کد خبر : 55159
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۰

یادبودهای فرهنگی؛

«طالب حق» و کهنسال ترین روزنامه نگار گیلانی

«طالب حق» و کهنسال ترین روزنامه نگار گیلانی

۲۱مرداد ماه سالروز درگذشت «حاج محمد جوادی» کهنسال ترین روزنامه نگار گیلانی است که ۲۷سال توانست نشریه «طالب حق» را منتشر کند.

به گزارش گیلانستان، ۲۱مرداد ماه سالروز درگذشت «حاج محمد جوادی» کهنسال‌ترین روزنامه‌نگار گیلانی است که متولد سال ۱۳۰۰خورشیدی است. وی یکی از مطبوعاتی‌های پرکار گیلانی است که بیش از ۲۷ سال توانست روزنامه خود را با چندین شماره ویژه‌نامه ضمیمه منتشر کند.

 

جوادی ۲۱مرداد ۱۳۹۶ جامعه مطبوعاتی گیلان را ترک گفت، در حالی که سری کامل روزنامه‌ای که منتشر می‌کرد، در کتابخانه شخصی‌اش موجود بود.

 

نویسنده «تاریخ جراید و مجلات گیلان از آغاز تا انقلاب مشروطه» نشریه طالب حق را اینگونه معرفی می‌کند:« طالب حق از رونامه‌های بسیار خوب و متین و مورد تایید جامعه گیلان بود که سال اول، شماره اول- تاریخ دوشنبه هشتم اردیبهشت ماه ۱۳۳۱، سوم شعبان ۱۳۷۱» را با قطع کوچک ۵/۳۴ در ۲۵ سانتی متر در چهار صفحه منتشر می شد.»

 

فریدون نوزاد عنوان اولین سرمقاله طالب حق را هم اینگونه منعکس کرده است: « هدف ما تحکیم مبانی حق و حقیقت است».

 

طالب حق در چایخانه زربافی رشت چاپ می شد و صاحب امتیاز از همان صفحات کوچک حداکثر استفاده را می کرد، هرچند بعدها توانست قطع جریده اش را بزرگ‌تر کند. بر اساس نوشته نوزاد، مقالات منتشر شده در این جریده می تواند در حوزه های مختلف سیاسی، دینی و اجتماعی به عنوان مرجع محققان باشد.

 

به استناد منبع یاد شده، «حاج سید محمد تیاب، حاج محمد انشایی، حاج حسن حجتی، ابراهیم فخرایی، اسحاق شهنازی، کیخسرو، ثباتی، سرهنگ، خوروش، دیلمانی، دکتر هادی جلوه، احمد هومن، ابراهیم جفرودی و محمود پورصالح» نویسندگان طالب حق بودند.

 

جریده‌ای که بیش از ۲۷ سال پیش از انقلاب منتشر می‌شد، در ۲۱ دی ماه ۱۳۵۷ طی انتشار یک آگهی به تعطیلی نشریه‌اش اشاره کرده و نوید انتشار دوباره آن را داد. در این آگهی اشاره دارد که عامل تعطیلی نشریه، «هویدا» بوده است.

 

نوزاد همچنین می نویسد که روزنامه «طالب حق» از سال ۱۳۳۵ به همت جوانان صاحب ذوق توانست سه ماهنامه ضمیمه به نام های راه حق، پیشاهنگ و پادنگ منتشر کند.

 

گفتنی است حاج جوادی، در سال ۱۳۲۹ خورشیدی از طرف انجمن شهر خمام به عنوان شهردار این شهر انتخاب شد. وی ظهر روز شنبه( ۲۱مرداد) سال ۱۳۹۶ برای همیشه جامعه مطبوعات گیلان را ترک کرد.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار