت، بندرانزلی، فومن و صومعه‌سرا نارنجی و مابقی شهرستان‌های استان نیز در وضعیت زرد این بیماری قرار دارند.

آن‌طور که معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان اعلام کرده در حال حاضر ۳۵۰ نفر مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند و طی ۲۴ ساعت گذشته ۵۰ نفر بیمار جدید به شمار بستری‌شدگان، افزوده شده است.

دکتر حیدر زاده همچنین وضعیت ۶۰ بیمار مبتلا به کرونا بستری در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های گیلان را وخیم اعلام کرده و این نشان باید مراقبت‌ها از سوی مردم جدی‌تر گرفته شود.

نکته‌ای که در آستانه نخستین سالگشت شیوع ویروس کرونا قابل‌تأمل هست، احتمال شیوع ویروس جهش‌یافته ویروس کرونا است و این در حالی است که مردم انتظار داشتند در طول این مدت واکسن و یا داروی کرونا ویروس در دسترسشان باشد.

آن‌طور که مسئولان کشور اعلام کرده‌اند، ویروس کرونای بریتانیایی در کشور از چندین مبادی شیوع پیدا کرده و حتی نمونه‌های آن در چندین استان تائید نیز شده است. ناگوارتر از این خبری بود که وزیر بهداشت اعلام کرد این ویروس در کل کشور پخش‌شده است.

اما ازآنجاکه ابتلای سریع و همچنین بروز سریع علائم بیماری از نمونه‌های بیماری کرونا از نوع بریتانیایی هست، دکتر حیدر زاده اعلام کرده تاکنون ۱۰۰ نمونه از گیلان به انستیتو پاستور جهت تائید ارسال‌شده است اما خوشبختانه تاکنون منفی بوده‌اند.

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با توجه به اینکه کودکان و نوجوانان در این استان در حال مبتلابه کرونا هستند، احتمال شیوع ویروس کرونا در گیلان تقویت می‌شود.

حالا تصور این است با گذشت یک سال از شیوع ویروس کرونا در گیلان، توجه و تأمل مردم نسبت به این بیماری و جهش‌هایی که داشته، بیشتر شود.

مسئولان بهداشت همچنان تأکید بر رعایت خیلی بیشتر پروتکل‌های بهدادشی دارند و این توصیه‌ها همان مواردی هستند که هرروز تکرار می‌شود ماسک بزنید، فاصله فیزیکی را رعایت کنید و در تجمعات قرار نگیرید.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار