کد خبر : 63319
تاریخ انتشار : چهارشنبه 6 اسفند 1399- 07: 18

سیاست یک بام و دو هوای تولید و فروش مرغ در صومعه‌سرا

سیاست یک بام و دو هوای تولید و فروش مرغ در صومعه‌سرا

با وجود ۲۰۳ مرغداری در شهرستان صومعه‌سرا، طی روزهای اخیر شاهد کمبود فروش مرغ در این شهرستان هستیم.

به گزارش گیلانستان، مائده فلاحتکارضیابری: دی ماه سال جاری شاهد برگزاری جلسه تنظیم بازار درفرمانداری شهرستان صومعه‌سرا بودیم، در آن جلسه که حدود ۲ ماه از آن می‌گذارد بحث بر سر مازاد تولید مرغ در شهرستان بود.

دراین جلسه «میرحجت‌علی اکبرنژاد» معاون بهبود تولیدات دامی گیلان شهرستان صومعه‌سرا را جزء قطب‌های تولید طیور عنوان کرد و افزود: ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی در ۱۰ روز دی‌ماه صورت گرفته که مرغ شب عید به بازار عرضه می‌شود.

با توجه به اینکه جلسه مذکور در راستای رفع مشکل تولید مازاد مرغ در سطح شهرستان بود و فکری هم برای آن اندیشیده شد، اما امروز با کمبود دوباره مرغ در شهرستان مواجه هستیم. مردم در به در به دنبال خرید مرغ هستند اما مرغ فقط تا ساعت ۱۱ ظهر موجود است و از آن ساعت به بعد یخچال مرغ‌فروشی‌ها خالی از مرغ می‌شود.

در این راستا با چند تن از مردم به گفت‌وگو پرداخته‌ایم؛

«رضا ضیایی» با بیان اینکه یکی از نکات قابل توجه برای ما شهروندان کمبود مرغ در شهرستانی که قطب تولید مرغ است می‌‎باشد اظهار کرد: سهم ما از قطب تولید مرغ بودن فقط بوی بد مرغداری است.

این شهروند صومعه‌سرایی با بیان اینکه سریال کمبود مرغ در شهرستان برای ما تکراری شده است افزود: هر دو ماه در میان برای اینکه قیمت مرغ افزایش پیدا کند اعلام می‌کنند که با کمبود مرغ مواجه شده‌ایم و پس از اینکه قیمت مرغ افزایش پیدا کرد با فراوانی آن مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه هر روز چند قلم کالای اساسی مردم با کمبود یا افزایش قیمت مواجه است گفت: هر وقت وسیله مورد نیازی افزایش قیمت پیدا می‌کند می‌گوییم خب نخوریم، نمی‌میریم که، اما انگار این افزایش قیمت‌ها تمامی ندارد و قرار است تمام اجناس مورد نیاز زندگی هر روز افزایش قیمت داشته باشد.

«حسین طاووسی» با اشاره به اینکه دیروز برای خرید مرغ به مرغ‌فروشی رفتم تا نیاز منزل را خریداری کنم تصریح کرد: برایم جالب بود که همه مرغ‌فروشی‌ها مرغ‌هایشان تمام شده بود.

این شهروند صومعه‌سرایی خاطرنشان کرد: وقتی ماجرا را جویا شدم متوجه کمبود دوباره مرغ در شهرستان شدم که واقعا دیگر حرفی نمی‌ماند، مسئولان باید نظارت بیشتری در این زمینه داشته باشند.

«سیدجلال سیدمحمدی» در جلسه تنظیم بازار این شهرستان اظهار کرد: ارکان تولید و توزیع مرغ با محوریت جهاد کشاورزی، تعاونی مرغداران، شبکه دامپزشکی، اداره صمت و کشتارگر باید نیاز مصرف مرغ روزانه این شهرستان را تامین کنند.
فرماندار صومعه‌سرا با بیان اینکه شرکت تعاونی مرغداران صومعه سرا باید پاسخگو باشد که چرا مرغ این شهرستان تامین نمی‌شود افزود: مایه تاسف است که با وجود بیش از ٢٠٣ واحد مرغداری، مردم با کمبود مرغ مواجه شده‌اند.
وی با اشاره به اینکه از کشتارگاه تا مرکز شهرستان چه اتفاقی رخ می‌دهد که مرغ کشتار شب، در زمان روز گم می‌شود گفت: جهاد کشاورزی باید با اقتدار وارد شود و تعزیرات روند بررسی گزارش‌های ارسالی و جریمه اخلال گران شبکه توزیع مرغ را تسریع بخشد.
سیدمحمدی تصریح کرد: با برخی از افراد فرصت طلب که با سوء استفاده برای خودشان در شهرستان صومعه‌سرا حیاط خلوت فراهم کرده اند برخورد می‌کنیم.

فرماندار صومعه‌سرا با اشاره به اینکه چند ماه پیش که مشکلات مرغداران را بررسی می‌کردیم، تعاونی مرغداران اعلام کرد برای روزهای پایان سال مشکلی جهت تامین مرغ نداریم خاطرنشان کرد: طبق بررسی‌های به عمل آمده از سوی شهرستان خیلی از مرغداری‌های ما اصلا جوجه ریزی نکرده‌اند چرا باید این حفره‌ها وجود داشته باشد؟
وی با اعلام اینکه از بدو صدور مجوز برای یک مرغدار فرصت ٢۴ ساعته، قیمت تنطیم بازار، اسم کشتارگر و پلاک خودرو در برگه درج شود اظهار کرد: به نوعی در مبدا، مقصد مرغ و مرغداری دیده شود.

سیدمحمدی با اشاره به اینکه ابزار کنترلی ما شبکه دامپزشکی است و متخلفانی که به این چرخه تمکین نمی‌کنند، مجوزشان لغو و به تعزیرات معرفی شوندافزود: حداکثر انتظار این است که به همان اندازه که از دولت خدمات می‌گیرند باید به شهرستان خدمات بدهند.
فرماندار صومعه‌سرا خاطرنشان کرد: کشتارگاه ناب نیز باید در کنار کشتارگاهِ گیلان کشتار دیده شود، برای کسی انحصاری فضا ایجاد نمی‌کنیم، و به هیچ کسی اختصاصی خدمات نمی‌دهیم.

اگرچه شرایط کلی کشور بر گیلان نیز تاثیر گذار است، اما صومعه‌سرا از شهرستان‌های پیشتاز در تولیدمرغ است و انتظار می رود نسبت به سایر نقاط کشور از شرایط مناسب‌تری برای تامین این محصول بهره‌مند باشیم.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار