کد خبر : 63911
تاریخ انتشار : شنبه 23 اسفند 1399- 11: 10

عضو مجمع نمایندگان گیلان:

ضرورت تجدید نظر در طرح هادی در استان گیلان/ ۱۰ سال از آخرین بازنگری طرح هادی در برخی روستاها می‌گذرد

ضرورت تجدید نظر در طرح هادی در استان گیلان/ ۱۰ سال از آخرین بازنگری طرح هادی در برخی روستاها می‌گذرد

عضو مجمع نمایندگان گیلان با اشاره به لزوم تجدید نظر در طرح هادی گفت: در برخی از روستاها ۱۰ سال از آخرین بازنگری طرح هادی در آنجا می‌گذرد.

به گزارش گیلانستان، غلامرضا مرحبا ، درباره بازنگری در طرح هادی با بیان اینکه طرح هادی مشکلاتی را برای بومیان مناطق روستایی به‌وجود آورده اظهار داشت: این طرح برای مشخص کردن محوطه روستایی و تسهیل خدمات‌رسانی به روستاها به تصویب رسید.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: اما در خیلی از مناطق طرح هادی مشکلاتی را برای بومیان ایجاد کرده و در بسیاری از روستاها بیش‌از ۱۰ سال از آخرین بازنگری طرح هادی در آن‌ها گذشته که به دلیل نبود بودجه بازنگری انجام نشده است.

عضو مجمع نمایندگان گیلان در مجلس با بیان اینکه در این مدت روستاها متحمل تغییرات زیادی بوده و گسترش یافته است خاطرنشان کرد: همچنین در بازنگری کاربری‌ها نیز مواردی در طرح هادی لحاظ شده که نیاز به اصلاح دارد.

وی افزود: باید کارشناسی‌های درستی در این حوزه انجام شود تا به عنوان مثال کشاورزان و روستاییان برای ساخت سکونتگاهی برای فرزندان خود در محوطه خانه خود دچار مشکل نباشند که برای حل این مشکل پیگیری‌های بسیاری صورت گرفته است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سیستم فعلی طرح هادی جز ایجاد مشکلات برای روستاییان چیزی به همراه ندارد اظهار داشت: پیگیری‌هایی در جهت تجدید نظر در نحوه طراحی نقشه‌های طرح هادی انجام شده تا یک فکر اساسی در این خصوص صورت گیرد.

مرحبا درباره بودجه اختصاص یافته به مدیریت بحران در لایحه بودجه ۱۴۰۰ گفت: معمولاً بودجه‌های در نظر گرفته شده برای مقابله با حوادث طبیعی و جبران و بازسازی خسارات حاصل از بلایا کفایت نمی‌کند اما در مجموع امسال نسبت به سال گذشته میزان بود‌جه‌ها بیشتر بوده که پس از ابلاغ بودجه مربوط به مدیریت بحران سهم هر استان در این بودجه مشخص می‌شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص رفع مشکلات مناطق حاشیه‌نشین افزود: یکی از موارد حائز اهمیت در خصوص معضل حاشیه‌نشینی ساماندهی اماکن احداث شده است که در حوزه اراضی ملی محیط زیست و منابع طبیعی قرار دارد.

مرحبا خاطرنشان کرد: اما بخش دیگری از اماکن احداث شده در حاشیه‌ها در محوطه منابع طبیعی، اراضی ملی و موارد این دست نبوده و اکثر ساکنان اقشار آسیب پذیری هستند که از سال‌ها قبل زمین‌هایی را در آنجا خریداری کردند.

وی با بیان اینکه برخی از اماکن در مناطق حاشیه‌نشین با احکام قضایی صادر شده تخریب می‌شود عنوان داشت: به اعتقاد بنده می‌توان در این خصوص تدابیری اندیشید تا این اماکن ساماندهی و تعیین تکلیف شده و حضور این افراد در مناطق حاشیه قانونی باشد تا بتوانند خدمات دریافت کنند.

مرحبا با اشاره به اینکه مردم ساکن این مناطق در مشقت بسیاری بوده و باید اقدامات موثر و اساسی به‌ویژه در زمینه آب، برق و گاز در این مناطق انجام شود افزود: این حاشیه‌نشینی سبب شده تا ساکنان این مناطق از امکانات شهری و رفاهی بهره‌مند نباشند که باید تدابیر لازم جهت ساماندهی و تعیین تکلیف آن صورت گیرد.

نماینده مردم آستارا در مجلس با بیان اینکه گمرک آستارا فعالترین گمرک زمینی کشور بوده و حجم بسیاری از کامیون‌ها در آنجا حضور می‌یابند گفت: باتوجه به حجم کار در گمرک آستارا میزان تجهیزات در این گمرک کافی نبوده و باید امکانات بیشتری آن اختصاص یابد تا روند کارها با سرعت بیشتری انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: گمرک آستارا دارای یک دستگاه ایکس ری برای کنترل قاچاق بود که طی پیگیری‌های انجام شده دستگاه ایکس ری دوم نیز بزودی به این گمرک افزوده می‌شود‌ که دستگاه جدید تکنولوژی بالاتری دارد همچنین برای راه آهن آستارا نیز نیازمند یک دستگاه ایکس ری هستیم.

نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی از افزایش تعداد باسکول در گمرک آستارا خبر داد و عنوان داشت: پس از محوطه‌سازی گمرک آستارا تعدادی باسکول به این مجموعه افزوده می‌شود.

وی تصریح کرد: با وجود پیگیری‌ها و رایزنی‌های بسیار اما متاسفانه اقدام خاصی در خصوص پروژه‌های عمرانی آستارا انجام نشده به عنوان مثال سد لاستیکی آستارا ۴۰ درصد پیشرفت داشته و بودجه کافی به آن نرسیده و تأمین مالی خوبی ندارد.

مرحبا خاطرنشان کرد: از دیگر پروژه‌ها استخر سرپوشیده آستارا است که حدود ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اما سالیان سال رها شده و یا مجتمع فرهنگی که بخش زیادی از آن ساخته شده حدود ۱۳ سال به همان شکل باقی مانده و تأمین اعتبار برای تکمیل آن اختصاص نیافته است.

نماینده مردم آستارا در مجلس افزود: با رایزنی‌های انجام شده ورزشگاه وحدت پیشرفت خوبی داشته و با هماهنگی‌های انجام شده با وزیر ورزش و جوانان اعتباراتی برای اتمام آن اختصاص یافت که توانستیم بخشی از کار را جلو ببریم.

مرحبا با اشاره به اینکه بازی‌های تیم آستارا در ماه رمضان و ساعات عصر انجام می‌شود اما تجهیزات نوری ورزشگاه تکمیل نیست گفت: باید نورپردازی این ورزشگاه تکمیل شود و اگر تا ماه رمضان این تجهیزات کامل نشود باز هم امتیاز میزبانی از تیم آستارا گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه بسیاری از جاده‌های روستایی وضعیت مناسبی نداشته و حتی بعضاً در مناطق شهری نیز نامناسب بودن معابر شهری دیده می‌شود ابراز داشت: این موارد به مسئولان منعکس شده و پیگیری‌های لازم  صورت گرفته اما تاکنون نتیجه مطلوب واصل نشده است.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار