کد خبر : 64675
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 فروردین 1400- 48: 18

ضربه سنگین قرنطینه بر پیکر اصناف/ سماورهایی که جوش نمی زنند

ضربه سنگین قرنطینه بر پیکر اصناف/ سماورهایی که جوش نمی زنند

به نظر می رسد علی رغم اعلام قرنطینه ۱۰ روزه در پی پیک چهارم کرونا و تعطیلی مشاغل به جز گروه یک، بسیاری از مردم رفتار ساده انگارانه در برابر کرونا دارند و این تعطیلی فقط به مثابه یک ضربه سنگین اقتصادی بر پیکر شاغلین اصناف است.

به گزارش گیلانستان، این روزها که شاهد پیک چهارم کرونا هستیم و طبق اعلام سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در پیک چهارم و شهرهای قرمز تصمیم بر قرنطینه ۱۰ روزه اتخاذ شد، در حوزه تردد در این شهرها هم پلاک‌های بومی حق خروج از شهر قرمز و ورود به شهر دیگر را ندارند و هم پلاک‌های غیربومی حق ورود به شهرهای قرمز و نارنجی را ندارند.

در این تعطیلی یا همان قرنطینه ۱۰ روزه در شهرهای قرمز فقط مشاغل گروه یک که مشاغل ضروری برای تامین مایحتاج مردم هستند می‌توانند فعالیت داشته باشند و مشاغل گروه دو، سه و چهار حق فعالیت ندارند.

شهرستان بندرانزلی هم در زمره شهرهای قرمز قرار دارد که شاید ره آورد مسافرت های نوروز است که به دلیل عادی انگاری کرونا باعث شده این آتش زیر خاکستر بار دیگر زبانه بکشد و بعد از گذشت بیش از یک سال این ویروس نه تنها رخت بر نبسته، بلکه شاهد پیک چهارم آن هستیم.

همانقدر که این روزها کرونا برای بسیاری از ما عادی شده و به تعطیلی های گاه و بی گاه عادت کردیم ولی قرنطینه باعث تعطیلی بسیاری از کسب و کارها شده و در روزهای کرونایی خانواده های اصناف با مشکلات اقتصادی و تبعات ناشی از آن دست و پنجه نرم می کنند.

بسیاری از اصناف در مغازه های اجاره ای فعالیت دارند

علی سفیدروح، رئیس اتاق اصناف شهرستان بندرانزلی با بیان اینکه بسیاری از اصناف به دلیل قرنطینه دچار مشکل شدند، اظهار کرد: در حال حاضر ۸۰۰۰ نفر در قالب ۳۴ اتحادیه در سطح شهرستان بندرانزلی به کسب و کار اشتغال دارند.

وی با بیان اینکه در دوران کرونا و ایام قرنطینه بسیاری از فعالین مشاغل صنفی ضربه خوردند، افزود: در هنگام قرنطینه به جز گروه یک، همه اصناف تعطیل هستند و لطمه اقتصادی دیدند و ما هم ناراحت هستیم و باید تکلیف اینها را روشن کنیم.

سفیدروح با تاکید بر اینکه اقدام جدی در حمایت اقتصادی از اصناف باید انجام شود، گفت: بانک‌ها باید قدری مراعات افرادی که تسهیلات دریافت کرده اند را داشته باشند. مغازه داری که دخل نداشته، چطور باید خرج کند و چطور باید اقساط بانکی را پرداخت کند؟

وی با بیان اینکه بسیاری از اصناف در مغازه های اجاره ای فعالیت دارند و پرداخت اجاره بهای مغازه ها یکی از مشکلات ایام قرنطینه اصناف است، تصریح کرد: سال گذشته ۳۶۶ لغو پروانه فعالیت از سوی فعالیت اصناف بندرانزلی صورت گرفته است.

لزوم مدیریت تعطیلی مشاغل در ایام قرنطینه

احمد بحری، رئیس اتحادیه چایخانه داران بندر انزلی با بیان اینکه چایخانه داران اولین گروهی هستند که در ایام قرنطینه تعطیل می شوند، اظهار کرد: چایخانه داران، سفره خانه داران و کافه دارها ذیل این اتحادیه فعالیت دارند؛ هرچند کافه دارها از لحاظ مالی تقریبا اوضاع بهتری دارند ولی چاپخانه‌داران قشر ضعیف هستند که بیشتر آنها در مغازه های اجاره ای فعالیت می کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۶۰ واحد صنفی داریم که بیش از ۹۰ واحد قهوه خانه است، گفت: در پیک اول کرونا که از اول اسفند تا اواسط اردیبهشت سال گذشته صورت گرفت، فعالیت این صنف تعطیل شد و همین امر فعالان این قشر را با مشکلات مالی زیادی روبرو کرد.

بحری تصریح کرد: چایخانه داران نان آور خانواده و دارای همسر و فرزند هستند؛ علاوه بر اجاره مغازه با مشکلات معیشتی هم روبرو شدند و مشکلات زیادی دارند.

رئیس اتحادیه چایخانه داران بندر انزلی گفت: اگر قرار بر تعطیلی است باید همه جا تعطیل باشد؛ نه اینکه در حال حاضر در دوران قرنطینه وقتی به بازار می رویم میوه فروشی ها، سبزی فروشی ها و صنف خواروبار و… همه فعالیت دارند و حتی شاهد تجمع جمعیت هم در این واحدهای صنفی هستیم.

وی با بیان اینکه دستور قرنطینه و تعطیلی برخی واحدها اکنون آمده ولی جمعیت زیادی را در کوچه ها و خیابان ها و اماکن مختلف که مشمول تعطیلی در قرنطینه نیستند، می‌بینیم، افزود: این مدیریت نیست که یک قشر از نان خوردن بیفتند ولی بعضی اصناف برای ارایه خدمات با تجمع روبرو باشند.

بحری تاکید کرد: قطعا رعایت قرنطینه برای قطع زنجیره انتقال ضروری است ولی وقتی اماکن کسب درآمد بسته می شود مسئولان به فکر مشکلات ناشی از این تعطیلی به ویژه مسایل اقتصادی خانواده ها هم باشند.

اهمیت قرنطینه برای ریشه کنی کرونا

دکتر بابک صیاد، رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان بندرانزلی اظهار کرد: وضعیت بندرانزلی قرمز است و این یعنی تعداد بستری ها و مریض های سرپایی همچنین تعداد افراد مبتلا در سطح شهرستان زیاد شده است.

وی با اشاره به افزایش تعداد بیماران بدحال کرونایی در بیمارستان انزلی، افزود: تاکنون دو مورد ابتلا به کرونای انگلیسی داشتیم که یک مورد منجر به فوت ناشی از این کرونا در انزلی گزارش شده است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان بندرانزلی با اشاره به انجام تست کرونا در مرکز ۱۶ ساعته انزلی، تصریح کرد: برای رفاه حال شهروندان و جلوگیری از تجمع متقاضیان تست کرونا، در مرکز درمانی دکتر رفعتی غازیان نیز این تست انجام می‌شود و از نظر تست مشکلی نداریم و دانشگاه علوم پزشکی استان حمایت می کند.

صیاد، با بیان اینکه از مردم خوب انزلی خواهش می کنم پروتکل های بهداشتی را رعایت کرده و امیدواریم با واکسیناسیون بیشتر، تعداد ایمن شدگان در برابر این بیماری افزایش پیدا کند، گفت: برای نجات از این بحران نیازمند قرنطینه، رعایت مردم و تزریق واکسن هستیم.

وی با تاکید بر اینکه اطرافیان فرد کرونا مثبت همچنین بیمارانی که مشکوک هستند و علامت دارند، باید تست کرونا بدهند، گفت: علاوه بر این، افرادی که سابقه تماس با بیماران کرونایی داشتند، افرادی که دارای بیماری زمینه‌ای از جمله دیابت، فشار خون، بیماری های قلبی، سرطان، ام.اس و سایر بیماری هایی که سیستم دفاعی بدن را ضعیف می‌کند باید با مشاهده علامت برای تست کرونا مراجعه کنند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان بندرانزلی، با تاکید بر اینکه مردم در برابر ویروس کرونا دچار ساده‌انگاری شده اند و به نوعی شاهد بی تفاوتی عمومی نسبت به این بیماری هستیم، گفت: ویروس کرونا جهش پیدا کرده و باید با رعایت پروتکل ها و رعایت قرنطینه زنجیره انتقال را قطع کنیم و بتوانیم شاهد ریشه کنی این ویروس باشیم و باید بدانیم کرونا خیلی راحت در اثر سهل انگاری، تشدید می شود.

در برابر ویروس کرونا ساده‌انگارانه رفتار نکنیم

صیاد، با اشاره به اهمیت قرنطینه در قطع زنجیره انتقال تاکید کرد: اگر مردم واقعا به مدت دو هفته قرنطینه را رعایت کنند و انجام پروتکل های بهداشتی را مد نظر داشته باشند مشکلات بعدی را نخواهیم داشت.

رئیس شبکه بهداشت و درمان بندرانزلی تصریح کرد: فاصله گذاری اجتماعی را باید رعایت کنیم، از تجمع در فضای سربسته خودداری کرده و دورهمی نداشته باشیم و در فضای سربسته حتما تعداد نفرات را مد نظر داشته و سعی کنیم تا حد ممکن این تعداد کم باشد.

برای ریشه کنی کرونا و بازگشتن به زندگی عادی روزهای بدون این ویروس همه ما باید به عنوان شهروند احساس مسئولیت کنیم و رعایت پروتکل های بهداشتی را به صورت جدی مد نظر داشته باشیم تا هر از چند صباحی به دلیل بی مبالاتی خودمان، شاهد خیز این ویروس نباشیم که دود ناشی از تبعات منفی آن قطعا به چشم تک تک عزیزانمان خواهد رفت.

انتهای پیام/ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار