کد خبر : 62744
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۹

معاون میراث‌فرهنگی گیلان:

شناسایی و مستندسازی ۴۰۰ اثر تاریخی در منطقه‌ دیلمان

شناسایی و مستندسازی ۴۰۰ اثر تاریخی در منطقه‌ دیلمان

معاون میراث‌فرهنگی گیلان از شناسایی و مستندسازی بیش از ۴۰۰ اثر تاریخی منطقه دیلمان طی سال‌های اخیر خبر داد و گفت: قدیمی‌ترین اثر شناسایی شده در ناحیه دیلمان غار یرشلمان بوده که قدمت آن به دوره‌ اشولین و حدود ۱۰۰ هزار سال پیش باز می‌گردد.

به گزارش گیلانستان، ولی جهانی در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر اظهار کرد: بررسی‌های باستان‌شناسی که در منطقه دیلمان از گذشته تاکنون انجام شده منجر به شناسایی بیش از ۴۰۰ اثر تاریخی شامل قلعه‌ها، غارها، محوطه‌ و گورستان‌ها و دهکده‌های تاریخی و اماکن زیرزمینی شده است که نتایج‌ این بررسی‌ها منجر به تدوین پنج جلد گزارش و شش جلد کتاب تحت عنوان «باستان‌شناسی دیلمان» و کاوش‌های انجام شده در محوطه‌های باستانی در دوره قبل و بعد از انقلاب اسلامی شده است.

معاون میراث‌فرهنگی گیلان افزود: مطالعات بر روی منطقه‌ تاریخی دیلمان از سال ۱۳۸۷ آغاز و در شش ماهه نخست سال‌جاری به اتمام رسید که از آثار به دست آمده در این بررسی‌ها ۵۰ اثر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده، مراحل مستندسازی و مطالعاتی بر روی ۲۶۰ اثر انجام شده و پرونده ۹۰ اثر دیگر نیز در دست بررسی و اقدام است.

جهانی با اشاره به اهمیت مطالعات بر روی منطقه باستانی دیلمان گفت: منطقه‌ دیلمان از دیدگاه باستان‌شناسی یکی از مناطق بسیار غنی بوده و شهرستان سیاهکل نیز شهرت تاریخی خود را مدیون این منطقه است. دیلمان در گذشته تمام بخش‌های کوهستانی ولایت گیلان حدفاصل سفیدرود تا قلمرو طبرستان و جلگه گیلان شرقی تا حوزه قزوین را شامل می‌شده و در ایران پس از اسلام نیز نامی پرآوازه بوده است و پس از فتوحات دیلمیان قلمرو بیشتری را نیز در بر می‌گرفت، سرزمین دیلم یا دیلمستان مسقط‌الرأس آل‌بویه یکی از سلسله‌های ایرانی است که در تاریخ ایران بعد از اسلام به نام زادگاه خود (دیالمه) آل‌بویه مشهور شدند. این قوم در تاریخ و ادبیات به سلحشوری و چالاکی و مهارت در زوبین‌اندازی و سوارکاری مشهور بودند چنانکه در آثار شعرا و ادیبانی نظیر خاقانی، فخرالدین اسعدگرگانی، عسجدی، ناصرخسرو، مسعود سعدسلمان، مقدسی، استخری، یاقوت حموی، زرین‌کوب و دکتر منوچهر ستوده  اشاراتی به نام دیلم و دیلمان شده است.

جهانی تصریح کرد: باستان شناسان اعتقاد دارند هنوز بدلیل اقلیم خاص، شرایط جغرافیایی و پوشش گیاهی و صعب‌العبور بودن این ناحیه این احتمال وجود دارد که با بررسی‌های بیشتر آثار تاریخی دیگری در این ناحیه کشف شود با این حال نتایج کاوش‌های باستان‌شناسی که توسط محققین ایرانی و خارجی در این منطقه به انجام رسیده است مؤید صحت اهمیت تاریخی این منطقه است.

وی اضافه کرد: قدیمی‌ترین اثر شناسایی شده در ناحیه دیلمان غار یرشلمان بوده که قدمت آن به دوره‌ اشولین و حدود ۱۰۰ هزار سال پیش باز می‌گردد و از دیگر آثار مشهور این منطقه که شهرت بین‌المللی دارند می‌توان به محوطه‌های باستانی قلعه‌کوتی، حسنی‌محله، خرم‌رود و کافرستان و… اشاره کرد.

انتهای پیام/ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار