کد خبر : 58912
تاریخ انتشار : چهارشنبه 21 آبان 1399- 39: 17

شب اول اعمال محدودیت های کرونایی در گیلان/ تجمعات ادامه دارد

شب اول اعمال محدودیت های کرونایی در گیلان/ تجمعات ادامه دارد

اجرای دور جدید محدودیت های کرونایی برای اصناف غیر ضرور در حالی در رشت مرکز استان گیلان آغاز شد که بیش از ۹۰ درصد واحدها باز بود و تجمعات ادامه داشت.

به گزارش گیلانستان، ورود ویروس کرونا به ایران ۹ ماهه شد اما هنوز هم بسیاری از شهروندان نسبت به خطرات این ویروس بی توجه هستند. ویروسی که طی چند ماه بارها آمارهای شگفت انگیز و تأسف باری از میزان ابتلاء و فوتی‌ها در ایران به جا گذاشته و شاید کمتر نقطه‌ای از ایران را بتوان پیدا کرد که این ویروس در آن جولان نداده باشد.

در طول این مدت ستاد ملی کرونا بارها با اعمال محدودیت‌هایی تلاش کرده که روند صعودی انتقال و ابتلاء و حتی فوتی‌های ناشی از آن را نزولی کند. با بررسی همه این محدودیت‌ها شاید بتوان گفت تنها محدودیتی‌هایی که در ایام عید و در همان روزهای ابتدایی شیوع کرونا اعمال شد تأثیر مثبتی بر روند کاهش انتقال این ویروس داشته و هر چه زمان گذشته ترس و حساسیت شهروندان نسبت به کرونا کاهش یافته و همین موضوع امروز دلیل اصلی افزایش آمارها و جابه جایی رکوردها است.

و گیلان، استانی است که در همان ابتدا، دومین استان درگیر با کرونا بود و مردمانش شاهد روزهای سخت، دلگیر، غم انگیز به دلیل آمارهای بالا ابتلاء و فوتی‌های ناشی از آن بودند، استانی که بعد از آگاهی مردم از خطرات کووید ۱۹ تلاش کردند در کنار کادر درمان و پرستاران خود که جهادگونه در صف مقدم دفاع از سلامت شهروندان ایستاده بودند باشند و با مشارکت بالا آمارهای کرونا در آن در هر بخش اعم از ابتلاء، بستری و فوتی نزولی شده و حتی کم کم مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان خود را آماده اعلام کنترل نسبی این ویروس می‌کردند.

اما برداشته شدن محدودیت‌های تردد بین استانی و آغاز مسافرت‌ها و بی توجهی شهروندان و هموطنان به توصیه و تأکیدات مسئولان وزارت بهداشت مبنی بر عدم مسافرت به استان‌ها و شهرهای دیگر سبب شد تا بار دیگر این ویروس وحشی و خطرات جولان خود را آغاز کند و این بار با شدت بیشتر در مسیر حرکت خود افراد را مبتلا و روز به روز بر آمار بیماران بستری در مراکز درمانی استان گیلان افزوده و از سوی دیگر تعداد فوتی‌های ناشی از آن اضافه شود.

ستاد ملی کرونا که دید کسی به حرف‌ها و توصیه‌های لسانی برای عدم تردد، برگزار نکردن مراسم عزا و عروسی، عدم حضور در تجمعات، رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک اهمیت نمی‌دهد، محدودیت‌های جدیدی برای بازه زمانی آبان تا آذر ماه تدوین و از روز گذشته در مراکز استان‌های سراسر کشور و برخی از شهرهای دارای وضعیت قرمز کرونایی آغاز شده که بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد در روز نخست اجرای این محدودیت‌ها بیش از ۹۰ درصد واحدهای صنفی حتی تا چند ساعت بعد از شروع طرح باز و تجمعات همچنان در سطح شهر رشت ادامه داشته است.

محدودیت به درستی اجرا نشود هیچ تغییری در وضعیت کرونا رخ نمی‌دهد

یکی از شهروندان رشتی  با گلایه از عدم توجه مردم نسبت به دستور العمل ها، اظهار کرد: تنها در اصناف نیست که دستورالعمل‌ها به درستی اجرا نمی‌شود بلکه منبع ویروس کرونا را می‌توان حمل و نقل عمومی عنوان کرد.

مرتضی با بیان اینکه متأسفانه درصد بالایی از رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی بین شهری و برون شهری از ماسک استفاده نکرده و در صندلی عقب با وجود اعلام مسئولان هنوز و با توجه به شرایط قرمز کرونایی سه نفر را سوار می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه بارها نسبت به این عملکرد اعتراض کرده‌، گفت: هیچ مسئولی در این زمینه پاسخگو نیست و خود رانندگان نیز توجهی نمی‌کنند.

مرتضی با بیان اینکه اعمال محدودیت‌ها خوب است اما اگر درست اجرا شود، تصریح کرد: همین چند هفته پیش بود که محدودیت‌های ورود و خروج در چند استان اعمال شد که متأسفانه عدم رعایت درست آن سبب شد تا دوباره آمارها در گیلان روند صعودی داشته باشد.

وی تأکید کرد: قطعاً اگر در زمینه محدودیت فعالیت اصناف هم این طرح به درستی اجرا و نظارت نشود هیچ تغییری در وضعیت کرونایی گیلان شاهد نخواهیم بود.

در صورت عدم کسب نتیجه مطلوب از محدودیت‌ها تصمیمات بعدی شدیدتر خواهد بود

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اجرای محدودیت در گروه‌های ۲، ۳ و ۴ مشاغل، اظهار کرد: مشاغلی که فعالیت آنها بعد از ساعت ۱۸ برای مردم ضروری نباشد مشمول این محدودیت‌ها می‌شوند.

آبتین حیدرزاده با بیان اینکه این محدودیت‌ها در حال حاضر و به مدت یک ماه در مراکز استان‌ها و برخی از شهرهای دارای وضعیت قرمز اجرا می‌شود، گفت: اگر این محدودیت‌ها در زمینه کاهش میزان ابتلاء به کرونا تأثیرگذار نباشد قطعاً محدودیت‌های جدید و شدیدتری اعمال خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در شبانه روز گذشته ۹۰ بیمار جدید کرونایی شناسایی و بستری شده اند، افزود: مجموع بیماران کرونایی بستری در مراکز درمانی و بیمارستانی گیلان به بیش از ۴۰۰ نفر رسیده است.

تشدید نظارت‌ها بر نحوه اجرای محدودیت‌های در رشت

فرماندار رشت نیز که مسئول اجرای این طرح در این شهرستان است با بیان اینکه عدم توجه شهروندان زمینه را برای جولان بیشتر کرونا فراهم کرده است، اظهار کرد: ستاد ملی کرونا و ستاد استانی برای کنترل این وضعیت اتخاذ کرده اند.

علی فتح اللهی با بیان اینکه اعمال محدودیت کرونایی برای مشاغل غیر ضرور یکی از این تصمیمات است که از روز گذشته آغاز شده، گفت: اکیپی با حضور فرمانداری، بهداشت و درمان، اصناف، تعزیرات، اماکن و سایر دستگاه‌های مربوطه تشکیل و بر نحوه عملکرد واحدهای صنفی و اعمال این محدودیت‌ها در رشت نظارت می‌کند.

وی به چگونگی نظارت‌ها و اعمال قانون با واحدهای متخلف اشاره کرد و افزود: در مرحله نخست تذکر لسانی، مرحله دوم اخطار و مرحله سوم واحد متخلف پلمب خواهد شد.

روز اول اعمال محدودیت‌های کرونا و حضور میدانی نشان داد که این محدودیت‌ها هنوز از سوی اصناف جدی گرفته نشد و همچنان مغازه‌ها در معابر پر تردد رشت باز و اجتماعات مردمی ادامه دارد و در این فاصله کرونا نیز در میان افراد بی توجه به دستورالعمل‌ها و توصیه‌ها جولان می‌دهد و طعمه خود را پیدا می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار